geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:08

hoi,

mijn paardje heeft sinds een tijdje een onregelmatige gang als je hem naar beneden vraagt tijdens het rijden. nu heb ik hem na laten kijken door een spieren en botten kenner en die kwam erachter dat de spieren achter zijn beide schouderbladen geiiriteerd zijn.
hij hinkelt alleen in draf op het moment dat hij naar beneden gaat met zijn koppie, maar het is veel minder als hij lang en laag loopt.
als hij er eenmaal doorheen is zeg maar.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? wie heeft er tips.
voorlopig mag ie alleen stapwerk doen en gelongeerd worden, dan heeft hij het niet
groetjes tries en toet

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:13

rust

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:21

PingWing schreef:
rust


kijk eens goed naar je zadel, misschien ligt het over de schouderbladen van je paard( te ver naar voren dus) dit geeft irritatie en kan een onregelmatige gang geven. je zadel moet ongv. 3 vingers achter het zadelblad liggen

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:55

Mijnpaar heeft dit ook, de zadelmaker heeft toen mijn(nieuwe) zadel opgevult aan de zijkanten, zeg maar waar ook de kniewrongen zitten. Ik merkte echt meteen onwijs verschil. Hij hield z'n hoofd veel stiller onder het rijden en kreeg ook veel ruimere passen (Gene wordt in mei 4 en dus zoiezo nog beweeglijk met z'n hoofd)

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 15:13

ik heb net twee weken geleden een nieuw zadel gekocht, met het verhaal van het hinkelen erbij, en het is gewoon een goed passend zadel...

misschien moet hij er nog erg aan wennen

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 13:35

iemand anders ooit eens meegemaakt?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:32

als jij een spieren en botten kenner hebt kan je dan niet aan diegene vragen wat een goede tip is??

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:16

Wat wordt er bedoeld met geirriteerd?
Overbelast? Drukkingen? Irritatie van de pezen?

Als je net een nieuw zadel hebt moet je paard daar zowiezo aan wennen.
Het zadel kan knellen.
Het vorige zadel kan hebben gekneld waardoor hij zijn spieren nu op een andere manier moet gebruiken.
Het zadel legt het zwaartepunt op een andere plek waardoor hij zijn spieren anders moet gebruiken.
Jij moet nog wennen aan het zadel waardoor je je paard uit balans brengt en zijn spieren meer te verduren krijgen....
enzovoort enzovoort..

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:08

zoals al eerder hier genoemd kan het idd zijn dat je oude zadel hier heeft gekneld. Toch zou ik ondanks dat je zadel net nieuw is nogmaals de zadelmaker erbij laten komen, laat hem kijken terwijl je rijdt. Hij kan zo zeggen of het wel of niet aan het zadel ligt.

Verder zou ik eens accupuntuur proberen, heeft bij mijn paard ook super gewerkt !

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:13

Kun je wat duidelijker zijn met het aangeven van de spieren achter het schouderblad. Er zitten verschillende spieren met een verschillende functie. Een nieuw goed passend zadel kan niet de reden van onregelmatigheid zijn. Wennen op deze manier hoort een paard ook niet te doen op deze manier. Het kan veroorzaakt zijn door het vorige zadel, maar ook door iets anders. Je kan de spieren en pezen zelf controleren op blessures. Je weet dan waar je het over hebt in de discussie. Je kan het evt. aangeven in een spierafbeelding van een willekeurig paard of de spieren benoemen, of het gebied wat duidelijker aangeven.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:14

kennisen van me hebben er een gehad die last had van zijn spieren in zijn schouder die stond slecht op zijn hoeven.
maar die hebben ze druppels gegeven van de paarden drogisten en veel rust.
na 2 maand was die weer bijna de oude op de hoeven na dan.

Tine_

Berichten: 429
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Leusden

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:00

ik zou mijn zadel laten nakijken, en de schouder zelf masseren. als het dan niet beter gaat zou ik er een (deskundig..) iemand bijhalen

ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:06

veel koelen met koud water,, en op het harde stappen,, volgens onze hoefsmid kan dat nooit kwaad, hij zegt altijd,; loopt je paard kreupel? eerst een dag op het harde. is het dan nog niet over? dan mij of de veearts bellen
..
heb met mijn vorige pony ook zoiets meegemaakt, baalde dr gigantisch van, eerst die mkz toen, toen stond ze 8 weken stil.. en toen die schouderblessure, weer 4 weken stilstaan, maar echt elke dag minimaal 20 minuten koelen en wat frostyxxx zegt, goed masseren zodat de bloedsomloop daar bevorderd word,

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:37

mijn paard heeft het ook gehad maar die kreeg last van zijn spieren OMDAT hij niet helemaal zuiver liep. De DA rade mij aan op de spieren te masseren met Equistro EPF 10.. Gekregen van de DA.. .

* Eerst 10 min warm water op de spieren zodat ze goed warm zijn en "open"staan
* Dan dat spul er 10 min in masseren
*Plastic eromheen en daarover een (hals)deken zodat het goed warm word. ( wij knipte een vuilniszak open en dat dat erom heen)
* na 10 min plastic eronder uit en hem/haar laten opdrogen ONDER de deken, tenzij het heel warm is. (anders vat ze kou op de spieren en doe je het voor niks)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, bij die van mij heeft het in ieder geval wel geholpen. Maar ik zou toch proberen de oorzaak te zoeken en weg te nemen anders blijf je bezig Knipoog

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:49

Mijn paard had ook zo iets en ben toen naar Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl en heeft heel goed geholpen!!! Echt een aanrader. Ze magnetiseert, masseert en met behulp van homeopatische medicijnen is het helemaal goedgekomen.

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:11

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn paard.
ZET HEM NIET OP STALRUST!
die van mij moest van de dierenarts 6 maand op stalrust en daardoor is het gekomen.
toen zeiden ze mij dat het in zijn ondervoet zat maar het blijkt in zijn schouder te zitten.
pb me maar ik heb wel een adres met iemand die je kan helpen denk ik!

groetjes

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: geiiriteerde spier achter schouderbladen, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 14:21

nee, hij staat ook niet op stalrust. we rijden nu alleen wat stapwerk zonder zadel en veeeel rekken en strekken, Het is de spier die achter zijn schouders loopt, de aanhechting daarvan, zo moeilijk aan te geven.

maar volgende week komt de osteopaat/fysio langs, dus dan weet ik nog meer. verder staat hij nu op het land, en in alle gangen loopt hij zuiver, alleen als je erop zit niet, zou je denken: zijn rug!!

maar die is totaal niet gevoelig, en die is ook nagelopen en kwam niks uit.
misschien toch tussen de oren??

nouja, dinsdag weten we meer!!