Rechtrichten in theorie en praktijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Rechtrichten in theorie en praktijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 10:38

Nav het topic [RT] Het Anky effect op de Nederlandse ruiter
dat uitmondde in een pro-contra Antoine de Bodt discussie wil ik graag wat dieper ingaan op het rechtrichten (de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende manieren). Ik wil graag de hulp inroepen van alle kennis die op bokt aanwezig is ten aanzien van dit onderwerp. Als ik het goed begrepen heb dan zijn er twee mogelijkheden. Mijn vraag is ten eerste of wat ik hieronder verwoord heb accoord is en ten tweede is er daadwerkelijk zo veel verschil en ten derde is de ene manier beter of slechter en/of moeilijker of makkelijker om aan te leren dan de andere manier.

1. de ‘klassieke’ manier, je brengt de voorhand voor de achterhand. In de meeste gevallen loopt het paard wat met de schouders naar het schot toe dus dat betekent dat je de voorhand (en niet alleen het hoofd) iets naar binnen brengt. Door van hieruit naar twee teugels toe te rijden rijd je het paard recht. Uitgaande van dit rechtgestelde paard rijdt je veel wendingen en buigingsoefeningen, wat meer naar de moeilijke kant om het binnenachterbeen sterker te maken en de buitenkant ‘op te rekken’. Uitgaande van een rechtsgebogen paard moet de rechterkant worden opgerekt en het linkerachterbeen sterker worden gemaakt, dus rijdt je veel wendingen naar links. Je vraagt hierbij stelling naar binnen met de binnenhand, buitenbeen zorgt dat het paard niet uitzwaait en binnenbeen onderhoudt de buiging en impuls

2. de AdB manier, je begint op de hand die het paard het moeilijkste vind (voor een rechtsgebogen paard is dat linksom). Je vraagt stelling naar buiten. Wanneer het paard steun zoekt op de binnenteugel sta je de binnenhand toe. Het paard zal hierdoor in de contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal nageven (tgv ontspanning van de rugspieren die op dat moment ‘recht’ zijn), pas op dat moment sta je toe met de buitenhand, komt het been erbij en rijd je toe naar gelijke druk op de teugels. De contrastelling is noodzakelijk voor ontspanning van de rugspieren, de ontspanning van de rugspieren is noodzakelijk om het paard recht te kunnen richten. Volgens AdB rijdt je het paard paard pas in buiging op het moment dat hij recht is en komt de buiging door het ruitergewicht naar binnen te brengen en niet door stelling te vragen .

Gaarne geen ongefundeerde reacties of meningen maar een duidelijke en grondige onderbouwing.

Het cursief geprinte heb ik toegevoegd nav de opmerking van Mieke over verticaal evenwicht.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 03-10-02 07:04, in het totaal 2 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:33

Wij hebben op de lessen van de rijvereniging al jaren geleden geleerd dat je een paard losmaakt door op beide handen beurtelings linker en rechterstelling te vragen!!!!!!!! Het is een super oefening, waar je paard goed van gaat loslaten. Beter dan star rechtuit rijden. In die zin denk ik dat de methode van voorhand voor achterhand plaatsen niet voldoende is, als je paard niet eerst goed loslaat!

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 11:44

fabienne schreef:
Wij hebben op de lessen van de rijvereniging al jaren geleden geleerd dat je een paard losmaakt door op beide handen beurtelings linker en rechterstelling te vragen!!!!!!!! Het is een super oefening, waar je paard goed van gaat loslaten. Beter dan star rechtuit rijden. In die zin denk ik dat de methode van voorhand voor achterhand plaatsen niet voldoende is, als je paard niet eerst goed loslaat!


Maar hoe doe je dat, vraag je afwisselend met linker en rechterhand het hoofd naar links resp rechts, hoever, wat doe je met de andere hand (toestaan of druk houden), wat doe je met je benen. Wat heeft dit voor invloed op het paardenlichaam, waarom laat het paard zo goed los en waar laat hij los (alleen in de kaak of ook in de rug)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:10

Ik ben dus voor de klassieke manier. Dit heb ik ook zo geleerd en zo doe ik het ook.

Dat afwisselend links rechts stelling vragen vind ik maar 'eng'. Je krijgt er gauw zagers van en de aanleuning is een stuk onrustiger.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:30

De klassieke manier van rechtrichten, nl. de voorhand voor de achterhand plaatsen is horizontaal rechtrichten.

Volgens de Bodt moet je een paard eerst vertikaal rechtrichten, dus rechtop zetten zodat hij niet meer naar 1 kant leunt en zijn gewicht gelijk over vier benen verdeelt. Dan pas mag je een paard gaan buigen, is zijn theorie. Dus het schouderbinnenwaarts bijv. is een oefening die je volgens de Bodt pas mag doen (en heel waardevol is) als je paard rechtop loopt. Doe je dit eerder dan gaat een paard "wringen" in zijn lijf met blessures of spanning tot gevolg. Zeker bij de amateurs onder ons (99% van bokt....) die niet altijd aan kunnen voelen of een oefening echt goed wordt uitgevoerd en of een paard zich toch niet op de een of andere manier ontrekt.

Dat is het enige verschil mensen.... Knipoog Dus maak je niet druk. Haha! [/b]

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:43

een paard wat scheef is zet 1 achterbeen niet onder de massa en hier draait je hele probleem om toch! dus als ik je 2 mannieren zo bekijk is het eigenlijk hetzelfde. bij de eerste manier druk d.m.v. je been aan de bollekant je paard met zijn voorhand voor de achterhand zodat hij rechtloopt en zijn achterbeen onder de massa zet. (deze methode hanteer ik zelf meestal). bij de andere manier doe je volgens mij precies hetzelfde. je rijdt je paard aan de teugel en d.m.v. je been en je gewicht druk je je paard aan de bollekant recht. Haha!

Citaat:
In die zin denk ik dat de methode van voorhand voor achterhand plaatsen niet voldoende is, als je paard niet eerst goed loslaat!


sorry hoor fabienne maar een paard kan van voren nooit goed loslaten zolang hij niet recht is! je aanleuning is ongelijk en dit moet je eerst gelijk krijgen door hem recht te stellen en dan kan je pas je paard loswerken. Verward

zelfs op een volte kan je je paard rechtrichten door hem met zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen te laten lopen. rechtrichten houdt niet in je paard recht uit laten lopen maar houd in dat zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen lopen en dat je op 2 teugels een gelijke aanleuning hebt!!

gr marjolein

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:02

Piaffe schreef:
Ik ben dus voor de klassieke manier. Dit heb ik ook zo geleerd en zo doe ik het ook.

Dat afwisselend links rechts stelling vragen vind ik maar 'eng'. Je krijgt er gauw zagers van en de aanleuning is een stuk onrustiger.

Dan heb je het verkeerd begrepen....
Je 'vraagt' je paard wat door en op het moment dat hij daarop loslaat laat jij dat ook, het is dan de bedoeling dat ze dan gewoon ontspannen in diezelfde stelling recht lopen. Pas op het moment dat jijzelf weer rechricht mag hij uit die stelling komen.
Die stelling hou je dus langere tijd aan in tegenstelling tot zagen waarbij het paard bij vrijwel elke stap van links naar rechts gesleurd wordt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:12

een paard dat volledig ontspannen is, en die laat je halthouden, je vraagt stelling links en stelling rechts, dna zie je de spier in de hals 'omklappen'. Dit gaat alleen op voor een paard dat volledig onstspannen is en beide kanten even los is.

Het nadeel van links en rechts stelling vragen vind ik dat een jong paard dan gaat slingeren. VOor een ouder paard dat al balans heeft kan het wel.
Toch pas ik meestal de 1e methode toe. Dit heb ik zo geleerd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:06

Zagen is heeeeel wat anders Piaffe.

Musje: inderdaad zet Fab haar linkerachterbeen niet goed bij tgv haar ataxie.......daartoe moet ik haar steeds blijven uitnodigen.
Door op de linkerhand stelling naar rechts te vragen ontspant ze haar rugspieren en kan ik haar weer rechter maken.

We halen hier twee dingen door elkaar.
Het vragen van stelling en het rechtrichten.
Ook als je stelling vraagt moet je paard rechtgericht blijven, dwz de achterhand moet sporen met de voorhand!

Happyworker.....ik heb het over loslaten in de rug.
Loslaten in de kaak is denk ik een pre voordat je uberhaupt aan deze oefeningen kunt denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:19

even naar buiten stellen pas ik nog wel eens op een paard toe om de schouder van de kant af te halen, maar dat is dan ook alles. dat hoort in het klassieke systeem thuis voor zover ik weet.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 15:18

Ik wil de methode van AdB nou niet als tegenhanger van het klassieke systeem neerzetten maar ik bedoel met klassiek meer hoe het mij altijd geleerd is Lachen

Jammer dat niemand op mijn vragen ingaat:
is wat ik heb opgeschreven een juiste interpretatie
is er verschil
is de ene manier beter dan de andere
is de ene manier makkelijker toe te passen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:47

Volgens mij zijn methoden 1 en 2 twee totaal verschillende dingen. Bij 1 heb je over het scheef lopen van het paard tgv het kleven aan het beschot, bij methode 2 gaat het mijns inziens om de aangeboren scheefheid van het paard.......de zogenaamde moeilijke kant van het paard.
In die optiek zijn het inderdaad twee verschillende zaken.

Ik had er btw wel al een mening over gegeven maar die heb je over het hoofd gezien Verward

Ik dacht dat de tweede manier een tussenstap was t.a.v. de eerste manier.

Maar ik denk wel dat het uitgangspunt bij beide 'methodes' verschillend is.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 17:26

Mieke schreef:
De klassieke manier van rechtrichten, nl. de voorhand voor de achterhand plaatsen is horizontaal rechtrichten.

Volgens de Bodt moet je een paard eerst vertikaal rechtrichten, dus rechtop zetten zodat hij niet meer naar 1 kant leunt en zijn gewicht gelijk over vier benen verdeelt. Dan pas mag je een paard gaan buigen, is zijn theorie. ......Dat is het enige verschil mensen.... Knipoog Dus maak je niet druk. Haha! [/b]


Als je paard horizontaal is rechtgericht en je hebt gelijke aanleuning op de teugels dan is het paard toch ook verticaal rechtgericht of zie ik dat verkeerd Verward moet je eerst verticaal rechtrichten en hoe doe je dat volgens jou.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 17:29

fabienne schreef:
. Bij 1 heb je over het scheef lopen van het paard tgv het kleven aan het beschot, bij methode 2 gaat het mijns inziens om de aangeboren scheefheid van het paard.......de zogenaamde moeilijke kant van het paard.

Maar ik denk wel dat het uitgangspunt bij beide 'methodes' verschillend is.


Nee dat naar het beschot heb ik even genoemd om het makkelijker voor te stellen, had het ook naar buiten kunnen noemen

En leg eens uit waarom het uitgangspunt verschillend is

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:12

Ok dan is dat qua uitgangspunt inderdaad niet verschillend.........maar een paard heeft bij het schot wel meer de neiging scheef te gaan lopen. Dat lijkt me een ander soort scheefheid dan de aangeboren scheefheid van elk paard. Dat zijn wel twee verschillende zaken, en de laatste zal moeilijker eruit te rijden zijn dan de eerste soort.

Horizontaal recht richten is alles op 1 lijn brengen met de horizon Verward

De klassieke manier van rechtrichten is wel degelijk ook in het vertikale/laterale vlak.
Horizontaal evenwicht is wat anders, daarbij verdeeld het paard de massa meer over voor en achter (van nature loopt een paard op de voorhand en we willen meer horizontaal evenwicht bereiken in het rijden met uiteindelijk als doel de verzameling)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:33

Ik ben zelf voor de methode van AdB.
Maar dit is meer omdat ik les van hem heb gehad en een paard zo heb zien veranderen. Positief dan, wel te verstaan.

