Paard loopt stijf, probleem met achterhand??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Paard loopt stijf, probleem met achterhand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 11:35

Beste bokkers,

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven met het volgende:

Mijn paard Omar, een 8 jarige arabier, loopt sinds 2 dagen een beetje stijf met zijn rechterachterbeen. Ik zag het voor het eerst eergisteravond toen ik hem uit de wei haalde. Ik heb hem daarna ook wel gewoon gereden maar hij loopt raar, zo houterig .

Ik heb hem gisteravond ook gewoon gereden maar ben best ongerust. Een aantal mensen hebben gisteravond voor mij gekeken of hij kreupel liep maar dat doet hij niet. Er werd me verteld dat hij zijn achterhand er niet goed onderzet en daardoor zo stijf is en een beetje onregelmatig loopt. Hij ontspant zijn rug ook niet echt en wil gewoon nooit aan de teugel lopen. Ik rij hem sinds ongeveer 2 weken met een tiedeman maar wil hem niet met slof rijden om hem verplicht in de krul te trekken. Ik heb Omar nu 5 maanden en zijn vorige eigenaar liet hem ook nooit echt aan de teugel lopen en zei dat hij er tegen in ging en het uit zichzelf wel doet, dat is ook wel zo hoor maar alleen als hij daar zelf zin in heeft ontspant hij zich dan zoals bij een bosrit of als hij zich wil uitsloven en gaat showen.

Wat kan ik nu het beste doen om hem zijn achterhand beter te laten gebruiken en kan het zijn dat hij daardoor zo stijf loopt. Omar kan soms ook best onhandig zijn en struikeld dan over zijn eigen benen. Zou het helpen om weer les te nemen met hem (kan natuurlijk nooit kwaad) Verward Ik moet oefeningen doen voor zijn achterhand maar weet niet welke. Ik ben niet zo'n dressuurster.

Ik moet er ook bij zeggen dat we nu sinds 1 maand op een nieuwe stal (loopstal) staan en hij ongeveer 2 weken terug toen de hoefsmid er was op de grond (asfalt) gevallen is uit angst omdat er zo'n L*L Boos! in een tractor express de hele tijd vlak langs hem heen bleef rijden todat hij helemaal in paniek raakte en uitgleed en op zijn heup viel en uiteindelijk op zijn rug lag te sprartelen. Ik was zo boos Boos! en geschrokken maar gelukkig had hij verder geen verwondingen. Gelukkig is mijn hoefsmid een hele lieve en geduldige man met paarden en heeft zijn werk af kunnen maken. Ik heb Omar daarna op zijn weitje gezet omdat ik bang was dat hij anders stijf zou worden van die val en ik wilde dat hij even kon kalmeren. Zou het kunnen zijn dat hij door die val nu nog nog stijf is?

Een heel verhaal en misschien stel ik me wel te snel aan hoor maar ben altijd zo ongerust over hem als er iets is. Omar is gewoon net een kind van me Lovers .

Ik denk dat ik hem vanavond maar ga longeren en kijken hoe hij dan loopt.

Groetjes,
Annemieke

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 11:49

Zoals ik het hoor zit het probleem in zijn rug. Als ik jou was zou ik een ostheopaat naar hem laten kijken. Mijn paard had ook 2 blokkades in zijn ruggewervel. Hij is 3 maanden geleden behandeld en hij begint nu echt soepel te lopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 11:52

Het probleem kan ook goed zijn in de rug hoor, of in de lendenpartij. De spieren in de lendenen en in de rug moeten beweging in de achterbenen namelijk toelaten, dus soepel zijn. Ik zou je paard toch rijden, niet rijden wordt hij niet soepeler van, wel rijden wel. En longeer hem eens met bijzet. Ik moet mijn paard ook trainen, hij heeft geen kraakbeen meer in zijn knieen. Door niet te trainen met dit paard kweek ik een paard voor de slacht want dan wordt hij heel stijf. Door wel te trainen kweek ik spiermassa die gebrek aan andere dingen kan compenseren.
Vergis je niet in stijfheden en onregelmatigheden: ze komen heel vaak niet uit de benen maar ergens boven vandaan.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard loopt stijf, probleem met achterhand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 11:58

AnneOmie schreef:
Mijn paard Omar, een 8 jarige arabier, loopt sinds 2 dagen een beetje stijf met zijn rechterachterbeen. Ik zag het voor het eerst eergisteravond toen ik hem uit de wei haalde. Ik heb hem daarna ook wel gewoon gereden maar hij loopt raar, zo houterig .



Wie weet is hij gewoon uitgegleden in de wei en heeft hij een spiertje verrekt..

Voel je verschillende warmtes in zijn benen? Ik zou het ff navoelen.. En wie weet is het nix.. Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:04

Desiree schreef:
Vergis je niet in stijfheden en onregelmatigheden: ze komen heel vaak niet uit de benen maar ergens boven vandaan.


Yep, zei mijn ostheopaat ook.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:34

Lisette"]
[quote="Desiree schreef:
Vergis je niet in stijfheden en onregelmatigheden: ze komen heel vaak niet uit de benen maar ergens boven vandaan.


Yep, zei mijn ostheopaat ook.
[/quote]

En dit ontstaat weer vaak door verkeerde training. Antoine de Bodt is er van overtuigd dat 80% van de slachtpaarden onterecht afgekeurd is omdat ze eigenlijk niets mankeren en met juiste training wel degelijk goed kunnen lopen.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:49

Het kan ook zijn dat je arabiertje te weinig gewrichtsvloeistof in zijn spronggewricht heeft.
Dit kan geen kwaad, maar dan zetten ze het been er ook niet goed onder en lijkt het of ze een beetje stijf zijn.
Dit doet overigens geen pijn bij het paard hoor.

Dit kan het zijn maar laat er is een osteo naar kijken.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Paard loopt stijf, probleem met achterhand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 13:09

Tallie1979"]
[quote="AnneOmie schreef:
Mijn paard Omar, een 8 jarige arabier, loopt sinds 2 dagen een beetje stijf met zijn rechterachterbeen. Ik zag het voor het eerst eergisteravond toen ik hem uit de wei haalde. Ik heb hem daarna ook wel gewoon gereden maar hij loopt raar, zo houterig .



Wie weet is hij gewoon uitgegleden in de wei en heeft hij een spiertje verrekt..

Voel je verschillende warmtes in zijn benen? Ik zou het ff navoelen.. En wie weet is het nix.. Haha!
[/quote]

Ik ga vanavond zijn benen even goed navoelen bij hem en goed kijken hoe hij nu loopt als ik aan het longeren ben. Het gekke is dat hij niet weigerd te lopen, draven en galoperen enzo dus ik denk niet dat hij echt pijn heeft. Niets duidt erop dat hij pijn heeft.

Tsja misschien uitgegleden in de wei dat kan ook Verward . Ik heb zojuist wel besloten dat ik zo ga bellen met de instructrice van mijn vriendin en z.s.m. weer les ga nemen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:14

Zoals ik al vertelde zaten bij mijn paard 2 ruggewervels vast en hier had hij ondanks niet kreupel lopen flink last van. Laat er in ieder geval iemand nakijken. Mijn advies de ostheopaat.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:04

Ik had hetzelfde probleem. Precies hetzelfde. Ze liep stijf achter, houterig voor, liep achter de teugel en als ik iets vroeg dan gingen de oren in de nek, ik dacht dus gelijk aan pijn.

Ik heb een tijdje met halsverlenger gereden en dat heeft een kwart opgelost en niet onbelangrijk heel veel gelongeerd. Zo kun je je paard beter voorwaarts houden, zonder te veel gedoe.
Nu heb ik sinds twee weken les en Netty loopt nu zowaar vwnw, het begin is er en eindelijk, voor het eerst gebruikt ze echt haar achterhand. Stap en draf, galop. Het is niet te geloven. Morgen komt er een fysio/homeophaat kijken naar haar, voor haar rug, kniebanden e.d. En de hoefsmid is ook gebeld (had een hele slechte, heb een nieuwe geregeld) Netty heeft hele slechte hoeven en ze moet gecorrigeerd worden, ik denk dat ik dan ongeveer alles heb gedaan om het probleem op te lossen.

Succes, en ga alles fa om het probleem te zoeken....
want ik denk dat je alleen met rijden het niet oplost.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 15:18

Het lijkt mij ook eerder dat het uit de rug komt.
Mijn paard had het een tijdje geleden ook, dat stijvige terwijl ie normaal heel soepel is. Hij liep ook stijf van achteren en was heel gevoelig als ik op zn rug wat drukte of kneep.
Ik had dus ook al een afspraak bij een fysiotherapeut. Na een paar dagen rende en sprong ie vrolijk door de wei dus had ik hem aan de longe gezet ff checken of ie nog zo stijf was, dat ging super, dus heel ff er op om aan te voelen, hij was weer helemaal soepel. Hij had dus ook waarschijnlijk een spiertje verrekt oid.
De afspraak bji de fysio kon ik dus (gelukkig) weer afzeggen.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 15:49

Als ik jou was zou ik niet allerlei rijtechnische manieren zoeken om het symptoom , de stijfheid , te bestrijden , maar eerst heel goed uitzoeken wat het probleem nou eigenlijk is .

Het klinkt in je openingsberichtje direct al als een lichamelijk probleem ,
en als je vertelt dat hij een flinke smakkerd heeft gemaakt dan ligt het helemaal voor de hand dat er iets niet lekker zit.

Even laten nakijken door een goede paardenarts , fysiotherapeut of zoiets dergelijks.
Je kunt wel gaan trainen en prutsen , maar als er een wervel scheef zit , of iets anders , dan loopt je paardje lekker met pijn en is de kans groot dat het alleen maar erger wordt.....

Zorg dat je eerst de oorzaak achterhaalt , dan kun je gericht eraan werken !

(ik had ook zoiets met Rena , paardenarts erbij en je onzekerheid is meteen weg , heerlijk simpel Lachen !)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:05

zoals ik het verhaal lees, denk ik niet dat je gericht moet trainen op de achterhand (alleen), maar meer op soepelheid. aan de longe (icm een gogue) kan je daar misschien nog het beste mee beginnen (zeker als je niet zo ervaren bent onder het zadel), omdat je dan goed kan kijken hoe hij loopt. de gogue laat een paard zijn rug gebruiken, het kan heel goed dat daar de stijfheid vandaan komt.

ik zou niet te snel dingen verwachten als hij pak m beet al 5 jaar aan een lange teugel gewend is.

je geeft zelf al aan dat les nemen een goed idee is, daar zou ik sowieso mee beginnen. misschien kan je samen met die persoon een plan maken hoe verder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:02

als ie dat normaal niet doet, zou ik de veearts even bellen, hij kan zich wat verstapt hebben, en daardoor wat stijf zijn, ga maar na bij jezelf.

stellanoella
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:12

heeii
ik heb een pony , merens 6 jaar oud en heeft nu precies het zelfde probleem wat jij hebt gegreven pas zo mijn verhaal mee wat doe jij er mee ?
wat moet ik er nou mee aan
is het geen hoefbevangen heid maak me zo zorgen reageer please op mn profiel
*SPOED*

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:49

stellanoella schreef:
heeii
ik heb een pony , merens 6 jaar oud en heeft nu precies het zelfde probleem wat jij hebt gegreven pas zo mijn verhaal mee wat doe jij er mee ?
wat moet ik er nou mee aan
is het geen hoefbevangen heid maak me zo zorgen reageer please op mn profiel
*SPOED*



Ik lees in je profiel dat je pony te dik is. Dus afvallen zul je sowieso moeten gaan doen nouja je pony.
Verder hoefbevangen kan maar dan moet je echt een DA laten komen om het te bevestigen voor pijnstillers.
Dus ik zeg even een belletje naar je DA en zeker niet rijden als je pony niet lekker loopt en je hoefbevangenheid vermoed.