help... het gaat niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

help... het gaat niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 20:19

met rijden gaat het gewoon niet meer.
sinds hij bij de tandarts is geweest om tandjes te trekken gaat het helemaal fout.
eerder pakte hij constant het bit was datis nu geluukig afgelopen maar nu gaat hij constant op mijn hand hangen.
ik stap en draaf altijd met een lange teugel los lekker voorwaarts zodat hij ook geen kans krijgt om te hangen dan neem ik ze iets op en begin ietsje te vragen dat gaat allemaal goed maar zodra ik mijn handen ontspan dan duikt hij als een duikboot gelijk naar beneden en gaat die hangen dus dan ga ik weer alles los voorwaarts en als dat weer goed is dan vraag ik weer en dan begint die weer te hangen.

heeft iemand een tip voor mij.
want ik heb pas weer op 1 december dressuurles ivm met omstandigheden.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:43

Heeft hij geen wondjes over gehouden aan zijn bezoekje van de tandarts? Wie weet heeft hij daar wel last van!

En voor de rest zou ik zeggen, voorwaarts rijden en nog een voorwaarts rijden. Porbeer niet terug te gaan vechten en of trekken want dat wordt van kwaad tot erger. Houdt gewoon contact en rij maar flink voorwaarts! Waarschijnlijk ontspant hij daar vanzelf dan wel in.

Succes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:06

Vaak als paarden hangen is het achterbeen niet actief, probeer dat achterbeen dus actief te houden.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:09

Zoals boven al geschreven staat, voorwaarts rijden.
Houst wel contact. Hij gaat dan vanzelf ontspannen en beter lopen. Longeren met dubbele longe helpt ook heel goed.

Enne, laat 'm voor de zekerheid nakijken!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:00

Amanda schreef:
Longeren met dubbele longe helpt ook heel goed.



Dat zou ik dus juist weer niet iedereen aanraden, het voordeel van een hulpteugel waarbij je zelf niets in handen hebt is dat als het goed afgesteld staat het in principe niets verkeerd kan doen wat jouw handen dus weer wel kunnen met die dubbele longe.

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:47

Juist niet. Met de dubbele longe kun je contrastelling vragen als het paard dan los laat ontspant hij zich, laat dan zijn rug los en is dan recht.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:54

Maar dan moet die hand die de dubbele longe vastheeft wel zo kundig zijn omdat op een juiste manier te vragen, en daarbij, als je eropzit kun je ook contrastelling vragen en dat is dan eigenlijk nog makkelijker dan aan de dubbele longe. Maar wat heeft dat hangen met contra stelling te maken?

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:14

Het hangen komt doordat alle belasting op de voorhand komt.(hoefkatrolonsteking)
Door de contrastelling te vragen laat hij zijn rug los en brengt dan zijn achterhand er onder.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:11

Hij rent gewoon weg. Langzaam (WEL ACTIEF) rijden tot hij loslaat, met 2 handen opvangen. Als hij nageeft, voorwaarts rijden. Hangt hij weer, begin je overnieuw. En veel overgangen!
Ja kunt wel hard rijden maar als-ie onder je uit rent is hij niet voorwaarts, dan doet hij aan werkontduiking. Je kunt pas echt gaan rijden als hij op je wacht.

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:35

Dit heb ik dus ook gehad met mijn paard.
Ik rij nu als de antione de bodt methode en het werkt echt.
Bij mijn paard was het zo erg dat hij ook nog een tik er bij had gekregen.
Ik kon dus niet meer op hem rijden.
Nu gaat het echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:41

Een paard kun je alleen maar met een been naar je hand toerijden. Wanneer je paard op de kop gaat lopen drijf je hem weer naar die hand toe zodat hij mooi nageeft.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 20:07

Jippie schreef:
Een paard kun je alleen maar met een been naar je hand toerijden. Wanneer je paard op de kop gaat lopen drijf je hem weer naar die hand toe zodat hij mooi nageeft.


dat lukt me juist niet. hij heeft zelf al de bijnaam duikboot
kijk op het moment dat die begint te hangen gooi ik het als ware los van voren en trap ik hem naar voren. met langzaam draven lukt het ook niet.

nathalie... leg eens precieser uit hoe jij het bij jou paard eruit hebt gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:17

Je kunt ook eens heel snel je hand sluiten en daarna weer openen wanneer hij op je hand gaat hangen. Op die manier gaaf je aan: Ho tot hier en niet verder. Wel moet je er op blijven letten dat hij goed aan blijft vullen van achteren.

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:24

Ik heb hem eerst een paar maanden gelongeerd met dubbele longe.
Zacht contrastelling vragen binnen lijn uitnodigen als hij dan loslaat (nageeft) dan laat jij ook los.
Dan laat hij zijn rug los en is hij recht.
Met het longeren moet je veel tempo wisselingen maken.
Als dat goed gaat kun je dit ook met rijden doen.
Als hij dan niet meer gaat hangen kun je gaan buigen(als hij recht is).
Dan kun je verder gaan met de africhting.
Ik hou nu heel veel mijn buiten teugel er bij.
Als hij gaat hangen moet je goed drijven en als hij dan te hard gaat weer opvangen. Dit moet je blijven oefenen maar dat heeft wel even tijd nodig.
Succes

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:29

Het longeren met de dubbele longe vereist wel een zachte hand! zorg dat je op je plek in het midden blijft staan en in het begin kan je de lijnen evt. net zo houden als teugels zodat je goed voelt wanneer je je moet ontspannen.
Het werk aan de dubbele longe werkt bij mij echter niet voor het op laten tillen/activeren van de achterhand. Daarvoor moet ik er echt bovenop zitten en flink de benen er aan houden! Stevig drijven dus, ik ben er zelf niet weg van maar dit is voor mijn paard het enige dat echt helpt.

Het hangen in je handen (ik heb het probleem ook gehad) is toch vaak iets wat je zelf ook toelaat. Als je het paard in je handen drijft ipv de teugels vastpakt terwijl er geen druk vanuit het paard komt (drang naar voren) dan moet het al een stuk beter gaan. En durven ontspannen als hij maar een beetje nageeft.
Op het moment dat ik inzag dat ik ook vasthield en Iwan daardoor ging hangen (omdat ik dat toestond) ging het stukken beter en ben ik me heel erg gaan concentreren op meer ontspanning bij mijzelf!
Veel oefenen!