Aan de teugel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Aan de teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 10:24

Hoe laat ik een paard mooi aan de teugel lopen?
Het zijn wel manege paarden, maar ik wil verder met dressuur rijden en ik wil kijken of ik met de manege paarden ook wat verder kan komen.
Wie heeft tips??????

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:00

begin eens met je niet doodstaren op het 'aan de teugel'
Vraag jezelf af: Waarom wil je het paard aan de teugel hebben? Als jouw antwoord dan is 'omdat dat mooi is of omdat het zo hoort' dan kan je er beter mee wachten. Het aan de teugel rijden is een middel, en geen doel. Richt je er eerst op dat je paard voldoende aan je been is.. lekker van achter naar voren loopt.

Lees eens Basisboek Dressuur van Tineke Bartels.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:22

Het eerste vereiste, een onafhankelijke zit en heel goed aan het been.
Dus dat je je paard kunt rijden zonder het in de mond te hinderen, en als je been geeft, minimaal, dat ie luistert. Is dit in orde, dan kun je verder.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:34

Laura schreef:
begin eens met je niet doodstaren op het 'aan de teugel'
Vraag jezelf af: Waarom wil je het paard aan de teugel hebben? Als jouw antwoord dan is 'omdat dat mooi is of omdat het zo hoort' dan kan je er beter mee wachten. Het aan de teugel rijden is een middel, en geen doel. Richt je er eerst op dat je paard voldoende aan je been is.. lekker van achter naar voren loopt.

Lees eens Basisboek Dressuur van Tineke Bartels.


Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik rijd geen dressuur en laat Blacky maar heel af en toe aan de teugel rijden, maar ik heb er geen doel mee.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:51

Zorg er eerst voor dat je paard helemaal rechtgesteld is. Dat je je paard op twee benen rijdt, en op beide teugels evenveel druk (zonder te trekken uiteraard!!). Zorg dat je zelf recht op je paard zit, dat je beide zitbeenknobbels voelt, en dat je een correcte zit aanneemt. Ga hier eerst eens een poosje mee oefenen. Rechtrichten is erg belangrijk, en zodra je dit op orde hebt, kun je verder gaan kijken.

Ik neem aan dat je les hebt? Overleg anders eens met je instructeur.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:39

* zucht, zucht, zucht * discussie nr 10000. maar jah, ik zal toch maar even antwoord geven. Aan de teugel rijden is geen doel maar een resultaat van een ontspannen paard wat goed op je hulpen reageert. Dus als jij goede kuithulp geeft en een klein beetje speelt in je handen ( kneden en friemelen met je teugels ) Zal je paard vanzelf gaan ontspannen en als je lang genoeg oefent vanzelf gaan nageven ( het 'aan de teugel lopen ' ) concentreer je er niet te veel op probeer correct en ontspannen te gaan rijden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:41

stap eens indien mogelijk op een paard dat makkelijk aan de teugel loopt, dus ene privepaard ofzo. Je moet het namelijk voelen, alsj e dat gevoel een beetje kent, dan kun je ook een manegepaard aan de teugel rijden. Zagen of wat dan ook is niet aan de teugel rijden. Aan de teugel rijden moet met gevoel, en zonder datgevoel weetj en iet of je paard er wel klaar voor is.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:01

Ik rijd meestal aan de teugel doot druk te geven en mijn handen lager te houden, dan proberen ze de druk te ontwijk en lopen ze aan de teugel.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:57

Ik zou zeggen: Zorg er eerst voor dat je paard lekker op je zit gaat. Makkelijk kunnen schakelen in de overgangen terug en voorwaarts, op elk gewenst moment. Zorg dat jepaard aan beide kanten goed kan buigen en recht kan richten. Dat "plaatje" waar iedereen altijd zoveel waarde aan hecht gewoon even uit je hoofd zetten. Als je jouw paard goed aan de hulpen hebt zie je dat het vanzelf komt. Jouw paard gaat dan namelijk ontspannen over 4 benen, met de achterhand eronder, lopen en dan wordt ze heerlijk nagevelijk, kanbbelen op het bit, ontspannen kaak, rug, spieren, en dan loopt ze ook aan de teugel! Maar zoals ik het opschrijf is het makkelijk gezegd en dat dat in de werkelijkheid niet zo isweet ik. Zorg daarom voor een goede instructeur die je daarbij kan helpen.
Succes!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:29

avantilover schreef:
Ik rijd meestal aan de teugel doot druk te geven en mijn handen lager te houden, dan proberen ze de druk te ontwijk en lopen ze aan de teugel.


Hmm sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Als jij zegt dat je paard de druk wilt ontwijken , dan loopt ie helemaal niet ontspannen.
Zorg er gewoon voor dat je paard goed aan het been loopt en dat de achterhand er ook werkelijk onder zit. Als je dit hebt bereikt , komt de ontspanning en 'het aan de teugel lopen' vanzelf.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:41

Ik reed precies zoals Avantilover, vooral druk van voren met maar heel iets been. Zo had ik het op mijn manege geleerd en ik moet zeggen, de pony liep er netjes op. (wel buitenteugel eraan, binnenteugel speelt, nageven van het paard=nageven van de ruiter) maar in principe moest ik de nageeflijkheid vanuit de teugels krijgen.
Nu rijd ik niet meer op die manege en alleen nog maar op mijn verzorgpaard, wel met (prive)les. Nu pas leer ik dat je eerst het paard onvoorwaardelijk aan je been moet hebben, goed voorwaarts moet hebben. Op het moment dat ik hem zo ver heb, is het enige wat ik hoef te doen iets terugnemen in tempo (eventueel nog een keer vooruitsturen en weer terugnemen), maar activiteit hoog houden, ietsjes buiging aanvragen, wat vooral van het been en nauwelijks van de teugel uitgaat en ik heb zo een ontspannen nageeflijk paard onder me...

En ik denk dat dit dus de methode is zoals het hoort, iig meer dan zoals ik het op de manege deed (hoewel ik ook daar vaak een ontspannen pony onder mijn kont had, vergis je niet... voor niemnad deed ze ldr, maar voor mij 1 keer wel Vork , dat kan ze toch moeilijk vanuit spanning doen...)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:14

Ja inderdaad , je moet ze vanuit je been rijden , das het beste.
Maar door enkel druk uit te oefenen bereik je eigenlijk niet helemaal wat de bedoeling is. Het kan natuurlijk dat er pony's zijn die daardoor ook heel ontspannen lopen , dat zeg ik niet , maar ik ben voor de manier met de benen en weinig met de teugels (wel stelling natuurlijk) .

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:18

Ik ben dus ook voor vooral been en zo weinig mogelijk teugel, maar als het je verkeerd aangeleerd wordt... Bovendien vind ik vooral teugel en weinig been nog altijd minder erg dan zagen en dat soort praktijken...