paard vastzetten met longe, maar op deze manier???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paard vastzetten met longe, maar op deze manier???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:29

Ik hoor van verscheidene mensen dat: als ze hun paard gaan longeren ze hem eerst 5 min laten stappen en dan gelijk de bijzet er strak aan vast zetten zodat het paard echt alleen naar beneden kan kijken. Verward . en dan na 10 min zo ( 5 min de ene hand en 5 min de andere hand) maken ze hem een heel stuk losser zodat het paard zijn nek kan strekken.. hierna gaan ze meestal ook ontspannen lopen...En dan doen ze het meestal ook.. maar ja dit lijkt me niet echt een goede methode om een paard ontspannen te laten lopen... Worden die spieren dan niet belast? Verward

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:44

Dat is een hele foute manier om je paard 'ontspannen en nageeflijk' te krijgen. doordat het paard eerst helemaal vast loopt is ie blij wanneer de hals iets langer kan en dus 'nageeflijk' gaat lopen. s idd niet fijn voor de spieren omdat ze gelijk een opdonder krijgen.

Niet naapen dus.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:17

Echt een voorbeeld van hoe het NIET moet.

Zielig beesie.
eigenlijk zouden ze zijn eigenaar smorgens ook uit het bed moeten trekken en de meest verschrikelijk rek en strek oefeningen onder dwang moeten laten doen.
Kijken wat die daar van vind Extreme duivel

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:58

Ik doe bij Iwaldo wel meteen de pessoateugel vast (dus hij is meteen bijgezet) maar ik begin op de laagste stand en zet hem lang bij. Zo streched ie zich en maakt ie zn spieren los. Dan na een kwartiertje oid zet ik hem korter en hoger bij. De manier waar jij het over hebt lijtk mij absoluut niet prettig voor het paard.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:29

en gevaarlijk ook. als de bijzet zo strak wordt gezet kan hij zelfs zijn nek breken als hij ongelukkig valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 22:12

ja dat dacht ik dus ook ja...maar als mensen zich eenmaal iets in hun kop hebben gehaald krijg je het er jammer genoeg niet of nauwelijks meer uit! Boos! Verdrietig Krijg zoiemand nou eens van gedachte verandert pff nou mij lukte het niet hoor na een kwartiet echt serieus uit te leggen van dat kan echt niet en dat lijkt me niet goed en dan nog zeggen van : hm ja maar ik ga het toch wel een paar keer proberen misschien dat het wel helpt.... kun je spontaan bij gaan Huilen Lips are sealed Frusty

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 22:48

Mijn paard longeer ik met een dubbele longe. dus dan hoef ik hem alleen maar recht te richten door contra stelling te vragen.Dit vind ik de vriendelijkste manier.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 23:07

[***] schreef:
...maar als mensen zich eenmaal iets in hun kop hebben gehaald krijg je het er jammer genoeg niet of nauwelijks meer uit!
ik herken het gevoel hoor. maar soms kan je praten al brugman, maar sommige mensen moeten het eerst ondervinden. wel goed dat je het ziet.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 08:12

Geen gel*l, in de krul!!! Erg hoor, als je paard niet goed opgewarmd is en je trekt hem zo strak kun je zijn wervels uit elkaar trekken... om maar niet te spreken over wat het met zijn spieren doet.
Mensen die het zo doen snappen er niet zo veel van!!!