Halthouden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Halthouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 13:34

Ze loopt keurig aan de teugel, lekker los, ontspannen, welke gang dan ook.
Maar oh wee als je een overgang naar het halthouden maakt. Diep zitten, zwaar maken, beugeltred, handen sluiten, been eraan, ik voel het achterbeen ondertreden en PATS, neusje gaat naar voren en de hals omhoog.

Wie oh wie weet hoe ik dit nu kan verhelpen, ik weet het niet meer.
Zodra ze staat dan hoef je maar even te spelen, kuitdrukje en ze staat keurig ontspannen en geduldig stil. Maar het moment van halthouden zelf is een ramp...

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:38

oefenen veeeeeel oefenen.
komt vanzelf wel duurt alleen even

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 15:15

Sja, dit is al zo sinds ze een jaar geleden is ingereden. Het lukt me echt niet. Mijn instructrice ook niet.
En het staat zo slordig op wedstrijden, halthouden, neus naar voren, neus terug op zijn plaats en groeten...

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:26

Hoi kleintje, lukt het ook niet als je haar net voor het halthouden iets dieper rijdt? Ze zal dan wel iets omhoog komen, maar misschien niet voor de loodlijn?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 15:49

Helaas... dieper gaat wel, maar dan nog komt ze omhoog maar dan met een nog grotere klap.
De enige manier is om het neusje achter de loodlijn te rijden voor het halthouden, maar daar ben ik geen voorstander van omdat ik bang ben dat ze dan steeds vaker met het neusje achter de loodlijn wil kruipen...

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:23

Snel even vragen en direct zelf weer nageven. Hij krijgt de kans om zijn neus eruit te drukken (bit vast te pakken) als je zelf vasthoudt.
Desnoods een hele baklengte of meer erover doen, maar blijf er voor zorgen dat ze ten allen tijde nagevelijk blijft. Oefen dit desnoods maar een poosje alleen met schijnovergangen en ga dan alleen maar halthouden aan waslijnteugel. Hoe vaker je verkeerd halthoud, hoe moeilijker dat het in de toekomst gaat. Succes!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:25

Weet je wat je eens kunt proberen: je bekken iets kantelen tijdens het halthouden waardoor je als het ware een beetje een holle rug krijgt. Op deze manier zit je niet zwaar (wat je wel altijd leert, maar voor sommige paarden niet goed werkt) en blijft je paard beter bij elkaar. Dus eigenlijk maak je je licht in plaats van zwaar, maar zo subtiel dat geen mens het ziet.

Bij mijn paard werkt dit perfect. Ik ben benieuwd of het bij jouw paard ook werkt!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 17:12

parnassia schreef:
Snel even vragen en direct zelf weer nageven. Hij krijgt de kans om zijn neus eruit te drukken (bit vast te pakken) als je zelf vasthoudt.
Desnoods een hele baklengte of meer erover doen, maar blijf er voor zorgen dat ze ten allen tijde nagevelijk blijft. Oefen dit desnoods maar een poosje alleen met schijnovergangen en ga dan alleen maar halthouden aan waslijnteugel. Hoe vaker je verkeerd halthoud, hoe moeilijker dat het in de toekomst gaat. Succes!!

Het probleem is... dat ze verder perfect halthoudt. Met een lange teugel puur op de zit lukt het halthouden ook. Maar helaas brengt ze dan ook haar hoofd omhoog.

Citaat:
Weet je wat je eens kunt proberen: je bekken iets kantelen tijdens het halthouden waardoor je als het ware een beetje een holle rug krijgt. Op deze manier zit je niet zwaar (wat je wel altijd leert, maar voor sommige paarden niet goed werkt) en blijft je paard beter bij elkaar. Dus eigenlijk maak je je licht in plaats van zwaar, maar zo subtiel dat geen mens het ziet.

Bij mijn paard werkt dit perfect. Ik ben benieuwd of het bij jouw paard ook werkt!

Ik zal dit morgen eens proberen. Ik hoop dat het werkt.
Ze houdt al heerlijk halt op de zit met een lange teugel en blijft verder echt goed bij elkaar want haar achterbenen treden bij het halthouden goed onder. Het is puur dat neusje!

