klapperen met tanden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

klapperen met tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 11:47

Mijn paard ging gisteren voor het eerst tijdens het rijden klapperen met zijn tanden. Hij deed dit vooral bij omstellingen v.r.n.l. ? maar wel in een rustig en gelijkmatig tempo? Is dit een teken dat hij nog niet genoeg op aanleuning loopt of dat hij zich vastzet in de kaak? Hij rommelde niet met het bit maar klapte alleen met zijn tanden? Zelf vond ik dat hij heel goed liep hij was mooi licht in de hand liep voor zijn doen goed door de nek met zijn neusje net iets voor de loodlijn en zijn achterbeentje er mooi onder. Ik snapte er niets van Verward

gr marjolein

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:52

Het kan ook heel goed een teken van spanning, frustratie zijn. Wij hebben een paard bij de club, als die gespannen is gaat ie ook tandenklapperen / knarsen. Anders zou ik het niet weten.

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:22

Bij ons op de manege hebben we ook zo'n paard. Die doet het de ene keer uit frustratie, maar als hij echt goed gaat lopen doet hij het ook. Hij kauwt nooit op het bit dan, maar gaat dan ook met zijn tanden klappen (vind het trouwens heel irritant, maar ok). Dit is dus heel tegenstrijdig. Waardoor het komt: geen idee, maar het is dus niet per definitie een teken dat er iets mis is of dat hij niet goed loopt ofzo.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:07

Mijn paard doet 't ook! Vooral als we net losrijden of aan het uitstappen zijn. Zodra ik haar oppak is het over. Geen idee waar het vandaan komt. Ze loopt verder prima. Altijd lekker kauwen op d'r bit, flink schuimen, dus rijtechnisch geen problemen. We hebben ook veel afwisseling, en ze loopt veel buiten, dus van stress of frustratie zal 't wel niet komen denk ik. Geen idee dus!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 10:33

ik vind het zelf vrij maf. hij heeft het gelukkig niet meer gedaan want ik vond het zelf ook erg irritant. Misschien was het toch een beetje spanning of zo want hij had de dag ervoor hard gewerkt maar hij leek die dag niet echt gespannen mmm nou ja ik weet het ook niet ik hoop niet dat hij het vaker gaat doen. Scheve mond

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:46

Wat jij beschrijft ken ik alleen bij paarden die halthouden, bij het af en opstijgen bijvoorbeeld.
En het kan ook een teken zijn dat het bit niet goed is. Of kan er iets mis zijn in zijn mond? Dan moet je misschien een tandarts roepen..

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 14:47

nee het was niet zo heftig als bij paarden die het doen uit protest het was heel zachtjes en in een ritme. maar hij heeft het gelukkig niet meer gedaan. zijn tandjes zijn vorige week nog nagekeken dus daar lag het in ieder geval niet aan. met het bitje rij ik al een half jaar dus dat zal het ook niet zijn. ik heb nog steeds geen idee wat het was maar hij heeft het niet meer gedaan ook niet toen hij boos op me was (wij hebben af en toe een haat liefde verhouding want we zijn allebij zo koppig als het maar kan Schijnheilig )

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:50

het tanden klappen is zoals jij het beschrijft (dus licht in de hand, 1 tempo en netjes verzameld) een teken van losheid in de kaak. dit is heel gunstig!! laat niemand je vertellen dat het niet goed is!! het betekent ontspanning en volledige acceptatie van het bit! mijn vorige paard deed dit ook en op een gegeven moment blijft de onspanning en het kaken klappen verdwijnt.