Fanatiek wedstrijdruiter maar zonder les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Fanatiek wedstrijdruiter maar zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 00:29

Iedereen heeft een instructeur/ice lijkt het wel. Zijn er ook mensen die geen instructie hebben maar toch fanatiek wedstrijden rijden?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:45

Ik ken wel een meisje die dat doet ze rijdt nu Z1 geloof ik. Ik vind het wel knap!!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:53

Ik zou dat echt niet kunnen!
Technisch niet, maar ook qua motivatie niet.
Met het jonge paard dacht ik, de B en L kan ik zelf wel doorkomen, daar heb ik niemand bij nodig. Blijkt toch dat dat niet opgaat.
Ik geloof trouwens niet dat ik het erg vind.....Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:39

ik denk dat het wel mogelijk is. hangt van je eigen ervaring af he. soms is het wel degelijk nodig dat iemand iets vanaf de grond bekijkt. maar ik geloof dat het wel lukt hoor zonder les.
als je wel bv springen doet is er op hoger niveau (op lager ook trouwens) toch heel vaak iemand in de piste die de balken verlegt enzo, dan heb je sowieso iemand op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 14:57

Citaat:
als je wel bv springen doet is er op hoger niveau (op lager ook trouwens) toch heel vaak iemand in de piste die de balken verlegt enzo, dan heb je sowieso iemand op de grond

ben ik daarom zo vaak van mijn paard gestapt om de balk een paar gaatjes hoger te leggen Haha!

Nou ik zou het ook niet kunnen hoor.
B en L zou me nog wel lukken (misschien) , maar ook dan is een paar oogjes op de grond erg gewenst Lachen

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 16:27

Ik zou niet zonder kunnen, uitleg is van harte welkom! Ik leer toch weer hoe het ook kan en wat de jury wil zien.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 16:36

Ik heb nu vanaf juli geen les gehad en wel gewoon wedstrijden gereden en op zich gaat het wel. Vind het alleen zo vervelend dat je als je een vraag hebt naar aanleiding van je protocol je nergens terecht kan(jury is meestal al weg)
Maar vrijdag krijg ik eindelijk weer les als het goed is Party!! Kijk ik toch wel weer naar uit! Voor de cross en het springen kan ik hem prima zelf klaarmaken, maar voor de dressuur kan ik toch wel een paar extra ogen gebruiken. Ik voel het altijd wel, maar kan het soms niet snel genoeg oplossen Haha! (niet genoeg ervaring)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 17:02

Ik heb dus geen les. En soms ben ik weleens de wanhoop nabij. Maar gelukkig ben ik tot nog toe overal weer uitgekomen (met een beetje "bokt"hulp Haha! )

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:23

ik zou het echt niet kunnen b en l misschien wel maar hoger? nee ik denk het niet.
een vriendin van mij doet het wel maar die krijgt ook niet zoveel punten.
ik denk wel dat sommige het kunnen en ookal komen ze hoog met les zullen ze het vast beter doen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:29

instructie is voor elke beetje fanatieke ruiter onmisbaar. al gaat het maar om de deskundige paar ogen aan de kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:32

Ik zou dat nooit kunnen. Ik ben vreselijk onzeker van mezelf en die dondersteeen van een Lois is mij keer op keer te slim af. Dan ben ik blij dat ik over een week weer naar mijn instructrice kan die me precies aan kan geven waar ik over me heen laat lopen.
Ik denk dat je zonder les best een eindje kan komen maar door wel les te nemen wordt je direct met je neus op de fouten gedrukt en is de kans klein dat dingen uit de hand lopen. Voor jou een schrale troost Pril want ik weet dat er bij jou in de buurt absoluut geen fatsoenlijke instructie te vinden is. Voorlopig zul je het moeten doen met de Bokt adviezen, veel succes er mee!!

