deel1: travers/renvers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

deel1: travers/renvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 07:06

Ik rij dus ook nog op een 7-jarige e-pony, 1.51 groot. Deze heb ik als 3jarige zelf ingereden, ze is een fokmerrie, elk jaar een veulen en direct weer gedekt worden. Ik rij haar 2 keer in de week, het veulen loopt dan los in de bak, omdat de eigenaar het veulen niet op stal wil houden. Verder staat ze in het land. Deze merrie is erg leergierig, en af en toe vind ik het jammer dat ik haar niet uit kan brengen.
Ik heb dus een aantal probleempjes, het gaat af e ntoe wel ietsje beter, maar ik wil het graag goed doen.
Voor allle duidelijkheid: ik heb geen mogelijkheid om les te nemen met deze merrie.
Verder rij ik haar dus tot aan de geboorte va neht veulen, de laatste maand iets rustiger en een week na de geboorte van het veulen stap ik er weer op. Na 3 weken heb ik haar dan weer in fatsoenlijke conditie dat ik wat kan vragen.

Goed, het probleem: het aanleren van de travers en de renvers

Schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts wil dus prima. Ik ka nde hoek iets varieren en rij meestal op 3 hoefslagen. Toch krijg ik het paard niet in travers of renvers. Met welke raden jullie aan te beginnen?
Ik rij dus of in een bak van 12 bij 24, of in de manege met een enorme geul van een hoefslag. Verder zou ik in stap nog langs de stoeprand kunnen oefenen, maar ik wil dit niet in draf doen omdat het toch wel hard is.
Ik vermeld verder nog even dat het wijken nog niet echt bevestigd is. Soms gaat het goed, soms dus niet. Volgens de 1 is wijken een voorwaarde voor goed travers/renvers, volgens een ander is het een onbenullige oefening die je na de L nooit meer nodig hebt. Ik wijk dus wel elke keer en probeer het te fatsoeneren, maar vind ook dat het paard nu toe is aan de travers/renvers.
Verder is mij verteld dat je dezelfde hulpen moet geven als bi jhet schouderbinnen/buitenwaarts. Dit lijkt mij een beetje onlogisch, want hoe weet het paard dan het verschil? Ik geef dus wel dezelfde beenhulpen, maar werk iets meer in met de buitenteugel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 11:02

Ja ok lovely, dat is ook mijn idee, maar nu verder, nu de stap naar de travers en renvers. Het paard is denk ik wel toe aan deze oefeningen. Als het wijken een dag goedgaat, dan wil ik dus een stapje verder. Het paard reageert dus wel op eenzijdige kuitdruk met wijken, maar neemt af en toe de achterhand niet mee. Op sommige dagen dus wel, dsu op die dagen wil ik graag richting travers of renvers. Schouderbinnenwaarts gaat eigenlijk altijd wel goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers