Spontane bok tijdens aangalloperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Spontane bok tijdens aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 18:23

Dit deed ie dus vorige week met losrijden op de GK voor t eerst.
Bok-sprintje-bok-sprintje. En sindsdien doet het af en toe, alleen dan alleen een bok. (zo ook gister onder de proef...) alleen op de rechterhand.
Waar kan het aan liggen? Hij doet het maar af en toe, en niet dat ik dan zeg van ja dan is ie gespannen oid. Ik weet t niet.

Iemand tips en trucs?

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:10

Mijn paard doet het ook op de rechterhand. Volgens mijn instructeur komt het doordat ik hem niet voorwaarts genoeg rij. Daardoor kan het paard dus zijn energie niet kwijt en moet hij dit door middel van een bokje doen. Daar komt nog bij dat rechts zijn moeilijke kant is. Op links voel je de overgang naar galop nauwelijks. Nou hebben we dubbelop pech, want rechts is ook mijn moeilijke kant. Ik heb toevallig vanmorgen voor het eerst echt lekker op rechts gegallopeerd. Dus eerst haast naar middendraf, toen extreem stelling naar rechts gevraagd en toen been. Geen bok, wel goede galop. Wie weet werkt het ook voor jou?

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:07

carlinsky schreef:
Mijn paard doet het ook op de rechterhand. Volgens mijn instructeur komt het doordat ik hem niet voorwaarts genoeg rij. Daardoor kan het paard dus zijn energie niet kwijt en moet hij dit door middel van een bokje doen. Daar komt nog bij dat rechts zijn moeilijke kant is. Op links voel je de overgang naar galop nauwelijks. Nou hebben we dubbelop pech, want rechts is ook mijn moeilijke kant. Ik heb toevallig vanmorgen voor het eerst echt lekker op rechts gegallopeerd. Dus eerst haast naar middendraf, toen extreem stelling naar rechts gevraagd en toen been. Geen bok, wel goede galop. Wie weet werkt het ook voor jou?


Ok, je hebt dus gelijk. Het paard moet meer voorwaarts gereden worden.
Maar daarvoor moet hij wel aan de hulpen zijn. En het "bokje" geeft het paard waarschijnlijk uit verzet!
Je moet het paard dus goed naar je beenhulpen laten luisteren. Je krijgt een paard goed aan je beenhulpen door veel overgangen te rijden, en veel wendingen te maken (volte rechtsom, volte linksom, slangevolte etc..., en dit allemaal snel achter elkaar).
Ik vind persoonlijk ook dat je het verzet hard moet aanpakken, elke keer als het paard bokt, gelijk een goede tik met de zweep, als het lukt met 1 hand. Dit klinkt misschien best wel hard, maar het is wel effectief.

En Carlinsky, het lijkt hier dat je pony meer in galop "valt", dus dat je hem hard laat draven, totdat hij gaat galoperen. Hierbij geef je dus minder beenhulp, en daardoor zal hij het bokje ook niet geven. Maar hierdoor los je het probleem niet op, maar ga je het alleen uit de weg.
Dit is trouwens alleen hoe ik DENK dat het is in jouw situatie. Dus het kan zijn dat ik het fout heb, maar dan hoor ik het wel Lachen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:39

Wat zegt je instruktreur ervan?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 22:13

Prima schreef:
Wat zegt je instruktreur ervan?


Hij heeft het dus nog nooit op les gedaan. Dus mn instructeur heeft t nog niet gezien.
Het zou kunnen als wat carlinsky schreef, Rechts is idd zn moeilijkere kant. Verder ben ik altijd met losrijden bezig met voltes s-jes, slangevoltes overgangen ed. Daar is ie goed op de hulpen.
Dat wat die energie betrefd, daar zit misschien ook wel wat in, hij is van zichzelf supervoorwaarts maar ik rij hem telkens iets terug naar een controleerbaar tempo.
Ik ga eens proberen hoe ie reageerd als ik hem wat meer zn 'eigen' tempo laat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 00:20

carlijn83 schreef:
hij is van zichzelf supervoorwaarts maar ik rij hem telkens iets terug naar een controleerbaar tempo.
Ik ga eens proberen hoe ie reageerd als ik hem wat meer zn 'eigen' tempo laat lopen.


Zoek een ritme waarin hij lekker op eigen benen kan lopen en ga in dat ritme schakelen met je tempo. De kunst is niet dat je hem terug kan rijden, de kunst is dat jij controle krijgt over het tempo. Rijd dus duidelijk terug, en laat hem wachten. Het is niet de bedoeling dat hij zodra jij de teugels loslaat weer langzaamaan steeds sneller gaat. En rijd juist ook een keer op naar voor, anders ben je nog steeds alleen maar aan het reageren op wat je paard doet, in plaats van dat jij de controle hebt over wat er gebeurt.

Ik laat een paard dat zo terughoud en dan opbokt in de overgang nog wel eens op mijn stem de overgang in gaan. Vaak werkt dat best goed. Je moet de overgang nog niet teveel willen controleren. Het belangrijkste is dat hij er lekker voorwaarts "in rolt". Als je dat op een gegeven moment een beetje voor elkaar hebt komt de comtrole ook wel weer. Allemaal werk dat de kwaliteit van je overgangen zeker ten goede zal komen.