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:17

met mijn vorige paard ben ik tot het m2 gekomen zonder les.
Ik moet zeggen dat ik het noooooit meer wil....
het is zo fijn als iemand op de grond staat om je te begeleiden

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:34

Ik denk dat het wel nodig is om les te hebben, want je gaat jezelf denk ik wel fouten aan leren die dus niemand ziet.
groetjes marlon

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:08

Ik heb geen priveles oid, maar zou het wel heel graag willen. Denk ook niet dat je zonder instructie op de goede manier hoog kan komen, iemand die je af en toe corrigeert is toch echt wel belangrijk, als ik op een paard zit, die ik niet hoe het eruit ziet.. Tuurlijk, je kan voelen of het goed voelt, maar dat gevoel moet je toch ergens vandaan hebben lijkt me, en dat wordt toch meestal via les ontwikkeld, niet?

Zelf heb ik dus alleen les via de vereniging (1 keer in de week) maar vind dit niet echt voldoende, het is gezellig, en je leert af en toe wel wat, maar toch..
Maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die het zonder instructie doen, het is natuurlijk ook best prijzig...maar als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen.
Zelf rij ik nu trouwens geen wedstrijden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:04

Momenteel heb ik geen les, al een aantal maanden niet meer (sinds uhm juni ofzo). Soms kijkt er wel eens iemand mee, maar lessen is toch echt iets heel anders. Wat betreft een nieuwe instructeur heb ik nog geen keuze kunnen maken, ik stel nogal wat eisen namelijk.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:42

Ik heb momenteel ook geen les, eigenlijk om dezelfde reden als die van Lovely. Heb gewoon nog geen geschikt persoon gevonden.
Ik rijd wel fanatiek, maar niet veel wedstrijden. De wedstrijden die ik rijd zijn veelal niet op mijn eigen paarden en ook de type wedstrijden zijn wat zwaarder. Bij de voorbereiding op deze wedstrijden krijg ik zeer intensief les (omdat ik vaak maar een paar dagen voorbereidingstijd heb) en ook heel streng. Ik leer hier eigenlijk zoveel van dat ik 'thuis' er altijd wel uitkom, omdat ik dan op lager niveau rijd.
Toch zou ik, als ik echt wekelijks op wedstrijd zou gaan, een goede instructeur willen. Ik kan enorm onzeker zijn en een echte zenuwpees, en heb om goed te presteren bevestiging en begeleiding nodig van de grond. Ik denk als je écht verder wil komen in de sport je het zonder instructie niet redt. Een extra paar ogen en verstand draagt namelijk heel veel bij aan de ontwikkeling van de ruiter.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 14:11

Ik heb (sinds deze zomer) al m'n paarden thuis en vind instructie dus echt onmisbaar. Toen ik nog in pension stond waren er altijd wel mensen met wie je kon overleggen of aan wie je wat kon vragen. Ik ben nu altijd alleen aan het prutsen en waardeer m'n lessen dus extra, niet alleen voor het rijden maar ook voor allerlei andere paardenzaken (van de ligging van m'n zadel tot dikke benen en alles daar tussen in).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:57

Ik heb af en toe les, van de zomer had ik iedere 2 weken les, maar helaas door tijdgebrek is het de laatste tijd er niet meer van gekomen. Nu heb ik ook nog gehoord dat mijn instructrice gaat verhuizen naar de andere kant van het land. En ik heb al zolang naar een goede moeten zoeken, dat ik nu eigenlijk met mijn handen in mijn haar zit en denk´Help, wat nu.

Ik heb jaren lang zonder les gereden, en meerdere paarden van niets naar het M gereden, maar een beetje les is gewoon fijn, en de scores zijn hoger en het gaat sneller. Maar goed, ik ben dus weer hard op zoek naar een nieuwe die echt goed is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 08:27

