Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 13:06

Katja schreef:
Off-topic reacties verwijderd.


Ik dacht dat Apple hier moderator was Verward

Bedankt voor die bijdrage SarahJ, DAT bedoel ik met constructieve bijdrages. OK dan!

Wat ik daar ook uit haal (om even terug te komen op LDR) is dat het dus averechts werkt als de onderhalsspieren worden aangespannen.
Als het paard, zonder op de hand te leunen, in een LDR houding loopt, dan wordt dat hoofd achter de loodlijn gehouden door die onderhalsspieren. Deze moeten daarvoor dus zijn aangespannen. Dit belemmert daar dus mijns inziens het doortreden van het achterbeen.

De link LDR - buikspieren is daarmee voor mij nog altijd onduidelijk.
En die opmerking van die dierenarts, staan in relatie tot het LDR rijden.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:13

Hoewel de sfeer in dit topic hier en daar wat grimmig is, is het toch erg boeiend.
SarahJ, goed dat je je toch in de discussie gemengd heb, want ik vind het een zeer helder stuk tekst OK dan!

Sommige dingen worden hier wel erg zwart-wit gesteld, het kan niet zo zijn dat alleen het aanspannen van de buikspieren zorgt voor het opbollen van de rug, maar juist de samenhang van het hele bewegingsmechanisme, zoals dat heel duidelijk in het stukje van Sarah beschreven wordt zorgt daarvoor.

SarahJ schreef:
Kort samengevat:

Achterbenen treden onder <=> buikspieren trekken samen <=> rugspieren zijn ontspannen


Wat ik hier zelf uit afleid is het volgende (los van de teugelkreupelheid):

De rug komt bol te staan wanneer de croupe zakt. De croupe zakt wanneer de achterbenen verder ondertreden. De achterbenen treden verder onder wanneer de buikspieren aanspannen.



Wat hierboven geschreven is, is i.m.o. ook in grote lijnen wat Solange bedoelt. Ik heb verschillende clinics van haar bijgewoond en op bovenstaande manier heb ik de uitleg van Solange ook min of meer geinterpreteerd.
En volgens mij wordt dit principe in zowel LDR als de klassieke manier van rijden gehanteerd, alleen de manier waarop dat bereikt wordt is anders. (zakken kruis, aangespannen buikspieren, waardoor het achterbeen beter kan ondertreden en de rug op bolt)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:16

QQQQ schreef:
Volgens de dierenarts die ik sprak, is dit werk van Solange zwaar bekritiseerd door mensen uit 'het vak'.


Dit vind ik persoonlijk zwaar overdreven en daarbij wordt iedereen die wat te melden heeft zwaar bekritiseerd, of dat nou op een bekendheid is of gewoon hier op Bokt. Knipoog

Ik ben van de 'hoor- en wederhoor', als je echt je nieuwe mening zou willen testen zou je dus gewoon dit alles aan Solange voor moeten leggen.

Ik kan me erg in haar theoriën vinden, vooral omdat ik erg veel paarden onder haar begeleiding op heb zien knappen. Lijkt me sterk als het allemaal onzin zou zijn wat ze predikt..

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 14:29

Suzan schreef:
Wat hierboven geschreven is, is i.m.o. ook in grote lijnen wat Solange bedoelt. Ik heb verschillende clinics van haar bijgewoond en op bovenstaande manier heb ik de uitleg van Solange ook min of meer geinterpreteerd.
En volgens mij wordt dit principe in zowel LDR als de klassieke manier van rijden gehanteerd, alleen de manier waarop dat bereikt wordt is anders. (zakken kruis, aangespannen buikspieren, waardoor het achterbeen beter kan ondertreden en de rug op bolt)


Af en toe worden sommige dingen wat zwart-wit gesteld om een vraag (of antwoord) te verduidelijken, net zoals we hier voor de duidelijkheid de grijsvormen tussen LDR en klassiek even buiten beschouwing laten.

Het stukje dat Sarah omschreef is heel duidelijk en ik kan me goed voorstellen dat in zo'n process de buikspieren op die manier functioneren.
Zoals Suzan als zegt, wordt dit op beide manieren getraint. Logisch, want we willen allemaal die achterbenen laten ondertreden om die rug te ronden. Dit is het van achteruit rond maken.

Dit topic probeert onder andere erachter te komen wat nou de meerwaarde van het in LDR houding rijden zou zijn. Hiervoor proberen we grip te krijgen op wat voor (spier-) mechanismen er door de LDR houding plaats vinden, welke niet of minder op de klassieke wijze gebeuren.

Het "extra trainen van de onderlijn" snap ik daarbij niet, want de enige onderlijn die hierdoor extra wordt getraint is die van de onderhals (en misschien wat voorste borstspieren?).
Het "extra oprekken van de rug" ook niet, want er komt van die extra rek (vergeleken met lang en laag) niet wezenlijk iets over de schoft heen.
Wat is het dan wel?

