Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:54

Margreet schreef:
Toch heb ik er met longeren met touwtjes ("alleen slof") geen extra teugel bij en dan neemt hij netjes licht contact op de touwtjes, op alleen de slof dus eigenlijk (afgezette cirkel, zonder longeerlijn). In theorie (!) zou het dus ook zo moeten kunnen met een ruiter die het uiteinde in z'n handen heeft ipv vastgeknoopt aan de longeersingel.

Ik probeer niks goed te praten hoor, helemaal niet, maar ik bedacht me ineens dat er onder het zadel geen haar op m'n hoofd is die er aan denkt om het zo te doen, terwijl het met longeren heel normaal is.

maar jou slof trekt niet op momenten dat er ontspanning moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:55

Margreet schreef:
Toch heb ik er met longeren met touwtjes ("alleen slof") geen extra teugel bij en dan neemt hij netjes licht contact op de touwtjes, op alleen de slof dus eigenlijk (afgezette cirkel, zonder longeerlijn). In theorie (!) zou het dus ook zo moeten kunnen met een ruiter die het uiteinde in z'n handen heeft ipv vastgeknoopt aan de longeersingel.

Ik probeer niks goed te praten hoor, helemaal niet, maar ik bedacht me ineens dat er onder het zadel geen haar op m'n hoofd is die er aan denkt om het zo te doen, terwijl het met longeren heel normaal is.

Heb jij geen aanleuning op je longe dan??

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:57

Daarom zei ik ook "In theorie" Haha!
In de praktijk is er denk ik geen ruiter die zo'n gevoel voor timing heeft en exact op het juiste moment loslaat, een touwtje aan een longeersingel reageert natuurlijk direct op de ontspanning door ook te ontspannen, de reflex van de ruiterhand, hoe snel ook, is toch altijd een fractie later, te laat.

Lovely moet even wat beter lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:00

In de praktijk krijg je aanleuning op je longe als je paard zich licht maakt op je touwetje en zo onderhoud je hem. Onder het zadel schuift die aanleuning van slof naar gewone hand, want daar kan een paard wel op nageven en niet op de slof.
Geen moeite met lezen .

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:06

Toch heb je een regeltje gemist, juf, en daar ga ik verder niet met jou over in discussie.

Het was een gedachte die ik had toen ik deze discussie las, een kanttekening erbij, geen goedkeuring voor het rijden met alleen een slof. Ik rijd overigens nooit met een slof en ik longeer tegenwoordig met een gogue, aanpassen aan wat je ziet en wat je voelt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:45

Een slof-topic heeft altijd een goede kant (je wordt er melig van) en een slechte kant (je krijgt er ALTIJD ruzie in). Maar daardoor is een slof-topic helemaal Ying-Yang natuurlijk. Haha! Maar goed, is inmiddels niet alles gezegd?

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:49

bubbels schreef:
Een slof-topic heeft altijd een goede kant (je wordt er melig van) en een slechte kant (je krijgt er ALTIJD ruzie in). Maar daardoor is een slof-topic helemaal Ying-Yang natuurlijk. Haha! Maar goed, is inmiddels niet alles gezegd?


haha, ja inderdaad!
die goede kant ervan vind ik toch t leukste Haha!
die slechte kant is ook zo, iedereen hier heeft gewoon een andere mening over de slof en dat blijft toch bij elk toppic weer terug komen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:13

Zou er iemand mij kunnen uitleggen wat het effect is als je een slof goed gebruikt?
Volgens mij kan dat niet omdat je met een slof altijd de balans negeatief beinvloedt. Bovendien denk ik dat er bij gebruik van slof altijd een "valse" nageeflijk ontstaat. Is een paard immers nageeflijk dan heb je geen slof nodig. Op dat moment is hij ook ontspannen en zal hij de juiste spieren gebruiken om iemand te dragen en zal hij deze spieren ook kunnen opbouwen. Daar kan volgens mij onmogelijk sprake van zijn als je een slof gebruikt goed of tijdelijk omdat je dan min of meer toch iets afdwingt. Nou moet ik zeggen dat ik er zelf nog geen gebruik van heb hoeven maken. LET OP: ik veroordeel niemand, het is gewoon mijn visie.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:58

de slof wordt naar mijn mening meestal gebruikt door personen die of weinig ervaring hebben en zo hun paarden in de krul trekken wat dus absoluut invloed heeft op het bewegings meganisme van het paard.
ik rij nooit met slof...dus ik zou niet weten wat het positieve effect moet zijn..iemand een antwoord?
gr esther

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:23

Het neemt onzekerheid, stress en ongemakken weg bij de ruiter. Knipoog Dat is het voordeel. Voor het paard is er geen voordeel.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:40

Paard wordt minder geslagen omdat de ruiter blij is dat haar paardje eindelijk zo "mooi" loopt, die denkt natuurlijk dat ze het zelf heeft gedaan, en die is zoooo trots dat die haar paardje verwend Tong uitsteken

*Snapt haar eigen verhaal niet meer* Scheve mond

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:42

weetje waar ik nou zo ontzettende hekel aan heb als we het dan toch over de slof hebben.

instructrices die de slof adviseren, daar had ik vandaag last van mijn paard liep vandaag niet helemaal lekker hij was duwerig in de aanleuning en wilde zich niet rond maken en kwam om de haverklap tegen de hand. ik rustig mijn geduld bewaart en hem wat lager en langer in gesteld om hem er door heen te houden en zo wat te werk gegaan op een gegeven moment heb ik er een eind aan gemaakt omdat het gewoon weg begon te irriteren. en ik wilde toch met een goed gevoel van mijn paard af. (mijn instructrice is naast mijn instructrice ook mijn tante en zie ik eigenlijk iedere dag) ik heb dit besproken met haar en ze zei, nouja dan hang je er toch gewoon de slof aan. ik ben allang blij dat ik daar van af ben. ik had meer zoiets van ach morgen weer een dag en dan zien we wel weer.

ik ga haar advies dus niet gebruiken.

(ik ben overgens al een tijdje on te vreden over haar, omdat ze vrij negatief is de laatste tijd en zo erg alles van 1 kant bekijkt en er maar 1 mogelijkheid bestaat volgens haar, en daar heb ik een gruwelijke hekel aan. dus overweeg te stoppen met lessen)

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:49

Toen ik een aantal jaren geleden een pony reed die iedere keer het bit vastpakte en er zo van tussenkneep heb ik de dierenarts laten komen om te controleren op haken op de kiezen etc......

hij kon niks vinden maar ik moest van hem een tijd met ALLEEN slof rijden. Dit heeft erg geholpen...als je niet trekt aan de slof gebeurt er ook niks...dat vergeten sommige mensen...

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:39

ik heb laast een keer met slof gereden.. ( met teugels!!) en het ging echt heel goed. Dus ik ben van plan het vaker te doen.. maar dan wel dat ik de slof telkens een stukje losser laat, zodat ik toch nog het meest met me teugels doe.. dan kan ik het snel weer zonder proberen..

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:59

livo schreef:
Toen ik een aantal jaren geleden een pony reed die iedere keer het bit vastpakte en er zo van tussenkneep heb ik de dierenarts laten komen om te controleren op haken op de kiezen etc......

hij kon niks vinden maar ik moest van hem een tijd met ALLEEN slof rijden. Dit heeft erg geholpen...als je niet trekt aan de slof gebeurt er ook niks...dat vergeten sommige mensen...


Je hebt de slof toch op contact, als je alleen met slof rijdt, anders heb je toch niets in de hand?
Dan trek je hem dus automatisch omlaag, aangezien je de slof tussen de voorbenen hebt zitten.
Voilá, klaar is het plaatje.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:00

Mensen, een slof is echt alleen maar iets wat tíjdelijk helpt, op de lange termijn heb je er uiteindelijk NOOIT profijt van Ik snap niet dat dat er niet ingaat hè..

Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik vroeger zelf ook wel eens met slof heb gereden (bij hoge uitzondering) maar ben later wel even goed met mijn neus op de feiten gedrukt...

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:35

Citaat:
Toen ik een aantal jaren geleden een pony reed die iedere keer het bit vastpakte en er zo van tussenkneep heb ik de dierenarts laten komen om te controleren op haken op de kiezen etc......

hij kon niks vinden maar ik moest van hem een tijd met ALLEEN slof rijden. Dit heeft erg geholpen...als je niet trekt aan de slof gebeurt er ook niks...dat vergeten sommige mensen...


Dat is dus geen rijden.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:22

DeeSjah schreef:
ik heb laast een keer met slof gereden.. ( met teugels!!) en het ging echt heel goed. Dus ik ben van plan het vaker te doen.. maar dan wel dat ik de slof telkens een stukje losser laat, zodat ik toch nog het meest met me teugels doe.. dan kan ik het snel weer zonder proberen..


het heeft toch totaal geen nut!
waar de techniek van de ruiter ophoud, beginnen de hulpmiddelen he!

dit gaat toch nergens over mensen (niet tegen jou bedoeld deesjah)

maar goed, om terug te komen op je antwoord: jij zegt en dan steeds de slof een stukje losser, jij wilt dus eerst een paar weken je paard met zn kop tussen zn voorbenen trekken (omdat jij het dan niet kan oplossen? Verward )
en vervolgens steeds de slof een stukje losser Scheve mond wat jou paard dan doet is gewoon steeds een stukje zijjn hoofd omhoog, hij pakt gewoon die vrijheid
(en ik geef m nog gelijk ook) dat is gewoon niet te doen voor zo een beest, continu met zn kop tussen zn voorbenen lopen! nou sorry maar daar ben ik het dus echt niet mee eens Scheve mond

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:40

Miss_Blimm schreef:
Dat is dus geen rijden.



Ohw dat is helemaal waar...maar het ging er op dat moment niet om dat ie in de krul liep...maar puur om het feit dat er medisch geen problemen waren en de pony kende op een bepaald moment het kunstje van bit vastpakken...na een week zo te hebben gereden was hij weer handelbaar.......dus het heeft goed geholpen.....

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:12

livo schreef:
Ohw dat is helemaal waar...maar het ging er op dat moment niet om dat ie in de krul liep...maar puur om het feit dat er medisch geen problemen waren en de pony kende op een bepaald moment het kunstje van bit vastpakken...na een week zo te hebben gereden was hij weer handelbaar.......dus het heeft goed geholpen.....


Je had het met wat meer geduld ook zelf op kunnen lossen. Een paard dat je respecteert doet dat niet, zijn bit vastbijten. Als je dat met een slof moet bereiken heb je les nodig en moet je nodig wat boeken gaan lezen.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:32

punt een... een paard krijgt niet vanzelf respect soms moet je dat afdwingen.... en je kan heel geduldig gaan zitten zijn maar als je je pony niet onder controle hebt en dat weet hij is het gevaarlijk...
punt twee.....wat is nou het probleem...ik geloof best dat het misschien OOK anders had gekund...maar heb ik de pony kwaad gedaan om een poosje met slof te rijden..???? heb ik m verpest?? mishandelt??? denk je dat ie een trauma heeft opgelopen???
NEE!!!! wat is dan het probleem...Ik heb het op aanraden van een dierenarts gebruikt...het heeft me geholpen en het paard geen kwaad gedaan...waarom is het dan geen goede oplossing?????

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:46

idd livo.. hij ontspant zich veel meer als ie lekker gaat zakken... dat is toch alleen maar goed..?? ofniet soms..? ik doe het ook alleen maar voor tijdelijk.. ik doe het niet alleen voor mezelf maar ook voor me paard!

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:55

ook dat maar t ging helemaal niet om het zakken.....ik ben bepaald niet dol op hulpteugels...omdat ik het te dwingend vind...je werkt echter wel met een beest wat heel wat sterker is dan jij en dan moet je soms zaken afdwingen om geen gevaarlijke situaties te creeren....

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:28

jahh.. ik ben er ook niet dol op.. maar soms is het wel beter..

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:30

ik heb vandaag op advies van mijn instructrice met de slof gereden. dat ding heeft er nog niet een 5 min aan gehangen of ik had hem er alweer langs liggen, waardoloos die dingen, mijn paard werd er alleen nog maar langer van in zijn lijf en werd nog wat stugger in zijn mond. totaal geen zin dus. ik ben toen maar gewoon van voor af aan begonnen.