Waarom meteen boos als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:55

runningkawa schreef:
Waarom meteen boos als er bij een probleem van het rijden gezegt word dat je het bij de ruiter moet zoeken.
Niet bij het paard, niet in andere bitten enz.
Zeg je dat de ruiter nog dingen moet leren, krijg je van vele de volle laag.
Zelf doen ze niks verkeerd en als er een keer iemand anders opzit doet hij het nog.
Dus 100 % bewezen dat het de schuld van het paard is. Verdrietig

Echter is het zo dat een pony/paard die lang opdezelfde manier gereden word, zelfs door anky niet ineens goed gereden kan worden.
Spieren op de verkeerde plek, niet soepel op plaatsen.
dat heeft training nodig.
dat is niet op te lossen in een uurtje.

Waarom willen zoveel ruiters nooit eens aannemen dat 99 % van de dingen die fout gaan, komen door de ruiter.
Want pas als je dat inziet, kun je leren paardrijden.
Neem je dat niet aan, kun je 30 jaar lang rijden, maar zul je het nooit fatsoenlijk kunnen.

of denken jullie daar helemaal anders over ?


Ik ben altijd "opgevoed" met het idee dat het mijn schuld is als er wat mis gaat, en niet die van het paard.
Dus ik vind het helemaal niet raar.
Maar ik denk dat veel mensen op hun teentjes getrapt zijn als er kritiek gegeven wordt, en het is natuurlijk veel makkelijker om de cshuld op het paard af te schuiven.
Goed, soms is het ook echt wel een probleem van het paard(wat dan toch weer vaak door een ruiter veroorzaakt is), maar 99% van de fouten is de schuld van de ruiter.
Ben het helemaal met je eens.
Ik hoor het ook liever als ik wat fout doe, dan kan ik mezelf tenminste verbeteren.

Yessy

Berichten: 23046
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:29

ik ben het ook met helemaal met je eens, en ook met wat MissJ zegt: ik heb liever dat ik een fout maak, dat is gemakkelijker te verbeteren dan als een paard iets echt fout doet, of er echt niets van begrijpt.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:01

ik snap het nut van dit topic niet echt, natuurlijk ligt het aan jezelf maar daarmee heb je toch nog niks opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:27

Daarmee heb je juist veel opgelost.

Er zijn heel veel mensen die zien nooit dat ze zelf wel eens wat fout doen.
Altijd is het k..knol hier en k..knol daar.
Ze hangen er dan maar scherpe bitten in, want hij trekt naar de sprong.
Gooien er een rolletjes bit in, want hij pakt aan 1 kant vast.
Hangen de slof eraan en niet op de manier zoals het hoort, maar kin op de borst gesjord want hij moet aan de teugel lopen.

terwijl al die dingen puur een rijtechnisch probleem van de ruiter is.
en ze maken er het probleem van het paard van... Verdrietig

dat is dus waar het topic over gaat.
Zie je wel dat het een rt probleem is wat bij jezelf ligt, kan er een oplossing gevonden worden. op een normale, paardvriendelijke manier.

Saar4
Berichten: 2356
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:43

Je moet er alleen wel veel meer tijd instoppen en er hard voor werken. Helaas lijkt het net alsof bij sommige mensen alles snel snel snel moet.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:54

runningkawa schreef:
Daarmee heb je juist veel opgelost.

Er zijn heel veel mensen die zien nooit dat ze zelf wel eens wat fout doen.
Altijd is het k..knol hier en k..knol daar.
Ze hangen er dan maar scherpe bitten in, want hij trekt naar de sprong.
Gooien er een rolletjes bit in, want hij pakt aan 1 kant vast.
Hangen de slof eraan en niet op de manier zoals het hoort, maar kin op de borst gesjord want hij moet aan de teugel lopen.

terwijl al die dingen puur een rijtechnisch probleem van de ruiter is.
en ze maken er het probleem van het paard van... Verdrietig

dat is dus waar het topic over gaat.
Zie je wel dat het een rt probleem is wat bij jezelf ligt, kan er een oplossing gevonden worden. op een normale, paardvriendelijke manier.