Ik heb wel 12 jaar geen les gehad. Wel altijd jonge paarden gereden, ook wel in de manege, maar geen lessen meegereden. Dressuurmatig kom ik ong. tot M1 niveau zonder les. Schouderbinnenwaarts, wijken, stap-galop overgangen e.d. alleen aanleren gaat prima. Al moet ik toegeven dat ik heel graag in de spiegels kijk. (zelfcorrectie)
Voor springen heb ik wel les nodig, gewoon omdat het geen doen is telkens af te stappen, balk verleggen, enz.
Momenteel heb ik even geen les, gewoon niemand die fatsoenlijk les kan geven wat ook nog enigzins in de buurt is en financieel haalbaar is.
Ik rij wel sinds vorige week weer in een verenigingsles, maar daar leer ik niets, gewoon puur omdat ik verder ben dan dat dat meisje les kan geven. Het gaat mij erom dat ik 's avonds een keertje extra kan rijden.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:57

Zo te horen aan je verhaal germie denk jij ook niet dat je les nodig hebt, maar een hulpje voor je balken op te rapen.
En wat is fatsoenlijk lesgeven???
Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, ja ben gediplomeerd instructrice, maar iedereen heeft les nodig, al is het maar om een paar tips te krijgen, een soort huiswerk om verder te oefenen. Ankie zelf krijgt nog les, denk je nou werkelijk dat je met paardrijden ooit klaar bent met leren?? dan ben je echt verkeerd bezig.
Lesgeven is geen commanderen daar vergissen veel zg "instructeurs"zich mee. Maar wil je op concours nog wat bereiken en zeker hier in het zuiden, dan ben je al verplicht om goed materiaal te hebben en dan heb ik het niet zozeer over de pony maar ook over tuigage ed. En zeker goede begeleiding. De grootste fout die er gemaakt wordt is voor beginners ook niet gediplomeerde instructie te gebruiken, je ziet op maneges ed dat ze voor de beginnertjes een meisje hebben die dan les geeft, en dat terwijl ze zelf nog niks kan. Wat is het belangrijkste, de basis toch, en afleren is nog steeds moeilijker dan leren. Bij beginners en dan bedoel ik toch degene die al op concours gaan maar nog niet zo heel lang bezig zijn, moet je nog op zo veel punten wijzen, en gevorderden kunnen een heel eind vooruit en moet je vaak de puntjes op de i zetten.
Dus voor iedereen, ja goede instructie is belangrijk, het moet klikken, en je bent nooit te oud om te leren.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:15

Zeg HOrsey, je hebt me geloof ik even verkeerd begrepen. IK HEB NERGENS GEZEGD DAT IK GEEN LES NODIG HEB, EN NIET IEDEREEN KAN EVEN LES UIT DE MOUW SCHUDDEN. Het lijkt zo makkelijk om even les te nemen, maar dat is het niet. Ik heb in die jaren zonder les echt heel veel geleerd, voornamelijk door te kijken en na te doen. Wat ik bedoel met springen met balken sjouwen is het aanpassen van lijntjes en dubbels e.d. Iemand die aan de kant staat kan precies zien hoe groot de galopsprong is. Een dubbel vanuit de draf oefenen als inkomertje staat dichter dan vanuit de galop. Zeker met een jong paard maak je de afstanden eerst passend aan eht paard en niet dat het paard het moet aanpassen (dat aanpassen door het paard is pas bij een meer gevorderd paard aan de orde). Als het niet klopt, dan kan ik in m'n uppie afstijgen, de boel verzetten, opnieuw rijden en dan kan het zijn dat het nog niet klopt. Een jong paard heeft dan wel onnodig z'n benen gestoten. Verder is het ook nog zo dat ik voor het springen niet genoeg materiaal heb om zonder les te oefenen. Maar het is echt geen doen om even met een paard in de hand een parcours op te zetten, ik heb het wel eens gedaan, maar je bent telkens uit je ritme, je ziet ook niet alles, iemand die les geeft ziet het sneller omdat die paard en ruiter ziet. Ik zie alleen het paard in stilstand en voel het als ik erop zit.
Verder is het ook nog zo horsey, ik heb het afgelopen half jaar 3 keer in de week lesgehad. Over de springlessen was ik tevreden, ik nam priveles. Maar dat is momenteel niet meer mogelijk. Die andere lessen waren groepslesssen waar ik het gewoon niet volledig mee eens ben (instructeur die je paard een mep geeft met wijken, 3 weken later is het paard nog bang voor die instructeur, paard is nooit met zweep gereden, dus kent het niet) en een ander die je leert trekken en zagen.
En dus kan ik het beter een tijdje alleen doen. Zoals ik daarvoor ook altijd gedaan heb. Het is gewoon niet voor iedereen mogelijk om les te nemen. Waarom ik 12 jaar geen les gehad heb? M'n ouders zijn volledig antipaard, ik mocht elke sport wel doen, behalve paardrijden, dat moest ik dan zelf maar betalen. Ik had wel verzorgpony's, altijd jonge die ik zelf moest inrijden, en dat ging ook wel. Af en toe mocht ik dan een uurtje vrijrijden in de manege.
Toen ik zelf een bijbaantje had dat het financieel mogelijk was om 1 keer per week op een manegepaard te rijden, bleek al snel dat de gemiddelde manege een te laag niveau had, ik leerde er gewoon niets. ik heb 1 jaar op een redelijk goede manege gereden. Daarna heb ik een half jaar les gehad op een verzorgpaard, inmiddels verdiende ik iets meer dat priveles ook mogelijk was. Maar ja, nu heb ik dus weer geen les, gewoon niemand die goed genoeg is in mijn ogen. IK kan me echt ergeren aan mensen die direct vinden dat je dus niet kunt jrijden omdat je nooit les hebt, of wat dan ook. Er kan heel best een reden voor zijn dat je nooit geen les hebt. Zoals bij mij het geval is. Beter geen les dan slecht les. En diploma of niet, het gaat mij om de persoon die les geeft, niet om het papiertje. Een papiertje kan geen lesgeven zeg ik altijd.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:22

