Ik kan niet doorzttten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Ik kan niet doorzttten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 10:58

En daar baal ik van zeg. Met mn eigen paard gaat het nog redelijk want die is heel vlak. Maar ik rij een westfaler waarop ik absoluut niet kan doorzitten en ik rij een friesje in en daar zit ik nog niet zo veel op door omdat we haar nog aan het inrijden zijn. Maar als ik een tuiger rij ook joh mijn god die kan ik niet uitzitten. En een gewoon rijpaard wat een beetje opgeeft kan ik ook niet uitzitten.
Hoe leer je doorzitten?????? Iemand tips.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:32

regelmatig zonder zadel of zonder beugels rijden.
als je dat een tijdje doet merk je als het goed is vanzelf een hoop verschil!
in het begin zal je misschien last krijgen van je reservebloed maar laterna(na al vaker gedaan te hebben dus) gaat het net zo makkelijk als met zadel!
en als je zonder zadel goed kan blijven zitten zonder in draf of galop met je kont van de rug af te komen zal het doorzitten ook veel makkelijker gaan.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:51

Inderdaad, regelmatig beugels uit en draven maar. Wel even opbouwen, anders zit je echt met superspierpijn. Niet gelijk hele einden draven zonder beugels, dus. Nog beter is zonder zadel rijden, dat zorgt nl. ook nog eens voor een hele goede balans, naar mate je dat vaker doet. Een goed idee is om je paard aan de longe te zetten, jijzelf erop en iemand anders aan de longe. Knoop in de teugels (of teugels eraf) en rijden maar. Voor je balans kun je je armen wijd doen. Op de instructeursopleiding oefenen ze dit ook, maar maken ze het zelfs nog moeilijker. Namelijk ook in de dameszit zonder zadel, in stap, draf en galop, achterstevoren op je paard, in stap en draf, wel allemaal aan de longe natuurlijk. Het spreekt voor zich dat je dit soort dingen met een braaf paardje moet doen. Niet ieder paard is gediend van dit soort kapriolen op zijn rug.

Heel erg moeilijk allemaal, maar als je eenmaal doorheen bent, heb je een super bevestigde zit en een superbalans.

Jij kunt voorlopig wel even vooruit, denk ik zo?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:10

ik had er eerst ook heel veel moeite mee.. ik probeerde het altijd te goed te doen, maar dan ga je juist forceren en lukt het helemaal niet meer.
je moet zorgen dat je voet goed stevig in de beugel staat en probeer goed met je bekken mee te bewegen.
en idd, zoals hierboven werd gezegd, zonder zadel en zonder beugels rijden...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:16

Ik zat gewoon met m'n bekken "vast", en dat is dus fout, éénmaal ik de "swung" doorhad (boom van zadel vasthouden en voor de rest beugels weg en "voelen") toen had ik het zo door (om niet te bonken met je kont, want dat is echt niet "aantrekkelijk") en gaat het nu prima!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:20

ik moet ook nog leren doorzitten op mijn tuiger.. Ik klapper nu al uit het zadel als ik even 2 x moet gaan zitten om van been te veranderen lachen hoor.. Als mijn paardje eraan toe is, ga ik het zeker beginnen om zonder beugels te gaan rijden...en wat ik inderdaad weet rustig opbouwen en goed oefenen... succes

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:32

Ja, ga gewoon ontspannen zitten, let er niet teveel op of je het wel goed doet want dan ga je emeestal ktrampachtig zitten en gaat het alleen maar slechter.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:48

ja ik weet het ik rijd ook een fries en doorzitten is echt een ramp dat komt ook omdat ze zo veel knie aktie hebben. ik wilde hier ook al een topic over maken ik ben benieuwd...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:53

De friezen die ik gereden heb zaten eigelnijk heel erg fijn, tuigpaarden die hun rugvastzetten zijn niet uit te zitten, geen enkel paard trouwens wat zijn rug vastzet, en met groningers heb ik ook niet al te beste ervaringen (hè nimber Knipoog )