Ik zie dat ook wel is gebeuren in mijn omgeving. Vaak zijn het mensen die geen les meer nemen en het dus zelf maar moeten oplossen. En tsja, dan gaan ze meestal niet over hun eigen fouten nadenken, maar zoeken ze een mooie hulpteugel bij hun probleem.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:03

Myra1 schreef:
Ik zie dat ook wel is gebeuren in mijn omgeving. Vaak zijn het mensen die geen les meer nemen en het dus zelf maar moeten oplossen. En tsja, dan gaan ze meestal niet over hun eigen fouten nadenken, maar zoeken ze een mooie hulpteugel bij hun probleem.


Helaas zien ook teveel instructeurs (v/m) een hulpteugel als oplossing voor veel problemen.
Het zijn niet alleen de ruiters die het paard de schuld geven: Er is ook genoeg instructie met die mening (want anders krijg je misschien ruzie en ben je een klant kwijt...(?))

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:09

ik ga volkomen met je mee....ik ken iemand die haar pony altijd de schuld geeft, of de neusriem zit te los,of hij heeft verkeerd bit in!!! terwijl iedereen wete dat die pony goudeerlijk is, en haar altijd heeft gered in het springparcours
en ze blijft maar szeggen dat die pony te sterk is,dat de neusriem te los zit...grrrrrr ik vreet me er helemaal aan op!!!!
zeg toch eens dat het je eigen schuld is! als ik een balk rijd, dan is het of mijn stomme schuld en soms kan het idd ene pechbalkje zijn, maar ik ga geen verhalen ophangen dat het paard veels te sterk werd en dat hij er onderkwam....

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

runningkawa schreef:
Altijd is het k..knol hier en k..knol daar.
Ze hangen er dan maar scherpe bitten in, want hij trekt naar de sprong.
Gooien er een rolletjes bit in, want hij pakt aan 1 kant vast.
Hangen de slof eraan en niet op de manier zoals het hoort, maar kin op de borst gesjord want hij moet aan de teugel lopen.

terwijl al die dingen puur een rijtechnisch probleem van de ruiter is.
en ze maken er het probleem van het paard van... Verdrietig


Ja zo ken ik er ook een paar ja, en als ze er dan over praten dat ze weer een scherper bit erin hebben gehangen, of sporen met scherpere wieltjes, of hangen er maar een slof aan. En dan kan ik echt zoo boos in mezelf worden, want zo los je echt heel handig een probleem op. Ofja, je lost het niet op, je "verstopt" het. De kunst is het i.m.o juist dat je zelf zo'n probleem op kan lossen, zonder hulp van die hulpmiddelen.

Ik weet nog wel dat ik vroeger ook zo was, ofja, ik kreeg een slof voorgeschoteld, of ik kreeg sporen aan, en ja, dan gingen ze wel aan de teugel, en liepen ze ook meer door. Maar ik denk dat ik wat dat betreft nog van bokt veel heb geleerd, en natuurlijk ook omdat ik nu ergens anders rijd, en les heb enzo..

Problemen weet ik als ik er echt bij nadenk ook kei goed dat dat mijn eigen schuld is, maar op het moment zelf (als er geen lesgeefster of iemand bij staat) en het lukt niet, wil ik uit kwaadheid nog wel eens een keer boos worden op de pony, maar daar leer ik steeds meer mee omgaan door de lessen en en ervaring enzo, ik neem niet voor niets les, ik leer er alleen maar van..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:08

runningkawa schreef:
Citaat:
Paardrijden is denk ik voor een groot gedeelte jezelf leren kennen en beheersen

mooie zin.



Hier ben ik het helemaal mee eens!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:14

patos schreef:
Meestal word ik idd boos op me zelf, maar vaak word je in je frustratie ook boos op je paard. Vroeger had ik dat niet door, maar tegenwoordig kan ik dat proces steeds sneller stop zetten.


