Wat is scherper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Wat is scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 14:41

Ik heb een paard staan wat eigenlijk geen mond heeft. Ik reed hem eigenlijk altijd op een normale/redelijk dikke bustrens, enkelgebroken. Nu had ik pas om eens te proberen er eens een vrij dunne (niet overdreven dun maar ook niet dik) dubbelgebroken bustrens erin gedaan, op de een of andere manier nam hij het bit aan en hij durfde 'er tegenaan' te lopen ipv er net achter zoals hij vaak de neiging had. Bij weer een andere die vrij veel mond had en altijd op een dikke enkelgebroken gereden werd en daar eigenlijk vrij sterk op was was dit bit ook een uitkomst. 2 totaal verschillend paarden die er dus beide heel goed op reageren, dus mijn vraag is wat is scherper? De enkelgebroken of de dubbelgebroken?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:44

Ik vraag me ook wel eens af hoe het nou eigenlijk zit.
Ik merk wel dat veel paarden zachter in de mond worden met een dubbelgebroken bit. Ook Tinka neemt het bit veel beter aan met een dubbelgebroken bit. Met een enkelgebroken probeert ze erop te gaan hangen. Ik heb het idee dat de vorm van een dubbelgebroken meer uitnodigd tot wat spelen met het bit, ze krijgen er een minder dode of harde mond van. Denk niet dat hij scherper is dan een enkelgebroken.

Leg beide bitten maar eens in je dichte hand en trek eens aan de bitringen. Wat voelt dan scherper? De enkelgebroken.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:44

Iedereen heeft het er maar over scherper ja of nee. Het draait erom waar je paard op reageerd! Als die van jou er beter op loopt simpel klaar dan rijd je met dat bit!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:47

Ik heb gehoord dat dubbelgebroken scherper is omdat er dan meer druk op de lagen komt. Doordat er een plat tussenstukje is komen de 'zijstukken' van het bit meer op de lagen te drukken.
Anderen menen weer dat dubbelgebroken juist zachter is omdat je met enkelgebroken kan krijgen dat het bit onprettig in de mond ligt en gaat 'wringen' in het midden.
De meningen verschillen dus hierover. Zelf denk ik dat dubbelgebroken minder scherp is omdat het rustiger in de mond ligt.
Goed, heel veel 'ik heb gehoord' en 'ik denk' in dit verhaal. Graag zou ik van iemand wat feiten willen weten. Wie weet hoe het echt zit?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:47

Een enkel gebroken bit draait op de lagen als er aan het bit "getrokken" wordt en het midden beweegt naar voren. Dubbel gebroken bit blijft rechter liggen. Dus meer anders en niet scherper.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:56

Een dubbelgebroken bit prikt ook minder in het gehemelte, maar werkt weer meer in op de lagen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:57

Apple schreef:
Citaat:
Doordat er een plat tussenstukje is komen de 'zijstukken' van het bit meer op de lagen te drukken.


Wat jij beschrijft is een Dr. Bristol-bit, dat is inderdaad een dubbelgebroken bit, maar met een scherpe inwerking door het platte tussenstukje. Hoe ronder het tussenstuk, hoe minder scherp het kan inwerken.

Zit het verschil niet (ook) in het feit dat je een dunner bitje hebt gebruikt? Hoe dunner het bit, hoe scherper het kan inwerken (ja, en natuurlijk rekening houdend met de ruiterhand voordat iedereen weer begint te piepen). Paarden die sterk op het bit zijn kunnen zo'n dunner bitje moeilijker pakken en paarden die weinig mond hebben kunnen zich er beter op ontspannen omdat ze niet zo'n mondvol hebben lijkt mij. Heb zelf trouwens een merrie met veel mond (en waar ze zich sterk op kon maken)die ik rijd op een enkelgebroken Robart bustrens (met 360 graden draaibare delen) of dubbelgebroken K&K watertrens. Haar heb ik ook weleens gereden op een dunne rollertrens, maar dat had niet echt veel resultaat.
Heb ook een twenter met een kleine mondspleet en ik denk dat voor haar zo'n mondvol bit niet echt fijn is (de tijd zal het moeten leren, voorlopig gebruikt ze haar mond alleen om te eten Vork .

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:26

het ligt er ook aan of het middenstukje plat of dik is... dik is zach en plat sterker. maar er zijn natuurlijk ook paarden die gewoon zo'n dik bit (die bustrens dus) gewoon niet prettig vinden in de mond, dan hebben ze voor hun gevoel de mond te vol...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:06

Ze werken inderdaad allebei op een andere manier, en zijn op hun eigen manier even scherp. Ik vind nog altijd dat een bit zo scherp is als jij hem zelf gebruikt. Ze werken gewoon allebei totaal anders, en ik denk dat het gewoon toeval is dat die beide paarden hetzelfde op die bitjes reageerden. Ieder paard reageert anders op een bepaald soort druk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 17:17

Ze reageerde dus absoluut niet beide hetzelfde, maar wel op een manier wat erg fijn was.

Bedankt voor de antwoorden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:18

Pietje precies Tong uitsteken Ik bedoelde dus dat ze allebei op goed reageerden op het bitje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 18:59

Het is niet scherper maar prettiger.
Beter gevormd voor de paardenmond.

Sommige uiten dat door het bit uit de weg te gaan door erachter te gaan lopen.

Anderen juist door er tegen in te drammen.
Dus bij een paard wat erg dramt wil het niet altijd zeggen dat hij verpest of stug in de mond is, maar ook vaak een vorm van angst voor het bit heeft.

En omdat dit bit voor veel paarden prettiger is, kun je dus bij verschillende paarden goede reakties verwachten.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:35

Een dubbelgebroken bit werkt inderdaad meer in op de lagen.
Een enkelgebroken bit meer op de tong en verhemelte. (zo heb ik het altijd begrepen) In principe moet je ze op beiden kunnen rijden maar sommige paarden reageren inderdaad beter op een bitje dat voor hun meer inwerkt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:23

Ik hoorde laatst van een Bokker dat haar paard, welke ook de neiging had om zich weg te drukken, erg goed reageert op een stangetje.
Misschien ook iets om in gedachten te houden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:33

Steef eigenlijk reeageren ze wel 'hetzelfde': het ene paard durfde het vorige bit niet aan te nemen en onttrok zich eraan door erachter te gaan; het andere paard wilde het niet aannemen en onttrok zich door vast te pakken (zich sterk maken). Het dubbelgebroken bit durfden ze allebei wel aan te nemen.

Ik weet niet of een dubbelgebroken bit van dezelfde dikte als een enkelgebroken dan scherper is of niet, wat wel een groot verschil is is ook dat bij dubbelgebroken het paard geen last meer heeft van die punt die in het gehemelte prikt.
Bij Fab scheelde dat heel veel, maar bij een ander paard bij mij op stal had het dubbelgebroken bit (onderlegtrens) het tegengestelde effect, die ging daar slechter op lopen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:07

Een ongebroken bit had ik met beide paarden al geprobeerd en daar werd de situatie niet anders op, met paarden die heel bang in de mond zijn heb ik er enorm goede ervaringen mee en ik gebruik het wel eens voor paarden die ik moet zadelmak maken een aan de longe al bang voor het bit zijn.

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:47

Dubbelgebroken bitjes zijn erg fijn, hebben een mildere inwerking dan een enkelgebroken. Heeft niets met scherp of niet scherp te maken maar met de anatomie van een paardenmond.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 09:37

Ik rijd bijna altijd met een dubbelgebroken bitje, hij loopt er veel lekkerder op als op een enkelgebroken. Terwijl ze beiden ongeveedr even dik zijn en het bei watertrensen zijn.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:33

monty schreef:
Dubbelgebroken bitjes zijn erg fijn, hebben een mildere inwerking dan een enkelgebroken. Heeft niets met scherp of niet scherp te maken maar met de anatomie van een paardenmond.


Idd, door dat het dubbelgebroken bit in 3 delen is kan het niet tegen het gehemelte drukken in tegenstelling tot een enkelgebroken bit.

Flair reageert ook super op een dubbelgebroken bit terwijl ze bij een enkelgebroken bijna niet te rijden is.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 07:30

Het paard zonder mond vindt het waarschijnlijk nbiet p[rettig om iets heel dinks in zijn mond te hebben en dan pakt 'ie het bit ook niet op. Met een iets smaller bitje doet hij dat wel. Ik zou zeggen dunner is scherper, maar omdat deze dubbelgebroken is valt het mee. De ander is op het dikke bit sterker, omdat dit nou eenmaal een heel zacht bitje is. Het dubbelgebroken bit is scherper en dus is je paard makker

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:13

op elk paard werk elk bit weer net ietsje anders en ik heb geleerd (op mijn 1jaar paardenhouderij) dat jee een bit niet scherper mag noemen officieel (wist ik eerst ook niet) maar dat je hem "anders" moet noemen. Scheve mond En het heeft er mee te maken dat elk paard anders reageerd op alles en dan moet je kijken wat er bij jou en je paard het beste past