Jong paard inrijden met of zonder neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Jong paard inrijden met of zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 19:47

Hoi!

Ik heb een western-hoofdstelletje gekocht zonder neusriem, waar ik op den duur graag mee wil gaan rijden. Ik vraag mij alleen af of dat ook geschikt is om mijn paardje mee in te rijden???? Tips en ervaringen welkom!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 20:18

heyy

ik weet het niet, maar ik heb net ook een pony gereden die ik net heb ingereden en ik d8 laat ik eens zonder SPERRIEMPJE proberen te rijden, en toen begon hij in 1x op z'n bit te knabbelen en gaf hij zo na!!
maar zonder neusriem...ik weet niet, ik denk het niet want dan heb je niet zo'n goede "rem" meer!!

HISKE

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 20:26

niet doen. gewoon gecombineerde neusriem gebruiken. dat zorgt dat het bit stabiel blijft liggen. denk ook aan de grote kans dat dan de tong over het bit gaat. jammer van je hoofdstelletje, misschien kan je het retourneren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 20:27

Zonder neusriem kan je paard leren de tong over het bit te gooien. Ook in de westernsport wordt je paard met een neusriem ingereden. Deze zijn los te krijgen, zodat je niet een heel nieuw hoofdstel moet kopen...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 20:36

oke, dat is handig dat ze los te koop zijn! Ja, aan dat hoofdstel heb ik zowiezo wel wat! Over een aantal jaar zal ik toch zonder neusriem willen rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:13

Een luxe kost rond de dertig Euro. Het winkeltje in de Kalverhoek moet ze hebben. Waar woon je ongeveer?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:48

Altijd met en het liefst ook met sperriempje, het bit moet zo stabiel mogelijk liggen en ze moeten niet met hun mond wijd open kunnen lopen om ze onder de druk uit te komen, hoe onrustiger alles kan liggen hoe onrustiger het paard in de mond wordt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 22:45

Cassidy schreef:
Een luxe kost rond de dertig Euro. Het winkeltje in de Kalverhoek moet ze hebben. Waar woon je ongeveer?


Ik woon in de omgeving van Amsterdam, dus dat is wel redelijk in de buurt van de Kalverhoek, toch? Ik wilde daar toch binnekort heen voor een western-les, dus kan ik meteen die winkel in duiken!

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:54

Gewoon een goedkoop hoofdstelletje met een lage neusriem. Hiebij kan hij niet zijn tong over het bit gooien én niet met z'n tong naar buiten lopen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:59

Ik heb Fleur de eerste paar keer zonder neusriem gereden zodat ze kon gapen zodra ze ontspande (en dat deed ze dan ook behoorlijk! Lachen ) Na 3x het neusriempje omgedaan, en je merkt het verschil wel. Met neusriem heeft ze niet eens geprobeerd haar mond open te doen. Blijkbaar is het feit dat hij er om heen zit genoeg.

Met neusriem zou ik dus zeggen Lachen

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:32

he franca
ik zal zeggen zeker met want dan heeft je paard minder moeite
met het aannemen van het bit als het zeg maar rustig zit 'opgesloten' in de mond,en welke dat hangt van je paard af. de lage neusriem wordt ook wel africhtingsneusriem genoemd omdat deze veel bij jonge paarden wordt gebruikt het voordeel hiervan is dat de kaak vrijligt en het paard toch zijn mond niet (te ver) kan open doen. let wel op dat deze niet
te strak zit (minstens 2 vingers tussen de riem en neusriem }
anders kan deze de ademhaling belemmeren.
een andere voordeel van deze neusriem is dat het minder gepriel is dan een gecombineerde ik bedoel dat een paard dat voor het eerst een hoofdstel inkrijgt vind dat al spannend genoeg dus probeer het zo simpel mogelijk te houden. het voordeel van een gecombineerde neusriem is dat dus zo als de naam al zegt een cmbinatie is tussen de lage en de hoge neusriem waar door het bit stabiel in de mond ligt en de inwerking optimaal is.
ik hoop adt er wat aan het groetjes

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 01:23

Thanx voor de tips!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 17:19

Ben nu met een africhtings neusriem aan het rijden en nu loopt ie gewoon aan de teugel, terwijl ik nix doe, hij hoeft het nog niet, want hij is nog jong, maar ja als ie het vanzelf doet.......

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 17:21

Met, liefst nog gecombineerd, of een lage
Het bit blijft zo stil in de mond liggen.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:51

Cassidy schreef:
Zonder neusriem kan je paard leren de tong over het bit te gooien. Ook in de westernsport wordt je paard met een neusriem ingereden. Deze zijn los te krijgen, zodat je niet een heel nieuw hoofdstel moet kopen...


en als ze dat doen komen ze er achter dat het een rotgevoel is. als je het paard de kans geeft propt hij zijn tong zelf weer terug onder het bit.

mijn merrie heeft dit tijdens het longeren een paar keer gedaan toen ze voor het eerst een bit in had. heb ze gewoon wat aan laten modderen en ze is er zelf achter gekomen dat het bit prettiger op de tong ligt dan eronder.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:46

Nou dan heb jij net geluk gehad, als paarden hun tong over het bit doen, kunnen ze hun rug wegdrukken, en als ze het trucje eenmaal kennen, is het heel moeilijk om het eruit te krijgen. Daarom altijd met neusriem een paard inrijden. Voorkomt ook dat ze hun mond steeds open doen.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:29

jackie"]
[quote="Cassidy schreef:
Zonder neusriem kan je paard leren de tong over het bit te gooien. Ook in de westernsport wordt je paard met een neusriem ingereden. Deze zijn los te krijgen, zodat je niet een heel nieuw hoofdstel moet kopen...


en als ze dat doen komen ze er achter dat het een rotgevoel is. als je het paard de kans geeft propt hij zijn tong zelf weer terug onder het bit.

mijn merrie heeft dit tijdens het longeren een paar keer gedaan toen ze voor het eerst een bit in had. heb ze gewoon wat aan laten modderen en ze is er zelf achter gekomen dat het bit prettiger op de tong ligt dan eronder.
[/quote]

Oh da's geluk hebben dan. Voorkomen is beter dan ''genezen'' in dit geval.
Je kunt het beter gelijk goed doen dan het m eerst uitlaten proberen.
Als hij zijn tong over het bit gooit, drukt ie vaak zijn rug weg. Ook niet zo fijn denk ik..