Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:21

1e twee zijn allebei helemaal niet zo raar; alleen zijn ze iets te kort in de hals/opgericht in verhouding tot de achterhand. maar wel met hele verschillende oorzaak.

De eerste is ziet er wel wat strak uit. Ik denk als de amazone daar iets nageeft, het meteen al een stuk beter wordt.

tweede; ook wat te hoog in de hals maar je ziet dat de amazone daar een licht contact heeft. Het is natuurlijk een fries en die hebben de hals wat hoger aangezet en hebben gewoon eerder de neiging om wat op te kroppen. Hier zou ik toch proberen om de neus er iets meer uit te rijden.

derde; tja, ik kan me dit topic nog vaag herinneren. Ik vind dit nou typisch een voorbeeld van in de krul getrokken. ik denk dat de pony ertoe neigt om achter de teugel te kruipen (dat wordt bevestigd door het commentaar 'hij biedt het aan') en dan ben je nog verder van huis.

Het commentaar is de omgekeerde wereld. Moet je van een 4jarige verwachten dat hij wel in een mooie krul loopt maar aanleuning is teveel gevraagd??
Het begint met aanleuning. Om mij vóór de teugel. Dat is helemaal niet erg voor een jong paard. Maar zonder aanleuning ben je gewoon nergens meer.

idylle

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:01

klopt het ook dat als je nagevelijk wilt rijden en je wilt dit controleren dat je dan je binnen teugel naar voren moet steken zodat hij in een boogje valt en als het paard dan zo blijft lopen dat ie dan goed nagevelijk is

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:18

Wacht even hoor, even kijken of mijn info nu juist is. Het ideale streven is toch neusje iets voor de loodlijn, toch niet achter ?? Anders snap ik het niet meer. Ik lees hier heel de tijd achter de loodlijn..... ;)

Zag niet eens dat het een fries was op de tweede foto, heb drie keer moeten kijken, ten eerste is hij bruin en ten tweede heeft ie wel heel vreemde sokjes voor, maar goed...dat terzijde. :D Volgens mij is er op de eerste twee foto's ook weinig achterhand gebruik, deze paarden lopen dus niet ontspannen over de rug maar drukken de rug weg. Ik snapte het in het begin ook niet helemaal hoor maar het kwartje is voor een groot deel gevallen bij mij, toen iemand me het heel duidelijk uitlegde en liet zien.
Zo snel als ik mijn paard voor, min of meer, tegen hou drukt ze de rug weg en loopt op de voorhand.

Kijk, dit ben ik op 1 van de friesen in stap waarbij ik haar dus niet van voren tegen hou.....terwijl ze uit alle macht steun zoekt in mijn hand, let wel dit paard mankeert het 1 en ander, en ik ook ahum. Dus het plaatje is nog niet goed maar je kunt het verschil zo misschien zien. Hier loopt zij voor haar doen ontspannen, treedt het achterbeen voor haar doen redelijk ver onder, ze loopt lang, voor een fries best laag en met het neusje er uit. Zo komt er bij haar na een tijdje ontspanning in de rug:

Afbeelding

Op deze foto hou ik haar bewust voor tegen juist voor het plaatje zodat ik het zelf achteraf ook kon zien...dit is zij zo gewend, zij zoekt steun in de hand en kan op haar leeftijd dus ook nog niet op eigen benen lopen. Ze is nu 16. Ze loopt nu niet aan de teugel maar achter het bit en hangt in mn handen. Ik geef haar nu wat ze zoekt maar.....hoewel het wel de makkelijkste weg is wil ik zo niet rijden en weet dat dit niet goed voor haar is en het gaat tegen mn gevoel in. Ze loopt nog niet eens erg diep hier voor een fries en heeft de neus wel achter de loodlijn. Foto 1 vind dit paard veel moeilijker om te doen dan foto twee. Maar zij weet niet dat ik haar ermee verknal...Kijk eens naar het verste achterbeen hoe ver dat naar achteren steekt op foto 2 ten opzichte van foto 2.

Afbeelding

Op foto twee kun je ook een valse knik zien maar ik zal het nog even duidelijker laten zien. Dit is hetzelfde paard als hierboven. Dit is wel een momentopname, zo loopt ze niet constant gelukkig maar dit is al ernstig genoeg denk ik. En iig een heel duidelijke valse knik ter illustratie.
Het is jammer dat ik voor foto 1 geen beter voorbeeld heb maar dit paard is nog niet zo ver dat ik dat kan laten zien.

Afbeelding

Dan nog iets ter illustratie, dit is een bijna drie jarige belg, die voor het eerst even los rond draaft met een zadel er op en hoofdstel er in. Buiten dat het zadel niet goed zit etc etc.....treedt hij wel mooi met het achterbeen ver onder het lichaam. Waarschijnlijk doordat hij in dit geval druk van mij krijgt van achteren en hij van voren helemaal vrij is, geen longe geen teugels geen ruiterhand. Okee hij loopt niet perfect maar voor een jong paard, voor het eerst en dan ook nog een overbouwde belg best heel netjes al. Ik hoop dat jullie het zo een beetje zien met deze voorbeelden, ik heb helaas geen betere.

Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 01:45

@perrokai, ik heb even in je profiel gespiekt , maar als ik het nu goed begrijp is de juiste houding die het paard moet hebben van voor de foto in je profiel waarbij staat dat iemand er voor het eerst naar jaren er weer op zit, eenalaatste foto?

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:06

heb ook even op je profiel gekeken naar aanleiding van wat idylle zei perrokai.
Fijn dat je ook even zo met foto uitlegt en het begint al beter doortedringen in dat koppie van mij..

Mijn eigen pony is nu ook 4 (maart 5) En begint nu op haar eigen benen te lopen en de steun bij mij handen los te laten, hier ben ik zo blij mee want ik voel haar sterker worden in haar passen, binnekort ee nieuw zadel en dan kan ik er weer tegenaan. Merkte dat het zadel haar dwars zat waardoor ze ook moeite krijg, heb daarna niet meer op het zadel gereden maar vooral gelongeerd en anderen dingen, toen ben ik dus goed gaan kijken naar dit en ben blij dat ik het weet :D

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:53

Moest zelf ook even kijken in mijn profiel haha want het leek me sterk dat dit paard ergens goed op staat qua hals rug en neusje. Aan die 1 na laatste foto kun je eigenlijk niets zien want ze staat daar stil en zoals een fries wat opgericht. Ook daar zie je de valse knik op die er in zit......is niet goed...

Nee voor duidelijke foto's van hoe het wel moet heb ik helaas van mezelf geen goede foto's. Heb alleen maar paarden gehad op 1 na, die dus niet juist gereden waren op ontspanning en over de rug, of te jong waren of nooit goed ingereden waren of juist op de verkeerde manier getrained waren.... zal even kijken of ik een foto kan vinden van een paard dat wel goed loopt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:08

Leuk Perro die foto's en ook heel verhelderend. 't Is inderdaad een beeld dat je heel veel ziet met friezen.
Die derde foto, daar zie je haar inderdaad lekker op het bit hangen. Kan mijn Jody ook zo doen (al ziet het er wat anders uit omdat ze niet zo'n typische friesenhals heeft). En het hoeft helemaal niet te betekenen dat je kilo's in je hand hebt, dat is nou zo verraderlijk.

Als ik mijn eigen posts teruglees, klinkt het alsof ik het allemaal heel goed weet. Nu is mijn theorie beter dan mijn praktijk, want ik mis alle ruitergevoel maar goed, ik ga ook maar even met de billen bloot. Zien jullie ook wie er zo'n grote mond heeft hier! :+
Graag jullie mening/commentaar!
(Alleen hoef je niets zeggen over die debiele lage handjes of opgetrokken hakjes, dat weet ik echt wel en daar werk ik aan :o )

Allereerst; losrijden. Ik stap 10 min. los aan de lange teugel, tot ze helemaal hals strekt. Dan draaf ik aan en pak ik haar op. Op zich vind ik dit een fijn beeld en het voelt ook lekker los, over de rug. Dat ze ietsiepietsie vóór de teugel is, vind ik niet erg.
Afbeelding

En als ik dan haar de kans geef, gaat ze duiken en lekker op het bit hangen, zoals hier. Ze loopt dus duidelijk veel te diep en da's natuurlijk niet de bedoeling maar ja...ik probeer het met veel kleine ophoudinkjes weer te corrigeren.
Afbeelding

Hier vind ik dat ze fijn loopt, weliswaar wat op de voorhand maar dat vind ik heel lastig te corrigeren omdat ze behoorlijk voorwaarts is. Het gevoel is wel heel fijn als ze zo loopt. Maar het is op de grens, dieper moet ze niet komen.
Afbeelding

Natuurlijk is er hier geen enkele sprake van verzameling maar ik denk ook niet dat we daar aan toe zijn.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:28

Nou haha...we hebben ook wel leker demopaarden zo samen, een tinker, een fries of een onbeleerder belg om uiteg te gaan geven. Dat maakt het nog lastiger...

Alicia Hellup ! Jij hebt vast echte paarden haha....

Beantsje, als ik het zo zie zit jij met Jody ongveer op het zelfde punt als ik met Dorian. Met als extra nadeel de valse knik die Dorian heeft, die heeft Jody gelukkig niet. Foto 1 loopt ze lekker ontspannen, foto 2 zoals je zegt, te diep, te ver achter de loodlijn en achterhand is weg...net als bij mij. Foto drie vind ik hoofd en halspositie gewoon goed maar idd de achterhand word niet optimaal gebruikt. Maar je zit er ook niet heel ver meer vandaan.
Het lijkt op foto drie alsof de voorhand ook sterker ontwikkeld is dan de achterhand, zo 1 heb ik hier ook nog staan.

Ik ben ook iemand van de theorie, op het paard is het veel moeilijker, dan moet ik ook echt iemand hebben die me begeleid of ik moet me zo enorm concentreren en tijd hebben om na te denken dan lukt het ook nog wel. Dat betekent dat ik in stap begin, tot dat goed gaat en dan pas draf...tot dat goed gaat en dan pas galop. Dan kan ik rustig denken.....Maar als je er dan bent dan merk je pas wat een genot dat is voor zowel jezelf als je paard. Gelukkig heb ik het wel mee mogen maken al.

Ik moet hier blijven drijven hoe voorwaarts ze ook is en je wil niet weten hoe hard ze kan draven. maar om de achterhand er bij te krijgen en te zorgen dat ze niet zo diep gaat moet ik drijven. Dat enorme voorwaartse moet ik oplossen door mijn zit te vertragen en met mijn buitenteugel het tempo aan te geven. Als ze omhoog komt en dan gaat draven met hoofd in de lucht moet ik waar ik ook ben haar op een volte zetten en dan zakt ze gelijk naar beneden. Maar....dat zei ik al tegen Alicia, hoe weet je wanneer je de juiste instructie krijgt als je niet weet wat goed is en wat fout is. Ik volg alles dus wel of niet op afhankelijk van mijn gevoel en intuitie. Dat kost een hoop denkwerk en is ook vermoeiend haha....

Tja het is niet simpel dat paardrijden als je het goed wil doen. Daarom is het ook makkelijker je paard af te stompen en in de krul te rijden en dat is dan ook nog vaak het verkeerd gewenste plaatje.

Afbeelding

Ik heb uiteindelijk bovenstaand plaatje gevonden. Dit paard loopt ontspannen over de rug lang en laag en neus voor de loodlijn. Ik denk dat als je een jong paard hebt je eerst hier naar toe moet ontspanning en op eigen benen lopen. Als je dan hier bent dan ga je van hier uit verder door wat meer oprichting te krijgen en het neusje iets terug te laten komen tot de neusvleugels net iets voor de loodlijn komt, dus minder ver dan hier.
Daarbij dus niet tegen houden voor met je hand of nog erger terug trekken maar door van achteren te stimuleren je hand op te zoeken door te drijven.
Het hangen in je hand hoeft idd niet te betekenen dat er kilo's in je hand hangen, dat doet Dorian dus ook absoluut niet en toch gaat ze steun zoeken in mn handen. Ik zie het feitelijk gewoon aan het paard zelf.

Op de foto's van Idylle straalt de pony met alles en vooral de ogen iets onprettigs uit. Hij loopt te ver met de neus achter de loodlijn en te diep en met een korte boog/krul in de hals vooral op foto 2, foto 1 gaat dan nog. Geen ramp hoor, valt allemaal best nog wel mee. Maar je moet dus door voor eerst wat los te laten van achter uit stuwen om de hals eerst wat langer te krijgen en het neusje verder naar voren. Dan komt het vanzelf zul je zien. Maar het gaat niet in 1 keer. De foto die je laat zien is helaas vaak het plaatje nog wat nagestreefd word en uitgelegd word als aan de teugel lopen en wat door instructrices nog okee word bevonden of simpel gezegd makkelijk. Maar dat betekent niet dat het goed is, en kijk dan maar naar de knik in mijn paard als bewijs. Kan feitelijk heel wat schade en pijn aan je paard veroorzaken.

Sentigo, loopt helemaal niet te diep. Wel iets met de neus achter de loodlijn maar minder dan de pony van Idylle. En ook minder in de krul. Van mij mag het ietsje lager lopen en dan het neusje iets voor de loodlijn, iets meer achterhand gebruik en je bent er.

Maar iedere foto is een momentopname, voor een goed oordeel moet je een paard in het echt zien lopen. Die enorme knik in Dorian is ook een momentopname, als ze nml. echt zo zou lopen constant dan stap ik af....en begin ik vanaf de grond...

Sentigo zit in de buurt, Idylle is nog jong en net onder het zadel, zadel word een maatje kleiner wat al een stuk beter is en ietsje verder naar achteren leggen zodat de schouder vrij blijft. Er zit een wisselbare boom in en is lekker licht iig. Neusriem een gaatje hoger en met jullie nieuwsgierigheid erbij gaat het vroeg of laat helemaal goed komen en dat julie niet voor de makkelijkste weg kiezen. :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:44

Haha, ik heb wel een paard, maar niet zoveel foto's dat ik dressuur rij. Ik vind de foto van de haf een heel mooi voorbeeld van correct voorwaarts-neerwaarts.

Ik heb hieronder een foto met mijn paard. Ik rij wat meer academisch, dus met wat minder aanleuning dan de meesten. wel hadden mn teugels op deze foto een eind korter gemogen, zodat ik mn armen wat netter had. Deze foto is ongeveer 4 maanden oud en we waren toen net begonnen met echte verzameling.

Afbeelding

Hoewel hij nog niet overmatig zakt in de achterhand, vult de hals zich aan de voorkant wel mooi en volledig op. De neus is voor de loodlijn en de nek is het hoogste punt. de benen lopen allemaal gelijk in de afwikkeling.

Als je dat dan vergelijkt met deze foto, van 10 maanden geleden:

Afbeelding

Dan zie je hier een paard wat nog iets de neiging heeft om in te knikken in de derde halswervel, waardoor de neus net een tikkie achter de loodlijn is. Over de benen gaat hij wel correct, maar hier is geen sprake van verzameling, wel is er een horizontaal evenwicht: het paard is niet op de voorhand.

