Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 08:02

Je hebt soms van die paarden die alles zien. Vogeltje hier, hup hoofd omhoog, en rug weggedrukt en ruiter is niet interessant meer.
Het is dus de bedoeling dat het paard gewoon netjes naar de ruiter blijft luisteren en niet z'n aandacht volledig op dat vogeltje gaat richten (dit bedoel ik met geen gel*l in de krul).
Hoe houden jullie de aandacht bij de les? Of mag het paard van jullie af en toe wel even kijken en dus de aandacht even verplaatsen?

Ik ben van mening dat sommige ruiters kijkerig gedrag aanleren.

Ik probeer wel onderscheid te maken tussen aanstellerij en echte angst.
Maar het blijft een feit dat het paard mij moet gehoorzamen en dus 'in de krul' moet blijven.(deels natuurlijk ook vertrouwen).

Dus, gaan we hier nu eens over discussieren?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:16

germie schreef:
Hoe houden jullie de aandacht bij de les? Of mag het paard van jullie af en toe wel even kijken en dus de aandacht even verplaatsen?
hoe drukker het paard is, hoe harder werken, zo de aandacht verplaatsen. dit noem ik paardrijden. gel*l in de krul is heel wat anders.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 25-10-02 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:19

Ik vind ook dat je gelijk heb hoor! Zo is Marilyn dus, helemaal niet geconcentreerd ziet ze iets hup valt ze helemaal uit elkaar!

Maar wat jij vertelde over dat het aangeleerd word, ben ik het wel mee eens! De eigenaresse heeft Marilyn geleerd dat ze niet aan de teugel hoeft te lopen...maar ik ben nu flink bezig der netjes te laten lopen en het lukt redelijk alleen ze moet ff meer concentreren, ligt aan haar maar natuurlijk ook aan mij en dat zal nog wel ff duren voordat dat helemaal goed is Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:07

Mijn instructrice lag van de week helemaal dubbel om Laiser. Haha!
Hij loopt de hele tijd netjes...
... en dan halthouden (gaat tegenwoordig aardig).
Maar als ik dan met één hand de teugels los laat om bijvoorbeeld te groeten, kijkt meneer om zich heen. "Is er nog wat te beleven hier?"
Het is echt een heel komisch gezicht, alleen niet gewenst.
Dus ik moet op zo'n moment blijven "rijden". En consequent zijn.

Dus als iemand nog meer tips heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:00

Mickey, wat jij beschrijft, gebeurde mij ook nog wel eens op wedstrijd Haha!. Dit kun je thuis in je eigen bak natuurlijk wel oefenen, maar dat is weer een andere situatie dan op wedstrijd en thuis is het veel vertrouwder en dus niet hetzelfde. Zelf heb ik dit probleempje meegenomen in mijn bosritjes. Aangezien ik heel vaak in het bos reed, reed ik ook wel eens wat meer dressuurmatig dan alleen maar rechtuit over het pad. Tijdens dat soort ritjes liet ik hem dus regelmatig halthouden en deed ik het groeten na. Het klinkt misschien gek, maar het heeft wel geholpen. Ik schonk meer aandacht aan de overgang en ik maakte er een punt van om de aandacht te behouden voor mijn hulpen etc., vooral als er niks was om naar te kijken. Dit werkte dus een stuk beter dan thuis in de bak.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:20

Als ik rijd op een paard, dan moet die zijn aandacht bij mij houden. Niet bij andere dingen!
Net als Aminga, ben je net ontspannen bezig, lekker rond, gaat die rare knol opeens vrolijk naar de andere paarden kijken die voorbij lopen Slapen
en zo nog veel mer, dat ze opeens naar de bossen staat te staren oooh ik zie een klein rood stipje in de boom Bloos
Haha! Zulk soort dingen dus, bij mij kan ze als ze dan niet meer op de hulpen let een tikje verwachten. Dat ze haar aandacht weer wat op mij richt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:26

Dat probleem moet vanzelf minder worden naarmater je verder komt in de africhting en meer controle krijgt over je paard. Die dingen leer je een paard niet aan hoor, een wat mindere ruiter weet dergelijkgedrag niet te hanteren.
De kunst is wel om met een wat drukker en kijkeriger paard zulk werk aan te bieden waardoor hij meer de aandacht op jou gaat richten maar waarvan hij zelf niet drukker wordt.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:29

een kriebeltje met de zweep of een hand even dichtknijpen helpt altijd wel. je moet wel zorgen dat je er op tijd mee bent, want als ze al uitgebreid staan te kijken dan helpt dat niet meer. groetjes tessa

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:32

Haagsemeid schreef:
Ik vind ook dat je gelijk heb hoor! Zo is Marilyn dus, helemaal niet geconcentreerd ziet ze iets hup valt ze helemaal uit elkaar!