horsey schreef:
Maar wil je op concours nog wat bereiken en zeker hier in het zuiden, dan ben je al verplicht om goed materiaal te hebben en dan heb ik het niet zozeer over de pony maar ook over tuigage ed.


Dat zou toch te gek voor woorden zijn? Ik heb altijd op goedkope zadels gereden, die technisch wel in orde waren. NIet iedereen heeft het financieel zo goed dat even ee nstubben of Daaleman uit de mouw getrokken kan worden. Ik val hier even heel fel over, niet als aanval op jou bedoelt horsey, maar gewoon in het algemeen.
Ik ken ook iemand die net haar eerste pony zelf betaald heeft, 175 euro voor een echte KNOL, maar wat is ze er blij mee. Het zadel wordt een oud zadeltje, gewoon odmat het niet mogelijk is om alles duur te kopen.
EN ook zo iemand moet gewoon een kans krijgen in de sport. Een jury die op de kwaliteit van pony en tuig gaat letten is verkeerd bezig. Een KNOL van een pony die goed loopt verdient ook winstpunten zelfs als dat met ee nzadeltje van slechte kwaliteit gereden is. Een jury mag wat zeggen als het zadel niet past, maar mag niet oordelen over merk of kwaliteit. van pony en tuig.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:30

Citaat:
Dat zou toch te gek voor woorden zijn? Ik heb altijd op goedkope zadels gereden, die technisch wel in orde waren.

Door oude en goedkope zadels en geen les heb ik mijn zit enorm verknoeid. Nu heb ik een goed dressuurzadel en een goed springzadel en tweemaal in de week goede les en ik (mijn zit en mijn manier van rijden) ga met sprongen vooruit.
Ik denk dan ook niet dat het gaat over hoe de jury tegen je harnachement aankijkt maar naar wat dat harnachement voor je houding en voor je paard doet.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:42

Dat is iets anders Kitty, ik heb ook altijd voorover gezeten, lag niet aan mij, maar aan het zadel. Dat is natuurlijk het nadeel van goedkoper tuig, de pasvorm is niet altijd perfect voor de ruiter (als het wel goed is voor het paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:46

Zullen we proberen om de sfeer hier een beetje gezellig te houden? Het is niet nodig om elkaar af te katten over dit onderwerp, er wordt simpelweg gevraagd om ervaringen.