Dan naar deze foto (7 maanden geleden):

Afbeelding

Je poedersuiker aan de spierbouw van het paard zien dat hij wel correct gereden wordt. Er mist wat spieren op de achterhand (net als bij de andere foto's), maar in vergelijking met de vorige foto is de nek nu veel beter ontwikkeld.
Op deze foto loopt het paard op de voorhand zonder correcte houding. Hij is wel iets rond in de rug en niet volledig concaaf, dat is wel positief. Daaraan kun je merken dat dit paard ervaren is met de ruiter op de rug en in zekere zin een goede manier heeft gevonden om deze te dragen. Over de benen gaat het correct, maar zo rijden voegt niets toe aan de dressuurmatige training van de correcte spiergroepen. Dit is een simpele gehoorzaamheidsoefening.

Maar die gehoorzaamheidsoefening kan wel leiden tot een mooie zelfhouding. Kijk maar eens naar het proces in dit filmpje:

Hier zie je het paard, zonde roptoming zelf een wat meer verzamelde houding zoeken. Van voorwaarts-neerwarts en een horizontaal evenwicht langzaam naar een pasje meer verzameld. Dit was de eerste sessie, dus het paar dheeft nog niet geleerd dat hij de nek wat meer moet ontspannen. Het hoofd blijft voor de loodlijn. Als je echter kijkt naar de spieren die aangespannen worden aan de bovenzijde van de nek en de achterhand, dan zie je dat die wel overeenkomen met de spieren die gebruikt worden in een meer verzameld frame (foto 1). Met name het liften van de basis van de nek is goed zichtbaar.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt. Ik wou ook geen ellelang verhaal typen. Het gaat hier steeds om hetzelfde paard.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:41

wow dat zou ik ook wel willen kunnen met mijn paardje!
Ik vind het heel duidelijke illkustratie van hoe het hoofd hoort te komen.
echt super!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:31

Ik kan nog wel een paar foto's plaatsen van de spierbouw en de veranderingen. Ik heb namelijk meer standfoto's dan rijfoto's. Dan kun je zien waar ik op let als ik naar een paard kijk.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:44

Leuk topic, ik lees de hele tijd mee.
Alicia ik ben wel benieuwd naar je standfoto's en uitleg! Altijd leerzaam, en kan ik mijn eigen paardje ook beoordelen aan de hand daarvan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:54

Oké, daar komtie dan :)

Dit zijn foto's van het afgelopen jaar van mijn eigen paard. Nog niet alles is helemaal zoals het zou moeten zijn, maar er is toch duidelijk verbetering te zien. Ik ben niet zo heel goed met paint, dus de lijntjes zijn niet superstrak. Sorry daarvoor.

Geen enkel paard is helemaal mooi gelijkmatig bespierd. Waar ik op let is over- en onderontwikkeling in de spierbouw. Ik heb overontwikkeling aangegeven met groen op de foto's en onderontwikkeling met rood. Geen van beide is correct! Het is nog duidelijker wanneer je een paard in vivo beklad met een speciale stift, maar zo kan het ook.
Waar ik verder nog naar kijk is de ontwikkeling van de bovenlijn. Je wilt graag dat een paard een mooie gelijkmatige en convexe bovenlijn heeft. Bij paarden die niet juist bespierd zijn die je kuilen en bobbels op de bovenlijn. Met name rond de schoft en op de achterhand. Deze lijnen heb ik overdreven aangegeven met oranje.

Afbeelding
Deze foto is van decwember 2008. Je ziet dat over de bovenlijn het merendeel van de spieren onderontwikkeld is. De bovenhalsspier die zorgt voor het liften van de nek (Trapezius, Splenius en Romboideus) is nagenoeg haast niet aanwezig. Dit valt extra op door de 'dip' net voor de schoft (oranje lijn). Het paard heeft over het algemeen een concave vorm (dit ligt niet aan de hoofdhouding, zie foto van later!).
De onderhalsspier (Brachiocephalicus en Sternocephalic), borstspier (Brachiocephalicus) en bovenarm zijn overontwikkeld. Dit is een incidatie dat het paard veel op de voorhand loopt en zichzelf voortsleept op deze spieren. Er is dus geen lift van de schoft mogelijk en dus ook geen verzameling. Wanneer je een paard met deze bespiering zou vragen het gewicht meer op de achterhand te zetten, zou de schoft naar beneden dippen in plaats van omhoog rijzen.
Achter het schouderblad is ook een onderontwikkeling van de spieren te zien. Deze dip, in combinatie met het beeld in de hals geeft vaak aan dat het zadel niet helemaal juist past en/of dat de ruiter onvoldoende onafhankelijk zit en zo de voorhand teveel belast. Vaak is het zadel te nauw, waardoor het schouderblad niet helemaal terug kan schuiven bij het naar voren brengen van de voorbenen. Hierdoor atrofiëerd de spier (Latissimus dorsi).
Ter compensatie van deze onderontwikkeling is er een overontwikkeling van de onderrug. Hier zit eigenlijk een grote bindweefselplaat en dit zijn dus niet echt spieren (maar meer aanhechtingsplaatsen van spieren). Toch heb ik het groen gemaakt omdat je duidelijk kan zien op de foto dat er veel spanning staat op dit deel van het lijf. De haren op deze plek staan anders dan de andere haren en het geheel geeft de indruk 'bol' te staan. Dit paard had ten tijde van deze foto dan ook last van rugpijn in dat gebied. Niet verrassend, omdat het paard ten tijde van deze foto op de voorhand liep en dit deel dus zwaarder belast werd (spieren trekken daar samen om te proberen het gewicht van de voorhand af te krijgen).
Ik heb gemerkt dat paarden juist last van de onderrug krijgen wanneer de voorhand te zwaar belast wordt, en niet wanneer het zadel te ver naar achteren ligt.
Op deze foto is het niet heel goed te zien (op latere foto's wel), maar de bespiering van de achterhand is niet mooi gelijkmatig, maar maakt steeds een dip, bol, dip, bol, dip patroon. Het bovenste deel van de biceps femoris en de gluteus medius zijn onderontwikkeld. Deze spieren zijn verantwoordelijk voor de stuwkracht van het achterbeen. De twee groene vlakjes zijn spieren die verantwoordelijk zijn voor het ondertreden. Dit paard kon wel ondertreden, maar zich vervolgens niet meer afzetten. Dit zorgt natuurlijk voor problemen. Bij dit paard heb ik meer dan een half jaar geen tempowisselingen kunnen rijden omdat hij niet sterk genoeg was. De onderontwikkeling van de gehele achterhand (eigenlijk) leidde bij dit paard tot staken.

Afbeelding
Deze foto is van mei 2009 (tussendoor geen standfoto's helaas). Je kunt zien dat het paard op deze foto al een stuk beter bespierd is. De bovenhalsspieren zijn al wat bijgetrokken, evenals de rug, maar er is nog wel sprake van enige onderontwikkeling. De overontwikkeling van de onderhals en bovenarm zijn aanzienelijk minder geworden. Deze spieren staan nu beter in verhouding met de rest. Wel is er nog sprake van een dip voor de schoft, al is deze al een heleboel minder geworden (ander zadel en andere rijstijl).
De spanning in de lenderen is een hoop vermindert, maar nog wel enigzins aanwezig.
De achterhand is nu meer ontwikkeld, maar de gluteus medius is nog steeds onderontwikkeld.
In deze periode is het paard veel aan de hand getraind door klassieke dressuur, de zijgangen hebben de tempowisselingen vervangen. Dit heb ik pas medio zomer weer opnieuw geintroduceerd. Hoewel de bespiering van de achterhand verbeterd en gelijkatiger is, zijn de kuilen en bobbels bovenop nog steeds een indicatie dat dit paard nog vrij zwak is en dat er voorzichtig mee omgesprongen moet worden.

Afbeelding
Augustus 2009. Nu gaat het heel snel. De bovenhalsspieren, met name de Rhomboideus en trapezius zijn erg goed bijgetrokken. Dit komt nog wel het meest naar voren door de verminderde dip voor de schoft (nog wel aanwezig). de onderhals is in verhouding wel nog wat overontwikkeld, maar niet meer zoveel als eerst. Het paard kkrijgt nu een mooie convexe vorm. De spieren achter het schouderblad zijn ook bij aan het trekken, maar er is nog steeds sprake van onderontwikkeling (dit paard heeft vanaf december 2008 een nieuw wintec zadel met verwisselbare boom gehad. In augustus was hij aan zijn 3e boom toe (33 cm, in december 30 cm!)).
Er zit nog steeds wat spanning in de onderrug. Door de horizontale bouw van dit paard duurt het wat langer voordat deze spanning 100% opgeheven kan worden.
de bespiering van de achterhand is nog steeds wat hobbelig en wat onderontwikkeld, maar al vele malen beter dan op de eerste foto.

Afbeelding
September 2009. Een vervolg op de trend die nu duidelijk zichtbaar wordt. De onderhalsspier lijkt te slinken, doordat de halsspieren steeds meer in verhouding komen te staan. Hou in de gaten dat de foto's nu korter na elkaar genomen zijn en er dus minder duidelijk verschil te zien is. Aan de zweetplekken van het zadel kun je zien dat deze nog te ver naar voren heeft gelegen (op het schouderblad). Dit moet dus verandert worden om het paard nog meer te laten verbeteren.

Afbeelding
Oktober 2009. de spanning uit de onderrug is verdwenen. nde hals komt nu mooi gelijkmatig uit de schoft met nog een heel klein dipje. De onderhals is in verhouding nog iewat overontwikkeld. De rugspieren zijn weer wat bijgetrokken, waardoor vanaf de onderrug een mooie gelijkmatige bovenlijn te zien is.
De spieren van de achterhand zijn nog steeds wat onderontwikkeld en de kuilen en bobbels zijn nog steeds zichtbaar, maar niet meer zoveel als eerst.
Medio september ben ik wer begonnen met het rijden van tempowisselingen, dit ging zonder problemen.

Afbeelding
Dit is een foto van vanochtend (November 2009). Paard kijkt niet zo vrolijk door de regen :) Je ziet hier heel duidelijk een mooie gelijkmatig bespierde hals die goed aanzet vanuit de schoft. er is geen sprake meer van over- of onderontwikkeling. Er is ook geen dip meer zichtbaar.
De spieren rond de schoft zijn nog steeds niet volledig bijgetrokken. Recentelijk is er weer een aanpassing gedaan aan het zadel (boom 35 cm!).
de achterhand is nog steeds wat onderontwikkeld, maar wel al beter gelijkmatig bespierd. De kuilen en bobbels lijken wat meer weg te trekken.

Zo kijk ik naar alle paarden die ik lesgeef. Aan de spierbouw kun je de mogelijkheden vaak goed inschatten. Ieder paard is weer anders. Door regelmatig eens goed te kijken naar je paard kun je inschatten wat het paard nodig heeft (bijvoorbeel een breedere boom), of wat het wel of niet kan. Niet alles gaat volgens het boekje. De meeste paarden zien er goed uit, totdat ze bereden worden. Dan lijkt het vaak opeens mis te gaan in de spierbouw. Ik heb dit paard nu ruim 2.5 jaar en pas het laatste jaar is hij er goed uit gaan zien. Daarvoor zat ik, mijn zadel en de manier van rijden hem gewoon teveel in de weg, waardoor hij zich niet goed kon ontwikkelen. Ik ben deze theorieën gaan toepassen op andere paarden toen ik merkte dat mijn paard zoveel verbeterde en alle paarden van mijn lesklanten zijn verbeterd in spierbouw. Ik heb het alleen niet bij alle paarden exact zo aangepakt als bij mijn paard, want elk paard is weer net iets anders en heeft andere problemen. Soms moet je heel felxibel en creatief zijn om tot een oplossing te komen en het gaat ook wel eens mis, maar als je dan weer naar het lijf van je paard kijkt, zie je gelijk waar het dan mis gaat en dan kun je dat weer veranderen :)

Ik hoop dat jullie wat aan dit lange verhaal hebben. Mijn paard is nog verre van perfect, maar ik geloof wel dat dit een mooie casestudy is. Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

P.S. Ik heb de spiernamen uit mn hoofd gedaan, dus ik ben er niet 100% van dat ze volledig kloppen. excuses daarvoor.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:17

Wauw wat een verschil!

Ik dacht altijd dat zo'n schoft, met eerst een deuk in de hals, gewoon aan de bouw lag, maar jij hebt het helemaal weggetraind. Klasse!

Dan is er ook nog hoop voor onze merrie :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:28

Dit zijn mijn eigen paarden. Ik probeer er nu aan de hand van jouw verhaal iets van te zeggen, ben benieuwd of je het met me eens bent, en wat voor training jij toe zou passen.

Wendy:
Afbeelding

Afbeelding
Dit paard vind ik lelijk bespierd, is te slecht getraind. De bovenlijn is zeker niet strak, voor de schoft zit een deuk. Achter de schoft ook iets. De onderkant van de hals is juist wel erg bespierd, je ziet dat vooral op de laatste foto. Daar kan je ook echt zo'n driehoekje in tekenen.
Achterhand gaat wel goed geloof ik.

Belinda:
Afbeelding
Zij is wel gelijkmatig bespierd, zij het over het hele lichaam nog wel wat arm. Alleen haar schoft mist wat, vergeleken met andere gebieden. Ze was hier een maandje onder het zadel, en ik heb het idee dat ze nu in haar hele lijf meer gespierd is, en dat haar schoft ook beter bespierd is.

Edit: er staan ook nog foto's in mijn profiel van beide dames, mocht je ze te onduidelijk vinden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:58

Ik zal eerst beginnen met het bovenste paard (Wendy):
Je hebt het goed gezien met de overontwikkelde onderlijn. De onderhalsspier is zeer overontwikkeld en dat loopt helemaal door in de borstspieren en in de bovenarm. Tezamen met de deuk voor de schoft zou ik zeggen dat dit paard normaal gesproken op de voorhand loopt. De achterhand is helemaal onderontwikkeld. er zit spanning boven de lenderenpartij; de haren staan heel anders op die plek. Wat me ook opvalt is dat er bij de elleboog veel spiermassa zit (spier die het voorbeen naar achteren trekt). Dit is nog een indicatie van het lopen op de voorhand; het paard sleept zich letterlijk voort met de voorbenen. Dat zou ook de algehele onderontwikkeling van de achterhand verklaren.

Het tweede paard (Belinda) is in de hals wat beter bespierd dan Wendy. De onderhals is niet zo sterk overontwikkeld. Wel zit er nog een stuk onderontwikkeling van de trapezius en Rhomboideus.
Ook hier valt de overontwikkeling bij de elleboog op. Dit paard kan zichzelf nog niet correct oprichten. de achterhand is in z'n geheel onderontwikkeld, met name de spieren bovenop zijn niet in gebruik.
Ik vermoed dat dit paard nog niet bereden wordt?

Voor het bovenste paard zou ik werken aan voorwaarts-neerwaarts over de rug aan de lange lijnen. Veel voltes en lengtebuiging, zodat de schoft wat meer omhoog kan komen. Verder veel zijgangen in stap in een lang en laag frame.
Om de rugspieren te versterken zou ik op de cirkel twee lage oxers neerzetten en hier aan de longeerlijn overheen laten springen. Door het verheffen van de voorhand worden de rugspieren sterker en zal de bovenlijn wat bijtrekken. Ik zou dit paard voorlopig niet rijden totdat de spieren voldoende zijn aangesterkt. Dit paard is nu niet in staat een ruiter op de correcte manier te dragen en zal door het extra gewicht de neiging hebben om de schoft te laten dalen en toch verder te gaan op de voorhand.

Bij het onderste paard (Belinda) zou ik ook gaan werken met oxers, nu om de achterhand wat meer te versterken. Verder is oor dit paard het leren ondertreden op de volte erg belanrijk. Rustig mee beginnen in stap met een mooie gelijkmatige lengtebuiging en over de rug. Langzaam uitbouwen naar wat schouderbinnenwaarts op de volte.
Ik vermoed dus dat ze nog niet gereden is. Wanneer dat wel gebeurd kan het met de bespiering snel bergafwaarts gaan. Het is daarom belangrijk dat je je paard een goede houding leert voordat je erop gaat zitten. Dit doe je niet bijgezet aan de longeerlijn! Op de foto is ze denk ik niet sterk genoeg in de rug en achterhand om op een correcte manier een ruiter te dragen en ik zou dus eerst voorbereidend grondwerk doen voordat ze echt doorgereden wordt.

EDIT: spiek net even in je profiel, en volgens mij heb ik het juist dat Belinda ten tijde van de foto nog niet bereden werd.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:18

Over Wendy:

Ik rijd haar niet meer, sinds afgelopen voorjaar. Ze is niet te rijden, echt een draak. Het kan veel oorzaken hebben, ik weet gewoon niet waar te beginnen om het op te lossen.
Zo liep ze OHZ:
Afbeelding
Achter de loodlijn, en op deze foto idd op de voorhand. Maar ze liep ook vaak met de nek erop, en achterbeen kon wel goed ondertreden.
Ik wil eerst aan de hand aan het werk gaan, en daarna longewerk, gewoon voor onze band. Die is slecht namelijk, en als ik haar echt aan het werk ga zetten worden we daar beiden niet vrolijk van.
Ze loopt overigens wel voor de kar, met plezier. Kan haar bespiering daar ook mee te maken hebben?

Belinda was op die foto al wel bereden. Ze is in april beleerd, een maand lang.

Daarna heeft ze een maand geen of nauwelijks een zadel opgehad, toen heb ik haar vooral bijgezet gelongeerd, voor de keuring. Op de keuring is de geplaatste foto genomen.

Na de keuring ben ik er weer opgegaan. Dit is een foto van een paar weken geleden:
Afbeelding

Citaat:
Het is daarom belangrijk dat je je paard een goede houding leert voordat je erop gaat zitten. Dit doe je niet bijgezet aan de longeerlijn!

Wat bedoel je hiermee? Waarom is bijzetten niet goed voor haar?
Ik zit er trouwens al wel op dus, zoals ik hierboven al zei. Ik zal binnenkort eens een goede standfoto maken, als je die zou willen zien.

Super bedankt voor je tips!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:38

Bijzetteugels werken alleen in op de voorkant van het paard. Daardoor zet je het paard automatisch op de voorhand. Zelfs met de pessoa werk je meer in op de voorkant dan op de achterhand, simpelweg omdat de mond veel gevoeliger is dan de broekspier.

Ik weet niet wanener de foto van Belinda is gemaakt, maar ze kan nooit lang bereden zijn. ze heeft een typische jonge-paarden uitstraling op die foto :)

Over de rijtechnische problemen met Wendy: Ik heb met mijn paard dus ook een hele moeilijke periode gehad. Ik heb hem vanaf januari 2009 3 maanden lang nauwelijks gereden, alleen in stap zijgangen gedaan onder het zadel. Verder alleen grondwerk gedaan. Dat heeft enorm geholpen.
Het voor de kar staan heeft zeker wel invloed op de spierbouw. Ik weet niet met wat voor kar er gereden word en of er ook dressuurmatig gewerkt wordt, als dat zo is, is dat niet af te zien aan de spierbouw. Een kar trekken of een ruiter dragen zijn twee heel verschillende taken en ze vullen elkaar minimaal aan (zeker als er recreatief gemend wordt). Ik vermoed dat ze voor de kar ook op de voorhand gaat.

Op de rijfoto van Belinda valt me op dat ze nog steeds erg zwak is in de achterhand. Ook treedt ze niet helemaal lekker door met het achterbeen. Ik zou met dit paard meer stapwerk doen en maar kleine stukjes draven. Galoperen onder de man zou ik nog niet aan denken, want dat kan ze gewoon nog niet op de juiste manier aan met deze spierbouw. Op de rijfoto is er een dipje zichtbaar voor de schoft en het paard loopt achter de loodlijn en niet over de rug. Ga niet te snel en neem lekker de tijd, dan heb je over een jaar een heerlijk paard. Doe je dat niet, dan voorzie ik dezelfde problemen die ik had met mijn paard :)

Let ook goed op je zadel: de achterkant komt op de foto iets naar boven, daardoor zit al het gewicht automatisch al op de voorhand en belemmer je het paard in de beweging. Hierdoor krijg je die dip[jes achter de schoft!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:53

Die jonge paarden uitstraling ligt meer aan mij dan aan haar hoor :D Als mijn instructrice erop gaat is het ineens een dijk van een peerd. Ik heb ook super veel begeleiding met haar, ze wordt af en toe door mijn instructrice bij gereden, en ze loopt meestal maar 2 x per week ohz.

Ik denk dat de foto in september genomen is, toen was ze dus 6 maanden ohz waarvan ze er meer dan 2 echt stilgestaan heeft. 1 maand voor de keuring stond ze stil, en in de zomer ben ik een paar weken weg geweest, toen stond ze ook stil.

En ik laat haar af en toe een dikke week stil staan, nu nog steeds, als ik merk dat het even iets te veel wordt voor haar.

Dus je raadt veel stapwerk aan, en dan op de volte aan het werk? Ik stap de laatste tijd best veel met haar naar verhouding. En veel overgangen naar draf, of schijnovergangen naar bijna stap en dan weer vooruit. Galop doe ik af en toe. Rechts heeft ze er veel moeite mee, links gaat wel lekker.

Toen de foto is genomen was ik niet streng genoeg, op het tempo. Als ik er teveel met mijn binnenbeen aan zat ging ze snel te hard, en was ik de controle kwijt. Nu ben ik constant bezig met terugrijden op mijn zit, en buigen mbv mijn binnenbeen, zonder dat ze daardoor snelheid gaat maken.
Ik zal idd niet te snel gaan. En het is nu al een heerlijk paard. Ik geniet volop van haar. Maar ik begrijp wel wat je met over een jaar bedoelt.

Wendy: men foto's staan ook in mijn profiel. Ze wordt alleen recreatief gemend. Ook wel in weiland met kleine bochtjes, en stap en draf afwisselen, maar verder eigenlijk veel rechtuit over de weg.

Je visie op bijzetteugels kan ik me wel in vinden. Ze gaan er snel door op de voorhand lopen. Pessoa heb ik nog nooit gedaan, maar klinkt ook aannemelijk.
Maar zou je ze dan helemaal niet bijzetten? Want dan gaat de hals erop (tuiger), en dan ontwikkelen we een onderhals.

Soms wilde ik wel dat het simpeler was ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:07

Ik zet mijn paard al meer dan een jaar niet bij. Ik geloof ook niet dat rondjes lopen echt wat toevoegt aan de training. Ik gebruik natural horsemanship van Parelli en grondwerk volgens Branderup in combinatie met de visie van Karen Rohlf (volg je het nog? :P ) om mijn paard een zelfhouding aan te leren. Als ik nu grondwerk met hem doe, loopt hij vanzelf steeds meer voorwaarts-neerwaarts (net als op dat filmpje zonder hoofdstel).

Meer uitspraken over je paarden durf ik niet te doen zonder je te hebben zien rijden. Ik heb je verteld hoe ik het persoonlijk aan zou pakken, maar wellicht moet ik mijn mening bijstellen als ik je zie rijden. Van foto's kun je ook niet alles aflezen ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:22

ik kwam er achter dat ik geen goede standfoto van mijn paard heb. Maar ik heb deze actiefoto er toch even uit gepikt omdat ik vind dat je de spieren zo goed ziet.
Hierop de foto is hij 3.5 jaar en niet bereden. Hij heeft wel van veulen tot 2.5 showtraining gehad. Daarna is hij veel afgevallen.
Ondertussen heeft hij heel wat kg meer op zijn ribjes maar daar heb ik dan nog geen resente foto van.

Afbeelding

Wat volgens mij in het oog springt is de bespierin in de achterhand. Ik zie er ook heel veel kuilen en bollingen.
Wat hier niet goed te zien is maar wel is, is dat hij ook zo`n dip achter zijn schoft had (volgens mij al minder geworden nu)
Ik denk ook dat hij vooral op de voorhand loopt maar dat zie ik eigenlijk niet zo goed.
Ik vind zijn schouders enzo iets netter gespierd.

Maar goed, ik heb er weinig kaas van gegeten. Wat vinden jullie van zijn bespiering?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:24

Ik kan het zo van de foto niet goed zien, daarvoor heb ik echt een standfoto nodig. Als spieren samentrekken worden ze namelijk beter zichbaar, waardoor de verhoudingen tussen de spiergroepen niet meer goed te zien zijn. De dip voor de schoft valt wel erg op op deze foto.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:25

Alicia2u schreef:
Ik kan het zo van de foto niet goed zien, daarvoor heb ik echt een standfoto nodig. Als spieren samentrekken worden ze namelijk beter zichbaar, waardoor de verhoudingen tussen de spiergroepen niet meer goed te zien zijn. De dip voor de schoft valt wel erg op op deze foto.

Bedankt voor de reactie. ik ga morgen (als er meer licht is) eens proberen een duidelijke foto te maken. Want ik vind het wel heel erg boeiend.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:26

Haha je combineert veel. Meestal denk ik, waarom zo moeilijk doen met allerlei verschillende stijlen, maar het resultaat mag er zijn bij jouw paard. Als je uit alle theoriën het beste meepakt, heeft je paard niets te klagen lijkt me!

Ik ga me wat meer verdiepen in verschillende methodes en resultaten daar van denk ik.

Ik vind zelf dat het achterbeen ook wel actiever mag, maar dan zeggen mensen: valt wel mee, ze is nog jong, komt vanzelf wel.

Nee klopt, foto's zijn momentopnames. Zodra ik beter beeldmateriaal heb en filmpjes laat ik je het weten, vind het super leuk dat je meedenkt.

Kyliam: tjee, die bilspier! Die is echt totaal niet los, heel gespannen. Is dit altijd zo, of was dit een uiterst spannend momentje?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:29

nee dit is alleen als meneertje showy loopt te doen. Maar nu hij wat dikker is, valt het al minder op vind ik (en een lekker wintervachtje)