Te moeilijke oefening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Te moeilijke oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 15:12

Ik ben in de les bezig met een nieuwe oefening: Wijken vanuit de hoek en op de middenlijn de stelling overpakken naar de andere kant (waar je naartoe gaat) Daar zou Waldo beter zijn hals van loslaten. Hij snapte het nog niet helemaal dus hebben we het gisteren gedaan als volgt: Eerst wijken, in het wijken halthouden, tijdens halthouden stelling ompakken en da weer verder wijken.Dat ging wel aardig.

De rest van de les liep Iwaldo echter best Kl*te en toen ik mijn vriendin vertelde dat we zo aan het oefenen waren, zei ze dat dat zowat appuyeren(?) was en dat dat nog veel te hoog gegrepen was (rijden nu L1)

Kan het inderdaad zijn dat we deze oefening maar even moeten laten liggen? Omdat Wal ook niet zo lekker liep in de les, kan dat komen omdat we te hoog gegrepen hebben met die oefening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:20

Je kunt je paard ook een beetje naar binnen en naar buten laten kijken wanneer je over de hoefslag rijdt. Juist met dat wijken er in maak je het nog moeilijker. En om je paard stil te zetten, omstellen en verder rijden vind ik helemaal geen goed idee. Je verliest daarmee impuls en dus ook het nut van de oefening.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:52

Je kan dan beter vanaf de middellijn een paar meter wijken en dan terug naar de middellijn wijken. Je hoeft niet helemaal tot aan de hoefslag, maar een meter of 4 is eerst genoeg.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:56

Als een paard echt even klote loopt, dan vind ik de oefening nog te vroeg. Ik werkte mijn pont ook altijd los met schouderbinnenwaarts, travesr ed. Maar als die een dag klote liep was ik zelf blij met wat stelling. Ik vind het op zich niet te vroeg, mits hij goed loopt. Als je paard nuiet nageeflijk ed is, hoef je er nog niet aan te beginnen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:00

Als een paard wijkt moet hij toch recht in het lijf zijn en geen stelling?? Ik rij B en doe deze oefening ook zo nu en dan geen probleem hoor. Maarre misschien begrijp ik het fout.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:31

Mja, dit vind mijn Z-knollie zelfs nog moeilijk. Helemaal als ze de gehele diagonaal zijwaarts moeten blijven gaan!

Wat ik me ineens bedenk, het hangt er natuurlijk wel vanaf of je echt een appuyement tracht te rijden of alleen een béétje z'n hoofd anders stelt.

Kun je niet beginnen met rechtstellen in het wijken? Of spelen met stelling op de volte (en dan opletten dat hij blijft sporen) - dat laatste vind ik heel fijn werken!

Misschien is het niet eens dat het niveau 'te hoog gegrepen' is, maar het ene paard ligt deze oefening beter, bij een ander paard werkt het weer anders. Gewoon een beetje uitproberen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:07

Ik snap dat 'wijken vanuit de hoek' - verhaal niet hoor.
Hoe kun je nou fatsoenlijk wijken als je al begint met de verkeerde stelling?

Ik krijg meer het idee dat jullie hem wat losser in het lijf willen hebben, dan kan je beter op een volte af en toe wat contra stelling vragen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 09:53

nouja hoek is het ook niet echt, ik pas dan binnenhoeslag en stel recht en dan vanaf de letter op de lange zijde (M ofzo) gaan we wijken.

Contrastelling zijn we ook mee bezig, gaat erg goed, vind ik een fijne oefening!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:23

Dat is geen goede manier om het wijken voor te bereiden,
naar mijn mening nodigt dit uit tot het voorzetten van de achterhand omdat je een L paard nooit zo snel in de goede stelling / lengtebuiging kan hebben.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:42

halthouden zou ik ook niet doen tijdens het wijken (jippie zei het al).
Maar om tijdens het wijken voor het rechterbeen je paard recht te stellen en daarna te wijken voor het linkerbeen (en andersom) wel.
Wel moet je paard het wijken onder de knie hebben. Het vraagt namelijk veel van de combinatie van de hersenen en de omzetting van de beweging.

Maar dat is even aftasten. In het begin van sjaak het ook erg moeilijk (zeg maar gerust dat hij er geen k*nt van snapte) inmiddels kan hij hem vlekkeloos lopen. (oke hier en daar een klein vlekje dan.