Vervelend probleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Vervelend probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 11:56

Sins een paar weken heb ik behoorlijk wat problemen met mijn fjordje.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Als ik ga draven met hem is het net of hij continu loopt te steigeren, hij komt niet ver van de grond maar je voelt wel degelijk dat hij omhoog komt.
Dit is echt continu, eerst dacht ik dat het aan m'n zadel lag dus heb ik een aantal keer zonder zadel gedraaft maar hij blijft het doen.
Mijn instructrise dacht dat hij teugelkreupel is maar na alles hier op bokt gelezen te hebben weet ik het nog niet zo zeker.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hij doet het niet alleen bij mij maar ook bij mijn instructrise en bijrijdster.

Groetjes Angel

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:06

Is natuurlijk niet zeker te zeggen vanachter de computer, houd je teveel tegen als je wilt wegdraven? Probeer eens flink voorwaarts te rijden terwijl je je hand meer meegeeft, zodat hij ook naar voren kAn gaan. Zodra je voelt dat hij omhoog wil hupsen geef je flink been, desnoods met zweep een tik erbij, en je steekt je hand wat naar voren.
Succes.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 13:14

Zo heb ik inderdaad gisteravond ook gereden, dat ging al een stuk beter, maar dan nog probeerd hij continu omhoog te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:28

Ik ga met fab mee.
Flink naar voren en extra naar voren op het moment van hupsen.
je moet natuurlijk niet verwachten als je paard gewend is om zo onder het werk uit te komen dat dat dan in 1 keer over is.
Hij blijft dat dan nog wel een tijdje proberen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:57

Voelt het niet aan of hij van voren in galop aanspringt? Dit grapje heeft mijn fjordenbeest sinds kort ontdekt. Gewoon lekker voorwaarts rijden komt vanzelf goed, gewoon doen of er niks gebeurt, dus niet boos worden ofzo. Gaat vanzelf weer over.
Viv

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:11

Ik heb ook een tijdje een fjord gereden die af en toe een hupsje deed van voren even een galopsprong.
Op de manege van Maaike en Marjolein was een fjord die dat ook altijd deed (dacht amor ofniet)
In dat geval kan het juist zijn dat je 'm te voorwaarts rijd teminste dat was met die fjord ik reed 'm over het tempo heen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:44

Amor maakt idd voor t aandraven even een huppeltje, en als ie te langzaam moet draven (onder zn tempo) gaat ie ook dat huppeltje maken. Zolang hij lekker door kan lopen is er niets aan de hand, maar dat beginhuppeltje krijg je er niet meer uit

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:24

Goed voorwaarts rijden, vooral wanneer hij omhoog probeerd te hupsen. Desnoods tik met de zweep achter je been. ! Wel met je hand meegeven en niet terug gaan hangen of zitten. Anders werkt het alleen averechts!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:40

niet te veel druk op de teugels.en voorwaarts blijven rijden. wat ook kan helpen is veel voltes rijden(voorwaarts)dan heeft ie niet zo veel tijd op de lucht in te gaan(bezig blijven) helpt bij mijn fjord ook!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:38

Oke, ik ben dus de instructrice, haha Haha!

Wat mij opvalt is dat hij zijn hoofd net een klein stukkie omhoog brengt als hij draaft. Daarbij maakt hij een klein hupsje aan de voorkant.

Ik heb dit een keer eerder gezien: op cursus! Dat ging om een jong paardje, waarvan dus werd gezegd dat hij teugelkreupel was. ( vandaar ook mijn redenering dat hij teugelkreupel kan zijn )

Dit paardje word sinds een maandje ofzo weer heel fanatiek gereden. Hij is wel ruimer geworden in zijn gangen en ook een heel stuk voorwaartser geworden. Hij brengt zijn achterhand veel verder onder.

Mick heeft wel af en toe de neiging om iets te ver in te buigen in de hals. Hij gaat dan achter de loodlijn lopen, waardoor hij ook terugzakt in tempo..

Misschien dat dit wat meer duidelijkheid bied.. Haha!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:57

misschien een ander bit proberen of een keer zonder bit rijden. ik denk dat je eerst de oorzaak moet vinden voordat je het probleem kan oplossen. verder ga ik mee in de rij naar voren theorie

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:41

Doet het paard het continu? Bij iedere pas weer of alleen bij het aandraven?
En als je de draf eens wat meer naar voren rijdt en eens wat terug? Doet hij het steeds als je een bepaalde kant op rijdt?
Voel de beenzetting eens goed, is het steeds met hetzelfde been?

Zulke dingen zullen je vaak al snel meer vertellen.