houd vast op linkerkant,iemand tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

houd vast op linkerkant,iemand tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 22:21

Mijn haflinger houd heel erg vast op de linkerkant!het ligt aan mij en dat weet k, maar hebben jullie tips voor mij???waardoor hij niet meet zo vast houd, want omdat hij vasthoud, geeft k ook heel veel druk op de teugel en kweet dat dat niet goed is maar k doe et automatisch..iemand tips??

alvast bedankt!

groetjes geartsje

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:16

zoekfunctie : rechtrichten Lachen

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:36

heel veel wendingen linksom rijden, ook als het moet een paar kleine voltes achter elkaar net zolang tot ie loslaat (denk erom dat je je hand duidelijk naar binnen opent en niet naar achter trekt). 't ziet er misschien niet uit, maar het is wel effectief en een toegestane manier. na een poosje gaat het al gauw stukken beter. voor variatie: slangenvoltes, s-en, 8-en, binnenkomen met voltes halve baan op X, etc. denk erom dat als hij loslaat, jij hem ook los moet laten bij wijze van beloning zodat ie voelt dat als hij niet trekt dat jij ook niet trekt. rechtsom niet verwaarlozen! verder kun je oefenen met wijken en schouder binnen/buitenwaarts, daar wordt je paard ook vaak losser van en afhankelijk van jullie beider niveau is het minder saai dan die eindeloze voltes. verder natuurlijk ook veel overgangen rijden om te zorgen dat hij niet uitelkaar valt!
succes

ps: haflingers zijn gewoon vaak heel sterk. gewoon in het wildeweg terug gaan trekken werkt niet, een paard is altijd sterker dan jij...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:37

Mijn paard zit ook vast op links en dat lossen we op (ik met mn instructrice) door druk op twee teugels. En zodra je paard ook maar iets loslaat beide teugels los. Wat heel belangrijk is dat je niet zelf aan links gaat trekken. Meestal zit de fout ook gelijk dat je recht niet goed vasthoud en misschien zelfs klappert.

Dus mijn advies is links eerder los laten, als je rechtsom rijdt wel aanhouden natuurlijk en dan recht goed eraan houden

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:13

idd, buitenteugel is heel belangrijk voor goede stelling en buiging, die mag NOOIT los komen te hangen!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:14

los als in klapperen bedoel ik, niet te vergelijken met loslaten bij wijze van beloning als je paard een stukje loslaat

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:21

Ik heb geleerd dit bij Jurga op te lossen door juist rechts dan meer druk te pakken, dan kan ze links niet echt meer vasthouden omdat ze daar minder tegendruk krijgt. Ik pak rechts dan goed op druk en op links ga ik juist heel veel loslaten en inspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:42

Probeer je paard als je linksom rijd met je binnenbeen naar je buitenhand te rijden.
Je paard moet dus wel goed reageren op je been hulpen, doet hij dit niet kun je drijven wat je wil, maar heeft het uiteraard geen effect.
Rij een volte(linksom), en drijf daar je paard doorheen met je linkerbeen.
Vang dat vervolgens op met je buitenteugel.

Ik weet niet of je verder al kun wijken of schouderbinnenwaarts?
maar hier geld dan ook weer hetzelfde.

Verder veel 8en en s-en enz. rijden.
probeer dan ook je pony met de benen in de andere stelling te rijden, niet met de hand of iig zo min mogelijk.

Succes

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 17:41

Bedankt voor jullie reacties, kga eraan werken!we kunnen al wijken en we zijn druk bezig met schouderbinnenwaarts!!maar hij vind et nog al moeilijk en dan maakt hij zich zo strek...maar kzal et met jullie tips proberen..heel erg bedankt allemaal

groetjes geartsje

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:38

ook zorgen dat je zelf je handen niet vastzet. je moet meegaan met de beweging van de mond van je paard. als jij je handen vastzet, dus niet meegaat, dan gaat je paard ook vastzitten

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:21

mijn fjord heeft dat ook, ook op links.
vooral bij draf doet ze dat.
en in een volte krijg ik haar maaramper om.
ik trek ook automatisch haar naar binne..echt fout ik weet t, maar anders krijg ik geen volte gereden..

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:55

JE moet spelen, kneden in de linkerteugel. Zodra ze op het bit gaat knauwen stop je met 'spelen'. En rij je verder. Je kan gewoon spelen in de stap, draf en galop.

Succes!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:20

Contrastelling rijden op een volte, Schoudervoor, Schouderbinnenwaarts. Eenaanrader is het boek in het rechte spoor van J.H.M. Pronk staat het duidelijk uitgelegd.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:23

Jurga schreef:
Ik heb geleerd dit bij Jurga op te lossen door juist rechts dan meer druk te pakken, dan kan ze links niet echt meer vasthouden omdat ze daar minder tegendruk krijgt. Ik pak rechts dan goed op druk en op links ga ik juist heel veel loslaten en inspelen.


Precies! zo heb ik het ook geleerd samen met het been werking, dus ook als je rechtsom gaat: rechts op druk pakken (ook al issie de binnenkant) en je binnenbeen eraan. linkerteugel er wel aan houden (aangezien het de buitenteugel is) en met gevoel werken aan de gelijke druk.

Linksom: rechterteugel is buitenteugel dus als je nu daar de meeste druk op zet gaat je paard naar buiten kijken. geeft niks! dit los je samen met je binnenbeen op. dus druk op rechts houden en je linker (binnen)been inwerken.af en toe ophouding linkerteugel.

vergt veel tijd en veeeeel energie en veel geduld maar uiteindelijk krijg je gelijke druk op beide teugels. Jij moet gewoon zorgen dat je de kant waar je paard het meeste druk op heeft loslaat en de andere kant meer druk krijgt and met je been blijven werken.

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 13:41

oke heel erg bedankt voor je goeie uitleg,merelberfe!

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:18

Geweldige training met veel resultaat bij paarden die vast houden en scheef zijn.
Zacht Contrastelling vragen binnen teugel uitnodigen.
als hij dan loslaat ontspan jij ook en als hij dan recht is kun je gaan buigen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:56

Alweer een oud topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:01

Als je het forum opent, zie je de actuele topics. Je opmerking maakt me wel erg nieuwsgierig hoe jij dan je topics kiest.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:06

En hou goed in je achterhoofd dat het "vastzitten" niet in de mond zit, maar in nek, hals en lijf.

Toen ik vorig jaar namelijk een tijdje met Hackemore reed, zat mijn paard nog steeds links een beetje vast en had ik precies hetzelfde gevoel op de teugels als toen ik met een bit reed. Toen besefte ik dus dat het niet in de mond zit.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:23

Lovely schreef:
Alweer een oud topic.

Is natuurlijk ook een veel voorkomend probleem hé ?