Hoever gaan met springen met 3 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Hoever gaan met springen met 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 20:50

Omdat Ewald nu bijna de hele week elke dag op stal staat rijd ik hem wat vaker, normaal zo'n 3x per week (als bijv. erg mooi weer was had ik zoiets van laat lekker staan) maar nu rijd ik hem 4x per week en de rest van de dagen komt hij zowieso een half uurtjes los in de binnenbak als het kan...
Maar ik heb zaterdag voor het eerst met hem onder het zadel gesprongen en dat was erg leuk, hij zit als een huis.
Ik heb niet hoger dan een kruisje van 30/40cm. gesprongen.
Maar kan het kwaad als ik 1x per week met hem spring? en tot hoe hoog kan ik gaan, wat kan ik van hem vragen (in-uit, dubbelsprong, steil, kruisje, enz.)?

Wil hem absoluut niet overbelasten.
Hij vind springen harstikke leuk en is dan ook heel enthousiast, dus voor de afwisseling is het ook goed.


Groetjes Maaike

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 08:26

1 keer per week kan wel, niet hoog. GA lijntjes springen, in-uitjes, gebroken lijntjes, dubbel gevolgd door een oxer op 3 sgalopsprongen enz.
Het hoef niet hoog, 40 cm is eerst genoeg (is Ewald een paard of een pony). Met een paard kun je iets hoger gaan 50-60 cm.
Zo laag springen is puur gymnastiek.
SImpelweg cavalletis lopen in draf kun je dan ook nog een keer ind e week doen, is goed voorbalans, eigen inschattingsvermogen van paard en ze worden er sterker van.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:56

ik spring niet met een 3 jarige, doe alleen cavalettis lopen en lijnen rijden (dmv balken op de grond, soort nephindernissen) en dat doe ik eigenlijk hooguit eens in de 3 weken. Voor de rest rijd ik een paar keer per week in de bak. En verder komt ie elke dag buiten in de paddock, en in het weekend doen we een buitenrit. (door de week ook nog wel es) Ik wil pas beginnen met 'springen' als ie tegen z'n 4de aanloopt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:12

ik zou heel voorzichtijg zijn met springen, ligt er wel aan hoe sterk hij is, maar zou echt niet 1x er week gaan springen!

werk bij 2 verschillende springstallen, die springen vanaf 4 jaar, omdat ze uit ervaring weten dat het vaak fout gaat!

en ik heb zelf een E-pony die op jonge leeftijd (te) veel heeft gesprongen en nu spat heeft!

bij de stallen waar ik werk leggen ze wel iedere week balkjes neer en laten ze de 3 jarigen balkjes draven, soms ook aan de longeerlijn.

en heel af en toe springen ze wat lage kruisjes, ze laten ze wel af en toe wat hoger vrijspringen.

sommige wat sterkere 3-jarigen springen ze wat vaker mee, maar absoluut niet te veel en te lang achter elkaar!

springen kan je altijd nog doen, ik zelf ben er heel voorzichtig mee!liever wat langer niet springen, dan dat mn paard later kreupel is

maar ik weet niet hoe sterk en ontwikkeld je paard is, daar hangt het natuurlijk ook vanaf!
en een beetje springen kan geen kwaad, zolang het niet te vaak is en dan niet de hele tijd achter elkaar alleen maar over die hindernissen heen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 19:41

Ewald is een pony, hij is 1.53m.
Verder zoals ik zei is Ewald al erg volwassen, misschien kan ik inderdaad ok wel cavaletti's gaan lopen.
Verder is hij niet heel sterk bij het springen maar wil wel heel graag en vind het ook leuk, hij kan het ook goed!
En als ik spring (wat ik dus op dit moment bedoel) dan spring ik misschien na een half uurtje dressuur een kwartiertje/20 minuutjes

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:56

Anna-Jelly schreef:
Ewald is een pony, hij is 1.53m.
Verder zoals ik zei is Ewald al erg volwassen, misschien kan ik inderdaad ok wel cavaletti's gaan lopen.
Verder is hij niet heel sterk bij het springen maar wil wel heel graag en vind het ook leuk, hij kan het ook goed!
En als ik spring (wat ik dus op dit moment bedoel) dan spring ik misschien na een half uurtje dressuur een kwartiertje/20 minuutjes