Wat bij mij heel goed geholpen heeft om handigheid in het doorzitten te krijgen was telkens 3 passen doorzitten en dan weer een paar lichtrijden, dat steeds meer uitbouwen (wel een oneven getal doorzitten, anders zit je op het verkeerde been) doorzitten op een paard wat zichzelf vast in de rug zet is vrijwel onmogelijk.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:24

Bovendien is het nog eens slecht voor het paar dook, om door te zitten als de rug vast zit... Ik rijd een Fries, die zit voor geen meter, maar hoe beter ik hem door zijn rug krijg, hoe makkelijker hij gaat zitten... Maar ik zal nooit lekker zitten op hem, denk ik...
Wat ik heb geleerd is dat je je zo los mogelijk moet laten in je rug, desnoods voor je gevoel meebewegen in draf met je rug...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:15

heb ijslanderkamp gedaan, drie dagen aan een stuk zonder zadel, nou ik kan je zeggen, ik bleef in alle vier de gangen perfect zitten (ja tölt logish maar draven, ze kennen er ook van!)
toen kwam ik terug thuis, ga naar m'n hackneyachtig beest en dacht jee, nou gaan we het hebben

maar ik bleef lekker zitten. het is dus echt een kwestie van gewoon worden. vooral mentaal steunen. denken 'ik zit dóór m'n zadel, erin, in de buik van m'n paard' ,ik moest van m'n ijslanderinstructrice m'n ogen dichtdoen en dat denken, en idd, je gaat vanzelf de juiste dingen doen (heb je wel vaker he, niet alleen bij paardrijden trouwens)!

dus: mentaal, ogen dicht, veel oefenen.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:20

Ik zou vooral in het begin proberen maar een paar pasjes te gaan zitten, dat is een stuk makkelijker. Die paar pasjes kun je langzaamaan opbouwen. Ik vind de fries die ik rijd trouwens net zo fijn doorzitten als mijn eigen pony. Ze gooien alleen net even iets hoger op Schijnheilig
Je moet ook proberen je niet te veel vast te zetten (ja hoe leg je dat uit) maar lekker meebewegen met je bekken.
Veel succes ermee! Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:14

elke keer consequent een kwartier zonder beugels rijden, je merkt dan gelijk al dat als je je beugels weer in doet je een stuk makkelijker zit!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:21

Zorg ook dat je eigen condititie op peil is, dat scheelt een hoop! Bij paarden die moeilijker uit te zitten zijn blijf ik ook eerst langer lichtrijden, totdat ze lekker lopen en dan ga ik pas doorzitten. Anders ben ik bekaf voordat ik echt aan rijden toekom!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 10:36

Nou bedankt allemaal. Ik denk dat ik inderdaad maar eens aan de longe gaat. Kan jammer genoeg niet op mn eigen pard zonder zadel want die is nogal frisjes. Maar misschien van de zomer als ze dag en nacht op de wei staat. Ik ga jullie advies gewoon proberen en dan kijken we wel wat er van komt. Thanx again.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:33

Zitles!! Spierpijn kweken!

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:47

wat helpt is je bekken kantelen en als je paard een te hoog tempo heeft lukt ie natuurlijk nooit ieder paard heeft 1 tempo wat heel lekker zit (je moet het alleen nog vinden!) haha (bijna bij ieder paard zo) probeer dit us!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:44

jaja, dat heb ik dus ook een hele tijd gehad, om precies te zijn wel 4 jaar, maar nu heb ik het helemaal door, en zit als een huis, kan mijn benen goed lang maken...eindelijk. Je moet gewoon een paard hebben die goed aan je been is, en op zijn eigen benen kan lopen, zodat je niet de hele tijd hoeft te drijven, bij mij zat het ook een beetje tussen mijn oren (misschien bij jou ook) kan....
good luck rianne

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:04

Idd wat hierhierboven al genoemd is. Ik kon ook altijd erg moeilijk doorzitten, maar ben eerst begonnen met 5 min. zonder beugels rijden en steeds langer zonder beugels rijden. Van het rijden zonder zadel kan je ook een goede zit krijgen (je evenwicht bewaren). Inmiddels rij ik op IJslanders en ik heb weinig last met doorzitten. Eigenlijk gewoon niet meer. Aankomend weekend zitles... SPIERPIJN!!! Maar dat is ook een goede oefening.

Succes.