Paard wil tijdens buitenrit niet verder.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Paard wil tijdens buitenrit niet verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-02 19:46

Hoi,

Ik zit met het volgende.

Mijn paard (Idalia) gaat tijdens een buitenrit in de buurt, vertrek vanaf stalling niet verder dan 500 meter de hoek van de straat zeg maar.

Daar gaat ze vervolgens wijgeren,steigeren,achteruit lopen, draaien en allerlei ongein, gelukkig doet ze het niet gemeen dus echt een steiger dat ik er af kan vallen maar toch.
Ik maak me dan is goed boos en dan gaat het weer even goed.
Maar bij de volgende inham van een stuk weiland, veld dan begint het weer van voor af aan.

Wat kan ik hier aan doen.
Ze is niet ziek, en heeft verder nergens last van.

Ze heeft er geen zin in, rij ik ergens anders , dus ver van huis dan heeft ze dat helemaal niet, alleen rond de bekende plaatsen rond de stalling wegen die ik al is met haar heb gereden.

Wat kan ik hier aan doen?
HELP?

Bedankt
Annelies

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:53

Dit is een zeer bekend probleem, maar er zijn al veel soortgelijke topics over (zeer kort geleden nog), dus misschien even zoeken?

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 00:20

ik ga kijken of ik er iets van kan vinden bedankt!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:07

zie-> mijn paard stopt met lopen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:17

wat tot nu toe erg goed werkt bij paarden met dit probleem is:
als niet vooruit verder, dan maar achteruit. Doe dit een paar keer een paar passen, draai dan weer om. Lukt dat niet, weer achterwaarts. Het duurt in mijn ervaring niet lang of je paard kiest eieren voor zijn geld en wil wel vooruit verder....Knipoog

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 13:09

maar ze wil helemaal niet vooruit, ze loopt in haar achteruit zo terug naar huis, maar vooruit kan ik helamaal vergeten helaas ;-(

prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:13

laat er iemand naast lopen en als het verkeerd gaat kan die ook voor je ingrijpen zo hebben wij dat gedaan

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:18

ik heb het zelfde probleem!
ze doet het alleen met een ouder ervaren paard

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 22:10

nou vanavond was het weer zo ver, ze had zelfs geen zin om het erf af te komen.
Mijn man is toen een stukkie meegelopen het erf af en toen begon het weer.
Toen heb ik maar is heel gemeen gedaan Boos! en heb ik er maar is flink van langsgegeven.

Nu gaat het al wat beter, maar het is nog steeds geen dolle pret.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:49

Liesje_1 schreef:
Toen heb ik maar is heel gemeen gedaan Boos! en heb ik er maar is flink van langsgegeven.

Nu gaat het al wat beter, maar het is nog steeds geen dolle pret.

Als je paard loopt te mutsen en zich aanstelt kan ik me voorstellen dat je boos wordt.
Maar mijn paard vertoont ook het gedrag wat je in het bovenste topic vermeld, maar hij doet het omdat hij alles "eng" vind. Alles buiten de vertrouwde wereld kan hééééél gevaarlijk zijn volgens hem. Als er een ander paard mee gaat is er geen probleem, maar in zijn eentje durft hij gewoon weg niet. Bij mijn paard is het dus een kwestie van het ontbreken van zelfvertrouwen. Zorg dus dat je achter de oorzaak komt waarom je paard niet verder wil. Als het streken zijn, mag hij daarop gewezen worden, maar pas op dat je het probleem niet erger gaat maken door hem te straffen als hij ergens echt bang voor is.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 22:51

mijn paardje is echt nergens bang voor, vroeger had ik ook het hele probleem niet, maar nu die de weg goed weet , denkt ie ik heb geen zin dus ik bok en steiger dan is ze bang en gaan we wel terug...
en dat bpik ik dus niet meer..

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:09

Mijn paardje had dit ook, niet eens het erf af willen en vervolgens de straat niet uit. Kwaad worden heeft geen zin, je moet wel van hem winnen maar niet met geweld. Laat hem toch lekker stilstaan, van mijn part een uur...
Boeiuuuuh moet je denken, zodat hij ook gaat denken, hm het interesseerdt haar nix dat ik staak, en terug gaan we toch niet. Na een uur, of waarschijnlijk veel minder gaattie liever vooruit dan dat hij nog langer stil wil staan en dan heb je pas wat bereikt. Houdt dit een poos vol, ga er niet vanuit dat het zo is opgelost in een weekje, maar mijn paard heeft sindskort een heeele buitenrit niet 1 keer gestaakt!!!
Ben hem op een slimme vriendelijke manier de baas. Het paard stuur je wel weg van zijn vertrouwde omgeving en vriendjes en dat wil hij graag voorkomen want thuis is het veilig. Probeer je een beetje in te leven! Succes...

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 22:20

bij haar heeft dit helaas helemaal geen zin, ik heb dit namelijk eens geprobeert voor ruim een half uur.
en ze houdt langer vol, gaat heen en weer lopen en bokken en steigeren.
stil staan durf ik dus niet meer echt, en het interreseert haar gewoon niet.
Ik bouw het nou langzaam op, en ik geef haar nu nog is een enkele tik op haar kont.
Het betert het al iets, maar nog niet veel.
Nog even doorbijten en dan win ik het wel.
Ik ben ook echt HELEMAAL tegen geweld, maar soms kan het niet anders.
Ik heb echt van alles geprobeert.
van stilstaan tot er een stuk naast gaan lopen en dan er weer op.
Goed drijven.
flink doorrijden.
in het land gaan rijden (afgereden omgeploegt, dus verder niks erop op het moment).
iemand mee laten fietsen.
iemand met de auto mee laten rijden.
in zijn achteruit.. maar dat doet zij al huiswaarts en dus niet voorwaarts.

Ik zou het niet meer weten, dus dan nu zo maar even.

In ieder geval bedankt voor je tip.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:46

Helpt het niet als er een ander paard met je mee naar buiten gaat, is misschien wel goed voor z`n zelf vertrouwen !!
Ik heb hetzelfde probleem, alleen is het bij mijn paard de eerste 100 mtr dat hij niet wil, als mijn vriendin mee gaat op haar paard is het probleem (bij mij althans ) verholpen!!

Gr Natas

menda
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:08

mijn paard doet ook elke keer als ze dat nu doet geef ik haar een tokje met de zweep en nu doet ze het alleen nog als ik geen zweep bij me heb
knuf menda