Misschien is Edwald geestelijk 'volwassen', maar misschien niet lichamelijk Knipoog
Verder eerst eens goed dressuur onder de knie hebben. Balkjes lopen kan natuurlijk al, maar ga niet te veel uithangen wacht lekker nog een jaartje met wat hogere sprongetjes, tijd zat..
Met dit soort dingen zeg ik altijd maar: Dat springen kan later nog, de lichamelijke schade van je paard kan niet terug gedraaid worden

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 17:29

ik bedoel dus juist lichamelijk, hahaha
ik heb zelf ook al gewacht tot het dressuur redelijk goed ging!
Hij loopt op het moment weer super, kleine dip gehad door de bloemen die nu in de bak staan (om te oefenen), maar de galop gaat voor mij perfect op hem, op zn moeilijke kant springt hij na 1 of 2x opnieuw aanspringen al goed en galopeerd dan ook zowat al netjes over de hoefslag op de kortezijde en word zelfs bij de galop al nagevelijk.
In de draf kan hij constant nagevelijk zijn en in stap ook, stelling komt er goed uit op beide zijden, overgangen gaan goed... kortom ik vind dat hij klaar is om af en toe een sprongETJE te maken Lachen
Bovendien als er schade zou zijn/komen heeft hij die al gehad want de vorige eigenaren sprongen al volop met hem, ik ben nu met opzet rustig aan begonnen, hij heeft op zn tijd een paar dagen achter elkaar vrij om alles te "verwerken"
Eigenlijks is onze training naar mijn mening nog vrij "saai" want met wijken en stelling vragen of lange zijde zijn we nog niet bezig, wil alles er super op hebben, begin nu net met middendraf en nettere overgangen..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 17:30

nu ik het lees, met nettere overgangen ben ik natuurlijk al bezig altijd maar nu pas dat hij echt nagevelijk blijft enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:11

Heb ik eigenlijk maar 1 antw voor: helemaal niet!!!!... Ik ben van mening dat dit veelste slecht is voor een 3 jarig paard.. en je paard moet met 3 al een bijzonder goede baland en evenwicht hebben/kunnen dragen dat je met hem kan springen... je kan wel balkjes lopen maar daar zou ik het echt bij laten... ik bedoel.. je kan over een jaartje of 1,5 "zoveel" springen als je wilt..... waarom je paard er nu al! mee opzadelen... ik snap dit niet echt...
Basis regel: pas als basis dresuur goed is kan men gaan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:24

Anna-Jelly"]
Bovendien als er schade zou zijn/komen heeft hij die al gehad want de vorige eigenaren sprongen al volop met hem
[/quote]

Dit is dan * vind ik* erg dom van de volgende eigenaren... Lips are sealed enne schade zieniet zo snel dat merk je meestal een jaartje of wat later.. Gaaaap


[quote="Anna-Jelly schreef:
met wijken en stelling vragen of lange zijde zijn we nog niet bezig..


En dit bedoel ik nou eigenlijk... waarom heeft iedereen zo'n haast het is HEEL logisch dat je met een 3 jarige nog niet bezig bent met het wijken!!! Ik kan dat echt niet volgen... als je alles zo goed erop wilt hebben zitten zou ik alles op zijn tijd doen... En niet van zow dat kent ie nu ook... zo overbelast je een paard.. het is de bedoeling dat je je paard met de basis goed is.. Hieronder versta ik : rechte lijnen rijden voltes netjes aan de hulpen zowel stap, draf als galop. Netjes in balans en evenwicht het gewicht van de ruiter kunnen dragen... Ontspanning.. Maar dus niet wijken, springen en dat soort fratsen... Ik zou het ook best wel knap vinden als jou paard van 3 dit allemaal foutloos kan.. want dan pas zou je kunnen beginnen met iets "nieuws"

Gr Sabrina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:39

Elke week springen zou ik je echt afraden. Misschien LIJKT het paard lichamelijk volwassen genoeg, maar jij ziet alleen de bespiering. De pezen en gewrichten zie je niet, en juist daar schuilt het gevaar in.

Ik ben zeker niet tegen het (lage) springwerk met jonge paarden (hoewel ik nog steeds geen fan ben van rijden op driejarigen maar die discussie hebben we al zo vaak gevoerd Gaaaap ) maar niet te vaak. Bij een driejarige zou ik het zeker niet vaker doen dan 1x per maand.
Richt je die andere keren dat je eens wat anders wilt doen op dingen als cavaletti draven, 'enge' dingen etc dan heb je ook voldoende afwisseling.

Dat de vorige eigenaar al flink met springwerk bezig was met dat paard vind ik overigens ronduit stupide; ik hoop voor je dat je daar geen negatieve gevolgen van zult ondervinden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 23:47

hihi enge dingen, daar heb ik voorlopig wel genoeg van gehad, hij heeft me er 2x bijna afgekregen door die "enge" dingen oefenen Haha!
(staan allemaal bloemen in de hoeken van de bak en op/om de hindernis die er staat)

en [***], ik ben echt niet zo van: " nou dit hebben we ook eens gedaan, next..."
ik ben nou eenmaal perfectionist en begin pas aan iets nieuws als het andere mij helemaal 100% zint..

Maar wat ik soms zo raar vind, 3 jarige & spring is taboe, maar bij een 3,5 jarige en 4 jarige word dat al veel miinder, nou door dat getalletje? of gewoon die ,5 erbij?

Ik ga binnenkort zowieso even zien of ik de andere kant van de stal op kan met een buitenrit als het weer wat beter word, dan kan ik een heel eind met hem hobbelen en "enge dingen" oefenen... (michèle???)

Maargoed ik heb mijn antwoord gekregen, en mijn "plan" opgesteld Lachen

bedankt voor de reactie's Lachen

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:53

Is ie net 3 of bijna 3,5? Ik zie niet zoveel problemen, maar een kwartier/20 minuten één keer in de week vind ik wel wat veel. Je kan af en toe wat lage hindernissen zetten en onder het dressuur rijden af en toe een sprongetje mee nemen.
Ik zie daar niet zoveel kwaads in. Die leeftijden zijn idd gewoon richtlijnen. Je moet naar je paard (pony in jouw geval) kijken. Jij en je instructeur kunnen daar het best over oordelen. Wat zegt je instructeur er dan van?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:37

in je profiel zie ik wel dat edwald een goed ontwikkelt paard is. maar schijn bedriegt. je ziet het eerst vanbuiten dan pas is ie vanbinnen klaar.

heel af en toe mag wel maar ik zou het echt niet overhaasten. als hij zo graag springt kan je af en toe (laag) losspringen. het zal dan later ook veel beter gaan. succes!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 16:40

lis schreef:
Is ie net 3 of bijna 3,5? Ik zie niet zoveel problemen, maar een kwartier/20 minuten één keer in de week vind ik wel wat veel. Je kan af en toe wat lage hindernissen zetten en onder het dressuur rijden af en toe een sprongetje mee nemen.
Ik zie daar niet zoveel kwaads in. Die leeftijden zijn idd gewoon richtlijnen. Je moet naar je paard (pony in jouw geval) kijken. Jij en je instructeur kunnen daar het best over oordelen. Wat zegt je instructeur er dan van?


Daar kan een DA denk ik beter over oordelen, geen enkel paard is volwassen op zijn 3e.
Waarom wil je nu al springen? Hij is al genoeg verpest door de vorige eigenaren, zo maak je het alleen maar erger. Dus gewoon nog meer oefenen met dressuur, en neem hem een keertje mee naar buiten met iemand erbij.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:55

Onze 3,5 jarige heeft gister voor het eerst wat balkjes gelopen en pakte dat heel fijn aan *LOL* Ik had met mijn ruin cavalettiwerk gedaan en toen ging mijn zusje daarna dat jonkie doen dus alles lag er nog en ze was erg geïnteresseerd *LOL* Dan kun je er best een paar keer overheen sturen en na twee keer had ze het helemaal door en zag je haar gewoon groeien, echt heel leuk Lovers (was overigens pas de vierde keer dat mijn zusje erop zat en daarvoor heb ik haar drie keer gereden, maar ze loopt aardig rechtuit en op beide handen over de hoefslag)
Bij het laatste rondje de één na laatste balk weggehaald en de laatste op cavalettiehoogte gelegd en dat pakte ze ook leuk aan. Meer laat ik ze echt nog niet doen op deze leeftijd, daar heb ik veel te veel ellende mee gezien...Huilen Dit herhaal ik nog wel een paar keer dat die basis er ook is, maar echt springen doe ik niet voor ze vier zijn.

Van balkjes lopen en eventueel cavalleti worden ze gewoon zelfverzekerder, komen ze beter in balans en ze worden er sterker van, dus dat is voor elk paard goed. Zou in de opleiding van dressuurpaarden eigenlijk ook eens meegenomen moeten worden *LOL*