Idd kawa! Een instructeur zou zeker geen kwaad kunnen!
Leer eerst het paard eens goed rechtrichten. Jouw paard onttrekt zich aan de besturing, heeft zeer waarschijnlijk een scheve houding en ontwijkt hierdoor de achterhand, met alle gevolgen van dien. Het bemoeilijkt namelijk de gymnastiek van de achterhand, en dat is juist zo belangrijk voor het evenwicht en het lichamelijk sterker worden van een jong paard. Een goede oefening lijkt mij van het schot naar de andere zijde rijden. Als je aan de korte zijde loopt stuur je je paard na de tweede hoek van de korte zijde met een rechte lijn naar het midden van de bak. Daar richt je het paard recht en wend je weer (in een rechte lijn) terug naar de hoefslag waar je weer bij de hoek uitkomt. Dit kun je zo herhalen.
Citaat:
Als het echt een truukje is, dan duidelijk maken dat je dat neit wilt. Dus een spoor om en die haaks in de buik prikken. Eenmalig is dna vaak voldoende. hou wel rekening met een bok o.i.d. De pony kent het niet.
Dus niet verrot slaan of weet ik wat, maar gewoon wel duidelijk maken dat je dat niet wilt. Doe dit bij voorkeur in de les, en dan dat iemand duidelijk oplet wat je doet.
Je pony reageert misshcien ook wel heftig op een per ongeluk geraakte por met de spoor. Dus je moet wel precies weten wanneer je prikt en wanneer je gewoon drijft. Gaat het goed, dna sporen weer af en zonder proberen.
Met dit soort advies moet je altijd heel erg oppassen, je schrijft idd dat je moet weten wat je doet, maar ik denk dat veel mensen daar geen notie van hebben. Gezien de leeftijd van het paard en haar verhaal is dit een puur rijtechnisch probleem van de ruiter, en leidt straffen alleen maar tot verwardheid en angst bij het paard.
Les nemen is het beste advies (zoals zo vaak).