Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:37

Storm schreef:
TS, wat doe je zelf om je paard beter aan het been te krijgen? Welke oefeningen? En welke hulpmiddelen?

Ik druk met mijn kuiten, als hij niet meteen reageert doe ik met mijn hielen, als hij dan nog niet reageert een kleine tik met de zweep. Ik rij ook veel overgangen van stap naar draf, van draf naar stap, en versnelling etc.

sneeuwpop

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:46

Je maakt het ook wel heel moeilijk. Overgangen zijn gewoon moeilijk om correct te rijden en met een pasrd dat niet aan je been is, is het zefs zo goed als onmogelijk.

Nooit je hiel/ hak meer gebruiken.
Dus kuit aanspannen, daarna nog iets harder en dan tik als hij niet reageerd.
Zorgen dat je ruimte aan de voorkant geeft als je been geeft zodat hij ook naar voren kan.
Verder schakelen, dus enkele passen sneller en langzamer. Dit schakelen blijveb herhalen, zeker voor een oefening als een volte of van jand veranderen.
Hij moet niet wegspuiten op je been, maar je moet reactie voelen.
Je moet dus stoppen met wat je wil doen en gaan voelen wat je ka doen. Voelen dat je de controle moet loslaten (geven, geven, geven ipv nemen) en daar
Door juist gaat leren rijden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:49

Er is mij altijd aangeraden om veel overgangen te rijden bij een paard dat niet aan het been is, omdat ze bij overgangen hun aandacht erbij moeten houden zeg maar (en nee, dat komt niet van mijn instructeur). Fijn dat je me dat misverstand even de wereld hebt uitgeholpen, bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:49

Jij moet jezelf gaan trainen ipv je paard. Je paard zal sneller verbeteren dan jij als je bewuster aan je fouten gaat werken.

Succes

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:53

Dat verhaal ken ik. Maar het is juist de ruiter die dan moet gaan opletten... ruiters die teveel meeliften....
Imo is het makkelijker en dus veel meer haalbaar. Ik zie liever goede oefening dan een oefening die niet goed is uitevperd, want dan wprden de juiste spieren toch niet aangesproken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:00

Ik denk ook dat je je paard ten eerste veel beter aan het been moet krijgen. En daarin moet je in het begin even heel streng zijn, dan heeft je paard het snelste door wat de bedoeling is.
Vraag niet teveel aan de voorkant als je aan het stappen bent, geef lichte druk met je kuit. Je paard moet nu direct reageren, doet hij dat niet, vraag of je instructeur (die schuin achter je loopt) hem een tik met een longeerzweep geeft. Of hij wegloopt in draf of galop, met zijn hoofd omhoog of hoe dan ook, dat maakt niet uit, naar voor is naar voor. Als dit goed gaat, dan ga je het alleen doen. Ook nu geef je lichte kuitdruk, reageerd je paard niet direct, geef je hem een flinke klap met de zweep achter je been.

Als je dit op een goede manier doet, dan leert je paard binnen zeer korte tijd om direct te reageren. Je kunt in dit stadium beter even streng zijn, een half tikje daar leert je paard niks van en dan wordt hij juist alleen maar meer lui van en raakt zelfs afgestompt.

Als je paard goed reageerd, kun je weer verder met de volgende stap, maar je hebt dan wel een paard dat aan het been staat en waarbij je impuls op kunt wekken en dat is essentieel voor de volgende stappen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:55

ik heb echtr niet alles gelezen, het zijn blijkbaar al een hele reeks bladzijden en dus waarschijnlijk ook een ouder topic.
Ik vond jouw openingspost heel duidelijk en uitgebreid, heel eerlijk verteld.
Zo'n probleem oplossen is via het net dus van achter onze pc onmogelijk, we zien het paard niet , we zien jou niet rijden, en weten ook niet of er medisch mssn toch niet iets mis zou zijn.
Is het paard in orde dan is er een meer gerichte training nodig, niet meer gericht naar het doel om oefeningen goed uit te voeren, maar om vertrouwen en rust te brengen, simpele dingen die het paard zeker kan, en zo vanuit daar dan steeds verder opbouwen.
Dit heeft niets met het bit te maken, en zou in principe dus ook moeten kunnen zelfs zonder bit, je gaf al aan dat je dit reeds hebt geprobeerd maar zonder succes, dan is de manier waarop je dit probeerde niet de goede manier geweest, want dit moet zeker kunnen.
Ik zou persoonlijk terug naar de basis gaan en even overnieuw starten, je had het in je openingspost er al over dat je toen les had, maar dat jouw instructie je eigenlijk niet verder kon helpen, dus in dit geval gewoon verkeerde instructie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:59

Storm schreef:
Ik denk ook dat je je paard ten eerste veel beter aan het been moet krijgen. En daarin moet je in het begin even heel streng zijn, dan heeft je paard het snelste door wat de bedoeling is.
Vraag niet teveel aan de voorkant als je aan het stappen bent, geef lichte druk met je kuit. Je paard moet nu direct reageren, doet hij dat niet, vraag of je instructeur (die schuin achter je loopt) hem een tik met een longeerzweep geeft. Of hij wegloopt in draf of galop, met zijn hoofd omhoog of hoe dan ook, dat maakt niet uit, naar voor is naar voor. Als dit goed gaat, dan ga je het alleen doen. Ook nu geef je lichte kuitdruk, reageerd je paard niet direct, geef je hem een flinke klap met de zweep achter je been.

Als je dit op een goede manier doet, dan leert je paard binnen zeer korte tijd om direct te reageren. Je kunt in dit stadium beter even streng zijn, een half tikje daar leert je paard niks van en dan wordt hij juist alleen maar meer lui van en raakt zelfs afgestompt.

Als je paard goed reageerd, kun je weer verder met de volgende stap, maar je hebt dan wel een paard dat aan het been staat en waarbij je impuls op kunt wekken en dat is essentieel voor de volgende stappen.

Sjonge moet t met hard slaan met een longeerzweep? Ik zal jou met een longeerzweep slaan als je niet snel genoeg reageert koekoek!!
Dat kan ook behaald worden door enkel de ruiter. Geen reactie op been is tik achter de kuit. En idd of ie nou erg galoppeert of niet reactie naar voren is altijd goed. Daarna de hulp direct herhalen om het te bevestigen. Zo simpel is het. Hierin consequent blijven is echter de moeilijkheid.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:16

Nou nou Jolien, doe jij eens even rustig en lees even goed, er staat nergens dat je hard moet slaan met de longeerzweep.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:53

Longeerzweep vind ik ook geen oplossing.
Ts moet het zelf leren aanvoelen en consequent zijn en blijven.
Door zelf te doen met goede begeleiding die vertelt wat je goed en fout doet leer je het gelijk goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:43

En die linkt paard niet met ruiter. Het hoeft niet hard bij de meeste paarden. Gewoon been, Geen reactie? -been + tik achter de kuit en de reactie naar voren ook belonen! Niet vergeten te belonen. Dat ie weet wat je wil. :) gewoon met een dressuurzweepje, niet met een longeerzweep.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:09

Ayasha schreef:
En die linkt paard niet met ruiter..

Aan de longeerzweep ipv aan het been, haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:17

Zou een mooi zicht zijn in de proeven. _O- sorry TS... Ik ga nu weer braaf ontopic..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:37

zit het probleem niet in het feit, dat je paard western is opgeleid in het begin? Jij daarna recreatief bent gaan rijden en nu dressuur wil oppakken? Misschien dat je teveel druk op je teugels neemt? Western paarden lopen in een andere hoofd/hals houding dan dressuurpaarden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:59

hiphopje schreef:
zit het probleem niet in het feit, dat je paard western is opgeleid in het begin? Jij daarna recreatief bent gaan rijden en nu dressuur wil oppakken? Misschien dat je teveel druk op je teugels neemt? Western paarden lopen in een andere hoofd/hals houding dan dressuurpaarden.

Nou het is ondertussen zo lang geleden dat ie nog western bereden is geweest dat hij volgens mij de kneepjes van het vak allang vergeten is :)
De fout ligt inderdaad gewoon bij mezelf dat ik veel te snel wil gaan. Het kost hem ook tijd om spieren op te bouwen die hij nooit gebruikt heeft, en daar heb ik nooit bij stilgestaan.
Morgen heb ik misschien maar tot 12u les, dus dan heb ik misschien toch tijd om te gaan rijden, ik kan alvast niet wachten om aan de slag te gaan met de tips :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:45

Dat zie je verkeerd. Je wil idd te snel. Maar om de reden dat je zelf te veel fouten maakt. Wat je wil en wat je vraagt zijn niet hetzelfde. Wanneer jij de grootste fouten hebt verbeterd, dus leren hoe je hem aan het been zet en houdt en je niet tegen werkt met je handen - vooral je binnenhand, dan kan je paard dat echt wel aan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:39

Ik heb filmpjes!
Deze twee hier zijn van begin september, dus voordat ie helemaal gekraakt was, tanden nagekeken en zadel opgevuld.
http://www.youtube.com/watch?v=wIUhGJAs3I0
http://www.youtube.com/watch?v=0Jl6I2qFWm8
Als ik zo terugkijk vind ik toch wel dat ik met momenten te streng ben met mijn binnenhand.

Deze zijn van vandaag. Ik heb echt totaal niets gevraagd aan de voorkant, heb zelfs geen druk op mijn teugels gezet. Ik heb vandaag echt geoefend op hem aan het been te krijgen en hem niet meer vooruit proberen te duwen met mijn zit (wat overigens erg moeilijk is want als ik 2 seconden niet oplet ben ik weer bezig :=). Ik heb er ook op proberen te letten om hem niet meer bij elke pas aan te sporen, en enkel wanneer dat nodig was. Ik denk dat deze video's wel een goed beeld geven van het probleem, want zoals jullie kunnen zien heb ik totaal geen druk op mijn teugels en toch doet ie zo met zijn hoofd.
Zoals jullie ook kunnen zien is de "bak" in een vrij slechte staat, de grond is erg ongelijk, er is een brokstuk afgevallen en het probleem is dat de grond deels uit klei bestaat waardoor alles spekglad wordt. Ik durf Yutah hierdoor niet altijd vooruit te duwen uit angst dat ie gaat uitglijden, hij struikelt ook regelmatig door de ongelijke grond.
http://www.youtube.com/watch?v=YbW9HTiGuWQ
http://www.youtube.com/watch?v=Wn9nucSrvJM
http://www.youtube.com/watch?v=OI0Ci2clDuA

Wees alsjeblieft vriendelijk, ik weet dat het er niet mooi uitziet, maar ik ben volop de knopjes aan het zoeken. Ik voel me echter toch wel een beetje verloren dus ik ga deze week ook eens overleggen met de clubleraar en mijn eigen leraar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:44

Heeft je pony niet het headshaking syndrome? Ik vind het een leuke pony, loopt best leuk en dan toch zo zwaaien met zijn hoofd....

Er is een topic over, vraag eens of deze bokkers naar je filmpje willen kijken

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:47

Daar heb ik werkelijk nog nooit over gehoord! Zou misschien wel kunnen, hij heeft dit al gedaan sinds ik me kan herinneren. Hij doet het ook als ie gewoon losloopt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:56

Je bent ontzettend onrustig in je lichaam. Je handen gaan alle kanten op en je gaat niet rustig mee in de bewegingen.

Wees eens duidelijk met been geven. Ontspan lekker je armen en ga zitten als je neer komt.

Continu gaan je benen heen en weer. Ik heb zelf een manege paard gereden wat totaal níet aan het been was. Na een half uur wist zij met klein beetje kuit al wat ik bedoelde omdat ik zo streng voor der was. Hou je benen stil, op het moment dat ze naar voren moet goed been geven, geen reactie? Tik. En doorgaan met been en zweep totdat er echt goede reactie is en dit kan je lanzaam verminderen want als t goed is voel je dan dat je paard sneller reageert.

Let dus vooral dat je rustig bent, ontspan, lange benen.

In het eerste filmpje van september was je echt aan het zagen. Je moet op twee teugels contstante druk houden en een kneepje aan twee teugels geven voor ontspanning. Maar die ontspanning komt van jou af!

