Teugelkreupel, wat en hoe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Teugelkreupel, wat en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 17:36

Wat is nu precies de oorzaak van het feit dat een paard "teugelkreupel" is, en hoe gebeurt dit?

Is het ene paard er gevoeliger voor dan het andere.

Hoe is het op te lossen?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:40

oorzaken van teugelkreupel zijn niet echt bekend. Er heeft een poos geleden in het bit een discussie gestaan of het nu wel of niet bestaat en wat je er aan kunt doen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:44

Voorzover ik weet wordt een paard teugel kreupel doordat de ruiter niet met zn hand meegaat met de beweging van het hoofd van het paard, daardoor wordt het paard belemmert in zn beweging

wanneer je bv in galop je handen stilzet kan je paard nooit genoeg sprong houden in de galop, omdat hij om een goede galopsprong te maken met zn hoofd wat naar voren komt en weer terug, zet je als ruiter je hand vast kan het paard dat dus niet doen, met als gevolg houterige bewegingen.
Dit geld niet alleen voor de galop maar ook voor de stap en de draf.Wanneer de ruiter altijd zn handen 'vastzet' zal het paard steeds stijver gaan lopen en onregelmatig worden, en dan is het paard dus teugelkreupel.

Een paard kan geloof ik ook teugelkreupel worden als je hem ipv netjes aan de teugel te rijden helemaal in de krul trekt, dan gebruikt ie zn rug niet en dus zn achterbenen ook niet goed en gaat ie ook onregelmatig lopen

Gebeurt niet wanneer een ruiter een paar keer zn paard zo rijd, maar wel wanneer dit altijd gebeurt, het paard wordt steeds stijver en gaat steeds vaster zitten en loopt dus onregelmatig/kreupel.

wanneer je zo'n paard aan de hand laat lopen of longeert is er vaak weinig of niets aan te zien, dan wordt hij immers niet belemmert door de hand van de ruiter.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:48

was nog ff vergeten om erbij te zetten dat wanneer je een paard op de goede manier rijdt, met een ontspannen hand het paar voorwaarts-neerwaarts rijd en later netjes aan de teugel rijdt en netjes het paard op 2 teuegls laat lopen, en wat stelling oefent en overgangen enz rijd dat het paard dan weer soepelr wordt en dus weer goed zal lopen.

vorig jaar stond mn paard op een manege en daar was een paard van een meisje dus ook teugelkreupel, de DA zei dat. hij heeft het meisje laten rijden en is er daarna zelf op gaan rijden, bij het meisje was hij kreupel bij de DA zelf liep hij wel wat stijf maar niet kreupel, dus het lijkt me dat teugelkreupel wel degelijk bestaat!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 17:49

Ik had inderdaad ook begrepen dat het te maken had met de ruiter die belemmerd.
Inderdaad: in dit geval is er aan de longe ook niets te zien.

Komt het ook voor op het achterbeen?

En: ik ken een paard wat dus met een onervaren ruiter erop super mega kreupel loopt op het voorbeen, maar zodra zijn eigenaresse erop gaat en ze zet hem "echt" aan het werk, dan zie je er niets meer aan.

Bij ons zeggen ze dat het komt doordat het paard zo extreem op zijn voorhand loopt dat hij het achterbeen van het lichaam af zet, en daardoor voor zijn pas niet af maakt en daardoor een lichte vorm van kreupelheid laat zien. Kan dat kloppen?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:12

Teugelkreupel kan ook komen wanneer een paard iets heel moelijk vind. Stel je doet oefeningen waarvoor hij lichamelijk/geestelijk nog nite aan toe is, willen ze wel eens wat kreupelen. Echter zodra je weer verder gaat met andere oefeningen is het zo goed als over. Volgensmji is er niet echt een definitie voor, want iedereen noemt het anders

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:37

Netty was ook teugel kreupel. Op het moment dat ik te gespannen met mijn hand doe om wat voor reden ook. Gaat ze opgekropt lopen en kreupel lopen, doe ik mijn hand ontspannen, dan is het weg.
Ik denk dat het een soort teken geven is, van "he, je doet het fout en daardoor loop ik poedersuiker........"
Tja, het is en blijft een raar verschijnsel, maar ik was er dankbaar voor, want dankzij dat, ben ik anders gaan rijden en loopt zij veel beter.
En als ik het fout doe, wordt ik gelijk gestraft.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 17:32

Corine schreef:
Ik had inderdaad ook begrepen dat het te maken had met de ruiter die belemmerd.
Inderdaad: in dit geval is er aan de longe ook niets te zien.

Komt het ook voor op het achterbeen?

En: ik ken een paard wat dus met een onervaren ruiter erop super mega kreupel loopt op het voorbeen, maar zodra zijn eigenaresse erop gaat en ze zet hem "echt" aan het werk, dan zie je er niets meer aan.

