Trainen met gewichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Trainen met gewichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 11:18

Iemand die ervaring heeft met (dressuurmatige) training met behulp van peesbeschermers/strijklappen met lood?

Ik vraag me af of die paar onsjes aan een paardenbeen nou echt wel invloed hebben op bespieringen en loopmanieren.
Wat is tenslotte 600/700 gram voor een dier van 700 kilo?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:20

Ja dat heeft invloed, vraag maar eens aan je smid wat voor een effect een wat dikker/zwaarder ijzertje heeft!!!!!!!
Of bijvoorbeeld bij renpaarden die lichte ijzertjes van aluminium!!!! Een klein gewichtsverschil kan soms heel veel inlvloed hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:53

Hoe en waarom treedt dat effect dan op en wat is het voordeel ervan? Hoe wordt de beweging van het paard dan beinvloed?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:57

Om bijvoorbeeld een paard wat meer knieactie te geven wordt vaak een wat zwaarder ijzer ondergelegd. Over de precieze uitleg moet je bij een smid zijn.....ik weet alleen dat het kan helpen, maar hoe?

Ik weet dat ze bij renpaarden vaak aluminium ijzertjes gebruikt hebben om de snelheid positief te beinvloeden......dus zo min mogelijk gewicht aan de voeten.

Mijn kennis van biomechanica is te beperkt om dat precies uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:46

Tuigers worden nog wel eens in de laarzen/elastieken getraind. Doel is om door die zwaardere belasting specifieke spiergroepen te trainen. Het effect zie je pas wanneer ze zonder elastieken lopen. Doordat de paarden sterker zijn kunnen ze krachtiger heffen. Ferro is zo ook een tijdje in de elastieken getraind om zijn drafwerk te verbeteren.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:32

bij dravers zie je het ook heel vaak. doen ze een soort kalkoenen onder alleen dan met een stukje lood eraan zodat het zwaarder wordt. ook maken zij de ijzers langer of korter zodat het paard of net zn draf wat sneller afrolt (dus een kleiner pas) of juist langer af moet rollen van de hoef zodat hij net een beetje ruimer gaat. maar of t echt zichtbaar effect heeft voor een dressuurproef vraag ik me af.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:56

Trainen met bellen gebeurt ook wel. Hier gaat het natuurlijk niet om het gewicht maar meer om het effect dat dit heeft op het achterbeengebruik.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:03

Rijden met beenbeschermers met lood wordt nog wel eens gebruikt. Pas goed op met gebruik daarvan, want overbelasting is zo aan de hand! Ik zelf ben absoluut geen voorstander van dit soort praktijken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:14

Bij tuigpaarden worden de hoeven vaak extra lang gekweekt en daarbij word er een zwaarder ijzertje onder gedaan, het effect is echt zichtbaar dus ik denk wel dat het zin heeft.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:15

Zelfs het aantal graden van de hoeven heeft een effect enkel moet je goed opletten voor eventuele andere beschadigingen zoals pees beschadigingen enz...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:49

Ik ken ook hoefsmeden die het afraden omdat er heel veel risico aanzit voor peesbeschadigingen, als je dit al doet moet je je paard ontzettend goed voormekaar hebben, maar dat zit bij jouw wel snor geloof ik!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 18:19

IJslanders worden ook wel met extra gewicht getraind, meestal met wat extra gewicht aan de voorbenen in de vorm van springschoenen of zgn. ballenboots. Hierdoor worden de bewegingen ruimer en ontstaat er meer actie. Dit is meestal maximaal 300 g per been. Ook worden Ijslanders soms voor wat zwaarder beslagen (10mm ijzers in plaats van 8 mm). Naast dat het zorgt voor meer uitgesproken bewegingen is de werking van extra gewicht ook dat een wat lateraal paard gemakkelijker in een zuivere viertact kan lopen in tölt.
Over gebruik van gewichten bij dressuurpaarden is mij niets bekend. Het 'schoenen' (training in de elastieken) dat ze soms bij tuigers doen vind ik eigenlijk op het randje van wat kan qua bewegingsmanipulatie; bij foutief gebruik kan dit heel veel schade aan de pezen aanrichten. Is het inderdaad zo dat Ferro in de elastieken is getraind? Mmm, bijzonder hoor ...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 08:59

Steef schreef:
Ik ken ook hoefsmeden die het afraden omdat er heel veel risico aanzit voor peesbeschadigingen, als je dit al doet moet je je paard ontzettend goed voormekaar hebben, maar dat zit bij jouw wel snor geloof ik!

Ahum,
het gaat steeds ietsje beter Dromen