Maar wat jij vertelde over dat het aangeleerd word, ben ik het wel mee eens! De eigenaresse heeft Marilyn geleerd dat ze niet aan de teugel hoeft te lopen...maar ik ben nu flink bezig der netjes te laten lopen en het lukt redelijk alleen ze moet ff meer concentreren, ligt aan haar maar natuurlijk ook aan mij en dat zal nog wel ff duren voordat dat helemaal goed is Haha!


Ik heb precies hetzelfde probleem. Van de vorige eigenaar hoefde Omar niet aan de teugel te lopen en hij is ook ontzettend kijkerig. Als we aan het lessen zijn dan gaat het wel wat beter maar hij probeerd er echt onderuit te komen. Mijn instructrice zei ook nadat ze op Omar had gereden dat je het niet echt op een presenteerblaadje krijgt. Je moet er echt keihard aan werken en hij probeerd er dan onderuit te komen door niet aan het been te willen. Mijn instructice zegt ook dat wat je er vanachter in stopt je van voren moet opvangen.... ach ik heb ook nog veel te leren dus het ligt niet alleen aan Omar maar ook aan mij. In het bos gaat het wel heel goed trouwens want dat vindt hij leuker dan dressuur Haha!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:33

germie schreef:
Je hebt soms van die paarden die alles zien. Vogeltje hier, hup hoofd omhoog, en rug weggedrukt en ruiter is niet interessant meer.
Het is dus de bedoeling dat het paard gewoon netjes naar de ruiter blijft luisteren en niet z'n aandacht volledig op dat vogeltje gaat richten (dit bedoel ik met geen gel*l in de krul).
Hoe houden jullie de aandacht bij de les? Of mag het paard van jullie af en toe wel even kijken en dus de aandacht even verplaatsen?

Ik ben van mening dat sommige ruiters kijkerig gedrag aanleren.

Ik probeer wel onderscheid te maken tussen aanstellerij en echte angst.
Maar het blijft een feit dat het paard mij moet gehoorzamen en dus 'in de krul' moet blijven.(deels natuurlijk ook vertrouwen).

Dus, gaan we hier nu eens over discussieren?


Geen antwoord op je vraag maar wel een leuke. Mijn vriendin zei altijd over dit soort paarden "Hij mag wel kijken maar niet zeiken".

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Re: Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:37

UniferB"]
[quote="germie schreef:
Je hebt soms van die paarden die alles zien. Vogeltje hier, hup hoofd omhoog, en rug weggedrukt en ruiter is niet interessant meer.
Het is dus de bedoeling dat het paard gewoon netjes naar de ruiter blijft luisteren en niet z'n aandacht volledig op dat vogeltje gaat richten (dit bedoel ik met geen gel*l in de krul).
Hoe houden jullie de aandacht bij de les? Of mag het paard van jullie af en toe wel even kijken en dus de aandacht even verplaatsen?

Ik ben van mening dat sommige ruiters kijkerig gedrag aanleren.

Ik probeer wel onderscheid te maken tussen aanstellerij en echte angst.
Maar het blijft een feit dat het paard mij moet gehoorzamen en dus 'in de krul' moet blijven.(deels natuurlijk ook vertrouwen).

Dus, gaan we hier nu eens over discussieren?


Geen antwoord op je vraag maar wel een leuke. Mijn vriendin zei altijd over dit soort paarden "Hij mag wel kijken maar niet zeiken".
[/quote]


Vind dat je hem dan al te ver laat gaan eigenlijk.
Eigenlijk moet je van te voren proberen te voelen, dat hij wil gaan stilstaan of kijkerig word.

Dan al been geven, en door laten lopen, zet hem aan het werk op zo'n moment.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:28

Ik vind kop in de krul iets heel anders dan geconcentreerd aan het werk zijn. Je ziet paarden die netjes naar beneden lopen en dan nog met van alles en nog wat bezg zijn en je ziet paarden die met het neusje eruit zich volledig op de ruiter concetreren.
Aan de teugel is een gevolg van het feit dat je zaken op orde zijn en niet een uitgangspositie.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:29

Nu zal ik m'n zegje ook even doen Haha!
Ik denk dat aanstellerij aangeleerd wordt doordat de ruiter soms te laat reageert op het kijkgedrag van z'n paard. Het paard ziet wat, gaat uitgebreid kijken, en de ruiter staat het toe. Na een tijdje weet het paard gewoon, ik mag kijken wanneer ik wil. Dus alles wordt interessant.

Als je als ruiter direct reageert zodra het paard wil kijken, en laat merken dat er niets te kijken valt, dan blijft het paard dus op jou letten en kan dus 'in de krul' blijven lopen zonder z'n aandacht aan het kijkobject te verliezen.
Als een paard echt bang is, dan is het wat anders, dan laat je het kijken, en enkele seconden later ALS JIJ het genoeg vindt, dan laat je het paard merken dat het over moet zijn, niets engs aan de hand en doorrijden. Uiteraard belonen als het paard toch weer naar jou luistert (oftewel, niet kijken maar luisteren=vertrouwen en beloning)

Laten we vooral doordiscussieren hoever je je paard wel laat kijken en hoever niet. Oftewel wanneer grijp je in bij kijkerigheid?
Laatst bijgewerkt door germie op 25-10-02 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:31

Katja, ik leg dacht ik wel uit dat het in de krul lopen alleen maar te maken heeft met aandacht erbij,
Citaat:
Het is dus de bedoeling dat het paard gewoon netjes naar de ruiter blijft luisteren en niet z'n aandacht volledig op dat vogeltje gaat richten (dit bedoel ik met geen gel*l in de krul).

En dan maakt het niet uit of het paard de neus voor de loodlijn heeft of echt netjes aan de teugel loopt. Voor mij is het luisteren overigens eigenlijk altijd aan de teugel lopen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:41

Is een lastige discussie om op internet te voeren zonder dat ik het in de praktijk kan laten zien. Wat ik doe met paarden die zich onvoldoende concentreren is heel veel draaien en overgangen rijden alke keer als de aandacht verslapt een andere kant op of een ander tempo. Hierdoor gaat het paard zich op mij concentreren ipv op de omgeving. Gevolg hiervan is dat hij aan het been is en loslaat in de mond en dus de hals laat zakken.
Door een paard met zijn hoofd naar beneden te houden ben je niet met een oplossing bezig naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:00

Zodra een paard veel kijkt en daar zeg maar een gewoonte van maakt, dan kun je op het punt uitkomen dat ie zich eigenlijk aan de hulpen onttrekt. Als hij de kans krijgt zijn hoofd omhoog te doen, dan was er dus even iets mis met de verbinding Verward. Dan bedoel ik een die op zijn gemakkie eventjes rond gaat kijken en niet een paard dat schrikt.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:05

tinkerlover"]
[quote="UniferB schreef:
Geen antwoord op je vraag maar wel een leuke. Mijn vriendin zei altijd over dit soort paarden "Hij mag wel kijken maar niet zeiken".



Vind dat je hem dan al te ver laat gaan eigenlijk.
Eigenlijk moet je van te voren proberen te voelen, dat hij wil gaan stilstaan of kijkerig word.

Dan al been geven, en door laten lopen, zet hem aan het werk op zo'n moment.
[/quote]

Met kijken werd bedoelt kijken van uit zijn ooghoeken Haha! Dus zeker niet stil staan of zijn hoofd in de lucht steken. Dus doorlopen en in de houding blijven.

[edit] lange quote weggehaald [/edit]

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:06

Naar mijn mening kun je zo'n paard goed aan het werk krijgen door hem aan je hulpen te hebben en dan vooral aan het been. Als hij op z'n gemak rond gaat kijken is hij dat kennelijk niet en moet je dat eerst oplossen voordat je je druk kunt gaan maken over de houding waar hij in loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:28

Katja schreef:
Naar mijn mening kun je zo'n paard goed aan het werk krijgen door hem aan je hulpen te hebben en dan vooral aan het been. Als hij op z'n gemak rond gaat kijken is hij dat kennelijk niet en moet je dat eerst oplossen voordat je je druk kunt gaan maken over de houding waar hij in loopt.

helemaal mee eens.
Als je hen dan weer op je been naar voren hebt, komt die houding van zelf wel weer.

