Theorie versus praktijk belangrijk of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Theorie versus praktijk belangrijk of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 07:50

Mede naar aanleiding van de reacties die ik gelezen heb in het topic [RT] Rechtrichten in theorie en praktijk viel het me op dat het lijkt dat er uiteindelijk maar weinig mensen zijn die zich echt verdiepen in de theorie van het dressuurrijden. En met verdiepen bedoel ik dan iets diepgaander dan het standaard reproduceren van wat je geleerd hebt. Maar juist de connectie vinden tussen die theorie en de praktijk. Voor jezelf bedenken waarom bepaalde hulpen in een bepaalde situatie nodig zijn, wat zijn de gevolgen in het paardenlichaam van die hulpen. In dat bovengenoemde topic zijn uiteindelijk een heel aantal vragen gesteld waar geen antwoord op gegeven is. Een heel aantal reacties kwam er eigenlijk op neer: waar maak je je druk om, paardrijden doe je in de praktijk. Nou daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Je kunt niet leren paardrijden uit een boekje maar ik ben er wel van overtuigd dat je met de juiste kennis meer plezier uit de africhting van het paardrijden kunt halen. En dan heb ik het niet over (met alle respect!) de mensen hun paard hebben om regelmatig lekker buiten te rijden en eventueel af en toe een westrijdje doen maar mensen die echt bewust bezig zijn met de dressuurmatige (al dan niet met wedstrijddoelen) africhting van hun paard. Ik zelf ben nog aan het begin van dat proces (heb ik daar nu 30 jaar over moeten doen Verward Haha! )
maar ik vind er echt veel voldoening in dus ik vind het zeker belangrijk.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel



astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 11:33

Fitzroy schreef:
Alleen dan weer vreemd dat ik een 10 voor mijn theorie van de 1e fase had Verward


Dat is gewoon het reproduceren van wat je geleerd hebt }> en dat is nou net niet wat ik bedoel. Dat is uiteraard wel het begin, en erg handig als je les wil gaan geven, dat je de definitie van hulpen weet en hoe een ruiter goed op zijn paard moet zitten en wat de TPA waarden zijn etc. Ik bedoel hier meer het doordenken, de gedachten erachter..... volgen jullie me nog of wordt het nu erg wazig Haha! . Blijkbaar ben ik de enige die het liefst alles van het africhten wil begrijpen. Die zelf wil kunnen bepalen of een bepaald 'systeem' goed is voor z'n paard en waarom, die zelf wil kunnen afleiden hoe een probleem bij een bepaald paard het beste kan worden aangepakt. Het kunnen doen is voor mij niet voldoende, ik wil het ook kunnen begrijpen. Misschien is dat iets wat echt pas met het stijgen van de jaren komt Schijnheilig

Ik ben zelf erg slecht in het onthouden van droge feiten, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik moet het proces kunnen doorzien en begrijpen om er lekker mee aan de gang te kunnen. En ik moet zeggen dat bokt me inmiddels een aardig eind op weg geholpen heeft.

Voor de rest, ieder zijn meug hoor, voel je niet bezwaard als je lekker in de rondte wilt rijden en vertrouwt op je gevoel en datgene wat je instructeur je zegt. Daar kan je ver mee komen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers