travers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 11:21

wat is de beste manier om travers aan te leren, en misschien ook wel de gemakkelijkste ??? Mijn pony heeft er op de rechterhand vet veel moeite mee, ik ook want mijn coordinatie werkt niet helemaal. Iemand tips???!!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 13:15

heeft echt niemand tips???

wendys
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:36

Hoi!!!
hier een enkele tip:

Travers:
De travers : De travers is een zijgang op twee hoefslagen met vier sporen, waarbij het paard kijkt in de richting waarheen hij gaat. Elk been heeft een eigen spoor. Bij de travers blijft de voorhand op de hoefslag en wordt de achterhand naar binnen gebracht. Het paard is hierbij om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard kruist met zijn buitenbenen voor die aan de binnenzijde langs. De hoek van de beweging bij een travers is groter dan bij de schouderbinnenwaarts.
De hulpen voor de travers : Geef een halve ophouding voor de hoek van de rijbaan. Leg het binnenbeen op de singel om het paard omheen te buigen en voorwaarts te rijden. Vraag een binnenstelling met binnenteugel. Leg het buitenbeen achter de singel om de achterhand mee te nemen. Gebruik de buitenteugel om paard in balans en juiste buiging te houden.

groetjes wendy

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 20:44

helemaal mee eens!
als hij op de ene hand iets moeilijker gaat moet je daar juist wat meer op oefenen want daar doet het hem dan zeerder.

suc6 ermee.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:23

Is het wijken en Sb goed bevestigd?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:03

nog een kleine tip. Probeer het eens op een GROTE volte. Geef hem lichte stelling naar binnen en duw dan zijn kont wat naar binnen toe.

Door de ronding in zijn lijf op de volte (als het goed is!) is het wat makkelijker om zijn kont naar binnen te plaatsen.

Nog een oefening.

Rij aan het begin van de lange zijde een volte 10 m en van hem vlak voordat je op de hoefslag bent op aan de binnenkant en drijf hem met je buitenbeen om.

Ik hoop dat je het snapt, want het is een beetje lastig uit te leggen achter de PC.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 11:49

jah ik snap het wel!!! sb en wijken is wel goed bevestigd, voor sb een 7 met de proef dus da zit wel goed.
Op de linkerhand gaat het al wel goed in stap dan, maar op de rechterhand helemaal niet, dus ga ik flink oefenen. Bedankt voor de tips...!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 08:09

Denk er ook aan dat je je teugels voldoende lengte geeft. MEt een krote teugel is het veel moeilijkrer buigen dan met een lange teugel. PLaats je handen in de travers daarom meer naar voren dan normaal.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 09:29

Jippie schreef:
Denk er ook aan dat je je teugels voldoende lengte geeft. MEt een krote teugel is het veel moeilijkrer buigen dan met een lange teugel. PLaats je handen in de travers daarom meer naar voren dan normaal.


oke ik zal eraan denken... wil de jury bij travers liever een paard hoog opgericht zien rijden met travers of liever wat met zijn neus naar beneden? In de M1 was het dacht ik wat dieper naar beneden met zijn neus (dat is tenminste zo bij SB).....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:04

Wat de jury wil zien is een paard dat overduidelijk over 4 hoefslagen gaat, overdrijven mag. Daarbij moet wel de buiging behouden blijven. Denk er aan dat je de travers ietsje langzamer rijdt dan de gewone draf, dan gaat het buigen ook al een stukje makkelijker. Wanneer je je paard recht stelt rij je weer een paar pasjes actief naar voren.
En je paard moet gewoon netjes opgericht zijn. Hoe verder je komt hoe meer oprichting de jury wil zien.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:13

Als je paard je beenhulpen een beetje begrijpt moet het zo aan te leren zijn, maar daar ga ik wel vanuit als hij SB en wijken kan.
ik doe het altijd op deze manier:
schuin naar de hoefslag rijden(stap), dan schuin laten lopen, dus zonder stelling.
iets buitenteugel erbij en buitenbeen naar achter.
als hij weer met z'n achterhand op de hoefslag gaat klein schopje of tikje met de sweep als hij daar niet op reageert.
als hij dit goed doet kan je de stelling erin toepassen.

zonder stelling(nog geen travers dus) is bij de gemiddelde (manege)pony binnen 5 minuten al een beetje onder de knie.