Longeergalop vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Longeergalop vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:41

Ik longeer sinds kort met de touwtjes. Ik doe het zoals ik van verschillende mensen van Bokt heb gelezen met 1 touw met een lengte van 5 mtr en een longeersingel ( tussen de benen door een ringetje wat daar in het midden zit en dan links/rechts bit, laagste gaatje aan de zij en door het hoogste gaat op de schoft door naar de andere zijde, simpel uitgelegd Knipoog )
In draf en stap gaat Pablo fijn zijn hals strekken. Touw hangt dan in een boogje. Maar in de galop gaat het kopje omhoog, dan moet er even over de heg gekeken worden en staat het touw strak. Ik kan het wel heel kort zetten zodat hij wel moet afbuigen maar dat is niet mijn bedoeling.
Wat kan ik het beste doen om ook in galop die ontspanning er in te krijgen? Op het moment longeer ik best regelmatig omdat ik niet zoveel kan rijden (ivm spierscheurtje in mijn been).
Onder het zadel kan hij wel in de galop halstrekken maar tijdens longeren wil hij dat niet. De eerste keer dat ik het touw er aan had werd hij zelfs boos in de galop terwijl het heel los zat. Hij vind longeren sowieso niet zo geweldig maar op het touw loopt hij beter dan op bijzet (die trekt hij in de galop helemaal aan om toch even naar buiten te kunnen kijken en dan met de kop in de lucht weg te kunne sjezen omdat de paarden op de wei in de verte ook een sprintje trekken...)
Ik hou er niet van om hem met de kin op de borst te trekken maar wat moet ik doen om hem ook in de galop te laten ontspannen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-02 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:49

Voorwaarts houden is het enige wat ik kan verzinnen. Hij moet zijn aandacht bij jou hebben en dat betekent dus per definitie niet de andere kant opkijken. Als Maddox dat doet, dan maak ik een overgang of verander ik iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:52

Maar dat doet hij dus ook wel. Als ik "draf" zeg gaat hij naar de draf en dan na een paar passen gaat hij zakken. En dan zeg ik "galop'en dan gaat hij weer in galop maar ok meteen de kop er op.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:06

Overgangen maken. Hij is duidelijk nog niet goed los in de rug in de galop. Wanneer die rug losser komt zal ie makkelijker kunnen zakken en zal de lijn van hals naar staart een vloeiende boog worden (ipv een 'dal'-lijn zoals ie nu is neem ik aan) ik heb hetzelfde met Iwaldo, en heb dat opgelost door erg vaak die overgang draf/galop te maken. Dan moet ie ahw 'opspringen' en zn kont eronder zetten waardoor die rugspieren gaan stretchen.. voorwaarts houden is -natuurlijk- een vereiste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:13

Maar hoe vak moet je dat dan doen?Ik doe nu vaak hakf rondje galop en weer draf, paar passen draf en weer galop, paar sprongen galop, half rondje draf en ga zo maar door. Dat doet hij braaf maar als hij in de galop zit gaat het hoofd omhoog en is er druk op het touw. Waarom kan hij onder het zadel wel makkelijk zakken maar tijdens het longeren niet?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:05

Maddox zakt in galop ook niet meteen het eerste halve rondje. Na een paar rondjes zakt hij echt ontspannen, net alsof hij dan voldoende evenwicht heeft om zijn hals te laten zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:10

De eerste keer galoperen laat ik hem ook wat langer doorgaloperen, ik bedoel half rondje als ik overgangen ga doen. Hij mag eerst lekker even doorgaloperen (maar dat had ik er niet bijgeschreven Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:14

Als je paard met touwtjes om nog steeds over de heg kan kijken dan hebben die touwtjes ook geen nut. Die touwtjes zijn ervoor bedoeld om je paard te begrenzen en dat doen ze dus duidelijk niet. Onder het zadel begrens je zelf met de teugels.
Wanneer je paard goed losgewerkt is, kun je ze best iets korter maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:20

Okee, dan doe ik dat tch eens. Ben altijd bang dat ik hem dan te strak ga zetten maar zal dat dan toch eens proberen.
Maar als hij dan gespannen blijft tegen het touw in, moet ik hem dan even door laten galoperen (tot 10 minuten lang oid?)of gewoon de volgende keer weer proberen? Of veel overgangen laten maken?