been probleem! :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

been probleem! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 15:25

Ik heb heel lang met mijn benen als kapstokken gereden. Ik ben daar hard aan aan het werken en het gaat op zich prima. Alleen op de volgende punten:

Galop op de volte, binnenbeen steekt zwaar naar buiten, hoeveel ik er ook op let, ik krijg hem niet naar binnen gedraait.

Middendraf doorzitten, wederom grote kapstokken.

Iemand tips?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:33

Probeer je knieën aangesloten te houden. En in het boek van Tineke Bartels staan een hoop rek en strek oefeningen, misschien staat daar iets van bij?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 17:42

maak je beugels eens vast aan je singel (veter ofzo)
dan rekken je spieren die je nodig hebt om je been op zijn plaats te houden en niet je benen laten hangen maar wel blijven proberen om ze zelf bij je te houden
dan kun je ze na een tijdje weer afdoen!!
werkt prima! Party!!

saltycinq
Berichten: 42
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:48

heej , je kunt inderdaad met touwtjes rijden die je aan de singel vastmaakt ....je doet ze na een paar keer rijden eraf , maar zodra je het weer doet moeten ze er weer aan...net zolang totdat jij ze helemaal zat bent en dan ga je vanzelf goed rijden....wel vol blijven houden natuurlijk haha succes @@!!!!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:19

Doe je weleens zitoefeningen ?
Liefst aan de longe, en dan zonder zadel.
't Kost wat zweetdruppeltjes, maar over het algemeen heeft het een erg goede uitwerking op je zit !

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:22

Maak NOOIT je beugels vast aan de singel. Dat is echt gevaarlijk. Ik had een Kieffer zadel met de beugelriemen onder de zweetbladen en de zweetbladen aan elkaar vast. Gevolg: toen ik er rechts af viel, kon mijn linkervoet niet uit de beugel omdat die vastzat. Resultaat: 1 gebroken knie, levenslang half invalide.!!!!!!!!!
Wees zuinig op jezelf en pas dit soort methoden nooit toe. Er zijn andere manieren genoeg....en anders maar niet. Geloof me, dat is het niet waard!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 08:58

Ik had het altijd heel erg toen ik nog met chaps reed of met rubberen rijlaarzen. Nu ik leren rijlaarzen heb is mijn beenligging een stuk beter geworden! Het is wel even een investering en een marteling om ze in te lopen maar dan heb je ook wat.

Je beugels vastmaken lijkt me ook geen oplossing, misschien anders schuine beugelblokjes. Bij mij heeft dat alleen niet zo geholpen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:09

Het kapstokkeneffect is het resultaat van klemmen met je benen.

Probeer je benen gewoon te laten hangen, en alleen te zitten op je zitbeenknobbels. Dit valt niet mee als je paard niet genoeg voorwaarts is, is mijn eigen ervaring. Ik weet niet of dat bij Jamaica ook aan de orde is, maar anders moet je eens vragen of je instructrice haar met een longeerzweep voorwaarts houdt, zodat jij je kunt concentreren op het laten afhangen van je benen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:58

owh, jamaica is voorwaarts zat (Volbloedje in koudbloed verpakking Haha!) Tnx voor de tips

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:03

je kunt je beugels wel vastmaken aan je singel !!1
je moet alleen wel zorgen dat je veiligheidsbeugels hebt!!!!!
(die met elastiekjes bijv)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:50

Ik moet van mijn instructrice altijd de buik omhoog tillen.
Doe net alsof je je benen onder de buik van je beestje in een knoop legt. Dan kan je ook niet vallen, lekker stevig.
Je drukt met elke pas de buik omhoog, je moet het paard als het ware van de grond af tillen met je benen, het paard trekt dan de buikspieren aan, rugspieren worden gebruikt en de achterhand wordt gebruikt.
En dit kan je gewoon niet met je tenen naar buiten, die moeten nu juist aan elkaar geknoopt worden.

Ik denk nu dus bij iedere pas, BENEN VASTHAKEN, BUIK OMHOOG
en sindsdien gaat het beter...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:13

Ga je dan niet heel geforceerd zitten Kleintje? Lijkt me niet echt ontspannen rijden zo, maar ik zal het eens uitproberen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:57

jilleroo schreef:
maak je beugels eens vast aan je singel (veter ofzo)
dan rekken je spieren die je nodig hebt om je been op zijn plaats te houden en niet je benen laten hangen maar wel blijven proberen om ze zelf bij je te houden
dan kun je ze na een tijdje weer afdoen!!
werkt prima! Party!!


Dat is dus echt loeigevaarijk. Je paard bokt, je valt eraf maar blijft met je voet haken. De veiligheidsklem (bovenaan) schiet los, maar de beugel en jij dus blijven hangen Scheve mond

Ik dnek dat je het beste vooruit gaat met zitlessen. Dus zonder beugels rijden en zonder beugels aan de longe. Waarschijnlijk klem je te veel met de bovenbenen zodat je knieen draaien.

Het heeft bij mij lang geduurt voor ik aan de zitlessen wou, maar nu ik af en toe zonder beugels rijd en elke les zonder beugels rijd, merk ik al verschil.....

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:24

Citaat:
Dat is dus echt loeigevaarijk. Je paard bokt, je valt eraf maar blijft met je voet haken. De veiligheidsklem (bovenaan) schiet los, maar de beugel en jij dus blijven hangen Scheve mond

moet je wel verder lezen dan je neus lang is!!!!
als je dit doet moet je veiligheidsbeugels gebruiken!!!!!!!!!
van die met elastieken aan de zijkant!!!!
met gewone moet je het idd niet doen.