geen balkjes kunnen lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

geen balkjes kunnen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 00:16

Ik heb dus een paard dat dus geen balkjes kan lopen. Hij snapt volgens mij gewoon niet wat hij moet doen of hij is ontzettend lomp.
Hij stapt er met 1 been overheen, en dan struikelt hij erover, of hij tikt ze met z'n hoeven weg. maakt niet uit of ik een laag sprongetje neem, 1 balkje op de grond of meerdere, hij tilt z;n benen er echt niet voorop. dit doet hij bij het longeren, rijden, maar ook als ik er gewoon naast loopt.
Wie weet hier een oplossiing voor??
Ik wilde dit gaan doen om z'n achterhand te versterken.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:56

Doet hij het in stap ook?

En hoeveel balkjes heb je achter elkaar liggen?
Ik had hetzelfde probleem, maar gewoon omdat mevrouw lui was. Haha!
Ik had maar 1 balkje op de longeervolte, en eerst ging ze er wel overheen, later vond ze het nog maar nauwelijks de moeite om er naar te kijken.
'Beneden haar waardigheid'. Schijnheilig

Dus heb ik meerdere balkjes gelegd, vier of meer, en daar kijkt ze weer wel naar.
Gewoon in draf en op goed tempo er overheen sturen.
Als je erop zit kun je misschien extra been geven een meter voor de balkjes en ook tijdens dat je er overheen gaat, zodat hij zijn benen optilt.
Stemhulp gebruiken helpt ook: Uh! als hij wat aanstoot, en belonen zodra hij goed er overheen gaat.

Misschien lukt het goed met twee balkjes, goed met stem belonen, en dit dan opbouwen naar drie, en daarna vier of meer.
Misschien kun je het eens met 2 balkjes doen die iets hoger liggen, bijv. 10 cm van de grond.
Dan 'lijkt' het ineens wat indrukwekkender...tilt hij z'n pootjes vast goed op! }>
Sterkte er mee! Lachen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:48

Liggen ze wel op een goede afstand van elkaar ?

Je kunt kijken of het helpt als je het langzaam opbouwt , eerst 1 , eind verderop nog eens 1 ,dan wat dichter bij elkaar , wat meer....

Of het is idd beneden z'n waardigheid , aardig wat paarden zijn behoorlijk lomp op flauwe oefeningetjes en blijken ineens behoorlijk goed te zijn als het wat moeilijker wordt Haha!

Dus makkelijker maken en opbouwen als het onervarenheid is ,of juist moeilijker (bv. hoger) maken als het des-interesse is Knipoog
Springt hij wel goed , of dat ook niet ? Lachen

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:06

hoi.

je moet inderdaad goed het tempo erin houden. en meerdere balkjes achter mekaar leggen. dan moet ie wel opletten!. Lachen

groetjes joyce

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 18:37

Ik heb er 1 neergelegd, 6 achter elkaar, 1 kleine van 30 cm. het maakt niet uit. Het is net een blinde kip die overal over struikelt.
Ik moet er wel bijzeggen, hij is verschrikkelijk lomp. Als ik bijv. met een paard voor een hek staat en ik trek dat hek open in zijn richting, stappen die automatisch naar achteren of gaan aan de kant. hij blijft doodleuk staan. Of hij loopt door stoot dan tegen het hek aan. Frusty

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 20:35

Is hij verder wel goed aan 't been?
Daarmee bedoel ik eigenlijk:
als je van halthouden naar draf, deze overgang binnen enkele seconden kan maken, en dan in een vlotte draf zitten, en na een half rondje in de bak weer halt, weer in draf, en deze overgangen dus tien keer doen...
Lukt hem dat goed?

Anders eerst dit veel doen, een week of drie, daardoor wordt hij ook sterker in de achterhand, en daarna pas weer eens over balkjes draven.

Je schrijft dat hij erg lomp is, hoe is hij tijdens het rijden met wenden eigenlijk? Bijvoorbeeld door een S van hand veranderen bij B of E, of een slangevolte door de bak met kleine bogen: lukt dit een beetje?

Wie weet als hij wat sterker wordt en wat leniger, dat hij dan ook beter zijn best gaat doen bij de balkjes. Verward
Succes!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 22:24

Ziet hij wel goed? Voor hetzelfde geld is hij aan een oog blind of slechtziend en kan hij geen diepte zien....

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 23:15

Wilde ik net zeggen nu ik je laatste reactie lees over zijn lompigheid Lachen , als hij in de omgang ook zo typisch doet dan denk ik ook meteen aan slecht zien....

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 15:13

Blind is hij absoluut niet. Maar zou het dus ook komen dat hij een slappe achterhand heeft??? Hij is wel een tijdje ziek geweest en de bespiering in de achterhand is zo goed als weg. hij gebruikt hem ook niet goed. loopt op de voorhand en tijdens het draven blijft hij met z'n achterhoeven een stuk achter de voorhoeven. Ook drukt hij z'n rug erg weg. Dus z'n achterhand, rug en lendenen zouden wel wat sterker/gespierder mogen wezen. Voorwaarts is hij ook niet. Ik dacht zelf al dat het misschien door die slappe achter hand/rug kon komen. Kan dit???
Ik ben nu i.i.g. bezig hem te longeren met de pessoa.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:29

En helpt het niet, om hem even net wat extra been of een tikje te geven vlak voor de hindernis/het balkje, zodat hij net even wat beter op let en zijn benen optilt?

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:45

Hoi,

Jouw verhaal lijkt op Gamble, struikelen, aantikken er op gaan staan etc. Maar hij struikelt ook al 9 jaar over de stalen soort plint die in de deuropening van de stal zit. Hoezo lomp, iedere dag weer. Hij tilt zijn hoeven achter gewoon niet goed op. Het wordt beter maar volgens de manege eigenaar moet ik met hem gaan springen, dan moet hij wel en wordt de achterhand beter gebruikt. Bij dressuur heeft hij daar moeite mee, het is gewoon geen topper. Maar wel de liefste en dat maakt een hoop goed.
Succes

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:26

Je heb ook gewoon van die lomperd's, die gewoon niet kijken en maar wat lopen, die hebben wij ook op de manege, wie er ook op zit Lachen