Hoe rijd je een goede middenstap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hoe rijd je een goede middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 15:24

Ik heb geen idee en deed dus maar wat in de proef Haha! De eerste proef bedacht ik me 'oh hij moet vast actiever stappen' en spoorde ik wat aan. Gevolg: onregelmatig omdat ie op mijn aansporen een beetje naar voren schoot, een 4. Tweede proef dacht ik, ik geef wat lengte in de teugels dus doe mn hand naar voren. Wal steekt zn neus naar voren en het commentaar op mn coupon is 'niet verruimd', een 4.

Een vriendin van mij zei dat je veel teugel moet geven, maar het is toch geen hals strekken??

Help me uit de brand! Verward Haha!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:30

in het proevenboekje wat ik heb staat:

De middenstap:

De middenstap is een gang tussen de arbeidsstap en de uitgestrekte stap, waarbij de uitgestrekte stap het meest wordt benaderd

Maar ik denk dat je zover zelf ook nog wel gekomen was?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 15:32

ja Haha!
De theorie is leuk maar hoe je zoiets moet rijden staat er dan weer net niet bij Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:48

Ik merk vaak als je ze wat richting het voorwaarts neerwaartse laat stappen en ze dan iets naar voren drijft dat de passen al ruimer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:40

Ik geef ook net wat meer ruimte met de hals.
Niet zoveel als bij hals strekken, maar wel een beetje.
ik drijf een ietsie pietsie bij, maar vooral door de ruimte gaan ze net wat groter stappen.
En dat is ook net genoeg.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:15

Ik dacht dat ze bij een middenstap juist geen -bijna- uitgestrekte stap willen zien.??
Ik zat er ook mee en wist ook nooit goed wat ik er mee aan moest maar hoe ik t nu doe dat bevalt wel goed.

Heel iets je hand toe staan (dus niet echt de teugels veel vrijer geven)
Rustig bijdrijven met je kuit en in dat bijdrijven goed op letten dat je voelt dat ie regelmatig blijft. Dan is t dus de bedoeling dat je paard actiever gaat stappen en daarin wel wat ruimer word maar niet uit gaat strekken.
Probeer om mooi duidelijk de overgang van arbeids-midden-arbeidsstap te laten zien, dat de jury ook echt verschil kan zien tussen die 2.
(hoop dat t duidelijk is, is moeilijk uit te leggen)
Hier rij ik de laatste tijd altijd een 6 of een 7 mee. Terwijl ik eerder ook altijd met een 4 of een 5 thuiskwam.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:33

Laura, de hals moet zeker dalen in de middenstap. Je kunt Wal dus gerust wat langer en lager laten in zijn hals en dmv van drijven zijn passen laten verruimen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 22:25

Ik ga regelmatig mee met m'n instructrice te schrijven als zij jureert. Bij toch zeker meer dan de helft van de ruiters zit ik 'meer lengte geven' op te schrijven, echt niet normaal hoe weinig mensen dat goed doen.

Dus: meer lengte geven dan je denkt dat je moet doen, als het ware. Als je die lengte kunt laten zien waarbij het paard ook nog wat actiever en ruimer gaat stappen, dan is het gauw goed volgens mij!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:35

Ik moet van mijn instructrice voor de middenstap Duvel iets laten verzamelen, zodat de overgan duidelijker wordt. Zodra ik op de letter ben waar mijn middenstap begint moet ik zijn hals uitschuiven en met zit meer naar voren drijven, niet te veel met been, eventueel alleen maar allebei bij benen tegelijk een beetje aanknijpen, maar niet in de tact van de beweging gaan drijven, daar gaat Duvel juist tactfouten van maken en heb ik kans op een dribbelpasje. Als ik bij de letter aankom waar hij weer in arbeidsstap moet, dan moet ik de teugels weer op maat maken en hem duidelijk met de zit terugrijden en een beetje weer verzamelen, dat mijn overgan terug ook weer mooi duidelijk is.
Op deze manier heb ik meestal een 7 op mijn prtocol staan, dus het zal denk ik wel een echte middenstap zijn.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:08

Ik leer van janna dat ik idd meer teugel moet geven en dan bijdrijven. Maar Jurres haar stap is al zo'n crime.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:42

Ik ga juist niet bijdrijven want dan ga ik de tact versturen ik krijg dan steeds een snellerpasje etc.
Ik laat 'm wat meer zakken beetje richting de vrije stap lengte en ga vervolgens met mijn zit bijdrijven doordat ik mijn paard langer laat worden worden zijn passen ook een stuk langer.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat het makkelijk praten is omdat ik een paard heb met een ruime en goede stap dus het is voor mij zelfs moeilijk om geen 7 te krijgen voor de uitgestrekte stap.
Ik heb geloof nog maar 1 keer een 6 gehad