Tiko, zit nu rechts vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Tiko, zit nu rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 17:13

Hallo,

Tijdje geleden heeft mijn zusje (Tiko) een topic getstart (giganitsch vasthouden) over dat Tiko, links, zijn bit vast pakte. Ondertussen is de tandarts geweest, zijn de halen weggevijld enz. dus last van zijn gebit zal hij niet meer hebben. Links laat hij nu ook wel redelijk goed los. Maar rechts zit hij nog steeds / weer vast. Hij houdt nu niet zijn bit vast, maar wil gewoon niet doorbuigen, is dan ook opeens heel sterk en loopt helemaal door mijn binnenbeen heen. Op de linkerhand laat ie wel gewoon los en loopt ie ook niet door mijn been heen.
Hij loopt verder nog niet zo als 1 a 2 maanden geleden, maar (zeker op de linkehand) toch weer een stuk beter dan twee weken terug.
Maar goed, wat kan de oorzaak zijn (of is het gewoon kloten) dat hij rechts zo vast zit, en wat is er aan te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:22

Je zegt het zelf al: hij loopt door mijn been heen.
De oorzaak ligt niet bij je handen, maar aan het niet attent zijn op het been.
Als je daar nu consequent in word en hij dus moet reageren op minimale kuitdruk, zal het mond probleem ook wel oplossen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 17:38

Wta het probleem is dat hij het wel degelijk voelt, links is het allemaal geen enkel probleem. Rechtsom gaat hij in plaats van door te buigen alleen maar harder op mijn been. (alsof hij as in gereden is en het allemaal nog niet snapt oid, heel irritant).

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:00

Het lijkt erop dat hij of pijn heeft of heel boos wordt als je hem op wilt pakken.
Als een paard niet kan buigen kan dat betekenen dat hij last van zijn wervelkolom heeft of van zijn bekkum.
Laat daar eens naar kijken.
Hoe oud is hij ????
Want een paard wat pubert ( tussen de 4 en 6 jaar ) kan heel dwars liggen.
In dat geval moet je eerst weer even aan de basis werken, zorgen dat hij weer gewoon op je benen reageerd ( lange teugel ), pas als hij dat weer doet, voorzichtig weer oppakken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 21:47

Maar kan het dan wel zijn dat ie maar aan een kant vast zit en niet mee wil werken?
Want links heeft hij nergens last van, een weekje geleden hield hij links wel heel erg vast, maar dat lag aan zijn tanden (de tandarts is geweest en dat is nu over). Hij is trouwens 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:21

EEn paard kan idd aan 1 kant vast zitten.

kent hij het wijken al?
Dit is namelijk een goede oefening voor het leren van 1 zijdige beendruk.
Dan leert hij dat een been ook iets anders kan betekenen dan harder Lachen

En over dat puberen gesproken, heb je een paard met veel bloed puberen ze wat later, ongeveer tussen de 6,7 en de 9

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:39

Als hij eerst links heeft vastgehouden en dat nu rechts doet kan dat ook door spierpijn komen. Als je 1 kant sterk gebruikt of blokkeert, dan krijg je zelf ook aan de andere kant spierpijn. Rustig aan doorwerken aan de basis. beter aan het been krigjen, gehoorzaamheid eisen en gewoon doorgaan met inbuigen. Dan maar tijdelijk met je hand opzij net als bij een jong paard, als dat helpt kun je later je hulpen weer verfijnen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 18:58

Wijken kent hij een beetje, echt goed gaat dat ook nog niet.
Ik denk trouwens niet dat het spierpijn is, het links vasthouden kwma waarschijnlijk doordat hij last had van zijn tanden. Ook hield hij links echt het bit vast, en rechts lijkt hij wat meer in zijn nek vast te zitten ofzo.
Trouwens, echt veel bloed heeft een tinker nou ook weer niet *LOL*

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 13:38

Als het echt puur stijfheid is , en geen lichamelijk probleem :

Rena was al toen ik haar net had altijd heel fijn buigzaam en goed om m'n been rechtsom , maar linksom werkte het gewoon niet , viel ze naar binnen , het "zat"gewoonweg niet.

Ze reageerde niet op m'n linkerbeen , wilde haar lijf er niet omheenbuigen zeg maar .

Rechts reageerde super , ging ze ook om mijn been gebogen opzij voor dat been.

Ik heb dus even vanaf de grond haar geleerd om opzij te gaan voor de druk , gewoon met een zweepje of je hand duwen , en zij moet wijken.

Dat had ze zo door , ik mijn hand ertegenaan , duwen en Rena ging meteen al voorwaarts opzij ervoor.

Toen erop , koppie naar links op de volte , volte vergroten / hoefslag volgen puur op dat linkerbeen.

Nu gaat het al zoveel beter , en het hele rijden is er prettiger door geworden.

Als ik een volte linksom vraag , of op de linkerhand door de hoek wil rijden houd ik gewoon netjes stelling naar binnen en drijf haar op m'n linkerbeen door de hoek , heel soepeltjes.

Eerst ging dat absoluut niet , ging ze alleen maar harder , terwijl het rechts prima ging.

Van voren loslaten , en echt op je gewicht en been leren reageren , teugels gebruik je alleen voor stelling , het sturen gebeurd met zit en been.
Zo doe ik het......