hoofd omhoog en trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

hoofd omhoog en trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 13:29

Hallo, ik heb ook een probleempje en ik wilde graag wat raad en advies. Ik rij nu ongeveer 2 en halve week op een Lipizzaner merrie, waar al heel lang niks meer mee gedaan is. Zij is zadelmak gemaakt en er is af en toe op gereden. Maar omdat ze soms onbestuurbaar was en zelfs een keer met ruiter en al gewoon door een hek gegaan is durfde niemand er meer op. Nu mijn eigen paardje met dikke buik rust mag houden ben ik met dit paard begonnen. Eerst begonnen met longeren zodat ze aan mij zou wennen en ik moet zeggen ze gaat met sprongen vooruit. Ze luistert prima en begint niet meer gelijk met rennen, maar stapt rustig wanneer ik dat wil. Toen ik dat voor elkaar had, ben ik er pas opgeklommen, en ook dat ging goed. Ze bleef mooi rustig en ik heb gestapt en gedraaft. Gaat prima. Nu het probleem. Ik ben heel rustig met mijn handen, zal een paard nooit storen en dit paard weet zich dan heel handig onder mijn hulpen uit te werken door haar nek ver omhoog uit te strekken en vervolgens dus maar heen te lopen waar zij wil. Aandraven gaat natuurlijk niet, want haar rug werkt op deze manier ook niet mee. Vervolgens ben ik gaan proberen haar met kleine ophoudingen weer wat ontspannender naar beneden te krijgen maar dit werkt helemaal niet. Ze blijft met haar hoofd ver omhoog naar 'de sterren' kijken. Hoe kan ik haar meer ontspannen krijgen wanneer ik op haar rug zit zodat ze netjes haar hoofd op normale wijze voor zich houd? Ze hoeft niet meteen in de krul aan de teugel, begrijp me niet verkeed. Maar ze moet haar nekspieren ontspannen en ik loop vast. Ik longeer met bijzet, en dan geeft ze prima na. Groetjes Regine


regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 13:30

Oja er is anderhalf jaar niet op gereden...


regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 13:54

Ze is heel goed aan het been. Daarom longeer ik haar eerst dat ze wat rustiger is en het eerste blije er al af is. En ook om haar dus nageeflijk te krijgen met de bijzet. Misschien moet ik er bijzetten dat ze van die kleine ophoudingen wel haar hoofd laat zakken, maar zodra ik mn hand dan ontspan om rust in de mond te krijgen gooit ze bijna haar hoofd omhoog. Zal het met weerstand biedende hand eens proberen, maar ik denk dat ik dat ong. nu met deze kleine ophoudingen ook doe. Hmm blijft een lastig geval.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 14:19

ik hoef mn been maar heel zachtjes aan te leggen of ze schiet vooruit! Maar zoals ik al schreef doordat ze haar hoofd zo hoog houd is normaal aandraven er niet bij. Maar luisteren naar mn been doet ze wel degelijk!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 18:55

Nou allemaal heel erg bedankt voor de tips. Ik heb vanmiddag weer gereden en nu met iets weerstand met mijn handen. Ze werd er loei heet van, ging heel hard draven en heen en weer schudden maar gooide niet haar hoofd omhoog. Het ging iets beter maar ik geloof niet dat het de goede manier is. Grappig Rubywhite dat jij dat ook hebt meegemaakt. Zouden alle paarden waar lang niks mee gedaan is dat doen? Ik ben inderdaad met veel voltes en achtjes bezig en doe zo min mogelijk met mijn handen want dat werkt averechts. Het gaat wel stukjes bij beetjes beter zo. In ieder geval meer tips altijd welkom.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 13:05

Wanneer ik de teugels ineens loslaat, gaat ze halsstrekken, maar houd haar nek dan heel stijf en lang. Een soort langnek die naar beneden gaat. Heel maf is dat en ik doe dat dan ook liever niet meer, want dan heeft ze haar zin dat ik de teugels los laat. Dat werkt helaas niet.
Het is ook wel leuk dat ik echt wat heb om naar toe te werken, ze gaat echt al met sprongen vooruit, eerst kon ik haar niet eens normaal aansingelen, nu kan ik zonder problemen haar hoeven krabben en optuigen en ze staat zelfs al stil wanneer ik opstijg! Alleen het rijden nog, maar dat gaat langzaam aan ook beter!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers