wie heeft een idee waarom mijn paard... UPDATE

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

wie heeft een idee waarom mijn paard... UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 21:50

Rinkja doet de laatste dagen raar,en ik snap er echt helemaal niks van.
Ik hoop heel erg dat iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
Ik rijd veel met haar buiten,en dan is ze altijd braaf,voor een fjord is ze echt niet koppig,ze vind nooit wat eng,ja bruggen ofzo,maar geen wapperend plastic ofzo dat ze m smeert.
Een paar dagen geleden reed ik op een paadje waar ik heel vaak heb gereden,ik stopte even omdat er iemand met hondjes langskwam en toen ik weer verder wilde,wilde ze opeens niet.
En niet twijfelen ofzo,nee ECHT NIET!
En dat doet ze anders nooit.Ik heb haar net geleerd om achteruit te lopen,dus als ik drijf gaat ze achteruit,drijf ik harder gaat ze harder achteruit,terwijl de teugels loshangen.
Als ik haar dan een tik geef,gaat ze dreigen om te steigeren,ik weet dat ze dat niet doet,maar ze gaat wat door de achterbenen en gaat wat met haar voorbenen op en neer,zeg maar.
Dus ik stap af,geen steentjes in de hoeven,geen dikke of warme benen.
Loop ik een stuke naast haar,na 20 meter ofzo stap ik weer op.
Toen liep ze wat twijfelend,maar ik zette haat meteen in een drafje en toen was het klaar.
Vandaag deed ze het weer.
Ze wilde echt niet,en ik weet zeker dat er niks was dat ze eng vond.
Toen ze eindelijk stapte,nadat ik weer ff af was gegaan wilde ik weer draven,in de hoop dat ze dan weer gewoon lekker doordraaft,maar ik leg mn benen aan en t is meteen weer mis.
En ik weet zeker dat hier een reden voor is,want Rinkja doet altijd haar best voor me,en zoiets doet ze niet om koppig te zijn,ook al is het een fjord.Maar ik heb echt geen idee waarom ze dit doet,en ik wil het weten,want ik weet wel dat er iets met haar is.
Heeft iemand een idee??

UPDATE: K heb net les gehad en mijn instructrice vond het ook heel raar want Rinkja werkt altijd graag voor me,en heeft er lol in.
In de bak ging alles ook heel goed,maar ik zei: kom maar mee naar buiten.
Toen zei ze : daarf eerst eens voor mij langs,nu kan ik beter zien of ze lekker loopt.
Dus ik deed dat en ze zag het vrij snel,niet kreupel,maar ze loopt ook niet lekker.Voor loopt ze niet lekker omdat ze daar alle druk heen verplaatst om haar achterbeen te verlichten,want ze heeft iets met een van haar achterhoeven.
De voorkant ervan is zeg maar te ver afgesleten (tot het 'leven')
Daar heeft ze last van op de weg.Woensdag komt meteen de hoefsmid en die zet dan een achterijzer met een lipje voor eronder.
Hopelijk is het dan over.
Ik ben blij dat we iets hebben waardoor het waarschijnlijk komt,want dan is er tenminste een reden coor,want het kon er eigenlijk niet zo goed me in dat ze gewoon koppig was,maar ja,ik wist ook niet waar het anders aan lag.Maar het viel maar heel weinig op dat ze raar liep,ik had het niet eens gezien,maar ik heb daar eigenlijk heel weinig verstand van.
Dus weer wat geleerd vandaag!
Laatst bijgewerkt door Lindy op 14-10-02 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:53

Volgens mij is dit echt wel gewoon koppigheid. Het kan in het weer zitten, maar het kan ook gewoon zijn om uit te proberen wat je wel en niet goed vind.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:09

Even een dipje kan heel goed. Geestelijke vermoeid, of gewoon toe aan iets anders, je schrijft zelf dat het een pad was waar je vaak gereden hebt. Dat kennen ze dan wel, soms willen ze gewoon iets nieuws.
Mijn meisje is erg koppig tijdens haar hengstigheid, misschien dat er bij jou ook wat mee te maken kan hebben?? Succes ermee!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:15

Ik heb zoiets ook wel eens meegemaakt, alleen in veel ergere mate maar mijn paard is misschien veel drukker. Er lag toen een dood dier langs de weg bij een boerderij. Ze kreeg die lucht ineens in haar neus en flipte. Ik moest afstappen op haar er langs te krijgen. Misschien rook zij ook iets wat haar ongerust maakte.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:24

Sorry hoor maar ik denk dat je pony je gewoon aan 't uitproberen is.
Dat heeft elk paard of pony, er komt een moment dat ze een keer denken:
'Och, ik heb eigenlijk wel weer zin om naar huis te gaan. Kijken of 't lukt, je weet maar nooit!' }>

En dan doen ze een beetje eigenwijs, een beetje achteruit lopen of 'bijna omhoog'...
Dan moet je dus een rotschop geven en een tikje met de zweep, of als je zonder zweep rijdt een mep met het uiteinde van je teugels en hard 'Uh!' roepen of wat je normaal gesproken roept als je pony bijv. stout is...

Eventueel nog een keer een schop en gelijkertijd streng hard zeggen: "Rinkja! Stap..."
En zodra ze weer loopt met je stem belonen, misschien een aaitje in haar hals, maar vooral ff een paar minuten flink voorwaarts houden in lekker tempo, in stap of draf.

Zo heb je haar snel duidelijk gemaakt dat JIJ de baas bent en degene bent die zegt wanneer jullie weer terug gaan. Lachen

Nog even over 't afstappen: dat wou ze juist, niet doen de volgende keer.
Ze had geen dikke benen of steentjes, want dat kun je merken omdat ze dan kreupel gaat lopen.

Een paard dat achteruit loopt, niet voorwaarts wil, dreigt met 'zometeen ga ik omhoog'...
Dat is duidelijk een vorm van verzet. Eigenwijs, niet willen. Extreme duivel
Dan moet je heel duidelijk streng zijn, echt overdreven, zodat ze dit nooit meer doet, want als ze 1x nu wint... weet ze dat ze met 'dreigen met steigeren' de volgende keer ook kan winnen, desnoods door het echt te doen, hoog dus. Scheve mond

Veel succes met haar overtuigen! Zeker weten dat als ze eenmaal weet dat jij toch wel je zin doordrijft en dat ze niet naar huis mag... dat ze dan binnenkort daarmee ophoudt. Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:27

Misschien heeft ze inderdaad iets gezien of geroken wat 'eng' is. Je kan niet door haar ogen kijken dus wie weet...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:49

het stukje over het achteruitlopen begrijp ik niet helemaal, maar zoals je het vertelt ligt het daaraan. ze heeft het misschien nog niet helemaal door en begint de hulpen door elkaar te slaan. dus misschien zit de fout daar.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:14

Het kan heel goed door een bepaalde geur komen hoor.
Michelle doet normaal nooit een stap verkeerd buiten,ja ze kan weleens schrikken ofzo.
Maar ik heb nu 2 of 3 keer meegemaakt dat er niks aan de hand was en dat ze ineens totaal over d'r toeren was of gewoon stil ging staan en niet verder willen,maar op zulke momenten was ze wel aan het snuiven.
Dus toen rook ze iets.

Misschien dat die van jou dit ook had?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:15

denz schreef:
Het kan heel goed door een bepaalde geur komen hoor.
Michelle doet normaal nooit een stap verkeerd buiten,ja ze kan weleens schrikken ofzo.
Maar ik heb nu 2 of 3 keer meegemaakt dat er niks aan de hand was en dat ze ineens totaal over d'r toeren was of gewoon stil ging staan en niet verder willen,maar op zulke momenten was ze wel aan het snuiven.
Dus toen rook ze iets.

Misschien dat die van jou dit ook had?


Het snuiven is een reactie op iets waardoor ze van streek zijn.
Dit is vaak geen geur, eerder iets dat ze gezien of gehoord hebben, en waardoor ze opgewonden zijn.
Bijv. er niet langs durven, of ergens graag heen willen (paard ziet ander paard draven in de verte en wil ook hard..)

En hulpen door elkaar gooien, zoals hierboven gezegd, dat lijkt me niet want ik neem aan dat als je met je pony buitenritten maakt dat hij de hulpen voor voorwaarts heus wel kent.
Dat hij niet voorwaarts WIL en dus in de achteruit gaat, dat is gewoon een nieuw truckje, en iets dat je niet moet tolereren.

Desnoods omtrekken, zodat hij helemaal om zijn as draait, en opnieuw weer met z'n neus de goede richting op staat, en meteen opnieuw been geven. Helpt ook wel eens.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 22:43

Vandaag deed ze het weer,op dezelfde plek als gisteren en ik denk dat Dorine en Manon toch gelijk hebben.
Toch vind ik het raar,want we weten precies wat we aan elkaar hebben,
maar ze is toch gewoon koppig.
Ik moet eerst een weg oversteken als ik op buitenrit ga en dan kom ik op een fietspad en de laatste twee keer dat ik dat deed ging ze moeilijk doen als ik was overgestoken.
En dat achteruit gaan is idd een nieuw trucje van haar,want dat heb ik haar net geleerd,maar ze haald de hulpen echt niet door elkaar,ze weet om de donder wat ze moet!
Maar dan snap ik ook nog steeds niet waarom ze niet wil,want ze had altijd veel lol met buitenritten,vond ze altijd leuk.
Ik hoop iig dat ze snel ophoud,want we moeten het wel beide leuk vinden,
en ik vind het ook moeilijk om dan van haar te winnen,want ze gaat gewoon achteruit,drijf ik harder of wat dan ook,gaat ze harder achteruit.
Raar paard heb ik...
Maar vanmiddag won ik wel! Zij vet hard koppig doen en maar voltes en zo,maar uiteindelijk ging ze wel.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:27

Ik heb een aantal pony's gehad, die het soms "oppeens ENG Schijnheilig vinden..
Wat dit gewoon zwart op wit is, is staken..
Niet meer doen: afstappen, niet zo toegeven

wel doen: doorschoppen en een tik geven, laat maar steigeren.. Je vecht het 1 keer echt goed uit, en dan doet ie het nooit meer, dan heb jij het gezag, hij moet wel luisteren..
Let wel: 1 keer goed uitvechten, en niet 100x opzoeken en weglopen, da's ook oneerlijk voor het paard..

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 14:45

ja, heel bekend! Dat doet mijn paard ook nog steeds, dat is zo vervelend en ik kan neit winnen hij is super sterk. Dus nu ga ik van de zomer weer buiten rijden (nu wordt het koud enzo) maar dan ga ik eerst aan de hand lopen en dan doet hij het wel (een paar stappen)....
Wat je moet doen: NIET OPGEVEN! al is het soms heel moeilijk.
En wat consquenter zijn, ook in de omgang. Dat helpt meestal wel.
succes ermee!
groetjes
celinde

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 17:47

Merel Blom schreef:
Ik heb een aantal pony's gehad, die het soms "oppeens ENG Schijnheilig vinden..
Wat dit gewoon zwart op wit is, is staken..
Niet meer doen: afstappen, niet zo toegeven

wel doen: doorschoppen en een tik geven, laat maar steigeren.. Je vecht het 1 keer echt goed uit, en dan doet ie het nooit meer, dan heb jij het gezag, hij moet wel luisteren..
Let wel: 1 keer goed uitvechten, en niet 100x opzoeken en weglopen, da's ook oneerlijk voor het paard..



Sorry, maar de opmerking:laat maar steigeren is een beetje een vreemde opmerking

ze zegt dat ze een weg moet oversteken en dat de pony daarna begint te vervelen, als ze dan achteruit gaat loopt ze dus weer richting de weg, tuurlijk moet je dan net zo lang slaan/schoppen tot ze weer voorwaarts gaat, maar als ze begint te dreigen met steigeren en de ruiter vind het steigeren een beetje eng zal ze nooit hard genoeg met de zweep slaan om echt overtuigend over te komen, en dan kunnen er heel vervelende dingen gebeuren met steigeren, zeker in de buurt van een weg!

neem een keer iemand mee op de fiets die een (lange)zweep bij zich heeft, laat diegene rustig op een afstandje achter je fietsen en geef geen aandacht aan de fietser, zodat je pony ook niet echt weet dat er iemand met jullie mee is, zodra je de weg bent overgestoken stapt de fietser af, begint je pony te vervelen laat die ander(die niet twijfelt en dus echt heel hard raak slaat) je pony slaan en blijf zelf op je pony zitten, afstappen is toegeven, dan draaf je een stukje verder en ga je weer terug naar de stap en rij je gewoon je buitenrit zoals je normaal ook doet.

dreigen met steigeren is opzich een vrij onschuldig verzet, maar als je het zelf een klein beetje eng vind of dan net niet streng genoeg bent zal je pony weleens echt kunnen gaan steigeren en kunnen er ongelukken gebeuren

