Juiste dressuurmatig houding.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Juiste dressuurmatig houding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 15:44

Ik vraag me dus af hoe men een paard (in de B) op wedstrijden wil zien.
Ik heb tiko op vele verschillende manieren/hoogtes enz. gereden.
Twee concrete vragen: ALs op welk van de onderstaande fotos wil men Tiko zien op Wedstrijden en als op welk van de onderstaande fotos kan ik het beste waramrijden?

Afbeelding
Hier loopt hij lekker nagevelijk en naar mijn idee met zijn kont eronder.
Alleen is de verbinding hier zodanig dat hij wel, als hij wil, vrij veel ruimteheeft om tegen mij in te gaan, waardoor ik niet weet of ik hem zo kan rijden als hij wat rennerig of druk is wat hij misschien toch zal zijn op een wedstrijd.

Afbeelding
Linksboven: Hier gebruikt hier zijn kont niet genoeg volgens mij
Rechtsboven: Hier gebruikt hij wel zijn kont, maar loopt hij ver achter de loodlijn.
Linksonder: nie duidelijk
Rechtonder: hir gebruikt hij wel zijn kont, toch?


Afbeelding

Niet echt duidelijk, maar hij loopt hij dus vrij rond

Afbeelding

Let niet op mijn houding Frusty

Afbeelding
Let weer niet op mijn houding Haha!


Ben benieuwd naar jullie reacties.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:48

Iets meer oprichten en het neusje eruit rijden in de proef zou ik zeggen. Voor het losrijden kan het fijn zijn om hem op de hoogte en diepte van bovenstaande foto's te rijden.
In de B zijn ze nog niet zo streng natuurlijk, maar zijn neus is overal achter de loodlijn.
Als je hem in stap zoals op de laatste foto rijdt vind ik het persoonlijk niet storend dat hij zijn neus achter de loodlijn heeft. Die donkere foto is een goed voorbeeld van wat je in een proef niet moet doen Lachen

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:51

Ik heb er zelf ook niet zo heel veel verstand van hoor, maar volgens mij kan zijn achterhand er nog wel wat meer onder, en dat zal je niet 1,2,3 lukken moet je wel trainen natuurlijk Lachen Op de een naar laatste foto lijkt het me nog het best, qua achterbeen gebruik dan.
Maar goed dat was een mening van een leek

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 21:09

Naar mij idee liep hij juist op de enerlaatse foto het best met zijn kont eronder, of heb ik nou een compleet verkeerd beeld van een paard dat zijn achterhand gebruikt???
Als ik kijk naar de overgang rug/lendenen, is die wordt die veel b eter gebruikt op de enerlaatste, of heb ik het nou verkeerd??

En HOE moet ik hem precies meer oprichten, en HOE moet ik voorkomen dat zijn neusje achter de loodlijn komt? Op de eerste en laatste foto valt het toch wel mee hoe ver hij er achter loopt?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:17

-losrijden: meer hals op lengte (teugels voor zadel en niet terug);
-verder: meer opgericht, door actie, doorzitten, overgangen, etc.

rij je nou met je sokken aan? Knipoog

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:39

Tiko schreef:
Naar mij idee liep hij juist op de enerlaatse foto het best met zijn kont eronder, of heb ik nou een compleet verkeerd beeld van een paard dat zijn achterhand gebruikt???
Als ik kijk naar de overgang rug/lendenen, is die wordt die veel b eter gebruikt op de enerlaatste, of heb ik het nou verkeerd??



Nee dat probeerde ik je ook duidelijk te maken, maar is niet echt overgekomen dus. Knipoog

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:29

Inderdaad. Op de een na laatste foto gebruikt hij zijn achterhand redelijk. Om de achterhand te activeren moet je veel korte overgangen rijden. Draf, een paar pasjes stap en weer draf. Balkjes draven wil ook wel helpen.
Je moet je paard met je been voorwaarts drijven en hem zo weer oprichten, zodat hij niet meer achter de loodlijn loopt. Je handen mooi stilhouden op het moment dat hij voor nageeft en niet door blijven vragen, want dan duikt hij ook achter de loodlijn.
Succes ermee.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 22:59

Oow...lein....sorry!
Ben echt heel blond, was er heilig van overtuigd dat ik in jou berichtje op de laatste foto had gelezen....sorry.

Nog een domme vraag waarschijnlijk:
Homiafortuna schreef:
Je moet je paard met je been voorwaats drijven en hem zo meer oprcihten.

Okeej....maar hoe??
Ik snap het niet helemaal, ook ben ik bang dat hij zijn rug dan minder gebruikt. Op de foto waar hij een klein beetje meer opgericht loopt, die laatste, daar lijkt hij kijkend naar de foto zijn kont minder te gebruiken, terwijl hij naar mijn idee abs. niet terug viel in tempo oid.
Het is denk ik dom om het hem op te richten als het lager lopen nog niet genoeg bevestigd is (dat is denk ik het geval, maarja, dat heb ik er niet bijverteld en dat kunnen jullie ook niet ruiken), ook omdat hij dan dus blijkbaar zijn rug niet meer goed gebruikt.

mercedes
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:45

Het paard loopt op alle foto's achter de loodlijn en loopt te diep.
Bij het "aan de teugel rijden" moeten de oren het hoogste punt zijn en moet het paard achter de oren "inknikken" en niet in de hals.
De achterhand moet er dan ook onder zijn.
Het paard loopt dus niet aan de teugel en heeft ook zijn achterhand er niet onder, maar scharniert op de voorhand en brengt daardoor het gewicht op de voorhand over.

Om dit op te lossen moet je beginnen met VWNW te rijden en zo proberen het neusje naar voren te krijgen.
Door daarna je hand iets hoger te plaatsen dan je op de foto's doet, kan je daarna voorkomen dat de neus weer achter de loodlijn komt.

Succes.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:44

overal te diep. Dus meer been en oprichten. De achterhand er meer onder = van voren meer omhoog.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:52

sorry hoor maar hij loopt niet op alle foto's te diep maar juist te laag. jouw paard buigt wel in zijn nek maar niet (genoeg) in zijn hals. Ik denk dat je de hoofd houding het beste op de laatste foto kan aanhouden alleen dan met nog meer opgehevenhals buiging waardoor zijn neusje pricies op de loodlijn komt. alleen loopt hij hier niet verzameld. wat betreft het vwnw NIET doen!! het is met jouw paard helemaal niet verstandig om hem vwnw te rijden. hij heeft al een laag ingezette hals en door hem vwnw te rijden gaat hij gauw te veel op zijn voorhand lopen en buigt hij te weinig in zijn hals. als ik jou was zou ik na het losstappen meteen beginnen met hem hoger in te stellen d.m.v. overgangen/tempowisselingen enz. het vwnw is bedoelt om paarden hun rug te laten gebruiken en op te rekken maar bij jou heeft dit nadelig effect.

ik vind het trouwens heel dapper van je om deze foto's te plaatsen en zo het risico te lopen om finaal afge.. te worden. ik denk dat je heel goed op weg bent omdat je veel van je foutjes al zelf aan geeft. jouw paard heeft een hele ronde bouw en daardoor zal het verzamelen niet zo heel moeilijk zijn (als alle spieren er natuurlijk zijn) alleen het oprichten is lastiger vanwege zijn laag ingezette hals. leuk paard!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 10:40

Bedankt voor de tips.

Ik had alleen het gevoel dat hij op sommige foto's wel zijn kont gebruikte. Bijv. de enerlaatste, of zie ik dat nou helemaal vekeerd.

Het is idd zo dat hij liefst zo laag mogelijk loopt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:00

Wow Tiko is echt een stuk beter gaan lopen sinds die ene keer dat ik er was Tong uitsteken Voor zo ver ik zie gebruikt ie idd zijn kont wel, maar da tkan ook aan mij liggen... Ik denk als hij in deze houding bevestigd is, dat je dan idd kan proberen om iets mer oprichting te vragen...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 11:07

Uhm...wie ben jij dan???
Weet hetecht niet, ken ik jou?
Je profiel geeft ook niet zoveel info

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:57

Je moet wel meer je been eraan houden denk ik,hij loopt soms wat te laag.

En rijd jij nu op je sokken(zoals SP al vroeg)?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 13:16

Ja...alleen hier hoor!
Ik reed zonder chaps en mijn schoenen zitten heel los, dus ze zwieberde maar om mijn voet, dus deed ik ze maar uit.