Bij ons zeggen ze dat het komt doordat het paard zo extreem op zijn voorhand loopt dat hij het achterbeen van het lichaam af zet, en daardoor voor zijn pas niet af maakt en daardoor een lichte vorm van kreupelheid laat zien. Kan dat kloppen?


dit is precies wat de DA zij over het paard wat ik ken,

het kan bij zowel de voor als de achterbenen gebeuren dat een paard teugelkreupel is, wanneer je inderdaad het paard erg op zn voorhand laat lopen word hij achter onregelmatig, dit is een kwestie van goed leren rijden, achterhand er onder laten brengen dan is het over.

en wanneer je je handen vastzet kan het paard ook met zn voorbenen kreupel gaan lopen, omdat hij niet de mogelijkheid heeft om ontspannen te lopen.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 09:32

[quote="Renske20"]
het kan bij zowel de voor als de achterbenen gebeuren dat een paard teugelkreupel is, wanneer je inderdaad het paard erg op zn voorhand laat lopen word hij achter onregelmatig, dit is een kwestie van goed leren rijden, achterhand er onder laten brengen dan is het over.
quote]

Klinkt erg gemakkelijk en simpel. Maar rijd het er maar eens onder bij een paard wat ook nog eens de bouw tegen heeft...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:32

Corine schreef:
Klinkt erg gemakkelijk en simpel. Maar rijd het er maar eens onder bij een paard wat ook nog eens de bouw tegen heeft...


Daarom moet je voor de dressuur of een paard kopen wat niet op de voorhand is gebouwd, of met een op de voorhand gebouwd paard accepteren dat dat allemaal veel moeizamer gaat en je eisen niet te hoog stellen.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 11:34

En toen werd mijn dip nog groter....

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:54

ik lees hier alleen maar over het feit dat je los moet laten bij paarden die teugelkreupel zijn? ik ben het hier niet helemaal mee eens. mijn paardje ging vorige week ook zomaar teugelkreupel lopen (je weet nietwat je meemaakt zo maf) en mijn instructrische zei dus dat ik door moet vragen omdat hij er net tegen aan blijft lopen. net zolang vragen totdat hij echt nageeft en zo doorbreek je ook de circel en het ritme van zijn kreupel lopen (snappen jullie het nog?) dus niet altijd maar loslaten maar soms dus gewoon even doorvragen.
gr marjolein

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:00

teugelkreupelheid is geen echt kreupelheid. maar een onregelmatigheid die vaak bij jonge paarden voorkomkt. meestal zie je dit het duidelijkst in de draf. en wat minder duidelijk in draf.
het jonge paard is dan eigenlijk nog niet in balns. hetloopt nog niet echt op eigen bene. zo'n paard zoekt steun op het bit of wil het bit nog helemaal niet aanemen.
het is rijtechnisch wel op te lossen. maar let wel op dat je zeker weet dat het teugelkreupelheid is in plaats van echte kreupelheid.
bij teugelkreupelheid komt het vaak op hetzelfde been voor dat komt omdat het paard vaak ook een favoriete kant heeft.
een oplossing is het heel goed voorwaarts rijden van het paard. asl hetpaard in een wat hoger tempo loopt kan het wat makkelijker netjes in balans lopen. als zo'n paar verder komt kan het wat meer teruggereden worden. bij de meeste paarden verdwijnt het ook weer naarmate ze wat meer ervaring krijgen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:14

musje schreef:
ik lees hier alleen maar over het feit dat je los moet laten bij paarden die teugelkreupel zijn? ik ben het hier niet helemaal mee eens. mijn paardje ging vorige week ook zomaar teugelkreupel lopen (je weet nietwat je meemaakt zo maf) en mijn instructrische zei dus dat ik door moet vragen omdat hij er net tegen aan blijft lopen. net zolang vragen totdat hij echt nageeft en zo doorbreek je ook de circel en het ritme van zijn kreupel lopen (snappen jullie het nog?) dus niet altijd maar loslaten maar soms dus gewoon even doorvragen.
gr marjolein


ik bedoel niet dat je de teugels zomaar los moet laten,. maar je moet je hand niet vastzetten, als je sommige hele erge beginners ziet rijden die hebben hun handen heel erg vast op 1 plek en gaan totaal niet mee met de beweging van de mond van het paard, dat bedoel ik met vastzetten

wanneer je paard niet wil nageven en daarom wat begint te huppelen moet je inderdaad streng blijven met je handen tot hij er doorheen komt.

maar een paard wat echt teugelkreupel is die moet je op de correcte maniet gaan rijden, dus ontspannen hanen, maar wel blijven vragen met je handen, dus kleine ophoudingen maken, en veel tempowisselingen rijden en op die maniet het paard ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden

mijn paard(M2 dressuur)is zo ongelofelijk lui dat hij altijd op zn voorhand loopt als hij de kans krijgt, en dus in sommige oefeningen onregelmatig werd, hij is ook nog eens vrij lang in zn lijf&hals en het kost wat doorzettingsvermogen, maar blijf op de juiste manier rijden, veel tempowisselingen en dan krijg je bij ieder paard zn achterhand eronder!

