Been geven en sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:07

1: Wanneer je nog beginner bent, kan je onmogelijk meteen op de juiste manier been geven. Ikzelf rij vaak met héél gevoelige paarden dus denken aan vooruitgaan en een kleine beweging is al goed.
Wanneer ik met sporen rij, geef ik eerst been zonder spoor (ik zorg dat de spoor de huid niet raakt) en als er dan niet gereageerd wordt, een klein prikje, maar dit is meestal niet nodig.
Ik raad je aan om nu gewoon nog te schoppen (zorg dat je knieën niet loskomen van het zadel). Paarden zijn niet van porselein :P
Voor de meeste manegepaarden is dit gewoon nodig omdat ze vaak heel bot aan het been staan (=niet goed reageren op je been) en anders reageren ze gewoon niet.

2: Wanneer ik aan beginnelingen lesgeef, leer ik ze ook altijd het volgende: links trekken is links, rechts trekken is rechts.
Maar hier is hoe het echt moet, als je dat toch wilt weten. (dit nog niet proberen, hier zijn je hulpen nog niet fijn genoeg voor): Alles wat je doet met je paard moet in balans gebeuren. Je rijdt van je been naar je hand, zoals ze dat noemen. Eerst ga ik even een paar termen uitleggen die ik zo meteen ga gebruiken.
Contact: je voelt de mond van je paard nog, je teugels staan strak maar je trekt niet.
Openingsteugel: je doet je hand opzij (niet trekken, gewoon opzij) en houdt je buitenteugel tegen de hals.
Begrenzen: zorgen dat je paard niet over zijn schouder valt door middel van een combinatie van been en teugel.
Over de schouder vallen: te veel naar binnen of buiten hangen.
Wanneer je een bocht maakt moet je altijd zorgen dat je paard recht blijft: het helt niet over naar de andere kant. Wanneer je bv afwendt op de middellijn, geef je binnenbeen en openingsteugel zodat je paard niet naar binnen over de schouder valt, maar je begrenst met je buitenteugel en buitenbeen zodat hij niet naar buiten valt. Zorg voor goed contact en kijk altijd naar waar je naartoe gaat.

3: Net hetzelfde als hierboven: hoe je instructrice het je leert is goed voor jouw niveau. Gewoon schoppen tot hij in draf gaat.
Zo zal het later, wanneer je wat meer gevorderd bent, moeten:
Alles wat je er achteraan aan rijdt, moet je vooraan opvangen. Dit betekent dat wanneer je been geeft, je met je handen (teugels) moet tegenhouden zodat hij toch weer niet té snel gaat. Dit moet in de overgang naardraf ook: je geeft been en houdt contact met je teugels.

Nog een paar tips: Probeer NIET uit wat ik hierboven allemaal heb opgeschreven. Ik heb heel deze bijbel puur informatief getypt, omdat je het vroeg. Je leert dit later allemaal wel ; ) Luister naar je instructrice en wil niet alles tegelijk doen en leren. Je bent nooit uitgeleerd met paardrijden, dat is er ook zo leuk aan!

Nog een paar dingen: ik heb niet alle reacties op dit topic gelezen maar waarschijnlijk zul je wel reacties krijgen of hebben gekregen over dat manegepaarden sloom of afgestompt zijn en dat je beter voor een verzorgje kunt kijken. Luister hier niet naar, vooral nu nog niet. Veel mensen vergeten vaak dat iedereen van nul moet beginnen, en dit gaat nu eenmaal beter met 'slome', 'afgestompte' manegepaarden. Ik heb heel lang gewoon in de maneges gereden en na een tijd voel je wel dat je niet zo veel meer bijleert. Dan is het pas tijd om een verzorgje te zoeken.

Veel succes met je leerproces! Super dat je nu al zo veel vragen stelt!

O ja, nog één ding: ik heb in deze rea nogal vaak gezegd dat het 'voor jouw niveau nog niet moet'. Neem dit niet persoonlijk, iedereen is van nul begonnen! Er is niemand die voor de eerste keer op een paard zat en zich meteen heeft ingeschreven voor de Grand Prix :P

where did all my money go? Oh yeah.. I'm riding it


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Mediatoolkitbot, soesie en 5 bezoekers