Ik heb zelf 2x iemand met een longeerzweep achter mn paard gezet(die wilde niet eens ons eigen terrein af) zodra mn paard omhoog ging of omdraaide was er meteen de longeerzweep en hij heeft een paar rake klappen gehad, dat is dan even vervelend, maar dan heb je wel gewonnen!

succes ermee!

groetjes Renske

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:37

Ga eens lags een ander weggetje, misschien vind ze het eentonig worden?? Of rij met iemand anders mee. En dit is idd niet iets voor een fjord, ze zijn wel koppig, vliegen de andere kant op enzo, maar weigeren te lopen doen ze meestal niet!!!! Heeft ze geen drukplekken? op de plek waar jij je benen aan legt? Nou succes er mee, groetjes
Marleen

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:43

kan het niet gewooon de gekheid zijn van ut winter worden? Verward

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:16

Renske20"]
[quote="Merel Blom schreef:
Ik heb een aantal pony's gehad, die het soms "oppeens ENG Schijnheilig vinden..
Wat dit gewoon zwart op wit is, is staken..
Niet meer doen: afstappen, niet zo toegeven

wel doen: doorschoppen en een tik geven, laat maar steigeren.. Je vecht het 1 keer echt goed uit, en dan doet ie het nooit meer, dan heb jij het gezag, hij moet wel luisteren..
Let wel: 1 keer goed uitvechten, en niet 100x opzoeken en weglopen, da's ook oneerlijk voor het paard..



Sorry, maar de opmerking:laat maar steigeren is een beetje een vreemde opmerking

ze zegt dat ze een weg moet oversteken en dat de pony daarna begint te vervelen, als ze dan achteruit gaat loopt ze dus weer richting de weg, tuurlijk moet je dan net zo lang slaan/schoppen tot ze weer voorwaarts gaat, maar als ze begint te dreigen met steigeren en de ruiter vind het steigeren een beetje eng zal ze nooit hard genoeg met de zweep slaan om echt overtuigend over te komen, en dan kunnen er heel vervelende dingen gebeuren met steigeren, zeker in de buurt van een weg!

neem een keer iemand mee op de fiets die een (lange)zweep bij zich heeft, laat diegene rustig op een afstandje achter je fietsen en geef geen aandacht aan de fietser, zodat je pony ook niet echt weet dat er iemand met jullie mee is, zodra je de weg bent overgestoken stapt de fietser af, begint je pony te vervelen laat die ander(die niet twijfelt en dus echt heel hard raak slaat) je pony slaan en blijf zelf op je pony zitten, afstappen is toegeven, dan draaf je een stukje verder en ga je weer terug naar de stap en rij je gewoon je buitenrit zoals je normaal ook doet.

dreigen met steigeren is opzich een vrij onschuldig verzet, maar als je het zelf een klein beetje eng vind of dan net niet streng genoeg bent zal je pony weleens echt kunnen gaan steigeren en kunnen er ongelukken gebeuren

Ik heb zelf 2x iemand met een longeerzweep achter mn paard gezet(die wilde niet eens ons eigen terrein af) zodra mn paard omhoog ging of omdraaide was er meteen de longeerzweep en hij heeft een paar rake klappen gehad, dat is dan even vervelend, maar dan heb je wel gewonnen!

succes ermee!

groetjes Renske
[/quote]

Jou oplossing is prima, maar die van mij was idd voor iemand die niet bang is.. Als ze dat is, kan ze of beter door een ander op laten knappen, of ze kan dus die zweep erachter laten houden..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:43

oke dan had ik t niet helemaal goed begrepen!
als je zelf niet bang bent is 1x hard aanpakken genoeg om te winnen, maar twijfel je zelf dan kan t van kwaad tot erger gaan als je net niet streng genoeg bent, dan is t het makkelijkst/slimste om iemand anders met een zweep mee te nemen

iemand anders op de pony laten rijden helpt misschien wel, maar ze moet het eigenlijk zelf winnen

groetjes renske

Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:09

Ik WEET HET HELEMAAL ZEKER!!Ze had pijn omdat haar widiapuntejes gesleten waren.Gistermorgen kwam de hoefsmid en nu is het weer helemaal goed!JA....hoe weet ik dat?!Ik ben het andere baasje van Rinkja!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:54

Tja, dan kan natuurlijk best: nadat ze de weg was overgestoken en op een ander pad komt doet dit natuurlijk zeer bij haar hoeven. Logisch dat je als paard zijnde dan in de staak gaat.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:46

zo zie je maar weer, een paard doet iets niet voor niets!!!!!