Wanneer stoppen jullie met het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Wanneer stoppen jullie met het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 19:45

Ik bedoel dan als je aan het trainen bent.

Ik ging eerst altijd doorrijden als het goed ging, dan reed ik makkelijk een uur in de bak.
Als het rijden niet zo goed ging dan had ik eerder de neiging om te stoppen.

Sinds kort zet ik hem weg als het goed gaat, want volgens mij is de beste beloning voor een paard: stoppen met rijden.
En als het wat minder gaat dan rijd ik door.

Hoe vinden jullie dat, en hoe doen jullie dat?

renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:24

ik rij meestal 30 min omdat hij ook al 1 uur in de stapmolen staat en met les gaan we meestal 30 min tot 45 min maar dan springen we t laatste kwartier omdat dat ontspanning voor m is

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:01

Ik heb de neiging door te rijden als het goed gaat en te stoppen als hij niet wil.
Maar ik probeer te stoppen als hij voldoende oefeningen goed genoeg heeft uitgevoerd.
Soms stop ik ook als het écht niet gaat.
Ik rij zo'n drie kwartier gemiddeld

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:51

Ik heb met westernlessen geleerd om als het niet goed gaat met moeiliker dingen te stoppen zodra hij een "try" doet om het goed te doen, en van daaruit langzaam opbouwen tot het helemaal goed gaat. Meestal deed ik die oefeningen dan bjna tegen het eind (na zo'n half uurtje rijden) om hem daarna gelijk weg te kunnen zetten. Deze positieve manier heeft ervoor gezorgd dat we echt vooruit zijn gegaan. Als het lekker gaat dan gaat alles ook vlotter en dan heb ik tijd over om een keer ietsextra's te doen, iets nieuws. Langer dan 45 minuten wordt het eigenlijk nooit. Hij was van zichzelf nooit zo voorwaarts en snel moe en als ik te lang doorging wilde het gewoon op een gegeven moment niet meer. Nu stop ik op tijd en blijft hij het leuk vinden en zijn best doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:04

Ik stop als ik met een goed ontspannen gevoel kan stoppen.
Is er iets niet lekker gegaan, rij ik eerst weer naar die ontspanning en ga dan pas uitstappen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:05

Ik stop niet dat als hij bagger loopt, maar ik stop ook niet na 10 minuten alstie ontzettend fijn loopt.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:32

oke hier zal ik wel heel veel commentaar op krijgen.
Als renske na een kwartier lekker loopt stop ik meteen !.
Loopt ze redelijk zit ik er 20 minutjes a 30 minuten op, dan zit er weinig stap werk tussen, wel halsstrekken ed.

loopt ze zo te poedersuiker als het maar kan, dat ik er niet fatsoendelijk op kan rijden, dan stap ik af op het moment dat ik boos begin te worden, pleur der aan de longeerlijn en laat haar daar maar vechten. Dan klim ik er daarna echt niet meer op.

Licht in zekere zin ook aan hoe je paard in elkaar zit, niet ieder paard kun je "beledigen" die moet je met rust laten wanneer je ze op hun donder hebben gehad, en zelf ja, dan kan ik ook wel een dag rust gebruiken *LOL*

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:34

Als hij heel lekker loopt hou ik het bij 30-40 minuten, loopt hij echt zwaar te etteren dan zit ik er wel een uurtje op hoor Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:41

wanneer hij los aanvoelt! En heeft gedaan wat ik wil! Bv stukje volte openen en sluiten en hij gaat klieren, eerst doorrijden tot hij het min. 1x goed gedaan heeft en dan uitstappen en op stal!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:45

Als Fleur heel druk is rij ik haar 10 minuten heel intensief (niet zo zeer snel, maar ik vraag veel figuren en overgangen) als ze gewoon rustig is zit ik er meestal 20 minuten op tot ik voel dat ze ontspant, na de ontspanning nog een paar minuutjes bevestiging en dan er af.

Als ik les heb stop ik ook rustig voor het half uur voorbij is. Als ik tevreden ben zijn we klaar Lachen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:31

Ik stap sowieso altijd 10 minuten los en 10 minuten uit. Het ligt eraan soms als hij super ontspannen loop stop ik na een minuut of 20 en soms ga ik wat meer oefeningen doen. Als hij echt eigenwijs is ga ik door tot ik er met een voldaan gevoel van afstap.
Laatst bijgewerkt door Lisette op 18-10-02 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:05

ik stap 10 min los en 10 min uit en werk 40 min(niet intensief hoor) met Nows, vooral omdat ze 22 is en r beweging nodig heeft omdat ze geen weidegang heeft (manege zonder weiland)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:49

ik stap eerst een paar rondjes aan de lange teugel door de bak, maak dan de teugels op maat en rij ik hem voorwaarts neerwaarts om hem lekker los te maken en ga in de stap wat verruimen en weer wat terugnemen en weer verruimen enz om hem wat actiever te maken, dan wat stelling enz vragen dan aandraven in draf hetzelfde, veel schakelen en stelling enz vragen dan een galopje linksom en rechtsom dan terug naar de stap en als hij de dagen ervoor alleen maar heeft gesteigert en hij is nu braaf dan stop ik(is na ca 30.minuten) heeft hij de dagen ervoor gewoon braaf gelopen dan zet ik hem wat meer aan t werk

dus dan laat ik hem wat meer oprichten laat hem schouderninnenwaarts, travers en wijkens enz oefenen en in de draf wat middendraf enz dan wat galloperen, verzamelen en contragalop(en sinds kort ben ik de wissel aant oefenen, jammer dat hij laatste tijd weer aan t klieren is want dan moet ik hem ontspannen rijden en kan ik er geen nieuwe dingen mee doen) en dan nog wat in de draf, laat ik hem wat extra verzamelen enz en dan rij ik hem weer met zn neus helemaal naar de grond toe en dan ga ik m uitstappen en dan ben ik toch wel n uurtje bezig geweest.

maar t blijft bij die van mij altijd opletten, hij is zo lui en bang om moe te worden dat ie gaat steigeren als ie vind dat ie genoeg heeft gedaan..
heeft ie n tijdje lopen klieren en t gaat dan een dag echt geweldig dan stop ik zodra het goed gaat en laat ik m niet te hard werken, maar dan de dag erna wordt ie wel echt aan t werk gezet, maar ik rij niet iedere dag superintensief, soms een dagje dat ik hem alleen maar lekker ontspannen heel laag laat lopen, dat ie goed zn rug&achterhand gebruikt en dan ben ik soms met 20 min al klaar.

maar is ie echt vervelend dan rij ik door tot ik m er doorheen heb, heeft ooit 2 3/4 uur geduurd.....maar hij had toen wel door dat ik de baas ben en niet hij...

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:39

Als hij verschrikkelijk loopt ga ik juist rijden tot hij het goed doet, als hij het dan 1 keer goed doet meteen stoppen! Als het goed gaat rijd ik 20 a 30 minuten. Hij is eigenlijk ook nooit vervelend, eerder een beetje lui.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:49

Ik zit in een fase waarin ik veel van hem vraag, veel afwisseling en hij moet echt zijn koppie erbij houden. Goed is goed... op het moment rijd ik zo`n kleine 3 kwartier en loopt hij het laatste kwartier erg lekker. Als het niet goed gaat, ga ik een tree lager en vraag ik even simpele basis dingen... zodat hij even wat ongecompliceerder gaat lopen, en dan stop ik.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:00

Als ik iets erg moeilijks vraag van een paard en het gaat goed, dan stop ik vaak op het moment dat het super gaat.. Dat is een beloning voor het dier..

Ik zou het ook niet fijn vinden als ik iets heel erg netjes in orde heb gemaakt en mijn werkgever komt vervolgens met een soortgelijke klus aanzetten.. Daar zou ik van balen.. Dus.. Tong uitsteken

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 18:50

hihi, leuk voorbeeld Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 14:10

Als een oefening goed gaat, stop ik daar idd mee. Maar ik probeer toch altijd zo'n drie kwartier te rijden.
Dus ik pak daarna weer een andere oefening erbij.
Ik heb eigenlijk nooit, dat ze zo slecht loopt, dat ik door moet gaan.
Maar wat niet is kan nog komen Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:18

Ik stop als het goed gaat (en de ene keer is dat eerder als de andere keer). Als het echt totaal niet gaat (hengstige merrie oid) dan ga ik weer terug naar iets simpelers wat altijd goed gaat en sluit daar mee af. Ik probeer wel altijd met iets af te sluiten wat goed is gegaan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:11

Nou eerst als het niet goed ging zette ik hem na een tijdje op stal maar ook als ie het goed deed, dus als ik het beu was. Tegenwoordig rijd ik hem door totdat hij precies doet wat ik wil. De ene dag wil ik wat meer als de andere dag, ligt eraan hoe hij aanvoelt maar hij moet elke dag loslaten een rustige aanleuning hebben en luisteren als ie moet terugkomen zonder verzet en dergelijke. Vd week heb ik 1.5 uur gereden....meneer was niet van plan mee te werken maar het laatste halfuur liep hij super. Ik zet hem ook niet meer weg als ie het ff goed doet, doet ie het goed dan pas kun je hem iets gaan leren dus moet je dingen tot een bepaalde hoogte moeilijker maken. Ik rijd de laatste maanden eigenlijk altijd minimaal een uur. Ik merk dat dat werkt, doorgaat totdat ie luistert en dus niet te snel opgeven. Eerst zat ik er altijd maar 20/30 minuten op maar dat is voor hem te weinig om verder te komen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:35

Als het echt niet wil (iedereen heeft weleens een mindere dag, paard ook) heeft het echt geen zin om door te modderen tot het goed gaat, want het gaat dan gewoon toch niet. Dan kan je beter een rondje uitdraven en stoppen. Normaal gesproken rij ik ongeveer een half uur, soms iets langer, soms iets korter.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:04

Idd jura dat wilde ik dus ook zeggen, ik kan niet geloven dat het alleen maar goed gaat. En wanneer je door gaat rijden, dan gaat het vaak alleen maar slechter.

Ik zit nu in een mega dip... met renske, en hoef er echt niet aan te denken om 30 of 20 minuten te rijden !! stop wanneer vind dat het genoeg is geweest, en dat is vaak na 10 minuten, omdat ze wanneer we gaan galoperen gaat etteren en dan stap ik meteen af, aan ruzie heb ik niets...

Zelfde wanneer je met een opdracht voor school bezig bent en het lukt niet, dan kun je wel door gaan en een 5 halen of 2 dagen stoppen en een 6 halen

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:38

Ik rij gewoon zo lang als ik zin heb om te rijden, is jammer voor Tasja natuurlijk maar ja Haha! Knipoog
Ik heb met haar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het niet ging, dus dat probleem heb ik (nog Verward ) niet Lachen
Wel is het zo dat als ik iets van d'r vraag en ze doet het niet zoals ik het wil (en ik weet dat ze het kan) dat ik het dan gewoon nog een paar keer vraag totdat het wat beter gaat.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:47

Ja maar als het bij mij ff echt niet gaat laat ik hem even stappen aan de lange teugel en ga ik weer verder, bij hem helpt dat vaak enorm. Maar ja ieder paard is anders, bij mijn andere hoef ik dat zo niet te doen, als die geflipt is is ie geflipt, maar die loopt toch nooit constant ongeacht wat je doet. Bij dit paard helpt regelmaat en consequent goed eindigen...

Maar ja dan nog vind ik dat je hem niet altijd maar kan wegzetten als het niet gaat. Dan denkt hij ook van goh als ik lekker poedersuiker mag ik op stal... Je zult ze toch op een bepaald moment even terug op hun plaats moeten zetten.