weer een discussie: gemene paarden/lastige paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

weer een discussie: gemene paarden/lastige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 15:01

Sommige mensen zijn van mening dat elke verkeerde stap van een paard aan de ruiter/begeleider ligt. Dus NOOIT aan het paard. Zelf geloof ik niet. De meeste fouten zijn inderdaad terug te voeren op een fout van de ruiter, maar niet altijd
ik ken namelijk een paard dat heel af en toe, totaal onverwacht steigert en zich gewoon achterover laat vallen. Dit paard is heel lief in de omgang, maar dan opeens omhoog. Zowel aan de hand, als aan de longe, als onder het zadel. een soortgelijk paard is dus doodgekomen dankzij deze gewoonte, achterover, op de bok en nek gebroken. Dit was een groot drama, want haal maar eens een dood paard uit de binnenbak, en dan nog zorgen dat het voor de volgende dag weg is, zodat kinderen het niet zien.

Geloven jullie in paarden die niet 100% te vertrouwen zijn? Je hebt immers ook slechte mensen. Het gaat hier dus om paarden die een normale opvoeding gehad hebben, dus niet om paarden die vals gemaakt zijn.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:05

nou nee, ik geloof er niet zo in! Misschien dat 1 op de miljoen niet 100% te vertrouwen is zonder dat invloed van de mens een rol heeft gespeelt en zonder dat deze lichamelijke klachten heeft.
Laatst bijgewerkt door XJuul op 07-10-02 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:14

Ik denk wel dat er slechte paarden bestaan. Maar dan zijn er niet veel, net zoals Flair zegt. En zelf heb ik er ( gelukkig) ook nog nooit een gekent!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:19

Marije schreef:
Ik denk wel dat er slechte paarden bestaan. Maar dan zijn er niet veel, net zoals Flair zegt. En zelf heb ik er ( gelukkig) ook nog nooit een gekent!

paarden worden net als mensen niet gemeen/slecht geboren. Dat ligt altijd aan de omgeving dus in dit geval aan de mensen die het paard opvoeden Scheve mond

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:21

Ik sluit me aan bij Missy_m

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:26

ben het wel een beetje eens met marije, ik heb er toevallig zelf ook eentje, in het verleden ook hel vervelende dingen mee gebeurt, maar zit ook in zijn karakter paard is gewoon NIET te vertrouwen... het is heel lief paard in de omgang met rijden kan ie heel erg leip doen maar dat heeft ook met zijn geschiedenis te maken.

Maar ja het is gewoon een paard waarbij je altijd moet opletten, je moet altijd op je hoede zijn, en daarbij is ook nog is heel bang aangelegd.

Maar 99% van de vervelende paarden zijn ooit door de mensen zelf zo gemaakt...

Makke paarden worden niet geboren, die worden mak gemaakt (lees: opgevoed)

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:27

het ligt eraan wat je slecht vind. zoals ik al eerder verteld heb gaan mijn paard wel eens zomaar aan de kletter en dan rent hij rustig een drukke kruizing op. Hij doet dit op de meest stomme momenten. zolang als hij regelmatig aandacht krijgt en regelmatig gereden wordt gaat het goed maar hij heeft het bijvoorbeeld een halfjaar niet gedaan en nu in 1 week tijd 3x waarvan ik 1x gewoon moest afstappen en lopen omdat hij niet meer te houden was. en dit terwijl ik de dag ervoor wedstrijd had en hij dus hard gewerkt had. is dit slecht?? het s op stal een schat van een beest wil alleen maar knuffelen trapt of bijt nooit dus tja slecht paard?

ik geloof wel dat er paarden in onze beleving echt slecht kunnen zijn zoals paarden die trappen bijten of zich achterover laten vallen maar toch zit er altijd wel een reden achter en soms is dit gewoonte of angst of energie noem maar op. tje het is en blijft een dier en ik denk dat geen elker dier 100% te vertrouwen is zoals wij dat willen zien. en als mus aan de sjees gaat heeft hij echt niet door dat hij onder een auto kan komen hij heeft gewoon lol en wil hard galoperen of is opgewonden en wil zijn stres kwijd.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:29

