Toch een 5-bak? Telgangvraag...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Toch een 5-bak? Telgangvraag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 18:46

Hoi,
Even een vraagje voor de gangenpaardenkenners (jeetje wat een woord!) onder ons...
Ik heb mijn 6-jarige ruin als vierganger gekocht, maar nu was ik vandaag aan het buitenrijden en na een stevig galopje, viel hij in een heeeeeeel rare gang. Het voelde zo raar aan! Het was zeker geen draf, tolt of galop...zou het iets wat op telgangen lijkt hebben kunnen zijn? Ik heb nog nooit getelgangt (?) weet dus ook niet hoe het zou moeten voelen, maar dit voelde wel heel raar aan...beetje wiebelig maar niet hobbelig zoals in draf en niet zo vlak als in tolt....

Ben benieuwd...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:20

Een gangenpaardenkenner Lachen ben ik niet. Heb zelf een 5gangertje, maar ben druk bezig meer informatie endergelijke op te doen (zie bijvoorbeeld het Telgangtopic van Liesje_1).

Hoe het bij IJsalnders zit, geen idee, maar die van mij zou zelfs een 10ganger genoemd kunnen worden, zoveel dingen als ze er door gooit. Vanvoren draf, achtergalop en andersom.. Maar goed, het zou kunnen zijn dat je paardje Schweinepasste. Voor meer daaropver zou ik op de topics hier lezen, is nogal ´hot´ momenteel Lachen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:33

Vijfgangers kunnen vanuit galop inderdaad in telgang vallen. Had je het gevoel alsof je een beetje van links naar rechts ging? Dan is het telgang. Viergangers kunnen trouwens ook lateraal worden, maar dat gebeurt voornamelijk als er teveel druk op ze gelegd wordt om te tölten. Ze worden dan gespannen en kunnen gaan schweinepassen.
Heb je trouwens een IJslander (gezien het feit dat je in een IJslanderrijk gebied woont) of een ander soort gangenpaard?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 10:28

Askja, het was inderdaad "wiebelig", alsof ik van links naar rechts ging. Het duurde niet bijster lang, dus heb niet echt kunnen ontleden hoe het nou precies voelde.
Ik heb het er afgelopen zaterdag met mijn instructrice over gehad en volgens haar is een vijfganger.
Ik wil me absoluut nog niet bezig gaan houden met de telgang nu, eerst de andere gangen maar eens goed eruit kunnen rijden, over een paar jaartjes zien we wel weer Haha!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:25

Zag net in je profiel dat het inderdaad een IJslander is. Hij ziet er leuk uit!
Van wie heb je eigenlijk les?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 14:40

Ik heb les van Lia de Ruiter, ze geeft al jaren les op Gladur in Bergen, NH en verder veel priveles....