Mar dit is dus op ervaring berust. Voorheen heb ik op de klassieke manier leren rijden. En heb daar geen slechte ervaringen mee.

Alleen nu ik kennis heb gemaakt met AdB spreekt dat me toch het meest aan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:15

Citaat:
...kan van voren nooit goed loslaten zolang hij niet recht is
elk paard is van nature scheef en zal in meer of mindere mate dit altijd blijven. het zal nooit echt recht zijn dus dit lijkt me wat overdreven. volgens mij moeten we alleen waakzaam zijn dat het niet extreem wordt en proberen beide zijden zoveel mogelijk gelijk te ontwikkelen. en wat systeem betreft, ik denk dat men voor het systeem is waar die zelf in thuis is en fijne ervaringen mee hebt. wat rechtrichten betreft denk ik dat er meer wegen zijn die naar rome leiden.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 07:10

SuperPepeijn schreef:
en wat systeem betreft, ik denk dat men voor het systeem is waar die zelf in thuis is en fijne ervaringen mee hebt. wat rechtrichten betreft denk ik dat er meer wegen zijn die naar rome leiden.


Welke wegen dan volgens jou SP

Nou kom op jongens, we kunnen toch wel wat verder komen dan wat hierboven staat. Het valt mij een beetje tegen hoor. Ik zou het fijn vinden als Wouter, Jippie, Suzanne, Zep en alle anderen die theorie aan praktijk kunnen koppelen ons een kijkje in hun kennisdatabase mbt rechtrichten willen gunnen. De reactie van Lovely is in voorbereiding denk ik zo Haha!
O, en overigens het is niet mijn bedoeling om iemand, een systeem of wat dan ook af te kraken maar ik zoek juist naar die aspecten en uitleg die voor iedereen duidelijk zijn. Niet de vage kreten maar helder en duidelijke onderbouwing zodat het voor iedereen begrijpelijk is waarom en hoe.... .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 07:46

happy worker schreef:
Welke wegen dan volgens jou SP

de weg die bij het paard effect heeft, of het nou de AdB of de "klassieke" manier is. voor de klassieke manier hoef je alleen niet naar AdB maar die kan je ook bij elke goede instructeur krijgen, dat zou een argument voor klassiek kunnen zijn. ik denk dat je een heel eind komt met het hoofd recht voor het lijf van het paard te houden, niet teveel eraan plukken, de rest met je benen op te lossen en veel oefeningen vragen op beide zijden gelijke belasting, met dat in je achterhoofd in elke fase van de africhting. sorry dat dit laatste misschien niet helemaal theoretisch correct is. maar misschien kunnnen mensen hier praktisch gezien er wel iets in vinden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:31

Citaat:
Ik wil de methode van AdB nou niet als tegenhanger van het klassieke systeem neerzetten maar ik bedoel met klassiek meer hoe het mij altijd geleerd is


Tsja, en daar zet je mensen dus mee op het verkeerde been...

Ik stel mijn paard bij het losrijden al naar binnen of naar buiten. Meestal gebruik ik de buitenstelling om het haar (en mij) gemakkelijker te maken bij het inbuigen naar de moeilijker kant. Al snel zet ik dit door naar schoudervoor. Verder laat ik haar vaak wijken op een cirkel, of rijd ik een volte in, paar pasjes schouderbinnenwaarts en weer rechtuit.
Als ze dan vervolgens gemakkelijk en los (en dus recht) aanvoelt, kan ik het onderhouden door de buitenteugel tegen de hals te houden en na te geven op de binnenteugel (of beide teugels om even totale ontspanning te krijgen).

