fokkmerrie aanrijden, welke leeftijd???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:05

Aangezien die niet uitsluitend over fokmerries gaat maar ook over jonge merries in het algemeen, heb ik dit topic in overleg met Lovely verplaatst naar RT.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:28

GribaldiFAN schreef:
Ik vind het doodzonde als je ziet hoeveel paarden er worden verkooit doordat mensen er tevroeg op gaan zitten! Ze willen paarden met 5 jaar in het Z hebben.


Doet me denken aan een uitspraak van een stalgenote. Stalgenote 1 zei: 'Goed hè, mijn paard is 5 en hij mag al Z!'. Waarop stalgenote 2 zei: 'Ja leuk hoor, maar waar loopt-ie als hij 10 is? Bij de slager?'

Hardlopers zijn doodlopers in mijn ogen. Ik ben zelf iemand die zo lang mogelijk plezier wil hebben van een paard, in ieder geval geen dingen van hem verlangt op veel te korte termijn. Natuurlijk is het ene paard eerder toe aan bepaalde dingen dan het andere paard, maar ik krijg de indruk dat het in de dressuur- of springwereld tegenwoordig niet normaal is als je paard op 6-jarige leeftijd nog geen Z loopt, 'dan is-ie niet goed genoeg'. Wat anderen doen met hun paarden moeten ze op zich zelf weten, maar echt eerlijk tegenover het paard vind ik het niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:00

Wat ik bedoel is dat het niet een doel op zich moet zijn, om je paard op z'n 5e of 6e al in het Z te hebben lopen. Zo van: als-ie dat niet doet, dan is het geen goed paard. Want dat is de tendens tegenwoordig wel. Als je ook al ziet wat 3-jarige hengsten moeten kunnen voor de hengstenkeuring.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:55

Het kapotrijden van jonge paarden is geen must, het is gewoon een feit dat er veel mensen zijn die vinden dat je alles uit een jong paard moet halen wat er uit te halen valt, en dan loopt het beestje op 5-jarige leeftijd Z, en dan?

Natuurlijk kan het, het ene paard is eerder aan dingen toe dan het andere paard. Dat heb je bij kinderen ook. Maar omdat het ene kind op z'n 4e al kan lezen en het andere kind op z'n 7e pas, is het eerste kind dan beter? Lijkt me niet echt... Ieder paard is uniek, het ene paard zal eerder aan dingen toe zijn dan het andere en het zal ook niet voor ieder paard slecht zijn om op z'n 5e al hoog te presteren. Maar het moet geen graadmeter zijn.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers