slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:41

palousa_boy schreef:
leer eerst een rijden voordat je op het paard stapt. op manege pony's nogwel.


En hoe leer je dan rijden?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 08:56

Uit een boekje Nerd
Valt trouwens wel op hoor, al zo vaak een discussie over de slof geweest en nog steeds, het begint elke topic opnieuw.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:53

palousa_boy schreef:
als ik op een paard rijd dat ook maar een martingaal heeft ofzo, dan trek ik die er meteen af. dat is toch geen paardrijden meer?
greetz jeffie


Dressuurmatig kun je prima rijden met martingaal. Als jij dressuurmatig goed rijdt, dan werkt de martingaal niet in. Ik ga niet eerst alles loshalen als ik later een martingaal ga gebruiken met springen. En dressuurrijden met martingaal voor het springen noem ik wel paardrijden. WAnt de martingaal werkt niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:51

Hij werkt idd niet in Germie.
maar veel paarden weten vaak dondersgoed wanneer ze hem om hebben.
Is ie af, dan gaat ineens de kop weer richting lucht en kan de ruiter ineens niet meer sturen.

Slim he, die paarden Lachen

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:20

Maar ligt het dan aan het slimme paard of aan de mindere ruiter? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:23

Dat mag je zelf uitmaken Lachen
maar dat vind ik altijd het gevaar van hulpteugels.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 17:28

BWAAA!!!
wat denken jullie wel niet van mij!!!
ff voor de duideliujk heid!
ik gebruik hem niet om mijn pony te stoppen
Ik gebruik hem op advies van mijn instructrice
Ik heb er pas 1 keer mee gereden
en ik vind dat je over rijervaring mag spreken(oordelen) als je iemand op zijn pony ziet rijden..!!!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:37

Ik heb mijn vorige pony met slof gereden omdat het rijden echt gevaarlijk werdt en ik dacht dat een slof wel zou helpen.
Die slof hielp dus helemaal niet en ik heb zo'n spijt dat ik er een slof heb om gehangen.....
Ik heb dit wel op advies van mijn instructrice gedaan en ook onder leiding van haar maar toch voel ik me schuldig omdat ik er een slof heb om gehangen.
Ik ben nu echt tegen slof.
Verder ben ik het met runningkawa eens..

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:57

RoCKyLoVE schreef:
BWAAA!!!
wat denken jullie wel niet van mij!!!
ff voor de duideliujk heid!
ik gebruik hem niet om mijn pony te stoppen
Ik gebruik hem op advies van mijn instructrice
Ik heb er pas 1 keer mee gereden
en ik vind dat je over rijervaring mag spreken(oordelen) als je iemand op zijn pony ziet rijden..!!!


Al wat er gezegd is, is niet echt tegen jou bedoeld hoor...
Het was meer algemeen. Je moet je niet zo snel aangevallen voelen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:26

Natasha"]
[quote="kim20 schreef:
Voor al die mensen die met slof rijden en zo graag hun paardje in de krul willen trekken: Rijd eens met lange teugel. Zo leer je echt dat je van dat hoofd af moet blijven! Ontspanning is zo belangrijk! Laat je paardje je hand OPZOEKEN.
Veel mensen kunnen niet eens tempowisselingen rijden zonder die teugels vast te houden. Leer met je benen en op je zit rijden.

Dit is waar!!!
Maar als je iemand wilt leren aan de teugel "" te rijden, kan een stiek een prima hulpmiddel zijn.
Een slof trekt een paard makkelijk in de krul"zodat hij achter de teugel gaat lopen met een verkeerd ruggebruik.
[/quote]

Ik ben helemaal anti-stiek.. en waarom? ik moest een keer een pony rijden voor iemand anders, en die liep ook met een stiek, de pony was niet eer vooruit te branden, en liep alleen maar met al z'n kracht te hangen op dat stiek, zodat ik de teugels net zo goed kon weggooien.. contact met de mond had ik niet meer...

Citaat:
En dan mag ik aannemen dat jij met je 14 jaar als super ervaren bent?



daar ben ik het dus niet mee eens kawaa ( dat zal ook komen omdat ik zelf nog maar 15 ben.. Lachen ) want ikvind dat een vooroordeel ik ken een meisje van 15 dat echtheel erg goed kan rijden! terwijl ik ook een ouder iemand ken ( genoeg! ) die 100 X zo slecht rijden! ik denk niet dat je leeftijd er iets mee te maken heeft... daar kan ik me weer zo aan ergeren! dan hoor je iemand ' nou die zal het wel niet kunnen want die is nog maar 14 ' terwijl die gene echt heel goed kan rijden! pony mooi los, stille hulpen enz.. die zelfde mensen zeggen dan ' kijk dat meisje kan het goed die is al 20 ' terwijl ze alleen maar kijken naar de leeftijd, dat diegene met een in te krul getrokken paard rondrijd zien ze niet eens ' want ze is al 20' en dus...

maja.. dit is wel erg offtopic aan het worden!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:36

idd Anne, maar dat is altijd hier.
net zoals ik dom ben omdat ik een jonge pony heb gekocht, want ik ben nog maar 14 Frusty

En met mijn bericht bedoelde ik niet dat een slof niet kwaad kan.
Als iemand altijd met een slof rijd, ook in de bak, daar ben ik ook tegen.
Maar als je buiten rijd, en de slof niet gebruikt, vind ik het wel kunnen.
álleen als je pony écht niet te stoppen is. dus niet om hem maar in een krul te trekken want het ziet er mooi uit Frusty

ik heb trouwens niet eens gezegd dat ik super ervaren ben Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:41

Leeftijd zegt idd niet alles.
En ik ken ook oudere genoeg die nooit leren rijden.

maar meestal heeft een oudere toch wat meer ervaring.
Logisch als je ouder bent, toch?

En van sommige hier op bokt, zonder namen te noemen, die in die jonge leeftijd vallen, weet ik 300 % zeker dat ze absoluut niet de ervaring hebben om met een slof te rijden.

Die gene die zich aangesproken voelen..
Wie de schoen past, trekke hem aan Lachen

En neem van mij aan, als je later net zo'n ouwe taart bent als ik, snap je wat ik hier nu zeg. Haha!

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 18:49

fijn zo'n heldere uitleg Tong uitsteken Knipoog

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:51

ik rij niet met slof.. ik weet dat ik daar niet genoeg ervaring voor heb... maar dat wil niet zeggen dat niemand van 15 jaar er genoeg ervaring voor KAN hebben.. je hebt mensen die 15 jaar rijden en nog niet fatsoenlijk met een slof om kunnen gaan.. je hebt ook mensen ( van 15 ) die veel minder jaren rijden.. maar meer ervaring hebben! kijk nooit nmaar de leeftijd...

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 17:18

hihi ik ben 13 Tong uitsteken

Chippy

Berichten: 129
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:09

dan kun je nog wel fatsoenlijk met een slof omgaan..niet iedereen, maar er zijn vast wel mensen die dat kunnen...^^^ Maarja als je een paar jaar ouder bent en al lang rijd weet je der waarschijnlijk wel meer over, ligt er maar aan hoe snel je leert Tong uitsteken

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:48

weet je wat het volgens mij is met de slof, als je kijk naar het aantal ruiters die ermee kunnen rijden die een paard hebben waarbij het nodi is, is het gek dat die dingen toch in elke ruitersportwinkel te koop is.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 16:40

je kan misschien wel oud zijn en rijden.. Maar omdat je 13 bent betekent niet dat je pas 3 jaar rijdt ofzo.. Ik rij 6 jaar en ik zeg niet dat ik superervaren ben.. Ik zou nooit iets doen om mijn fjord te verpesten!!
Ik heb het meerdere malen aan mijn instructrice gevraagd en zij zei dat ik het goed deed dus dat geloof ik ook!!!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:06

Mijn paarde dat ik nu 7 maanden heb is aan de teugel 'getrokken' zeg maar en dat allemaal door die stomme vorige eigenaars hoe ze dat hebben gedaan weet ik niet maar wat ik wel weet ze hebben een veel te sterk bit gebreukt, wat ik hiermee bedoel: probeer eerst zonder al die brol want later kunnen de paarden niet meer zonder....

mijn paard heeft door aan te teugel getrokken te worden nu rugproblemen dus leer rustig aan zonder hulpmiddelen aan de teugel te lopen!!!!!!!!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:16

Er word trouwens nu ook bij ons op de manege bij de eigen paarden super veel met slof gereden dent 3 van 7 in de bak.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 11:03

Ik heb zelfs wel een kinderen op B of C pony's, die zelf nog maar een of twee jaar rijden met slof zien rijden, of allerlei spannende bitten of grote grove sporen oid, en dat vind ik echt niet kunnen, zelfs niet als je instructeur/trice dat zegt. Naar mijn mening kan dat nooit een goed instructeur zijn! Mijn zoon van 9 heeft een pony van 3 1/2 jaar die ook af en toe met zijn neus omhoog loopt. Hij heeft nog niet genoeg ervaring om dat op te lossen met zijn benen en zit maar ik vind het echt niet goed dat hij allerlei gekke dingen aan die pony gaat knopen. Gelukkig heeft hij een goede instructrice die hem eerst eens leert om rechtop te zitten, zijn benen op de juiste manier te gebruiken en om de pony in balans te laten lopen. En dan komt de rest op een gegeven moment vanzelf. Steeds een stapje verder, nou en dan duurt het maar een jaartje langer, hij heeft nog tijd zat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:46

Juist jolly jumper.
Dat bedoel ik nu ook.

Maar jij bent ook wat ouder dan diegene die hier schreeuwen dat ze het wel kunnen Lachen
En het spreekwoord " met de jaren komt het verstand" is hier dan ook van toepassing.

En natuurlijk heb je ook oudere die absoluut niet met een slof kunnen rijden. Maar jongere, ook al rijden ze 6 jaar, horen in mijn ogen gewoon niet met een slof of dergelijk materiaal te rijden.
Als ik om me heen kijk, zie ik bij die jeugd dat ze teveel naar betere ruiters kijken en dat na willen doen, gaat het niet gewoon, daar maar met een slof.
Op die manier leer je niet paardrijden en krijg je nooit ruiter gevoel.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:54

Dank je kawa, ik rijd zelf overigens al 22 jaar en heb nog nooit een slofteugel oid gebruikt en ik rijd al mijn paarden op een gewone gebroken bustrens en zonder of alleen met kleine knopspoortjes.... en dat gaat prima...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:59

Dat is ook de manier zoals ik rijd.

Maar de jeugd roept dan, de mijne trekt op de sprong af of wil racen.
Ik kan hun zeggen dat ik ook van dat soort paarden heb gereden, maar allemaal op een dikke trens, zonder verdere zooi, lekker aan de gang heb gekregen.

Zo ook mijn eigen paard met geen makkelijk karakter, hij loopt de Z oefeningen ook op dikke dubbelgebroken trens, zonder sporen.
En springen deed hij met datzelfde bit.
En toch heb ik van zeer goede internationale springruiter het compliment gekregen dat ik mijn paard zo lekker door het parcours kreeg, ondanks zijn karakter.
Zegt genoeg lijkt me Lachen

gomir

Berichten: 25556
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:31

Idd Kawa en Jumper *LOL*
Ik mag vast niets zeggen, want ik ben ook nog maar 18 Tong uitsteken maar ik ben het (alweer) met jullie eens.
Ik heb zelf mijn pony en mijn huidige paard weleens met een slof gereden op aanraden van mijn instructrice maar eigenlijk zelden buiten de lessen...Dit was omdat beide dieren de neiging hadden(al voor ik ze kreeg) om hun kop er rechtop te zetten en met een noodgang te gaan spuiten...dan is een stootteugel(want zo werd hij gebruikt) toch wel handig hoor *LOL* En als het dier dan wat beter aan de hulpen(vooral been) is ligt de slof ook erg snel weer achter op zolder Haha!

Problemen als toetrekken naar de sprong zijn puur dressuurmatig en moeten zonder slof opgelost kunnen worden. Ik vind zo'n ding echt alleen verantwoord als je zonder dat ding gevaar loopt(of anderen!) én onder begeleiding! Je kunt er gewoon teveel mee verprutsen om ermee te gaan lopen 'spelen'...!