slaan met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 16:33

Mijn paardje had sinds gister weer wat nieuws. Toen ik opstapte en ging stappen en wat contact zocht met het bit. Begon hij erg met zijn hoofd te slaan om onderdat contact uit te komen..
Goed doorgereden veel been en toch vasthouden... Het ging uiteindelijk wel over.. na 5 minuutjes. Hij heeft geen wondjes en een superzacht bitje ..
Is het jennen ?? of kan het wat anders zijn ??? Verward

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:15

Ik denk dat het gewoon jengen is... tenminste lijkt mij misschien heeft ie ook wel wat last van haken op zijn kiezen? en als ie het weer doet gewoon goeie aanleuning en naar voren rijden.. Helpt tenminste goed bij die van mij..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 01:13

Je zou ook zijn gebitje eens na kunnen laten kijken. Je hebt ook paarden die last van de rug hebben, en daardoor met het hoofd slaan. Ik zou dus eerst die 2 dingen na laten kijken mocht het nog een keer voorkomen. Is daar niets mee aan de hand, goed naar voren rijden...dan houdt het vanzelf wel op. Houdt het dan nog niet op, dan kun je altijd wat strenger optreden door eens een goede ophouding te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 13:21

Gekkemeid schreef:
Ik denk dat het gewoon jengen is...


Boos! Lips are sealed
Het is nu al zo vaak besproken. Een paard doet niet iets zo maar om de ruiter een beetje te pesten!! Er is altijd een duidelijke reden waarom een paard dergelijk gedrag vertoont.
Als het zich blijft heerhalen en het wordt erger moet je zeker het gebit na laten kijken en eens met je instucteur/trice overleggen wat een reden zou kunnen zijn.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

vandaag was het weer goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 18:14

Sandor, is 3 weken terug nog gecontroleerd. en zijn gebit is bijgewerkt.
Dus dat kan het bijna niet wezen..
Vandaag ging het alweer een stuk beter...eigenlijk was het zo goed als weg...
Dus ik ga er maar vanuit dat het 1 malig is geweest...
Maar evengoed bedankt !!
Knipoog

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:48

Jippie"]
[quote="Gekkemeid schreef:
Ik denk dat het gewoon jengen is...


Boos! Lips are sealed
Het is nu al zo vaak besproken. Een paard doet niet iets zo maar om de ruiter een beetje te pesten!! Er is altijd een duidelijke reden waarom een paard dergelijk gedrag vertoont.
Als het zich blijft heerhalen en het wordt erger moet je zeker het gebit na laten kijken en eens met je instucteur/trice overleggen wat een reden zou kunnen zijn.
[/quote]


Sorry dat wist ik nie dat het vaak was besproken maar ik heb de ervaring dat sommige ponys/paarden soms gewoon dingen doen waarmee ze de ruiter uitproberen zodra je ze iets meer aanpakt dat ze het dan wel doen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:07

Als een paard een ruiter uit gaan proberen zoekt hij het niet in dingen als met het hoofd slaan, meer door op een andere manier onder het werk uit te komen, en wat dat is is per paard en per graad van africhting verschillend.

Je zegt dat je met een superzacht bitje rijd, de meeste mensen die dat zeggen rijden met een dubbelgebroken, en vaak ook nog van K&K, maar mijn ervaring is juist dat niet elk paard dat prettig vind dat gewiebel in zijn mond en dan kun je eens een ongebroken bit proberen (zonder scharen, dus geen stang!)
Als je met een dikke enkelgebroken bus- of watertrens rijdt dan kun je misschien iets van dubbelgebroken proberen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:29

Ik heb een paard met hetzelfde probleem, een jonkie nog. Wel een enorm in zichzelf gekeerd paard, waar je moeilijk contact mee krijgt, vooral als je er op zit. Heb er lang mee gezeten, wat kan dat nou zijn, tandarts, fysio erbij, enz. Niets aan de hand. Toen onder leiding van m'n instructrice toch maar consequent aangepakt. Hoofd schudden: voorwaarts rijden! Hoewel ik me in het begin bijna een paardenmishandelaar vond, moet ik zeggen, het helpt. Ondertussen schudt ze eigenlijk alleen nog maar heel af en toe met d'r hoofd, als het erg spannend wordt (ik krijg dus steeds meer het idee dat het een soort tic is), heeft ze steeds meer d'r hoofd bij de ruiter en loopt ze steeds beter netjes in aanleuning.