Wij hebben een pony op stal van een klant.Het is een kleine welsh.Dit is een ,,slechte pony,,.Het is een wolf in schaapskleren Extreme duivel .Ze ziet er ontzettend lief uit maar owee als ze die kleren uitdoet Schijnheilig .In het weiland waar ze eerst stond deed ze niks anders dan uitbreken,ondanks genoeg eten.De mensen van wie de pony bij deze op het land stond moesten met gevaar voor eigen leven hun dier uit het land halen.Hier staat ze een paar uurtjes per dag buiten maar tijdens het buitenzetten moet je altijd opletten.Je denkt dat je alles keurig in de paddocks hebt lopen ,is zij toch weer ontsnapt.Tijdens het rijden moet de bak afgesloten anders vliegt ze eruit.Als ze toevallig met de kont naar de uitgang staat,gaat ze gewoon achteruit de bak uit Boos! .Toen ze 1 1/2 jaar geleden door een meisje naar binnen gehaald werd rook ze aan het meisje haar handen ,merkte dat het niet om eten ging,draaide zich vliegensvlug om en mepte het kind met 2 benen vol in de maag.Het liep gelukkig goed af!Afgelopen zomer was ikzelf aan de beurt;ze was losgebroken en liep op het erf natuurlijk weer op zoek naar eten.Ik probeerde haar de box in te krijgen en weer was ze razendsnel en mepte met 2 benen op mijn 2 benen.Resultaat:bijna de hele grote vakantie kreupel (ikke dus).En dan hebben we het nog niet over het waterleidingkje trekken !Is ze nou echt slecht of heeft ze misschien veel hersens? Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 15:39

Nou flairS, zulke paarden bedoel ik nou, zomaar ineens iets gemeens doen, zoals dat schoppen. Zonder aanleiding. Ik ken dus een paard dat steigert en zich gewoon achterover laat vallen. Je ziet of merkt het niet aankomen, het gebeurt gewoon. Daarna is het weer een half jaar goed.
99% van de paarden mankeert niets (zoals wouter24 al zegt), en als ze vervelend zijn, dan is het door mensen gedaan, maar die ene procent. Daarvan geloof ik best dat er slechte paarden zijn.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:54

Niet elk paard is helemaal gezond in het koppie...immers, bij mensen heb je ook echt 'geboren rotzakken', mensen die genetisch al erg agressief en boos van zichzelf zijn. Vaak is dat terug te voeren op een ziekte of afwijking. Ik geloof dat dat bij paarden ook zo is. Net zoals bij andere dieren. Niet elk geboren wezen is helemaal zoals het hoort.

Maar heb je wel een gezond dier, dan kan je het karakter nog steeds maken of breken door de manier waarop je ermee omgaat.
Er is overigens geen enkel paard wat je blind kan vertrouwen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 15:55

Rijden jullie dan wel gewoon op zulke paarden? Of laten jullie die paarden met rare gedachtenkronkels lekker staan?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:58

Paarden met serieuse en gevaarlijke karakterkronkels moet je af maken. "Je wilt niet dat je achteraf kan zeggen "had ik maar... " ...
Er bestaat immers geen bewaakte gevangenis voor paarden.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 16:09

Ik ken anders mensen die er dus maar mee gaan fokken.............

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:32

Idd, als een paard echt een kronkel heeft en lichamelijke klachten en fouten van de ruiter en vorige eigenaars zijn uitgesloten, toch maar overwegen om het dier af te laten maken als het uit de hand dreigt te lopen...Paarden die zomaar trappen of zich achteroverlaten vallen wil ik niet op stal, veel te gevaarlijk. Je vergeeft het jezelf nooit als ze een kind(of volwassene) dood slaan en dan kun je het niet meer terugdraaien...
Verkopen vind ik in zo'n geval ook geen optie, daar wordt het probleem niet mee opgelost!

Ik heb trouwens maar één keer zo'n paard gekend en hoop het ook niet meer mee te maken. Deze is na herhaaldelijk lichamelijk onderzoek en diverse instructeurs en professionals uiteindelijk afgemaakt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:33

Ik denk wel dat het ook heeft te maken met de achtergrond, stel je koopt een 8 jarig paard en het gedraagt zich als een rotzak zeg je dan wat een idioot, of probeer je er eerst achter te komen waar het gedrag vandaan komt!
Mijn verzorgpaard, was een rotzak eerlijk waar, maar nu niet meer in die erge mate , iig niet meer bij mij.
En we gebruiken haar ook als fokmerrie.
Maar we hebben ook een merrie die nog jong is en die wel onvoorspelbaar is maar ook heel onzeker, zodra jij bang bent wordt zij ook bang, met als resultaat schoppen of bijten.
Het is een indoctro x purioso en ze is gedekt door good times, dat is eigenlijk super link, maar juist doordat zij zo onzeker is kan er wel weer een leuk veulen uitkomen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:02

Ik denk inderdaad dat er echt wel gekke paarden bestaan net zo goed dat er gekke mensen/slechterikken bestaan die gewoon niet goed bij hun kop zijn. Het merendeel van de gekke/valse paarden zal ook wel weer gek/vals gemaakt zijn door slechte mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:23

Er zijn paarden die een kronkel in de kop hebben, of een tumor, maar zeer weinig!!!

De meeste zijn echt verpest, maar worden bestempeld als vals, gemeen enz.
Natuurlijk heeft zo'n paard nog lang de neiging om de baas te blijven en zal in een moment dat jij misscien qua houding even helemaal niet dominant bent en ook niet oplet, nog eens proberen te bijten slaan, whatever.
Die paarden worden dan bestempeld als vals, wat naar mijn idee niet terecht is.
99% is naar mijn idee verpest door de mensen.
Vaak niet bewust, maar door inconsequent te zijn.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:30

Wat bedoel je eigenlijk met een paard wat 100% te vertrouwen is? Elk paard kan wel eens iets geks doen, zelfs het meeste brave paard omdat hem iets dwars zit.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:25

Ik heb maar 1 paard gekend dat volgens mij echt gemeen was. Ik haalde dit dier wel eens binnen en was me van geen kwaad bewust. Doordat ik absoluut geen angst tegenover hem vertoonde gedroeg hij zich waarschijnlijk zo goed. Maar toch op keer, ik wou zijn deken opdoen, vloog ie opeens op me af en probeerde me plat te drukken tegen de boxwand. Ik kon me nog net loswurmen en de box uitrennen. Later hoorde ik dus dat dit paard vanaf veulen al gemeen was. Dreigen, met open mond op je af komen etc. De mensen hadden hem zelf gefokt en wisten echt wel hoe ze met paarden om moesten gaan. Het dier had in zijn hele verleden niets naars meegemaakt.

Ik denk dat dit echt een geval is van een paard dat puur van zichzelf gemeen en gevaarlijk is. (Of was, volgens mij is hij uiteindelijk bij de slager beland)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:34

Ik denk niet dat een paard van nature slecht is. Wel denk ik dat paarden met een dominant character, die niet op tijd op hun plek gezet worden voor aardig wat problemen kunnen zorgen. Sommige paarden geven het in een gevecht ook niet op. Ze gaan door tot er bloed vloeit, soms tot de dood.

Ik denk ook dat er, vooral bij onberekenbare paarden, een lichamelijk probleem de oorzaak is dat ze ineens heel onverwacht uit de hoek kunnen komen. Dan denk ik nog niet eens aan problemen aan rug en ledematen, maar meer in de hersenen. Hersentumoren komen nogal eens voor, en ook paarden met epilepsie komen voor. Als een paard een binnenbrandje heeft gehad, een hersenbloeding, hersentumor of andere overreactie van de hersenen/trigger op de hersenen , denk ik dat ze raar uit de hoek kunnen komen.

Ik zou met zulke dieren alleen niet gaan fokken...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:18

ik sluit me aan bij missy_m en cassidy.
Pril: dat veulen is dan een voorbeeld van iets dat in zijn lichaam miszat. Je wordt idd nooit slecht van karakter geboren, dat kan helemaal niet.
vooral hengsten worden op dat vlak vaak misbegrepen. zij zijn juist de slimste en gevoeligste (nou ja per definitie zal'k maar zeggen), en worden het vaakst als onhandelbaar en gevaarlijk afgeschilderd. iedereen hier weet dat dat volkomen onterecht is. je moet ermee kunnen omgaan. dus geen enkel paard wordt zo geboren, en alles ligt, net als bij mensen, aan de opvoeding. eigenlijk. EIGENLIJK. en dit wordt gewoon veels te vaak over het hoofd gezien, zoals iedereen hier ook al als bijgedachte had denk ik. jammer. moest zo slim zijn als ik weet niet wie, zou alles perfect verlopen natuurlijk.

inderdaad is het niet verstandig om met cassidy's laatste vb paarden te gaan fokken, dan heeft het veulen eventueel ook aangeboren afwijkingen, zoniet leert hij ze meteen vd ouders en zo geraak je in de welbekende neerwaartse spiraal.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:35

ik heb er onlangs 1 gezien.
Geboren tot 6 maand bij mams gelopen, in een groepgehuisvest op hetzelfde bedrijf en toen te koop aangeboden, niet mis mee, wel halstermak, wel mensen gewend.
Komt als 3 jarige bij de nieuwe eigenaar, borstelen, hoefsmid niets is een probleem, totdat....... Er iemand komt voor het zadelmak maken en inrijden.........., zadel geen probleem, longeren geen probleem, ruiter geen probleem, hoofdstel ze draaide om als een blad aan de boom, stijgeren, schoppen helemaal panisch.......
DA erbij, gebit nagekeken, foto's gemaakt van het hoofd etc, geen medische verklaring te vinden.........
Weer geprobeerd met een ander bit zelfde verhaal, (moet er bij vertellen dat de persoon die kwam voor het inrijden kundig en fair is met paarden zadelmak maken, heeft alle tijd en niets met dwang) Maar het werd steeds erger totdat ze zelf maf werd met een halster om............
Het maakte haar ook niet uit dat ze zichzelf bezeerde........
Het paard is naar een kliniek gebracht vor foto's van haar hersentjes oren nagekeken etc, ze kunnen niets vinden...
Omdat ze bang waren en niet wistenof het erfelijk was, was met haar te gaan fokken ook geen optie.
Ze staat nu bij een kennis haar oude dag (ze is inmiddels 6) te slijten en word gewoon van de weide gehaald zonder halster ed.... Af en toe proberen ze het nog wel eens maar je mag niets meer om haar hoofd hangen. Een zadel leg je er zo op geen probleem, ze luistert verder op het woord staan is staan etc. En zeer lief in de omgang.

Inderdaad is sommig verkeerd gedrag de schuld van de mens, maar er zijn er genoeg die spontaan de kolder krijgen en levensgevaarlijk worden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:55

Je hebt altijd paarden die van karakter toch vrij moeilijk zijn en zeker niet voor de eerste beste amateur. En ik ken paarden die vrij dominant zijn en die hebben toch niet de eerste beste ruiter op zich zitten. Maar als iemand tegen me zegt dat ie een lastig paard heeft moet ik dat eerst zien, want eigenlijk geloof ik niet zo erg meer in lastige paarden, wel in lastige eigenaren Haha! .

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 22:49

Zekers is het zo dat niet alle paarden die door de eigenaar als moeilijk of lastig worden bestempeld echt lastig/moeilijk of vervelend.

Bij het bovengenoemde paard hebben ze mij om advies gevraagd (ben echt geen deskundige/expert ofzo met idioten) maar dit dier was compleet volslagen gestoord als je al met een halster ofzo aankwam. De persoon die haar moest inrijden/zadelmak maken ken ik persoonlijk zeer goed en velen met mij (die zeer goede ervaringen hebben met hem)

Ik heb gereden (net zadelmakke tot op hoog nivo springende paarden) van mijn 12 tot mijn 17 verjaardag ongeveer (voor die tijd op pony's) en doordat ik (helaas stom van mij, maar dat is wederom een ander verhaal) geen vrees kende en open sta voor iedereen en elk dier (ik vertrouw dus een ieder tot het tegendeel naar mij toe bewezen is) maar bij dit paard, dagenlang erbij gezeten gewreven over het hoofd, touw gebruikt etc maar deze was en is volslagen maf.............

Ik heb er vroeger meerdere gezien die om onverklaarbare redenen levensgevaarlijke dingen deden.
ooit eens paard buiten gereden (Sil, wil jij er eens mee naar buiten, hij doet soms zo gek) waar denk je dan aan: bokken, ervandoor gaan, schrikkerig reageren dat soort dingen. Niets was minder waar: bij halt houden liet hij zich zonder voortekenen en zonder reden gewoon op de grond vallen. door de voorbenen, oortjes attent luisterd en kaboem lag hij op de keien, ik mijn gehele been afgeschaafd, gekneusd, knieverdraaid etc, een normaal paard doet dit niet.............
Een andere die bij ons kwam had de neiging wanneer je gesprongen had en dan niet gelijk na de sprong als een idioot bokkend door de bak te sjeezen, wit van de ogen laten zien etc. Dus DA erbij niets te vinden. Ze deed dit zelfs met vrijspringen, en niet uit vreugde, gevaarlijk en gemeen bokkend door de bak gaan.
Nee, ik reed vroeger niet alleen maar paarden die problemen hadden of lieten zien bij hun eigenaar.

Ik heb ze ook gehad met boosaardig gedrag op stal tot je ze te pakken had aan het halster of riem, dan waren het schapen, dat gedrag was terug te leiden op slechte ervaringen met de mens wanneer ze op stal stonden, en zo waren er velen met andere gedragingen.

Maar ik ben het er mee eens dat er paarden zijn die kwaadwillend zijn zonder enige aanleiding en een gedrag vertonen wat de mens ze niet heeft aangeleerd......

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:03

Ik weet echt voor de volle 100% zeker dat sommige paarden 'slecht' worden geboren,
bij mensen kunnen ze bij kleuters ook al zeggen welke voor 90% zeker een geweldadige moordenaar wordt...

Ligt aan de hersenactiviteit en is dus gewoon aangeboren.

Ik geloof wel dat het bij paarden erg weinig voorkomt, maar het bestaat wel.