Als ik paarden rij die denken dat alles spannender is als ik, ga ik ontzettend veel overgangen maken.
Veel wendingen enz.
Hij moet reactie geven anders krijgt hij meteen lik op stuk.
nou die paarden zijn dan erg snel weer bij de les, en zijn ze bij de les is de houding er ook vanzelf weer.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:41

Je hebt kijken; kop omhoog, rennen en kijken: hoofd laag maar met alle ogen en oren over het hek bezig Haha! .
Het eerste is iets wat veel voor kwam toen ze nog jong was en niet zo best aan de hulpen stond. Ook toen reed ik gewoon door, en veel belonen met stem als het wel goed gaat. Tenslotte is voorwaarts nog altijd belangrijker dan neus naar beneden.
Maar vooral dat laatste kijken is Kebie een ster in. Houding lijkt dan wel aardig, maar opletten ho maar. Ik zet haar inderdaad aan het werk, meestal is ze dan gauw genoeg weer bij de les. Blijft ze miepen dan corrigeer ik soms iets steviger door mijn (buiten)hand te sluiten. Tenslotte weet ze inmiddels wel wat er bedoelt wordt!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:41

Jippie schreef:
De kunst is wel om met een wat drukker en kijkeriger paard zulk werk aan te bieden waardoor hij meer de aandacht op jou gaat richten maar waarvan hij zelf niet drukker wordt.


Precies!

Soms kan het wel heel moeilijk zijn... Scheve mond

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:04

Even off topic: willen jullie niet van die lange quote's toepassen, dat is heel storend, neem alleen de alinea of zin over die van belang is.

On topic: een kwestie van snel zijn. Op het moment dat je voelt dat je paard het hoofd omhoog wil doen even je handen dichtknijpen, indien nodig even links, rechts knijpen. Bij mijn paard werkt dat prima. En consequent zijn, dat laatste daar heb ik nog wel eens moeite mee met als gevolg dat mijn kijkerige paard steeds vaker ging kijken gewoon omdat ik dacht van laat hem even, maar daar ging hij enigszins misbruik van maken }> dus nu ben ik snel en 9 van de 10 keer komt hij niet verder dan zijn ogen verdraaien en misschien iets de hals opbollen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:54

Mickey schreef:
Mijn instructrice lag van de week helemaal dubbel om Laiser. Haha!
Hij loopt de hele tijd netjes...
... en dan halthouden (gaat tegenwoordig aardig).
Maar als ik dan met één hand de teugels los laat om bijvoorbeeld te groeten, kijkt meneer om zich heen. "Is er nog wat te beleven hier?"
Het is echt een heel komisch gezicht, alleen niet gewenst.
Dus ik moet op zo'n moment blijven "rijden". En consequent zijn.

Dus als iemand nog meer tips heeft.


Whaha, dat had ik vorige week nou ook.
Ik moest halthouden en groeten en toen keek Odin helemaal om "Huh, wat ga je nu weer met die hand doen?". Ik moest best lachen om haar *LOL*

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:55

Mijn ervaring hierbij is dat gehoorzaam, nageeflijk en ontspannen EN hoofd omhoog en es rond rondkijken heel dicht bij elkaar liggen.
Ikzelf ben dan blijkbaar niet bij de les wat het loopt allemaal zo soepeltjes. En dan weten ze.....ze zit toch niet op te letten.
Dus ook weer hier de conclusie je paard bezig houden maar OOK jezelf. Zodat je op elkaar blijft letten.
Germie noemde het eigenlijk ook al: een te late reactie van de ruiter.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 23:25

germie schreef:
Laten we vooral doordiscussieren hoever je je paard wel laat kijken en hoever niet. Oftewel wanneer grijp je in bij kijkerigheid?


Kijkerigheid vind ik eigenlijk een soort belediging van de ruiter.
Misschien wat grof uitgedrukt, maar het is wel een teken dat de omgeving blijkbaar interessanter is dan de ruiter.
Dan kun je of de omgeving wat minder spannend maken (wat nogal lastig is) of je kunt zelf interessanter proberen te worden.
Zelf ga ik voor het laatste ! Haha!

Als ik merk dat mijn paard naar mijn gevoel teveel aandacht voor zijn omgeving heeft, dan ga ik hem bezighouden zodat hij zich wel op mij moet richten.
Veel overgangen rijden, oefeningen vragen waarbij hij wel geconcentreerd moet zijn omdat het hem anders niet lukt, dat soort dingen.
Meestal lukt dat wel, maar je moet best Crea-Bea zijn.