In ieder geval bedankt voor de tips, ik ga het morgen gelijk proberen.

Wat ik overigens geregeld doe is bij iedere letter een overgang rijden. Dan weer rustige draf, dan middendraf, dan halt, dan stap, dan galop, echt bij iedere letter schakelen. Na verloop van tijd duwt ze dan haar neusje minder naar voren...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:18

ik herken dit probleem ook van Raimaer en bij haar is het toch een kwestie van te lang willen worden in de overgang. Halthouden aan een lang teugeltje gaat perfect, maar gesloten halthouden is een stuk moeilijker. Wat ik veel moest doen was werken aan flitsend rijden, dus snelle reacties aan je been en de overgang opdelen in stukken. Zodra je voelt dat ze die neus eruit wil rijden draaf je weer (klein en gesloten) weg. Zodra ze los door het lijf en nageeflijk loopt rijd je weer de overgang.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 19:56

Lielle schreef:
ik herken dit probleem ook van Raimaer en bij haar is het toch een kwestie van te lang willen worden in de overgang. Halthouden aan een lang teugeltje gaat perfect, maar gesloten halthouden is een stuk moeilijker. Wat ik veel moest doen was werken aan flitsend rijden, dus snelle reacties aan je been en de overgang opdelen in stukken. Zodra je voelt dat ze die neus eruit wil rijden draaf je weer (klein en gesloten) weg. Zodra ze los door het lijf en nageeflijk loopt rijd je weer de overgang.

Dit klinkt goed...
Thanks!
Morgen dus ook uitproberen *grinnik*
Ze zal op den duur niet meer weten wat ik wil...

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:05

inderdaad gewoon heeeeeeeel veel oefenen. En op de raarste plekken overgangen maken naar het halthouden.
Bijvoorbeeld als je een grote volte aan het maken bent in draf, teruggaan naar de stap, en dan volte een stukje afmaken in die stap en dan opeens halthouden. Ik deed dit altijd als ' truc' en het hielp altijd wel.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:01

Wat doet ze eigenlijk als je met longe en hulpteugel halt laat houden?

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:02

Wat doet ze als je haar aan de longe laat halthouden, doet ze dan hetzelfde, of blijft ze dan wel rustig met haar hoofd?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:28

Kleintje schreef:
Dit klinkt goed...
Thanks!
Morgen dus ook uitproberen *grinnik*
Ze zal op den duur niet meer weten wat ik wil...


en dan gaat ze dus braaf wachten op jouw hulpen en dat willen we graag zien. Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 17:27

Vandaag heerlijk gereden.
Inderdaad, mevrouw probeerde weer in die overgang het neusje eruit te drukken, dus zodra ze dat deed ben ik weer actief maar gesloten voorwaarts gegaan en weer proberen. Dit spelletje heeft zich een paar keer herhaald. Toen een paar keer heeeeeel rustig gedraafd tot ze bijna in stap was en weer weg, daarna rustig gestapt tot ze bijna stilstond en dan opeens weer doorstappen.
Ze kwam lekker aan de hulpen.
Op dat moment ben ik overgangen naar het halthouden gaan rijden en vanaf dat moment ging het ook goed. Keurig aan de teugel, neusje voor de loodlijn, geen gekantel en zonder te proberen om het neusje eruit te drukken!
Ik was super tevreden!

Bedankt voor de tips, ik hoop dat we het nu hebben. Ik hou in ieder geval vol en alle volgende problemen zijn er weer om op te lossen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:34

Ik herinner me dat het halthouden bij Jur echt een drama was toen ze een jaar of 4 was. Gewoon niet wíllen. Komt echt vanzelf goed, nu is ze er zo makkelijk in, ook achterwaarts is geen probleem. Bij Razinda werkt de rem ook niet altijd even goed. Ze heeft een periode gehad dat ze heel braaf stilstond, nu is ze weer iets drammerig. Maar je moet gewoon je geduld bewaren, niet gaan trekken. Als het niet lukt wegstappen en nog een keer proberen. Komt echt vanzelf helemaal goed!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:38

en zo is hier weer een bokker fantastisch geholpen met bokt!
idd volhouden, misschien herhaalt het probleem zich maar nu ken je de oplossing. veel succes!