en inderdaad bij een perfect gebouwd paard kost het veel minder moeite dan bij een wat minder goed gebouwd paard, maar ik ken geeneen paard waar je de achterhand niet onder kan rijden, en er bestaat ook geeneen paard dat altijd teueglkreupel is omdat het fout is gebouwd, goed rijden, dus met een ontspannen hand en veel tempowisselingen, hou het paard bezig, dan komt ieder paard los en krijgt ieder paard zn achterhand eronder!

veel jonge paarden hebben inderdaad een duidelijk verschil als ze rechtsom of linksom lopen, ieder paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant om op te rijden, maar bij jonge paarden is dit verschil vaak veel groter en bij sommige kan je zien dat ze op hun moeilijke hand in de draf vooral in de bochten wat onregelmatig lopen, blijf die paarden voorwaarts rijden, laat ze op hun eigen benen lopen, dus laat ze niet hangen op het bit en dan verbeterd dat heel snel.

renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:27

mijn paard was kreupel teugel maar dat was een aanleuningsprobleem hier ben ik laatst achter gekomen omdat ik mn instructeur er naar heb laten kijken aan de hand en aan de lijn was er niks aan de hand met lange teugel was hij kreupel en als ik m in aanleuning reed liep ie zuiver maar t kan altijd anders zijn hoor

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:22

Wat ik ervan weet, is dat het ook een teken kan zijn van verzet. En aangezien iedere ruiter er goed op let of zijn/haar paard wel regelmatig loopt, zal men snel geneigd zijn het paard op rust te zetten wanneer hij /zij kreupel loopt,.... En laat dat nou net datgene zijn wat een paard het prettigst vind van alles.....

Ook weet ik dat ze het kunnen doen bij een moeilijke oefening, wanneer ze het niet helemaal snappen en inderdaad op de ruiterhand. Maar ik denk ook dat je er van die slimmerds bij hebt die doorkrijgen dat ze lekker op stal mogen wanneer ze kreupelen.....

Die vanmij wil hety wel eens in de stap doen, maar niet elke dag en niet de hele tijd. De volgende dag doet ze het dan bijv. weer niet,.....

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:34

Misselijk
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 29-11-02 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:44

Paarden die scheef zijn hebben vaak verschillende hoeven en ik heb ook wel eens gehoord dat de kant waar de breedste hoef is dat ze daar vaak wat vaster zijn als op die andere kant, uit ervaring denk ik dat dat waar is.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:56

Haha!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 30-11-02 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:44

Steef schreef:
Paarden die scheef zijn hebben vaak verschillende hoeven en ik heb ook wel eens gehoord dat de kant waar de breedste hoef is dat ze daar vaak wat vaster zijn als op die andere kant, uit ervaring denk ik dat dat waar is.


Hmm, de mijne heeft 2 "verschillende" hoeven, een bredere en een smallere,.... Laat ze nou net "vast zitten" aan de kant met de smalle hoef Schijnheilig Haha! (ja echt waar!!)......

Maar ja, ieder paard is ook anders, en zij is nog zo jong dat ik van "vast zitten" eigenlijk ook niet wil spreken,..... Jong, onervaren en nog wat onstabiel op de benen, ja dat wel!! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 02:07

Wacht even hoor, volgens mij heb ik het dan verkeerd opgeschreven, ik kijk het morgen even na, heb hier nl. het bewijs staan.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 14:01

Met loslaten bedoel ik idd ook niet, hup teugels los, maar idd die ontspanning erin en meer naar voren drijven, zodat de achterhand beter reageerd en ze dus beter pas kan houden, als ik haar dus ga zitten tegenwerken, loopt ze met een korte pas en hupt ze. Op het moment dat ik haar meer naar voren drijf (niet harder, maar naar de teugel toe rijdt) en mijn hand ontspan en dus mee vraag, loopt ze goed.

zo duidelijker? Haha! Het stond er idd een beetje krom.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 18:38

Steef schreef:
Wacht even hoor, volgens mij heb ik het dan verkeerd opgeschreven, ik kijk het morgen even na, heb hier nl. het bewijs staan.


Ik ben benieuwd,....... Dan heb ik misschien de uitzondering op de regel (of jij natuurlijk Haha! ).......

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:38

mercedes schreef:
Teugelkreupel is precies hetzelfde als hoefkatrolontsteking.

Misschien is het raadzaam om een onder HKO te zoeken voor de oplossing.


Goh, weer wat geleerd Verward ........

Mag ik een heel onbeleefde vraag stellen: hoe kom je daar nou weer bij???

Dan hebben er een hele hoop paarden HKO, en wat voor oplossing moet je dan gaan zoeken??

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:44

of ik mis een stukje of ik ben nog niet helemaal wakker....
de laatste 2 berichten die ik zie zijn alletwee van Anoukie eentje van 19-10-02 om 18.38 en daanrna op 22-10-02 om 8.38

in je 2e berichtje staat een quote van Mercedes die het over HKO heeft dat dat hetzelfde is....?dat berichtje kan ik niet vinden

maar ik vraag me wel af waar mercedes zn hersens heeft zitten en waar hij/zij deze onzin vandaan heeft???