rechtsom niet te rijden(vooral hoeken)iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

rechtsom niet te rijden(vooral hoeken)iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 09:26

ik heb een probleempje

vorig jaar heeft een meisje een net zadelmak paardje gekregen, dat ging 2 maanden goed toen viel ze er hard vanaf wilde niet meer rijden
ik heb toen dat paardje een halfjaar gereden en hij liep toen braaf&netjes het bokken&steigeren was eruit en ook het opstappen ging zonder problemen.
toen durfde het meisje weer te rijden en gaf ik haar les
ze reed maar max.2 keer per week 1x les en 1x met haar ouders erbij in t begin reed ik het paard dan ook nog 1x per week.
toen ben ik gestopt met dat paardje rijden en reed ze hem zelf 2 keer per week soms 3x
toen werd het zomervakantie en ging ze bijna de hele vakantie weg, t paardje zou dan 6 weken stilstaan(weidegang+stapmolen, niet rijden)dat was in overleg met de staleigenaar(mijn instructeur) het paardje was toen net 4 en paar weekjes rust zou hem goed doen

na de vakantie heb ik hem 2x gereden en ging heel goed, hij was nogsteeds braaf en pakte alles weer goed op

toen ging ze hem zelf weer rijden en gaf ik haar weer 1x per week les

toen begon t paardje wat te klieren, steeds rechtergalop weer fout aanspringen(deed ie helemaal in t begin ook maar had ik er na n tijd rijden uitgekregen) en rechtom met zn hoofd in de lucht alles afsnijden en vooral in de draf is ie niet de hoeken in te krijgen

dat meisje trok dan zn hoofd naar links om m de hoek in te krijgen, zoals je begrijpt ging ie danmet zn hoofd naar links lopen, en met zn achterhand nog verder naar binnen ipv de hoek in

als ik haar lesgaf probeerde ze het wel met haar benen op te lossen ipv hoofd naar links trekken, maar als ze alleen reed, 1 of 2x per week dan trok ze hem weer scheef de hoek in

zo werd ie steeds stijver, en ze vind t rijden niet echt leuk is er nogsteeds betje bang van ik had haar al gezegd dat 2x per week rijden niet genoeg is, dat ze daar niet echt veel verder mee komt

haar ouders vonden ook dat voor 2x per week rijden ze beter weer naar een manege kon ipv een eigen paard

en....dat vind ze zelf ook!

dus het paardje staat te koop, en ik mag hem weer rijden om m weer te verbeteren

nu heb ik er gister op gereden, en hij is dus echt de hoek niet in te krijgen!

in stap laat ik hem naar binnen kijken en duw met mn binnenbeen het paardje zo ver mogelijk de hoek in, dat gaat heel goed, de draf is hopeloos, geef ik been dan bokt ie, kom ik aan de teugels gaat ie lopen huppelen...de galop dan lukt het iets beter dan de draf, maar hij zit zo muurvast als ik rechtsom rijd!

terwijl hij linksom echt superfijn te rijden is, maar hij is dus een maand of 3 'verkeerd gereden' en ik weet niet hoe ik dit het beste, en snelste, kan oplossen.
de rechtergalop springt ie overigens wel weer goed aan.


zo een beetje een heel erg lang verhaal, maar dan weten jullie een beetje wat voor paard het is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#



Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 13:16

of het puberen is weet ik niet, dat heeft ie vorig jaar heel erg gedaan, toen was ie onmogelijk, nu is ie verder heel braaf, behalve dan dat vooral de draf op de rechterhand verschrikkelijk slecht gaat.maar kan inderdaad gewoon een trucje zijn om niet zo hard te hoeven werken.

morgen ga ik hem weer rijden, t probleem is ook dat ie niet op je been reageert als je hem daarmee naar buiten probeert te duwen, in de stap wel, maar in de draf....
wie weet is een zweepje achter mn kuit een idee, er is alleen nog nooit met zweep mee gereden.

maar t paardje staat bij mn instructeur op stal en daar heb ik zometeen les van, dus ik zal hem eens vragen of hij weet hoe ik t op moet lossen.

ga in elk geval op de linkerhand stelling naar buiten vragen, en veel oefenen met reactie op mn been en veel van stelling wisselen

maar ja als er in vrij korte tijd een koper komt, dan twijfel ik of ie wel zo goed te rijden is, maar ja dat is niet echt mijn probleem, en ik geloof ook niet dat het meisje het paard heel snel wil verkopen, maar dat ie te koop staat en dat ze zelf niet zo veel wil rijden ja dat staat wel vast.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers