Met slof rijden, nieuwe mode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:26

Buiten is voor mij ook de enige plaats waar ik er een slof aanhang (soms). Nu gebruik ik vaak een Thiedemann maar die kan ik minder regelen en dat is weer een nadeel.
Mijn paard is heel erg sterk en ik heb nogal zwakke schouders. Dan is die slof af en toe bijzonder handig.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:30

als je de slof goed gebruikt zie ik er ook geen kwaad in..
Maar als ik in het bos rijd en ik zie die meisjes van de manege met strakgetrokken slof door het bos zie rijden denk ik ook meid waar ben je mee bezig..

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:43

Ik werk op een trainings/africhtings/handelsstal en rij daar ook elke dag paarden. Omdat deze paarden echt aan het werk gezet moeten worden en ze meestal iets mankeren (niet accepteren van de ruiter e.d.) of gewoon hogerop moeten komen worden ze een lange periode met slof gereden. Ten eerste omdat zij(de eigenaren van de stal) dit de beste methode vinden om een paard onder de man de beginselen aan te leren en uit veiligheidsoverwegingen (er kunnen nogal gekke paarden staan). Dan moet je je wel bedenken dat dit trainen onder ontzettend goede begeleiding gaat.
Soms rij ik mijn paardje (lees: 1x in de maand ofzo) ook met slof, meestal om hem net even erdoorheen te kunnen rijden.
Bij m'n werk op stal rijden heeeeeel veel mensen met slof. Dat is hun keuze en misschien omdat de werknemers&gevers ook erg veel met slof rijden word dit overgenomen Verward

Belker

Berichten: 15365
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:38

#Ymke# schreef:
Bij m'n werk op stal rijden heeeeeel veel mensen met slof. Dat is hun keuze en misschien omdat de werknemers&gevers ook erg veel met slof rijden word dit overgenomen Verward

Dat klopt, wordt door de eigenaren van stal ook in de clublessen makkelijk gezegd, pak de slof er maar even bij. Dat even veranderd dan meestal in altijd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:48

#Ymke# schreef:
Omdat deze paarden echt aan het werk gezet moeten worden en ze meestal iets mankeren (niet accepteren van de ruiter e.d.) of gewoon hogerop moeten komen worden ze een lange periode met slof gereden.

Ik hoop dat de eigenaren andere beweegredenen hebben om een slof te gebruiken,
want jij hebt er iig erg weinig van begrepen Verward

Ik heb overigens verder niets tegen de slof.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:45

als je een slof nodig hebt om je paard in bedwang te houden (omdat ie zonder gevaarlijk zou zijn o.i.d.) heb je IMO niks op de weg te zoeken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:00

Hihi, met slof rijden was al in de mode hoor. Maar ik zie het op de ene stal wel veel meer voorkomen dan op een andere stal. Ik ben er geen voorstander van: een paard kun je niet echt heel nageeflijk rijdne met slof. Meestal ligt het ook aan gebrek aan techniek van de ruiter zijn kant en dan is een slof helemaal funest want dan leert een ruiter het dus niet meer. Slof schakelt een bepaalde mate van gevoel uit en het paard wordt dan finaal op zijn voorhand getrokken. Gevolg: overbelasting!

MAar........ als een paard echt heel sterk is, kun je beter met slof rijden dan zelf met sterke hand gaan rijden. Een slof is in zo'n geval vriendelijker dan sterker werkende hand en schoppende sporen. En daarbij kan ik me ook voorstellen dat mensen die hun paard in bepaalde situaties niet in bedwang kunnen houden omdat hij met z'n kop omhoog ervan doorgaat het veiliger vinden om met slof te rijden. HEb ik immers zelf ook gedaan om die reden. Gelukkig is dat nu niet meer nodig.

Ik vind het trouwens een dooddoener om te zeggen dat je op de weg niets te zoeken hebt met een slof als je je paard niet kunt houden.
Dan kun je dat ook wel zeggen tegen mensen met jonge paarden die niet verkeersmak zijn. Hoe worden ze dan verkeersmak? paarden komen er alleen aldoende doorheen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:05

Is de slof ooit uit de mode geweest?
Het zijn gewoon groepen mensen die dit gebruiken. Zoals er ook groepen gaan voor freestylen en groepen voor de pessoateugel.

Iedereen heeft zijn eigen gebruiken.

Zoals met alle hulpmiddelen moeten het hulpmiddelen blijven en geen vast onderdeel van het tuig. Het is geen noodzaak en mits het goed wordt gebruikt heb ik er geen problemen mee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:09

Desiree schreef:
Ik vind het trouwens een dooddoener om te zeggen dat je op de weg niets te zoeken hebt met een slof als je je paard niet kunt houden.
Dan kun je dat ook wel zeggen tegen mensen met jonge paarden die niet verkeersmak zijn. Hoe worden ze dan verkeersmak? paarden komen er alleen aldoende doorheen.


mee eens. Met zowel hon als Jamaica hadden we het geluk dat we vanaf het erf gelijk aan een weggetje zaten waar nooit geen kip kwam. Dus paard aan het halster, weggetje op, en pepper in de auto langs rijden, keertje toeteren etc etc.
Wat ik met mijn "dooddoener" bedoel:
Tuurlijk mag je met slof op de weg rijden (althans, van mij wel Haha!), bij veel mensen is dat puur voor hun eigen idee trouwens. Maar als je paard zonder slof levensgevaarlijk is op de weg (bijv angst of weet ik veel) dan hou je dat met slof niet tegen. Ik ken trouwens maar weinig paarden die niet verkeersmak zijn. Ik ken echter meer ruiters die hun paard geen goed stuur en rem hebben gegeven en daarom maar met slof naar buiten gaan "anders hou ik hem niet"
Dan moet je zorgen dat je je paard een beetje normaal opgevoed hebt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:13

Nou, mijn merrie is verkeersmak. Maar als ze in haar eentje is, is ze totaal onbetrouwbaar. Ze kan ineens omdraaien voor een zwart vlekje en dan volkomen hysterisch aan de kletter gaan met kop in de lucht. Geen ruiter houdt haar dan tegen of je moet wel zo reuze sterk zijn (wat ik dus niet ben). En dan zou je inderdaad kunnen verongelukken. En toch kan ze het soms zo goed doen he, maar ze is totaal onvoorspelbaar. Komt omdat ze heel bang is, dat is haar karakter.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:01

Sinds kort heb ik een hele fijne bijrijdster en zij rijdt met haar bijrijdpaard Z2. Op Nappie rijd ze eigenlijk alleen maar met slof, vind ik helemaal niet erg aangezien ze hem lekker los laat bungelen. Bij hem gebruikt ze de slof omdat ze toch net altijd iets meer van hem vraagt dan ik doe, met gevolg dat wanneer Nappie het echt moeilijk vind hij dan "stuiter" de "poink poink" met zijn hoofd in de lucht door de bak heen gaat. De slof werkt dus alleen maar in op het moment dat hij raar gaat lopen doen. Hier heb ik dus totaal geen probleem mee, ik vind het juist fijn dat zij hem meer doorrijdt dan ik zelf, ik moet ook alles nog leren. Hij heeft overigens nog nooit zo goed gelopen als op dit moment.

Tja met een slof naar buiten..... ik heb het zelf ook een tijd gedaan vooral omdat ook dan Nappie ging stuiteren en hij niet goed terug te nemen was. We hebben langzaam aan de slof buiten afgebouwt en nu kan ik heerlijk zonder slof maar wel met martingaal buiten rijden.

Ik gebruik zelf de slof nog af en toe, vooral als ik erge pijn in mijn nek heb, helpt de slof me een handje om Nappie niet zijn hoofd in de lucht te laten gooien, het scheelt me dan zoveel pijn en energie!

Vind het overigens wel heel apart dat veel mensen zich zo kunnen opwinden over het gebruik van een slof, ieder zijn eigen keus.

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:17

Een slof kan heel wat aanrichten bij een paard als je hem verkeerd gebruikt.
een slof is er om datgene te bereiken wat jou niet lukt, ik vind dat alleen een goed ervaren ruiter een slof mag gebruiken terwijl dat niet eens nodig is als je toch zo goed kan rijden?

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:41

stef schreef:
als je een slof nodig hebt om je paard in bedwang te houden (omdat ie zonder gevaarlijk zou zijn o.i.d.) heb je IMO niks op de weg te zoeken


Dit trek ik me ook even persoonlijk aan. Ben het er gedeeltelijk mee eens, dat wel. Maar mijn pony, kan ik buiten niets mee beginnen zonder. Hij is zeker niet schrikkerig, 100 % verkeersmak, en niemand heeft last van ons. Maar zonder slof heb ik er echt mijn handen aan vol, en kunnen er wel gevaarlijke situaties ontstaan. En hoe krijg je een niet-verkeersmak paard, verkeersmak als ie de straat niet op mag?

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:59

Ikzelf rijd helemaal nooit met een slof.......en bij ons op stal rijd ook niemand met slof (zijn maar 10 andere mensen maar goed......)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:04

Destinietje schreef:
En hoe krijg je een niet-verkeersmak paard, verkeersmak als ie de straat niet op mag?

De weg opgaan met een "ervaren" leerpaard. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, jammer genoeg.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:08

Natuurlijk ga ik met een slof de weg op met een paard die daar niet aan gewend is. Ik ben gek als ik het niet doe. Ik ga echt het gevaar niet opzoeken en ik vind dat als je dat dat besef niet hebt je niks op de weg te zoeken hebt. Ik zal er altijd voor zorgen dat ik op de meest veilige manier op een paard zit en als daar een slof voor nodig is, is daar en slof voor nodig. Ik rij heel zelden met een slof alleen als ik echt op een onmogelijk punt zit met een paard of als voorzorgsmaatregel voor eventuele gevaarlijke situaties.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:50

Ik denk, dat veel mensen (en dan met name de kinderen die eigenlijk vaak niet beter weten) heel snel naar een hulpteugel grijpen. Omdat goede instructie schaars is, en kinderen met een bv. verzorgpony vaak niet eens les hebben. Ook kijken sommige ouders er nauwelijks naar, of geven kindlief een pony zonder er zelf geen ene moer van te weten.

Daarnaast komen veel kindjes het heilige zinnetje: "Aan de teugel" weleens tegen en vinden dat zo ontzettend mooi op die foto in dat boek, dat hun pony dat ook moet En met zo'n slof gaat hij helemaal mooi in een krul met zijn hals!

Maargoed, ook zijn er mensen (net als vanmiddag een topic dat nu op de mesthoop ligt) die hun paard niet volledig kunnen houden, of het dier is te sterk. Hoppa slof erom.. Terwijl het vaak ook een dressuurmatig probleem is.
Kleine toevoeging: Slof kan ook met het juiste gebruik een goed effect hebben, maar tegenwoordig denken heel veel mensen niet na wat ze erom binden..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:54

Nina schreef:
Maargoed, ook zijn er mensen (net als vanmiddag een topic dat nu op de mesthoop ligt) die hun paard niet volledig kunnen houden, of het dier is te sterk. Hoppa slof erom..


wat wil je dan .... ongelukken???? Idd misschien niet het juiste paard maar dat is wel voor die mensen om achter te komen en het liefst zonder ongelukken. Ik vind het minder erg dat mensen een slof gebruiken omdat het paard te sterk is in gevaarlijke situaties dan om het paard "aan de teugel" te dwingen..

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:04

gijsenkim"]
[quote="Nina schreef:
Maargoed, ook zijn er mensen (net als vanmiddag een topic dat nu op de mesthoop ligt) die hun paard niet volledig kunnen houden, of het dier is te sterk. Hoppa slof erom..


wat wil je dan .... ongelukken???? Idd misschien niet het juiste paard maar dat is wel voor die mensen om achter te komen en het liefst zonder ongelukken. Ik vind het minder erg dat mensen een slof gebruiken omdat het paard te sterk is in gevaarlijke situaties dan om het paard "aan de teugel" te dwingen..
[/quote]

Jazeker ben het met je eens, maar 9 van de 10 keer is het een dressuurmatig/lichamelijk probleem. En ja, ook ik heb 2 keer een slof gebruikt bij een paard voor de eerste 2 keer op buitenrit, maar je moet er niet afhankelijk van worden. En dat is eigenlijk wat ik er mee bedoelde. Of mensen die niet naar andere oplossingen zoeken, net als ik een meid ken die een paard had die maar bokte en bokte als ze erop zat. Dus wat doen we? Scherper bit, sporen erin en later ook.. een slof. En wat blijkt als ze hem heeft verkocht doordat het maar niet beter ging? Juist het dier had rugproblemen..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:16

oke.... ook waar, maar dan alsnog ben ik van mening dat er in eerste instantie omgegaan moet worden met het op dat moment aanwezige gevaar. Dus slof erom. Ondertussen moet er gelest worden en als er eventueel aanwijzingen zijn dat de oorzaak lichamelijk zou zijn er die deskundigheid bijhalen. Verder is het natuurlijk nooit de bedoeling dat een ruiter afhankelijk word van de slof, buiten dat het rijtechnisch niet handig is vind ik het ook een teken van zwakte omdat je het dan wel erg snel opgeeft. Altijd zoeken naar het evenwicht op een gebroken trensje en een rustig been eventueel met hulp van HULP teugels maar niet door dwang van deze dingen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:34

Tja, ik was ook ooit een heel erg naief muppie Haha!
Pony aan de teugel?? Euhm, weet niet hoe dat moet..
Hey, die daar rijdt met een of ander vaag ding tussen de benen door. Waarom doe je dat? "dan gaat ie aan de teugel" Owh, hoe heet dat ding? " een slofteugel"
*stef naar de ruitersportzaak*
Ik wil graag een slofteugel (was 13 ofzo), en tada, stef loopt helemaal happy met slof de winkel uit. Door naar haar verzorgpony, opzadelen, ding erom, en rijden maar....
oliebol, ik zit in de knoop!! Nouja, dan haal ik mijn (gewone) teugel er toch af??
Jaaahaaaa, hij loopt aan de teugel (dat ie van achter volledig uit elkaar donderde was niet belangrijk).
Moraal?? Ik wist niet beter
Jaaaaren later heb ik nog eens een paard uitgestapt waar toevallig een slof om zat, en weer zat ik in de knoop. Ik kan het gewoon niet, en heb voorlopig gelukkig ook niet de behoefte om ermee te willen leren rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:21

Een vroegere instructeur van mij had ook een mening over het buitenrijden met eens slof. Hij vond het ronduit gevaarlijk om dat te doen. Vanwege het risico dat je het paard zo op kunt rollen dat ie over de kop slaat en dan ben je verder van huis. Dit wilde ik toch nog even kwijt.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 02:25

Lovely schreef:
Een vroegere instructeur van mij had ook een mening over het buitenrijden met eens slof. Hij vond het ronduit gevaarlijk om dat te doen. Vanwege het risico dat je het paard zo op kunt rollen dat ie over de kop slaat en dan ben je verder van huis. Dit wilde ik toch nog even kwijt.


Waarom is dat alleen gevaarlijk buiten? Net zo gevaarlijk in de bak hoor, misschien nog wel gevaarlijker met allemaal wanden om je heen....... Rol je je paard op en ga je zo over de kop tegen de bakrand aan, nee da's pas lekker!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:11

Moraal van het verhaal.........Niet rijden met slof als je niet weet wat je doet.....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:25

wat ik nav mijn verhaal ook niet snap is dat elke gup gewoon een slof kan kopen. Vorig jaar ofzo stond ik in de ruitersportzaak, waar ze doodleuk een slof aan een meiske van 10 mee gaven... (ze was trouwens zonder ouders ofzo)..