Hoop dat je er wat aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:57

Snollygoster schreef:
Daar heb ik werkelijk nog nooit over gehoord! Zou misschien wel kunnen, hij heeft dit al gedaan sinds ik me kan herinneren. Hij doet het ook als ie gewoon losloopt.

Juist omdat hij het ook bij loslopen doet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:57

hij doet dat ook met zijn hoofd als hij geen bit inheeft?
Ik zie wel dat je een erge onrustige hand hebt,die ondanks de wat lange teugels tegen iedere beweging van het paard ingaan.Dat zou een oorzaak kunnen zijn van dat schudden.
Verder loopt hij op de voorhand,is niet blij en niet goed door de rug/los.
Laat je er wel eens iemand anders op rijden?Loopt hij dan hetzelfde?
Het is wel een leuk paard!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:08

wortelsussie schreef:
Je bent ontzettend onrustig in je lichaam. Je handen gaan alle kanten op en je gaat niet rustig mee in de bewegingen.

Wees eens duidelijk met been geven. Ontspan lekker je armen en ga zitten als je neer komt.

Continu gaan je benen heen en weer. Ik heb zelf een manege paard gereden wat totaal níet aan het been was. Na een half uur wist zij met klein beetje kuit al wat ik bedoelde omdat ik zo streng voor der was. Hou je benen stil, op het moment dat ze naar voren moet goed been geven, geen reactie? Tik. En doorgaan met been en zweep totdat er echt goede reactie is en dit kan je lanzaam verminderen want als t goed is voel je dan dat je paard sneller reageert.

Let dus vooral dat je rustig bent, ontspan, lange benen.

In het eerste filmpje van september was je echt aan het zagen. Je moet op twee teugels contstante druk houden en een kneepje aan twee teugels geven voor ontspanning. Maar die ontspanning komt van jou af!

Hoop dat je er wat aan hebt!

Ik vind je reactie over mijn benen niet echt terecht, ik vind dat ik mijn benen behoorlijk stilhou in de video's van vandaag. Dat de rest van mijn lichaam onrustig is wil ik aannemen, het is erg moeilijk om stabiel te blijven met al dat schudden. Met de rest ben ik het wel eens, ik was inderdaad aan het zagen, al ben ik mij hier nooit van bewust geweest!

geerke schreef:
hij doet dat ook met zijn hoofd als hij geen bit inheeft?
Ik zie wel dat je een erge onrustige hand hebt,die ondanks de wat lange teugels tegen iedere beweging van het paard ingaan.Dat zou een oorzaak kunnen zijn van dat schudden.
Verder loopt hij op de voorhand,is niet blij en niet goed door de rug/los.
Laat je er wel eens iemand anders op rijden?Loopt hij dan hetzelfde?
Het is wel een leuk paard!

Ja, ook als hij losloopt, maar wanneer ik hem met pessoa longeer doet ie het niet. Ja, mijn handen zijn inderdaad erg onrustig, ik wou geen druk geven, maar toch contact houden, het is een beetje moeilijk allemaal :=
Neen, hij loopt inderdaad echt niet fijn, maar dat doet hij zelden in die bak. Het is echt geen pretje om in te rijden, je voelt je paard letterlijk heen en weer gaan door de ongelijk grond. Ik zal binnenkort een filmpje proberen te uploaden van wanneer we in de binnenbak aan het rijden zijn, dat geeft al een heel ander beeld. Ik laat eigenlijk zelden iemand anders erop rijden, maar morgen heb ik clubtraining, dan kan ik misschien eens aan iemand vragen om hem uit te proberen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:09

russel schreef:
Snollygoster schreef:

Juist omdat hij het ook bij loslopen doet...

Ik heb trouwens wat symptomen opgezocht en de rest heeft ie eigenlijk niet. Alleen het hoofdschudden is er bij hem. Maar ik heb de link van dit topic doorgegeven :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:11

tja,film het eens met een ander erop.Wel iemand die goed rijdt natuurlijk :+
Dan kun je zelf ook eens zien hoe hij dan loopt en het vergelijken met de filmpjes.