Kramp in Kuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElLoki
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-07-17

Kramp in Kuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:12

Hoi Hoi,

Ik heb de laatste tijd een probleem dat ik kramp in mijn kuiten krijg. Ik vroeg me af hoe dit kon komen, en of ik de forwaardse kuithulp op de goede manier geef.

Mijn begrip is het onderstaande, maar ik wilde graag horen of dit klopt en hoe dit wel is.
In princiepe hoort je paard te reageren op het aanspannen van je kuit. Als hij niet reageert daarop, geef je de hulp sterker en vervolgens de zweep indien nodig. Hoe geef je die sterkere hulp dan, kuit aanspannen en iets meer aanduwen? Wat is de officiele manier precies.

Verder vroeg ik me af hoe je die beenhulp kan geven of je kuit kan aanspannen zonder dat je daarbij je hak optrekt, dus een lang been kan houden

Graag hoor ik jullie mening :)


Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kramp in Kuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:29

Hoi hoi, ten eerste, heb je vaker last van kramp? Zo ja, dan zou het misschien kunnen dat je wat meer magnesium nodig hebt. Ik vind het redelijk ongewoon dat je van drijven kramp krijgt.

Het aanspannen van de kuit klopt in principe wel, maar dat is zo makkelijk nog niet, en daar zal je naartoe moeten werken. Ik vind de volgende een mooie uitleg.
Als je wil drijven, dan probeer je je paard als een tube tandpasta uit te knijpen. Dus twee benen tegelijk en zachtjes knijpen. Reageert het paard niet, dan kan je harder knijpen. Mocht het paard de hulp niet begrijpen, dan tik je bij. Meteen daarna neem je het paard terug en doe je alles nogmaals, altijd beginnend bij de kleinste hulp, want daar wil je graag dat hij op gaat reageren. Reageert hij dit keer zonder zweephulp, dan kan je al dik tevreden zijn en uitgebreid belonen. Uiteindelijk zal het paard gaan reageren op je kleine hulp. Belangrijk is wel dat je tussendoor niet aldoor bijdrijft, anders kan het paard geen onderscheid meer maken.

Hoop dat dit het een beetje duidelijker maak :)


ElLoki
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:32

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ten eerste, heb je vaker last van kramp? Zo ja, dan zou het misschien kunnen dat je wat meer magnesium nodig hebt. Ik vind het redelijk ongewoon dat je van drijven kramp krijgt.

Het aanspannen van de kuit klopt in principe wel, maar dat is zo makkelijk nog niet, en daar zal je naartoe moeten werken. Ik vind de volgende een mooie uitleg.
Als je wil drijven, dan probeer je je paard als een tube tandpasta uit te knijpen. Dus twee benen tegelijk en zachtjes knijpen. Reageert het paard niet, dan kan je harder knijpen. Mocht het paard de hulp niet begrijpen, dan tik je bij. Meteen daarna neem je het paard terug en doe je alles nogmaals, altijd beginnend bij de kleinste hulp, want daar wil je graag dat hij op gaat reageren. Reageert hij dit keer zonder zweephulp, dan kan je al dik tevreden zijn en uitgebreid belonen. Uiteindelijk zal het paard gaan reageren op je kleine hulp. Belangrijk is wel dat je tussendoor niet aldoor bijdrijft, anders kan het paard geen onderscheid meer maken.

Hoop dat dit het een beetje duidelijker maak :)


Ik supplementeer al magnesium citraat inderdaad, 400mg door de yoghurt, vergeten te melden:P, maar dus in de essentie wel door het aanspannen met de kuit en niet door met je kuit te 'drukken'.

thanks voor de uitleg

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Kramp in Kuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:18

heb je misschien je beugels niet te kort? daar kun je soms ook kramp van krijgen

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:22

Ten eerste: kramp hoort sowieso niet. Ik had het ooit in rijlaarzen (schachten, chaps) die te nauw waren.

Alleen kuiten aanspannen: er zijn mensen die dit zeggen.
Oefen even droog: als je in de stoel "je hak omlaag doet" gebeurt er vrij weinig.
Er is een maneuvre met de hiel naar beneden en tegelijkertijd ook je voorvoet naar beneden doen die de kuit echt hard maakt - dat doe ik maar niet te paard.

Been hangt ontspannen naar beneden, "hakken laag!" is enkel een trucje ("tenen op!" nodigt uit tot knie op) zodat het hele been lang zou worden.
Volgens mij kan de instructie dan beter 'been lang' luiden...

Drijven is je spieren bovenaan bij je heupgewricht (tensor fascia lata) aanspannen - daarmee gaat je kuit naar binnen.

"Achter de singel" is een fractie verder naar achter.

In beide gevallen blijft je been "gewoon" hangen.

Geen reactie: tikje.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers