Been geven en sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:19

In onze beginnersles wordt in les 1 altijd uitgelegd dat je op 3 manieren stuurt: met je teugels, met je been en met je zit. Daarnaast wordt over het been geven uitgelegd dat je dit doet door je kuit aan te drukken, maar voor mensen zover zijn dat ze die beweging ook makkelijk kunnen maken als ze zelf in beweging op het paard zitten noemen we het 'een schopje' geven met twee benen. Als lesgever roept het ook makkelijker als iemand z'n paard niet van z'n plek geeft 'geef maar een schopje' is op zo'n moment duidelijker dan 'druk je kuit aan'. Vooral ook omdat als mensen doelbewust hun kuiten gaan aanspannen ze daar in het begin vaak hun hele lijf voor gaan gebruiken en ook hun bovenbenen aanspannen en helemaal naar voren gaan zitten.
Dus eerst leren zitten in de stap en draf, zodat je door balansproblemen je paard niet meteen weer uit z'n gang haalt en dan de volgende stap(pen). Zo ook met sturen. In het begin is het al lastig zat om één hand van de hals van je paard af te bewegen zonder dat je andere hand bijvoorbeeld over de hals meegaat. Daarom dus eerst die coördinatie leren door wat grotere hulpen te geven. Op het moment dat je benen en handen onafhankelijk van elkaar kunt gaan bewegen, kun je bij de teugelhulp je beenhulp gaan gebruiken en vanuit daar ga je weer leren je zit te gebruiken. Maar daar hebben de meeste mensen echt wel wat lessen voor nodig.
De hulpen worden naar mate je langer rijd steeds verfijnder (is de bedoeling).

Wat ik trouwens zelf merk is dat beginners vaak zo lief zijn voor het paard dat je wel moet zeggen dat een schopje gegeven moet worden voordat er überhaupt iets met een been wordt gedaan. Vooral volwassenen hebben vaak bij hun eerste lessen echt het idee dat het paard het allemaal vanzelf wel doet. Wat de meeste paarden volgens mij best makkelijk vinden, want als er niets wordt gevraagd dan hoeven ze ook niets. :)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!




Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:23

xnkosi, als je iets wilt leren zul je eerst fouten maken, dat is met ongeveer alles zo. En daarbij zul je om te leren toch echt bij het begin moeten beginnen. Paardrijden wordt leuker naar mate je het beter gaat leren, maar ook steeds moeilijker, omdat er steeds meer bij komt kijken.
Ik ben een gruwelijke perfectionist en als er één plek is waar ik dat los moet laten is dat op het paard. Hoe verbetener je het goed wilt doen, hoe beroerder het gaat. Je moet gaan voelen, ervaren, kilometers maken, heel veel kilometers maken.

Hier op bokt worden maneges regelmatig afgedaan als de plek waar je tijd verdoet, maar veel mensen vergeten dat je ergens moet beginnen. Daarbij is mijn ervaring dat je ook met privépaarden en instructeurs met veel papieren en hoge klasseringen heel verkeerde dingen kunt leren. Kritisch zijn is heel erg goed, maar vergeet niet dat je altijd ergens moet beginnen en dat je áltijd leert. Al is het maar dat je leert dat een bepaalde manier niet bij jou past.

Wat betreft dat manegepaarden afgestompt zouden zijn. Op sommige plekken is dat misschien zo, maar vergis je er ook niet in hoe slim paarden zijn. Ik denk dat manegepaarden over het algemeen gewoon een grotere truckendoos hebben om toch net niet te hoeven doen wat jij net niet op de goede manier vraagt.
Je zou ook eens bij een gevorderde les kunnen gaan kijken hoe het daar toegaat en hoe de paarden daar worden gereden en erbij lopen. Kan soms erg verhelderend zijn.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:29

Als je hebt geleerd je spieren op de juiste manier te gebruiken, dus zo dat je wel je kuit aanspant om je been aan te leggen, maar daarbij niet de rest van je been of hele lijf (zie je soms echt) gebruikt, kun jij ook je been aanleggen zonder een schopje te geven.
Net als met sturen, als jij kunt rijden zonder dat je handen alle kanten opgaan omdat je die nog gebruikt om je balans te bewaren én gaat sturen zonder na te denken over dat bijvoorbeeld je buitenhand niet over de hals van het paard meegaat met je binnenhand, kun je de hulpen kleiner gaan maken.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:52

Weet je wat het ook is met paardrijden, voor mijn gevoel in elk geval.. Hoe meer je weet, hoe minder je weet. In het begin leer je zoveel tegelijk dat het heel wat is als je je eerste galopje hebt gedaan. Maar als je weet hoe je je paard op een goede manier in de juiste gang krijgt, dan begint het eigenlijk pas echt en je bent nooit uitgeleerd. Ik heb nu sinds januari 2015 mijn eigen paard, ik ben met hem echt het wiel aan het uitvinden, want zowel hij (nu 6) en ik (nu 20 jaar aan het rijden) moeten nog zoveel leren! En alles moet ook nog eens tegelijkertijd bij elkaar komen wil het echt heel fijn gaan. Dat is natuurlijk ook de uitdaging én waarom het zo ontzettend leuk is, maar je zult ook merken dat je niet altijd vooruit kunt blijven gaan, soms ga je ineens weer 3 stappen terug, soms sta je even een poosje stil. Allemaal niet erg, hoort erbij, want zoals iemand hier ook al schreef, je doet het niet alleen. Als bij mij alles goed voelt, kan het voor mijn paard weleens een verkeerde dag zijn, dan krijgen we het samen nooit 100%. Dat is geen reden om de handdoek in de ring te gooien, maar wel om het de dag erna, of die daarna gewoon weer opnieuw te proberen.
Sommige dingen zullen makkelijker worden, maar sommige ook moeilijker. :)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:14

En die basis blijft belangrijk, of je nou B, L, Z of zelfs grand prix rijdt, basiswerk blijft het belangrijkste van je training. Dus heel goed dat je er serieus mee omgaat, maar vergeet niet ook plezier te hebben.
Ik zei al dat ik 20 jaar rijd, maar eigenlijk pas sinds 6 jaar met ontspanning en lol mét de knol. Daarvoor was ik altijd zo druk met hoe het hoorde, het plaatje, waar was z'n hoofd, zat ik wel rechtop. Ik was altijd één brok spanning, toen ik 6 jaar geleden op mijn huidige manege kwam was het eerste dat ze me leerden at ik moest ontspannen. Natuurlijk wel rechtop, maar niet krampachtig. Je moet wel je handen dragen, maar je spierballen moet je thuis laten. Je moet wel je been aangesloten aan je paard leggen, maar zonder continu druk op alle spieren. En weet je, sinds ik door heb dat ik het doe voor mijn én paards plezier, ben ik nooit meer boos, verdrietig of gefrustreerd op mijn paard geweest. Soms nog wel op mezelf, omdat ik vond dat ik het niet goed eed, maar dat helpt je ook niet verder. En het is zo heerlijk om samen met een paard te sleutelen aan je huiswerk uit de les. Juist voor de perfectionist in mij is dat paardrijden zó goed. ;)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, GoogleAdsense, scappa en 6 bezoekers