Het psychische aspekt wordt nog altijd weinig over gezegd, al denk ik dat dat nou juist een van de grootste redenen is waarom zovelen het systeem (in eerste instantie) gaan toepassen: Om volledige overgave van hun paard af te dwingen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:50

Nou dat is wel een héél vreemde aanname...ik dwing geen totale overgave af waar sláát dat nou op. Verward

Ik gebruik het als een goede warming up, om mijn paard z'n spieren op te laten rekken (jaja) en hem te gymnastiseren en over de rug te laten lopen. Hem klaar te maken voor de overige training.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 15:02

Gail schreef:
Nou dat is wel een héél vreemde aanname...ik dwing geen totale overgave af waar sláát dat nou op. Verward


Met de neus op de borst gereden, ontneem je het paard een groot deel van z'n blikveld, waardoor ie volledig moet vertrouwen op wat de ruiter voorgeeft. In die zin dus zich totaal moet overgeven.
Dit is een van die aspekten van LDR waar niet alle paarden tegen kunnen. Sommige sluiten zich dan helemaal af (keren zich in zichzelf) en anderen exploderen. Die laatste zijn zo absoluut niet te rijden, die eersten wel, maar hebben opvallend vaak last van klachten met onduidelijke oorzaak (mogelijke oorzaak: stress).
Enkele paarden kunnen het wel aan. Misschien dat die dan uiteindelijk ook (sneller) beter gaan lopen. Ik vraag me nog altijd af waarom dat zou zijn, al is het psychische aspekt voor mij al een rede om daar op z'n minst heel voorzichtig mee om te gaan.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:49

Interessant topic Knipoog
Voor degenen die er interesse in hebben: op http://nicholnl.wcp.muohio.edu/dingosbr ... b/biomech/ staat heel veel informatie (wel engels helaas) over paardenspieren en wat ze doen. Veel plezier d'r mee. Ik blijf het topic wel meelezen op de achtergrond Knipoog

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:38

Op die site wordt wel degelijk over buikspieren gepraat. Maar voor mij wordt dit iets té theoretisch...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:30

Prachtige site Natascha OK dan!

Daar steek ik weer wat van op

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:51

ik kan ook buikspieroefeningen doen zonder mijn rug te bollen

de buikspieren raken de WERVELKOLOM niet en om die te buigen MOETEN er spieren VASTgehecht zitten aan de wervelkolom. daar heb je geen anatomielessen voor nodig.

het weggaan of "strakker" worden van het buikje heeft dus niet te maken met de LDR vorm van rijden, (niet alle) andere vormen bereiken hetzelfde.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:36

volgens mij worden de buikspieren niet meer of minder gerekt met LDR, alleen de onderhals wordt aangespannen en de bovenlijn wordt horizontaal opengerekt waarbij het hoofd op de laatste wervels 'afknakt' De paarden die ik al zo zien rijden heb (ook van bekende ruiters) lijken wel goed de achterhand te gebruiken maar toch speelt alles zich op de voorhand af en lijken ze eerder gespannen dan ontspannen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 14:59

Boehoe, m'n ontmaagdingstopic is op slot gezet Huilen
Misschien dat hier dan toch doorgegaan kan worden met de eigelijke DISCUSSIE, zonder persoonlijk te worden? Doe dat maar in PBs dan... Haha!
Het begon net weer een beetje op te pikken, leek het...

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:52

Denk dat een clinic veel duidelijk kan maken. Het is simpelweg gewoon niet over te brengen van achter de P.C.

LDR ruiters zijn er wel die een clinic (durven) willen rijden om het één en ander te verduidelijken, nou nog een "klassiek"ingestelde ruiter .....

Kom op wie durft ? (Pipo, Lovely of Q ????)

Ik heb het gevoel dat Aqua de uitdaging niet aan durft te gaan, beetje jammer, hebben ze de kans hun revolutionaire systeem te promoten grijpen ze hem niet Verward

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:58

Magique schreef:
LDR ruiters zijn er wel die een clinic (durven) willen rijden om het één en ander te verduidelijken, nou nog een "klassiek"ingestelde ruiter .....

Kom op wie durft ? (Pipo, Lovely of Q ????)


Alternatief....
Ik!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:13

Hé dat is leuk *LOL*

Misschien ken je Tyrza, die vertegenwoordigd het andere kamp. Geloof dat zij ook over de organisatie ging ?
Jij lijkt me trouwens ook een stuk representatiever dan Aqua Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:08

Dat zou ik wel durven hoor Magique, maar het is logistiek nogal lastig.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:09

Is er al een plaats afgesproken dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:11

Nee, maar er is maar één plaats voor mij bereikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:53

Ik durf ook wel, maar ik rij geen klassiek Haha!

Maar laten we dan naast Tyrza nog iemand nemen die LDR rijd. Iemand suggesties?

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:02

Dat is misschien een beetje het probleem; als iemand LDR rijdt, verwachten de contra's dat er continu met neus op de borst gereden wordt ?
idem natuurlijk met Klassiek .....
Misschien moet dit eerst gedefinieerd worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:57

Magique schreef:
Dat is misschien een beetje het probleem; als iemand LDR rijdt, verwachten de contra's dat er continu met neus op de borst gereden wordt ?
idem natuurlijk met Klassiek .....
Misschien moet dit eerst gedefinieerd worden ?



Hadden we daar niet beter 46 paginas eerder over kunnen beginnen Scheve mond

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:09

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:32

Het is in die 46 pagina's allang allemaal ter sprake gekomen, uitgebreid.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 06:15

Wouter rijdt toch LDR, misschien wil hij zich erbij voegen.

Volgens mij zijn er maar weinig 'klassieke ruiters'zo extreem tegen ldr als aq8 en qqqq die van mening zijn dat de nadelen al werken als je je paard gedurende een langere tijd dan een paar seconden achter de loodlijn laat lopen. Ik denk dat veel mensen die in een variatie op LDR rijden al in die categorie vallen maar ook veel klassieke ruiters stellen hun paard wel eens een rondje of meer wat ronder (achter de loodlijn) in en zijn dan al volgens hun op de verkeerde manier bezig (of heb ik dingen nu verkeerd geinterpreteerd Verward _ ).

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:08

nou ik wil ook wel rijden hoor, lijkt me heel leuk!