Hier ben ik op het moment ook druk mee bezig.. heel moeilijk en zeker als je een paard hebt, zoals ik, wat je soms uitdaagd om boos te worden.. hij wil gaat lopen sarren en als ik dan boos wordt dan word hij nog bozer... nu lach ik vaak om hem en ga fluitend verder en dan heeft hij echt zoiets van... oliebol en geeft zich sneller gewonnen. Het is van Omar een manier om onder het werk uit te komen.. sinds ik inzag dat het ook mijn fout was omdat ik boos werd doe ik echt mijn best om niet meer boos te worden.

Ben het wel met je stelling eens RK en interessant toppic

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:02

Ctal schreef:
Sommige mensen snappen het gewoon echt niet.
Bijv. iemand tegen wie ik vaak moet rijden, en nu ook net in de M1 zit, en elke x rond de 140 punten rijd.

Dus mn ma en ik zeiden misschien moet je eens een paar weekjes thuis blijven en lessen.

Nee als ik thuis blijf dan doet ie het helemaal niet meer. Verward
Je pony zou zich eerder opgelucht voelen, een 19-jarige die elk weekend 1 en soms zelfs 2 moet lopen onder iemand die alleen kan trekken en slaan.


Vroeger dacht ik ook dat ik aardig kon rijden, maar hoe verder je komt hoe meer je merkt dat je het niet kan, maar dat kan ook aan mij liggen Haha!


Dat soort gevallen kom ik ook vaak tegen, bijv een persoon die met een paard vast zit in de M1 en met de ander in de M2. En dan toch ieder weekend met allebei op wedstrijd en met allebei max 150 punten halen
En elke keer is het het paard dat niet meewerkt. Ik heb het soms ook niet door als ik wat fout doe in de proef, dat zie ik terug op mijn protocol en die neem ik vervolgens mee naar les om samen met mn instructrice dat punt te verbeteren. Maar je moet wel een heel dikke plaat voor je kop hebben, wil je na twee jaar nog niet doorhebben dat je gewoon lekker moet gaan trainen onder goede begeleiding.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:16

AnneOmie"]
[quote="patos schreef:
Meestal word ik idd boos op me zelf, maar vaak word je in je frustratie ook boos op je paard. Vroeger had ik dat niet door, maar tegenwoordig kan ik dat proces steeds sneller stop zetten.


Hier ben ik op het moment ook druk mee bezig.. heel moeilijk en zeker als je een paard hebt, zoals ik, wat je soms uitdaagd om boos te worden.. hij wil gaat lopen sarren en als ik dan boos wordt dan word hij nog bozer... nu lach ik vaak om hem en ga fluitend verder en dan heeft hij echt zoiets van... oliebol en geeft zich sneller gewonnen. Het is van Omar een manier om onder het werk uit te komen.. sinds ik inzag dat het ook mijn fout was omdat ik boos werd doe ik echt mijn best om niet meer boos te worden.

Ben het wel met je stelling eens RK en interessant toppic
[/quote]

het helpt wel he bij je, die aanrader om lekker fluitend verder te rijden Tong uitsteken

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:30

niet alleen het hebben van les, maar ook het veranderen van instructeur kan je soms enorm helpen!

Zo moest ik enkele jaren geleden op zoek naar een nieuwe instructeur omdat de "oude" ermee op hield. Ik heb heel lang gezocht, gewoon om dat ik een zeikerd ben en ik wil best naar iemand luisteren, maar dan wil ik het ook in een discussie gewoon vaak (zo niet altijd) met diegene eens zijn.
Na enig zoeken had ik zo'n instructrice gevonden, dus wij vol goede moed naar de eerste les, redelijk overtuigd van mijn eigen kunnen (tja Bloos! wist ik veel!)
WAT EEN ANTI-CLIMAX!
de eerste maanden (ik leste om de 2 weken) was ik alleen maar bezig dingen AF te leren ipv nieuwe dingen te leren. EN ik voelde mij na elke les ellendiger!
kREEG STEEDS MEER HET GEVOEL DAT IK ECHT HELEMAAL niets KON EN DAT IK HET OOK NOOIT EENS ZOU LEREN!

Na een tijdje ging het iets beter.
Toen verkocht ik Tender en ging met onze hengst (ox) verder: hetzelfde *piep*-drama begon weer helemaal van voren af aan. De moed zakte mij alweer in de schoenen', totdat bleek dat het deze keer veel sneller weer de goede kant op ging.

