Mijn zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Mijn zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 20:55

Goed, mijn zit is dus zeg maar slecht (naja, vind ik wel, op een protocol heb ik er een 6 voor, een tijdje geleden en dat vind ik toch te laag, maar goed, dat wist ik daarvoor ook al hoor)
Ik ben er dus de laatste tijd al heel goed op aan het letten en toen ik nog een verzorgpaardje had heb ik een keer mijn broertje meegenomen (die helemaal geen verstand van paarden heeft Knipoog) en die zei iedere keer als mijn oor-schouder-heup-hak niet op een lijn was. Op het laatst ging het veel beter en die keer daarop enzo dat ik op dat paardje reed (tis een makkelijk paardje verder om te rijdne, dus dan kun je je echt daarop richten) ging het stukken beter! Ik moest toen wel mijn beugels een stuk langer doen, dus sindsdien doe ik automatisch mijn beugels wel langer dan eerst...
Ik heb nu al een tijdje geen verzorgpaard meer en rijd dus maar 1 keer per week in de les... dan ben ik ook zo druk met allerlei dingen dat ik niet constant op mijn zit kan letten, ook al doe ik wel mijn best.
Zelfs als ik er wel even op let lukt het me niet... kijk, als het me lukt om goed te zitten als ik erop let dan kan ik er steeds aan denken en erop oefenen, maar het lukt me dus niet... borst naar voren rug recht, hakken uitdrukken etc.
Alles leuk en aardig, ik zit mooi recht, MAAR mijn hakken zitten veel te ver naar voren zeg maar, niet onder mijn heupen, te ver naar voren... volgens mij heb ik mijn beugels lang genoeg, maar het ziet er dus heel dom uit HELP!!!

Oh ja, dan nog iets... je buikspieren zijn dus heel belangrijk voor goed rijden en mijn buikspieren zijn echt slecht Bloos
Iemand tips om je buikspieren te trainen (behalve situps, want daar krijg ik zere schouders van Frusty )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 00:26

Zere schouders van situps? Dan doe je ze toch echt verkeerd! Haha!

Verder, zit je verder wel recht? Mensen hebben de neiging om hun voeten naar voren te steken als ze achterover hangen. Op je kont zitten, benen ontspannen, aan je paard houden, en je instructrice erop wijzen dat ze meer op je houding moet letten. Je kunt niet met alles tegelijk bezig zijn, dus verwacht niet van jezelf het in 1 maandje helemaal onder de knie te hebben. Als je je zit gaat veranderen, gebruik je ook andere spieren, en die moeten ook aansterken voordat je ze optimaal kunt gebruiken. Rustig aan dus Knipoog

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:10

Zoals mijn lerares altijd zei: doe alsof je door het dak wilt met je lijf, vooral bij lichtrijden helpt dat heel goed. Je een beetje concentreren op het "naar boven" komen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:20

En ik denk dat de meesten een 6 krijgen op houding en zit hoor.
Dat is niet omdat je goed of slecht zit, dat is om dat jury's daar heel vaak hun standaard cijfer voor gebruiken. Net als de verzorging. Alleen als het echt heeel slecht is of heeeeel goed wijken ze daar vanaf

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:29

Je kan even kijken voor je sterke buikspieren voor zo'n butterfly, je hoeft hem alleen op je buik te plakken en voila, binnen een paar weken zonder moe te worden een bonk van een buikspier Haha! Schijnheilig Nee hoor grapje.

In het boek van tineke bartels had ik gelezen dat iemand eens voor je paard moest gaan staan en aan de teugels moet trekken die jij dus vast heb (Niet aan het paard trekken!) en kijken of je voorover valt.

B)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:01

Ik heb pas 1 wedstrijd gereden hoor, dus misschien niet relevant, maar ik had een 8 voor houding Schijnheilig Als mijn houding niet goed is laat het paardje dat gelijk merken dus ik zit vanzelf recht.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 15:19

Tja, pijn in mijn schouders/nek/rug, het voelt in ieder geval niet lekker die situps Haha!
Tja, misschien zit ik wel niet helemaal recht... zou ik te ver naar achter zitten?
Toen mijn broertje toen eens mee ging naar mijn verzorgpaardje (die ik dus niet meer heb en waardoor ik dus niet zo vaak meer kan oefenen) moest ik wel meer naar voren zitten...
Maar ik zit wel op mijn zitbeenknobbels en als ik meer naar voren zit dan voel ik mijn zitbeenknobbels niet echt meer...

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:30

ja je knie naaar achteren leggen en goed je beenen uit strekken zo doe ik hjet en om goed recht op te zitten pak je iets wat je niet kan buigen en dfoe je je armen op de manier hoe je rijd en doe je dioe buis tussen je eleboog en achter je rug dan zit je kaars recht moest ik ook zo leerde ik recht op

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 21:13

Vorige les ging ik wat meer naar voren zitten... voor mijn gevoel dus naar voren, maar ik zat veel rechter Lachen
en ik zat zo wat meer op mijn kruis, maar ik voelde mijn zitbeenknobbels zo ook, dus ik denk wel dat het goed is Lachen
Tis alleen vervelend dat ik niet goed kan leren mijn benen stil te houden als je op paarden rijdt die niet zo voorwaarts zijn :S
Het probleem van mij is dat ik als ik ga aandrijven bij paarden die niet voorwaarts zijn dat ik mijn hakken dan optrek... ik weet dat ik dat niet moet doen, maar ja, het is er zo ingeslopen en nu moet ik maar weer zien om het af te leren... en zolang ik op een paard rijd die goed op beenhulpen reageert gaat het prima, maar ja, helaas doen niet alle paarden dat...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:02

bubbels: als ik het goed begreep was dat een onderling op Zilfia's Hoeve? Wil je niet de grond in trappen hoor, maar op manegewedstrijden wordt nooit streng gejureerd. Het klopt dat er met officiele wedstrijden meestal een 6 wordt gegeven.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:09

Brendahorseslover rijdt ook alleen manege, maar ik heb daar ook manegewedstrijden gereden en ik kreeg een keer een 5. Verder ook altijd zessen en ik zat echt heel beroerd...
Maar ook mensen die heel goed zaten kregen zessen, dus...

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 21:30

Ach ja, ik weet dat mijn houding niet super is hoor Knipoog maar daarom werk ik er dus ook aan he!