Volgens mij een mix van het echte klassieke systeem met een barokke ondertoon.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:07

Je moet de beide methodes niet apart van elkaar zien is mijn opinie. Het een vult het andere aan en sommigen kunnen met 1 methode toe.

Ik denk alleen dat voor de minder gevorderde ruiters de ADB methode in eerste instantie makkelijker uit te voeren is om een bepaalde basis bij het paard te verkrijgen van waaruit je verder kunt werken.

Je bent en je blijft tenslotte altijd bezig om je paard rechter, nageeflijker, sneller aan je been te krijgen etc. Dat is een doel van de dressuur.

Het een is niet beter als het andere, als het 1e goed wordt uitgevoerd heb je een redelijk recht paard als resultaat. Als het je op die manier niet lukt kun je de andere methode proberen en uiteindelijk via methode 1 weer verder gaan. No problemo toch? Verward

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 10:57

Mieke ik zie geen problemen en ik heb geen problemen maar ik wel wel graag dingen weten , dat is toch niet zo gek. Ik neem aan dat jij als AdB 'kenner' het wel had aangegeven als mijn interpretatie die helemaal bovenaan staat niet klopt. Ik ga er dus even vanuit dat dat juist is.

Je hebt overigens niet geantwoord op mijn vraag: als je een paard via de eerste methode rechtstelt en je hebt gelijke aanleuning is het paard dan per definitie ook verticaal recht?
Ik vraag me af is de verticale scheefheid bij een paard altijd naar 1 kant en is deze altijd evenredig aan het gebogen zijn: rechts gebogen paard is scheef naar rechts Verward

En Abby, jij geeft aan dat je bij het losrijden al naar binnen en naar buiten stelt, hoe doe je dat in relatie met de holle en de bolle kant (begin je op de moeilijke kant en stel je eerst naar buiten of begin je op de makkelijke kant en stel je naar binnen of anders, of ben je daar uberhaupt niet mee bezig.

Weet iedereen overigens zonder er over na te denken wat de holle en de bolle kant is van zijn paard? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:10

happy worker schreef:
Weet iedereen overigens zonder er over na te denken wat de holle en de bolle kant is van zijn paard? }>


Mijn verhaal komt nog, nog even geduld Lachen.

Mijn paard wil zich graag hol maken aan de linkerkant als ie de kans krijgt. Heel scheef is ie niet, maar soms wel een heel klein beetje. In sommige oefeningen merk je wel dat ie die liever de ene kant op doet dan de andere kant.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:24

Een paard heeft van nature een holle en bolle kant, dat heeft niets te maken met als hij de kans krijgt. Overigens is bij de meeste paarden de linkerkant de bolle kant en de rechterkant de holle.
Laatst bijgewerkt door Jura op 03-10-02 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:25

Haha, ik ben geen AdB kenner hoor, heb een paar clinics bijgewoond en help een paar mensen die op zijn manier hun paard rijden omdat je vanaf de grond gewoon sneller dingen ziet. Haha!

Maar jouw stelling dat je de binnenhand vrij geeft op het moment dat het paard via deze methode na wil geven, klopt niet helemaal. De binnenhand is nl. al vrij, je geeft de buitenhand toe waardoor het paard uiteindelijk op twee teugels gaat lopen. Als je op dat moment kijkt naar het sporen van de voeten, dan is dit een stuk verbeterd ten opzichte van het moment waarop je begon.

Dus je paard hangt bijv. wat naar links en is rechtsgebogen, via de methode van adb zorg je dat hij niet meer naar links hangt met als resultaat gelijke druk op beide teugels en het gewicht van het paard gelijk verdeeld over vier hoeven. Maar dan heb je nog steeds een rechtsgebogen paard!! Dan ben je er dus nog niet!

Via verdere oefeningen moet je je paard soepeler en sterker maken waardoor hij de spieren aan de rechterkant op gaat rekken en zijn beide achterbenen evenveel gaat leren gebruiken.

Daarom noem ik het z.g "rechtrichten" van adb liever "rechtop zetten", maar dat is mijn persoonlijke mening.