Ik denk dat als ik bij mijn oude instructeur was blijven hangen: ik niet snel meer iets had bijgeleerd.
Nu wil ik de beste persoon absoluut niet afvallen, want ik heb er veel van geleerd, maar schijnbaar zaten we op een punt dat we samen niet verder kwamen. (dit terwijl ik ook daar absoluut nooit naar hulpmiddelen heb mogen grijpen, less was ook daar more).

Als ik er nog aan denk hoe ellendig ik mij na die "wissel" heb gevoeld, dan loopt het schaamrood me echt weer naa m'n wangen. Verschrikkelijk. Heb echt vaak gedacht om er maar helemaal mee te soppen.

Maar ik ben blij dat ik volgehouden heb, ik ben blijdat ik nog steeds zoveel leer en ik ben blij dat mijn ogen geopend zijn voor wat betreft mijn eigen "kunnen".
Wat dat betreft zijn mijn lessen hun geld in goud waard! OK dan!

Klein detail overigens: ik moest bij de post van RK (waar ik het gewoonweg mee eens ben, geen toevoegingen!) meteen denken aan enkele personen en eerlijk is eerlijk: die hebben het wel uit hun hoofd gelaten om in al deze 5 pagina's te reageren!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:34

Ik hoef het niet in mijn kop te halen om tijdens de les te zeggen dat mijn paard iets niet doet... Mijn instructrice wijst mij dan meteen terecht door te zeggen dat ik het dan niet goed doe. Bloos Meestal heeft zij gelijk. Niet altijd, is gebleken.

Toontje bijvoorbeeld, wilde maar niet wijken in draf. In stap deed hij het voor een tien. Schouderbinnenwaarts in stap ging ook heel goed, maar in draf?? No way. Volgens mijn instructrice moest hij het gewoon kunnen, want hij kon het ook in stap, dus ik deed waarschijnlijk iets niet goed. Dus ging zij er een aantal keren op. Met als resultaat dat Toontje nog steeds niet in draf wilde wijken of schouderbinnenwaarts.

Mijn gevoel dat Toon pijn in zijn voeten had en daar dus in draf meer last van had tijdens deze oefeningen was volgens mijn instructrice niet juist, want hij liep toch goed... Toon was dwars en moest gewoon luisteren.

Helaas heb ik mijn gevoel buitenboord gegooid en heb haar advies gevolgd en doorgedramd.... Uiteindelijk ging meneer een beetje wijken in draf en o wat was ik blij. Een week later was hij kreupel, na een half jaar heb ik hem af moeten laten maken wegens ernstige artrose in zijn voeten. Verdrietig

Geloof me, dan voel je je knap beroerd hoor.

Dat wil niet zeggen dat mijn instructrice slecht is, in tegendeel. Ze is zeer kundig en niet de eerste de beste. OK dan!

Natuurlijk spiegelen paarden ons en dat kan knap confronterend zijn. Vaak doen paarden hun werk heel goed als de ruiter het maar goed doet. Maar dat vlakt niet uit dat paarden hun eigen karakter hebben en geen automaten zijn die maar braafjes hun werk doen als de ruiter het maar goed doet... Gelukkig niet zeg.... Ik hou wel van een paard met een eigen mening! Knipoog

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:09

Jeetje, wat rot Mieke!

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:12

Ja paardrijden is zeker niet makkelijk, toen ik met mijn privelessen begon had ik ook het idee dat ik het nooit meer goed zou komen. Ik moest ook telkens als het verkeerd ging, mijn benen uit de beugels en er lekker mee zwaaien, en ook mijn armen opzij en die losdraaien. Als ik me maar ontspande dan ging alles een stuk beter. Mijn pony was daar altijd erg gevoelig voor, als ik ook maar iets teveel spanning in mijn arm had dan kon ze zich daarop heel goed op slot zetten. Dus ja, in 99 % van de gevallen ligt de fout bij de ruiter. Maar dat is voor sommigen wel heel moeilijk te accepteren.

Waar ik me na dit topic nog meer aan kan irriteren is mensen die zeggen dat paardrijden geen sport is ! Boos! * ja...maar paardrijden is niet echt een sport..daar krijg je niet echt een conditie van* Laatst zei een vriendin tegen mij; * oh ik kan ook wel paardrijden hoor! dat is toch gewoon de teugels vast houden en dan moet je porren om harder te gaan * ...ZUCHT

Lieke

Berichten: 11354
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:55

Ik weet dat alles wat fout gaat aan mij ligt, maar soms is een hulpteugel erg handig om iets op te lossen.
Zo heb ik een pony die extreem veel weigerde, dit kwam duidelijk door mij, met een vriendin sprong hij bij wijze van een meter met zijn ogen dicht. Nu spring ik altijd met martingaal en het gaat een stuk beter, niet door de werking van die hulpteugel maar door het psygologische effect wat het heeft op mij. Ik vind dit een veel betere oplossing dan zonder hulpteugel door te gaan en bij elke sprong banger te worden.

Nog een voorbeeld, mijn pony is alleen buiten een enorme staker, waarschijnlijk omdat ik in het begin één keer niet streng genoeg ben geweest. Eerst was dit heel erg en kon ik niet met hem weg. Wat heb ik gedaan: sporen omgehangen, zweep gepakt een aantal dagen op pad gegaan, bij elke keer stoppen sporen tussen zijn ribben en zweep op zijn kont. Inmiddels kan ik alleen rustig met hem naar buiten gegaan.

Twee voorbeelden waarbij de ruiter de schuld is maar het toch is opgelost met hulpmiddelen. Toch vind ik het niet slecht, anders zat ik nu met een pony die niet sprong (en hoe kan ik dan ooit goed leren springen) en een pony die niet alleen naar buiten kan, in plaats van mijn makke lieve ponytje wat ik nu heb.
Nou wil ik niet zeggen dat alle hulpmiddelen altijd goed zijn, maar soms zijn ze best handig, ook al ligt de fout bij de ruiter.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:53

[quote="Sjonniej"]Tsja, maar welke idioot geeft zichzelf nu ook de schuld? quote]

Dank je Bloos! Ik ben idioot dus..... Schijnheilig Ninla wilt links ook niet aanspringen maar het probleem ligt bij mij niet bij haar,ik ben nu eerst aan het trainen om links sterker te maken en veel trainen en lessen...zo leer ik wel van mezelf Knipoog oke en van me paard Tong uitsteken

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:45

Ik geef mezelf juist extreem overal de schuld van.. Bloos Alles wat fout gaat ligt aan mij, kan nooit iets positiefs over mezelf zeggen.
Ik weet ook gewoon dat ik echt niet kan rijden maarja, zolang ik er lol in heb vind ik het best..

Volgens mij moet ik juist een beetje de positieve dingen van mezelf leren zien, het wil alleen nog niet echt lukken.. Clown

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:50

runningkawa schreef:
Neem je dat niet aan, kun je 30 jaar lang rijden, maar zul je het nooit fatsoenlijk kunnen.

of denken jullie daar helemaal anders over ?


Ehm, ja, daar denk ik anders over. Ik geloof best dat ik het verkeerd doe, maar zelfs dan denk ik niet dat ik na 30 jaar fatsoenlijk kan rijden. Haha!

Maar goed, je kunt het altijd proberen, vandaar dat ik maar eens les ga nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:31

haha, dat is helemaal waar Haha!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:49

iedereen moet gewoon gaan lessen zijn al die problemen ook niet meer nodig op bokt Knipoog

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:39

Ik vind dat helemaal niet erg .
Als mijn instructriece bevoorbeeld zegt : Dat het mijn schuld is dat mijn paard vast pakt!
Helemaal geen punt, daar werk je toch weer aan.
Ik geef mijn paard iig nooit de schuld.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:42

tobilover schreef:
iedereen moet gewoon gaan lessen zijn al die problemen ook niet meer nodig op bokt Knipoog


Ik krijg 3 keer in de week les (van 2 instructrices), maar een extra ondersteuning van andere manieren of wat dan ook van bokt is ook erg fijn hoor